Uppe med tuppen imorse och tog en taxi till Bialka T. Som är en skidanläggning ca 3 mil ifrån Zakopane. Kabinbanan har öppnat igen efter stormen men vi ville ha mer än så. Det blev en heldag i backen och solen sken på oss. Roliga med detta ställe är att alla liftar har öppet till 22:00. Snacka om kvällsåkning. Många fina backar, inte så långa men det var ändå bra åkning. Det är absolut ett ställe för familjer som ska åka skidor i Polen. Vi tillbaka i Zakopane till 19 tiden för att svida om för restaurang och bira. Må ju säga att det dansas mycket pardans till polsk musik. Bra ös på folket här, alla blandade åldrar. Stämningen är på topp och alla är glada!

Vi bord ju precis bredvid gondolen till Kasprowy Wierch där vi planerat att åka hela veckan men idag har hela systemet varit avstängt pga storm! Sugna på att åka skidor och snowboard letade vi efter ett annat ställe att åka på, med hjälp så hittade vi Suche som är ett litet ställe som har typ 4 liftar. För dagen så räckte de dessa få backarna, vi fick åkt ett par timmar och se ett par roliga vurpor. Kan och tillägga att jag känner mig nöjd med min nya bräda och boots. Var lite orolig att jag skulle känna stor skillnad med den nya modellen, jag är hel nöjd och hoppas på bättre väder imorgon. Stormen som va här nere har lagt sig och hoppas att det även har lugnat sig uppe i Tatra bergen. Bara alla liftar är öppna så är liftsystemet bra. Vi är väldigt lätt roade så att ha kul är det minsta problemet. Kan ju också erkänna att jag blir ägd i Monoply Deal... Inte en endaste vinst på hela resan. Men i "skit gubbe" har jag kammat hem ett par vinster... Först idag. Haha!

Efter skidåkningen idag så var vi en stund på hotellet och spelade monopol-kort och chillade lite. Sen var det dags för hemlig upplevelse som Mike hade bokat för att överraska mig. Vi promenerade ner mot centrum och sedan svängde vi in på ett hotell som hette Crocus och där var det dags för dubbelbehandling, vi fick gå in i ett rum där vi fick ta av oss och sätta på oss ett par papptrosor. Vi båda dog av garv och fattade inte riktigt vad de va först. Fnissiga la vi oss på vars en bänk då behandlingarna började. Jag fick en bodyscrub och Mike fick en ansiktsbehandling och sen var det byte. Så under en timme fick vi njuta innan vi traskade hemåt igen. Mike är så snäll och överraskar mig med massa på min födelsedag! Senare på kvällen har vi varit och käkat på en super mysig restaurang som var fullbokad igår. Vi käkade pizza och lyssnade på polska musiker. Gillar att allt är verkligen så "polskt". De har folkdräkter, spelar musik och inredningen är så mysig. Riktig feeling lixom. Efter maten hängde vi på en bar där man satt på gungor istället för barstolar och en drink kostade 25svenska kr. Hehe allt är så billigt! Jag har haft en super bra födelsedag och är tacksam för alla födelsedags hälsningar som jag fått. God natt!

Idag är det min födelsedag och min fantastiska vän Mike överraskade mig med bubbel imorse innan det var dags att röra oss utåt. Vi käkade frukost i tid och sen gick vi ut för att köpa liftkort. Engelska är ingenting de fattar här... Och allt vi fick tag i var ett två dagsklart så de fick räcka sålänge. Väldigt få som kan prata någorlunda engelska och en del som försöker men de är många som bara babblar på på polska och tycker att de e jobbigt så fort man frågar något. Man tar två kabin liftar för att nå toppen, har man skipass så får man gå en speciell kö för de är väldigt många som besöker toppen till fots och den kön tar tid. Jag är nöjd med min nya bräda men väldigt ostabil i min åkning. Många vurpor och en del faceplants haha. När du åker från toppen så är de först svarta backar, idag va de ganska isiga och puckliga så de kanske kan va okej att vurpa en del första dagen. Man åker i en nationalpark så de finns en del regler som måste följas, egentligen regler som är vettiga och alltid borde följas. I en liten stuga på väg ner från berget smakade vi hallon-öl, första klunkarna var okej men inte mer. Smakade som varm saft blandat med öl och starksprit.. Men det var ett måste att smaka, checkar vi av de på listan så kan vi välja godare alternativ framöver.
Just nu sitter vi nyduschad i våra sängar och är HELT slut i benen. Snart ska vi ta oss ner till centrum på någon hemlig upplevelse, Mike skämmer bort mig! Så spännande och vi kommer få en toppen kväll.

Hälsningar från Polen

Vintersemester!!!!!
Nu är jag och Mikaela framme i Zakopane, Polen. Lätt flygresa på ca 1h 20min till Krakow från Köpenhamn. Från Krakow till Zakopane tog de ca 2 timmar vilket var en bra tid enligt vår chaufför. På helgerna är det mycket trafik då det kan ta upp till 4timmar.. Nöjda är vi som reser tisdag till tisdag. Vårt hotell är bara ett stenkast från Liften kasprowy wierch, bara ut från dörren och en trappa upp, verkligen perfekt! Till centrum är det ca 30-40minuter promenad. Skönt att gå dit och ta taxi hem (80kr). På restaurangerna i byn får du en ordentlig middag och en stor öl under 100kr. Billigt och bra! Imorgon är det min födelsedag och vi ska upp tidigt för att vara ute när liften öppnar. Det bästa man kan göra på sin födelsedag är att åka snowboard. Godnatt!

Zakopane resan börjar närma sig och vi har bokat om hotellet. Nya hotellet ligger 100m från liften och vi har Ski in and Ski out! Jag och Mike (Mikaela) har gått igenom utrustningen och vi är så laddade. Ny friåkningsbräda och jag är väldigt spänd på att få testa en ny modell, har tidigare haft twintip. Det ska bli riktigt kul att prova Polens skid/snowboardåkning

Underbara vinterdagar.

Årets första snö har varit här och försvunnit igen.. Wow Malmö, vintern levererar..... No. Jag skulle gärna vilja på granne med en skidbacke. Jag har lämnat skidorna och åker numera bara snowboard. Idag skulle jag köpa nya boots för jag inte varit helt nöjd med mina Nike boots. Burton är väl de märket jag haft en öga för just är det kommer till utrustning men min förra bräda var Salomon. Nu var det dax för en uppgradering och nya grejer. Egentligen bara snowboard boots som min tanke va men de eskalerade en timma senare. Mörk kvälls bild men här är dem. Welcome home!

Boken En droppe midnatt var ett självklart köp, i onsdagskväll fick jag boken signerad av Jason D. Timbuktu. Jag ska med ära läsa om denna fantastiska man, hans liv och hans tankar.
Tack Jason för du delar med dig av dig själv