Belliblonkan

Godmorgon!

I veckan fick jag hem en härlig leverans av Spoons. Det innehöll både soppor och grytor, men också deras nyhet Super Pot. Det är en smarrig chiapudding gjord på chiafrön (of course) frukt och havremjölk. Dessutom är de glutenfria, laktosfria och veganska, så att de ska passa alla!

Puddingarna kom i två smaker, en med mango och bär, och den andra med choklad och banan. Min favoritsmak blev.... mango och bär. MUMS! Jag tycker nästan att en hel burk Super Pot vart lite väl mäktig att äta rakt upp och ned. Så de kommer nog inte ersätta mina vanliga mellanmål. Däremot passar de perfekt att använda som en nyttig och hälsosam topping på mina vanliga frukostar/mellanmål.

Frukost
Mellanmål
Bananpannkaka med Super Pot
Ingredienser

1 banan

1 ägg

1 tsk macapulver

Blanda runt i en bunke innan du gräddar lagom stora kluttar av smeten i raps eller olivolja på medelvärme. Så superenkelt, nyttigt och framför allt gott! Jag valde att toppa med en rejäl klick super pot och drack även iskaffe till!

Ha en fin dag, PUSS & KRAM

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Middag ute med F

Tankar som sabbar ens resultat kan nog alla råka ut för. I torsdags åt jag och F ramen till middag ute. När vi kom hem drabbades vi båda av extrem matkoma och vi låg helt döda i soffan. Planen var att jag skulle äta och sedan dra iväg till gymmet, men i den stunden trodde jag aldrig att jag skulle kunna röra mig igen...

Vid sådana tillfällen blir jag ofta besviken. Mat brukar ge mig bränsle, inte äta upp mig inifrån! Tankarna fick flöda fritt utan stopp och jag märkte att de drog iväg mot en negativ riktning. "Tränar jag för mycket? Tränar jag för lite? Äter jag för mycket? Äter jag för lite? Vad gör jag rätt? Vad gör jag fel?" Då är det skönt att ha någon att ventilera tankarna med. Ofta hör jag då vad som är bristande i mitt resonemang, och jag kan ta mig ur den negativa spiralen på egenhand.

Små förändringar över lång tid

Jag antar att alla drabbas av sådana tankar vid låga tillfällen eftersom träning verkligen ger lika mycket resultat som en seeeeg snigel. Dessutom varierar man oerhört mycket i sin dagsform från dag till dag. Allt detta gör att iallafall jag har svårt att se förändringar även om jag försöker blicka tillbaka ända tills när jag började träna.

Ta sig i kragen

Resultat eller ej! Jag tog mig i kragen och tog mig upp ur soffan. På gymmet körde jag ett löppass, och efteråt mådde både psyket och kroppen bättre.

Innan jag åkte till Cypern sprang jag mycket. Sedan blev det en paus och jag började med cyklingen istället. Nu när jag återigen knöt på mig löparskorna märkte jag att jag har fått bättre kondition och uthållighet. Jag sprang samma distans som innan, men det kändes mycket lättare. Det är hur som helst någon form av måttstock som man kan mäta sig emot.

Kör hårt, ha en trevlig helg, PUSS & KRAM

Likes

Comments

Laddad lunch

I onsdags hade jag en kort lektion i skolan. Man kan säga att vi lekte lite rollspel. Den ena fick vara en nutritionist som fick ge råd till den andra som antingen fick vara en 85 gammal man, förälder, elitidrottare, etc. Det var både riktigt lärorikt och kul!

Jag cyklade till skolan, och när jag kom hem hade jag en liten hejarklack som väntade på mig. Min mamma, bror och brorsdotter hade precis anlänt och vi spenderade en fantastiskt trevlig och solig dag tillsammans.

Glass och en sovande liten sötis
Norr, söder, öster och väster på Södermalm

Eftersom solen sken ville vi inte ödsla onödig tid inomhus. Därav åt vi en snabb och god lunch hemma innan vi snörde på oss våra promenad skor och gick ut.

Himlen var blå och full av fina fluffiga moln. Min brorsdotter fick mycket nytt att kolla på vilket hon gjorde med nyfikna ögon. Sedan somnade hon sött i selen på ryggen. Med enbart paus för glass strosade vi runt på söder. Därefter avslutade vi på T-centralen där vi tajmade in min brors fru som anlände med tåg. Jag har en stegräknare i telefonen och vi fick ungefär ihop 16 km (20 000 steg)! = SKAVSÅR!

Vapiano

När även F hade slutat jobbet möttes vi alla på Vapiano i Skrapan. Jag och mamma delade på en väldigt god pizza med skampi och en sallad med kyckling och avokado.

Ha en fin fredag, PUSS & KRAM

Likes

Comments

Cykla 4 mil med paus för lektion

Min träning just nu har mycket fokus på cykling! Jag har hittills trampat ihop över 20 mil, men rekommendationen innan man ger sig iväg till Vätternrundan är att man ska ha 100 mil i benen. Trotts rekommendationen känner jag mig inte orolig även om jag inte skulle kommer upp i exakt hundra innan startskottet går. Om man är aktiv och har tränat i flera år kan man nog ta sig runt på den styrka och uthållighet man har byggt upp genom styrke/ konditionsträning samt lite jävlar anamma. Detta är iallafall vad jag tror och hoppas, men jag är oerhört nervös och spänd inför den stora dagen.

I dags läget utför jag mycket av min träning i form av transportträning. Fram och tillbaka från skolan, jobbet eller liknande. För mig känns det som slöseri med tid att bara ge sig ut och cykla. Därav gillar jag att ha ett mål. Antagligen beror den känslan på att jag fortfarande går i skolan och har massor av hemarbete att göra. Då är det lättare att säga "jag går till gymmet en timme" jämfört med "jag går ut och cyklar i en evighet, i en stad där jag inte vet vart det går bra att cykla."

Hur som helt planerar jag att åka hem till Gävle i en vecka efter att skolan är klar. Då borde jag få annat perspektiv på saken, och ha mer tid till riktiga långturer.

Trött kropp - vilodag?

Axlarna, ryggen och handlederna börjar bli trötta. Sist jag var på gymmet och gjorde hängande benlyft orkade jag inte hålla mig uppe. Kroppen börjar bli trött. Jag gör mitt bästa för att planera in hela vilodagar, men jag ska inte ljuga om att det tar emot. När man är som mest motiverad och bara vill köra på vill man ju inte bryta motivationen med en vilodag. Trots det är de dessa gånger man vinner som mest på att ta en rejäl vilodag och ladda om. Jag ska försöka att hålla mig i skinnet från träningen lite mer regelbundet, och då kunna utföra mer kvalitativ träning!

Måste vilodagen vara en och samma veckodag? Nej det tycker jag inte! Lyssna på kroppen. Är du trött - vila, är du pigg - kör på! I en varierande vardag kommer det hur som helst inträffa dagar då man inte kan träna av andra anledning än att man är trött, och därav är det bra att ibland ha pushat sig själv lite extra så att man redan har utfört träningen.

Ha en fin långhelg, PUSS & KRAM

Likes

Comments

Nr 1. Ridning
Eagle mountain ranch cyprus
Havet
Anemi hotel paphos
Eget kök att laga frukost i
Gym
Suite 48 paphos
Promenader med F
PUSS & KRAM

Likes

Comments

Cold Brew

Någon av våra grannar håller på att renovera, vilket gör att det låter bööööööööö bööööööööööööö bank bank böööööö från borrar och hammare. I lördags tänkte jag sätta mig och plugga, men det gick inte alls att koncentrera sig. Istället smet jag och F iväg till Espresso House där vi satt i några timmar.

Lunch innan cyklingen

Senare på lördagen hade jag och en vän planerat in att ses. Solen sken och jag bestämde mig för att ta cykeln dit! Längs den första delen av vägen kunde jag dundra på! Det är samma väg som till min skola, men sedan fortsätter man i ca 14 km till. Då fick jag stanna gång på gång för att kontrollera med GPS'en att jag cyklade rätt. Att stanna och gräva fram telefonen ur ryggsäcken var rätt irriterande, men själva cyklingen var självfallet värt besväret eftersom jag fick cykla längs väldigt natursköna vägar.

Söndag
Choklad kompaniet

En cappuccino och en biskvi med passionsfrukt, behöver man begära mer av en mysig stund!? Så började min söndag, och vilodagen fortsatte i samma mysiga tecken.

Ha en fantastisk måndag. Nu måste jag skynda mig upp på cykeln för att hinna i tid till skolan! PUSS & KRAM

Likes

Comments

Godmorgon!

Man känner sig inte helt bortskämd med det väder som vi har haft de senaste dagarna, och därav har jag passat på att vara ute så mycket som möjligt. I fredags var jag väldigt produktiv hela förmiddagen. Tvätta, städa, laga mat, diska osv. Det är skönt när man får en sådan energiknuff och bara gör alla jobbiga sysslor på en gång. Då är dom ju faktiskt gjorda sen!

Efter en snabb lunch mötte jag upp @eemelieg vid t-centralen och vi tog en lång och härlig promenad tillsammans. Från t-centralen gick vi vidare över till Kungsholmen, gamla stan och slutligen södermalm.

Amida Kolgrill

När F slutat jobbet tog vi till vara på solskenet ytterligare genom att äta ute på Amida som ligger längs Folkungagatan.

Falafel

Jag beställde mumsig falafel och F tog smördegsinlindad lammfärs. MUMS! Apropå mitt nyårslöfte = Äta mer vegetariskt, så har det gått jättebra! I snitt äter jag kött några få gånger i veckan, och det bästa är att mina matvanor har i stor utsträckning smittat av sig på F. Vilket gör att även han kan komma med kreativa receptförslag. För mig har kött blivit ett mer lyxigt tillägg till en kost som har en vegetariskbas.

Strosa runt på Södermalm

Efter middagen kände vi inte för att gå hem direkt, istället strosade vi runt på Södermalm tills jag fick hemska skavsår. Ha en fin dag, PUSS & KRAM

Likes

Comments

I'ts NUTS in here!

(Sneak peek på nya kontorsstolen!)

Kontroll över portionsstorleken

I torsdags hämtade jag bland annat ut detta fantastiska paket från Parrots! Nötterna har jag redan börjat mumsa på, men jag är så galet taggad på att testa deras bars och små påsar med nötmix.

Självfallet är nötter ett sjukt gott, nyttigt och hälsosamt snacks! Forskning visar även på trenden att om man väljer nötter istället för andra snacks har man ett hälsosammare och stabilare BMI. Man måste dock ha i åtanke att det kan bero på att man har en hälsosammare livsstil överlag.* Nötter är väldigt energirika och även om man har en aktiv livsstil ligger nyckeln i att man måste begränsa portionsstorleken. Ett av mina knep när jag är hemma är att lägga bort påsen ordentligt., långt in i något skåp. Sedan när ett befogat sug faller på så plockar jag fram en resonabel mängd och försöker begränsa mig till den.

Hoppas ni provar på parrots nötmix och får massor av härlig energi till träningspassen! PUSS & KRAM


* Flores-Mateo G, Rojas-Rueda D, Basora J, Ros E, Salas-Salvadó J. Nut untake and adiposity: meta-analysis of clinical trials.. American Society for Nutrition. 2013

Likes

Comments

Cykling

Gårdagen var verkligen en aktiv dag! Först mycket långintensiv träning och sedan ökade intensiteten.

På morgonen cyklade jag till jobbet. Det var en demo som låg i Årsta. Tyvärr hade en olycka skett på motorvägen, vilket gjorde att väldigt få kunder kunde ta sig till den butiken. Det fanns inte mycket att göra och jag fick mer eller mindre bara vänta ut tiden, vilket är det värsta! Strunt samma, solen sken och när jag väl slutade var det skönt att cykla hemåt.

Promenad

Efter lite plugg gick jag och mötte F vid hans jobb. Jag är en riktig sol-junkie och mitt humör kan verkligen gå från 80 till 100% bara för att solen är framme. Eftersom solen fortfarande sken kändes det helt rätt att ta den promenaden. Dessutom funkar min mage extra bra när jag inkluderar mycket vardagsmotion i mitt liv, inte bara få men tunga gympass.

Till middag gjorde vi fantastiska zucchini och kikärtsburgare med aioli och surdegshamburgerbröd. MUMS! Biffarna föll isär, men smakade fantastiskt. Receptet måste därav ses över innan jag kan dela det med er.

Benpass

Efter en power nap på F och sedan en näve med nötter och naturgodis kilade jag iväg till gymmet. Jag hade massor av energi och körde ett tungt benpass med många supersets!

Uppvärmning Crosstraining

SS Benpress + Utfall

SS Leg curl + benböj

Squats med hantel

Leg extension

Avslutning Löpning tills benen kändes som telefonstolpar

Idag har jag en självstudiedag, men jag tror tyvärr att jag måste fly mitt hem. Min granne håller på att renovera sin lägenhet och det borras, bankas, dundrar och låter! Vi får se om det lugnar ned sig eller om jag behöver sätta mig på ett cafe för att få arbetsro. Ha en fin fredag, PUSS & KRAM

Likes

Comments