Belliblonkan

Godmorgon! Idag hade vi sovmorgon, sjukt skönt! Jag hade kunnat sova hela vägen till 08:20, men det ville inte min kropp. Kl.07:20 slog jag upp ögonen och efter det fanns det ingen återvändo till drömmarnas land. Däremot fick jag en skön och lugn start på dagen här hemma, och kunde dansa runt till Abba i min morgonrock!

Ladda upp med en NOCCO
Prestationsångest: Armar och mage

Igår genomförde jag första träningspasset för veckan. På något sätt får jag ofta prestationsångest på måndagens träningspass. Det är som att den ska sätta ton för hela veckans träning, vilket den absolut inte behöver göra. Istället försöker jag då tänka tvärt om. "Jag går bara dit och gör nått, vad som helst. Vad som blir bra." Eftersom jag då sänker ribban väldigt lågt kan jag i slutändan fortfarande känna mig helt okej nöjd med min insats.

Uppvärmning, mage och armar blev det i sällskap med F. Han vart klar en bit innan mig vilket stressade. Jag gillar att träna i hans sällskap, men han tränar mycket kortare än mig. Det är därför jag gillar att dela min träning i två pass. Då kan jag ta det lugnare och hinna med allt som jag vill, utan att någon som frågar hur mycket jag har kvar om och om igen.

Idag ska jag förhoppningsvis hinna med två pass. Ett lugnare konditionspass och ett kortare styrkepass. Vi får se, PUSS & KRAM

Nystart

Nu ska jag vara så där lagom klichéig och satsa på en "nystart". Det är det jag känner för, rättare sagt jag känner mig uppladdad!

Veckan efter semestern vart egentligen inte alls som en vanlig vecka då det kom till kost och träning. Jag var tröttare än vanligt, och eftersom jag visste att jag skulle ut på helgen kunde jag inte hitta motivationen att vara på topp hela veckan. Detta gör att jag har saknat min vanliga rutin. En rutin som är lite striktare, men som jag mår bättre av.

Panik!?

Strunt i att förra veckan saknade lite träning, och hade lite för mycket godsaker! En slapp vecka har jag inte panik över. Jag ser det snarare som att jag har fått nytändning. Vilket jag kan tänka behövs då man ska både orka psykiskt vid varje vägskäl, dvs. de val som man ställs inför om man ska äta onyttigheter eller ej, och när jag ska kämpa med träningen.

Se snygg ut naken?

Frågan man bör ställa sig då och då är: vad är motivet bakom ens handlingar!? Vad är syftet/ målet?

I mitt fall är mitt mål lite diffust. Jag har nog snarare flera olika mål, och mer en generell riktning som jag rör mig i. På något sätt är det tråkigt att inte ha ett stort greppbart mål trots att jag kan brinna precis lika mycket för träning och hälsa som någon annan. Självklart är det lättare att säga -jag vill se snygg ut naken, eller jag vill kunna lyfta ex antal kg etc.

En diffus anledning tycker jag faktiskt är en lika okej anledning som andra. Att känna sig bekväm i sin kropp gör oerhört mycket mer än vad man skulle kunna tro. Detta innebär inte att man måste gå ned eller upp i vikt. Det jag syftar på kan komma från att man t.ex. tränar upp styrkan i överkroppen och får en bättre hållning, eller strävar efter en känsla av smidighet. Om man är bekväm tror jag att man lättare kan få mer självförtroende, mer självkontroll, och ha mindre negativa tankar riktade mot sig själv. Allt detta gör en till en starkare individ, som kan tackla livets hinder bättre. Tänk att så mycket fås av lite simpel träning! + att man får alla hälsofördelar!

Hoppas ni känner en starka och ladade denna måndag, PUSS & KRAM

Söndag

Idag vakande jag tidigt, för tidigt.. Det kommer antagligen behövas en power nap senare. eftersom jag känner mig lite smått seg efter gårdagens festligheter. Snart tänker jag och F gå ut på en solig promenad, sedan blir det nog en lugn och mysig kväll hemma med en gnutta plugg, spel och serietittande.

KESO SUPERMINI

I fredags knackade ett bud på dörren. Det var keso som levererade en väldigt fin kasse med frukt och två paket av deras nyhet keso supermini. Väldigt uppskattat!

Fruktsallad med KESO
Smarriga bägare

När min mamma och pappa kom ned och hälsade på här i Stockholm, fick dom smaka på denna smarriga efterrätt. Superenkel att göra, men ser riktigt festligt ut. Keson lade jag upp i små bägare, och hade majoriteten av frukten på fat till. Detta gör att alla kan ta de sorter som de vill ha och det blir inget spill.

Fräscha och goda små bägare som var tomma i ett nafs!

PUSS & KRAM

Frukost

Godmorgon!

Igår var det full fart här hemma på söder. En kompis till mig kom sent i torsdags och sov över. Till frukost på fredagsmorgonen lagade vi amerikanska pannkakor, som toppades med frukt, bär och jordnötssmör. MUMS! Dom blev goda trots att dom såg rätt läbbiga ut när dom gräddades alldeles blå i stekpannan.

Sushi Ya

Efter lunch passade jag på att plugga en del innan det blev besöksbyte. Min kompis skulle åka vidare, och in kommer mamma, pappa och Viggo. De hade bland annat med sig min racercykel, vilket passar perfekt nu när jag ska börja träna ordentligt inför Vättenrundan. Pumpad och klar står den nu redo i hallen för att tas ut, men det känns lite skrämmande att cykla i Stockholmstrafiken. Däremot kändes det lika skrämmande att köra bil i den trafiken tills jag hade gjort det några gånger, så egentligen är det nog inte läskigt att cykla här heller.

Trots att det är lördag är schemat fullsmockat, PUSS & KRAM

Godmorgon!
Jag får ta och erkänna att jag har nått en nivå där det tar emot att gå till gymmet. Både i förrgår och igår när jag var där var det riktigt kul, men själva steget att gå dit är nu jobbigare än vanligt.

Antagligen beror det på att jag gick från en nivå av mycket träning, till mer eller mindre ingenting och nu ska vardagen starta igång igen.

För att stå ut med mitt lata jag och göra det bästa av situationen försöker jag:

1. Bara gå utan att tänka på det för mycket.
2. Ha någon belöning redo, som jag ska få efteråt. Denna belöning blir gärna kopplad till något ätbart eftersom jag ändå bör äta ett återhämtningsmål för att kunna tillgodose mig träningens positiva effekter. Nu är jag lyckligt lottad, och tycker att frukt är godare än godis, därav blir bland annat ett gott äpple en god "belöning".
3. Inför nästa pass försöker jag peppa upp mig genom att antingen se olika bilder/videos på folk som tränar eller sätta upp en ny utmaning för mig.

Idag går jag i skolan både på förmiddagen och eftermiddagen. Förhoppningsvis har jag massor av energi kvar, och kommer skutta iväg till gymmet senare. Ha en fin dag, PUSS & KRAM

Godmorgon! Man skulle kunna säga att efter semestern blev det lite äggjakt bland olika postombud. På annandag påsk öppnade jag ett från NJIE. En ny hoodie och ett fint linne från better bodies med NJIE-loggan. Dessutom fick vi ambassadörer kuponger så att vi kan prova på nyheterna Pro Pud Ice Cream! Det är ju lite svårt att skicka hem glass till folk, men kupongerna funkar superbra, speciellt för mig som typ inte har en frys.

Jag passade på att prova vaniljglassen. Ni får dock hålla ut med att höra hela min recension tills jag har provat alla smakerna.

Gårdagens middag blev en supergod zucchini och böngryta som vi åt med fullkornsspagetti till. Cm-tjocka zucchiniskivor fick marineras i olja och kryddor i 30 min innan de frästes tillsammans med lök.

Därefter blandade jag i krossade tomater, svarta bönor, peppar, timjan och salt. Slutligen toppade jag grytan med fetaost och solrosfrön. MUMS!

Ett mallis medan man förbereder sitt mellis
Krämig och god smoothie
Ingredienser

1 hel zucchini

1 banan

några skivor vattenmelon

1 tsk machapulver

1 näve bladspenat

Vatten beroende på önskad koncistens

Sista dagen = Bad och sol
Promenad ned till hamnen för en mocka + mandelglass toppad med valnötter
Hemfärd

Igår kom vi hem från Cypern, men hemresan började redan i lördags, och för att vara helt ärlig känner jag mig fortfarande trött efter det hela.

Lör 18:00 - Utchekning från hotellet

18:40 - Buss från hamnen till Pafos flygplats

19:15 - Framme på flygplatsen i Pafos

Fel flygplats i fem timmar

Innan vi åkte hade vi fått hjälp både på hotellet och bland personalen på bussbolaget i hamnen för att veta vilka bussar vi kunde ta och när de gick. Bussen från hamnen rullade in på Pafos flygplats och därifrån skulle vi ta en annan buss till Larnackas flygplats. Bussen skulle gå kl. 20:00, men när vi kom fram hade den redan åkt.

Vi ringde samtal till bussbolaget, pratade med dom vid servicedisken på flygplatsen, men det fanns inget annat att göra än att vänta på nästa buss. Nästa buss gick först fem timmar senare..

Mer action, mer magsår, mer obegripligt

19:15 - Kortspel, plugg och fika

00:15 - Bussen till.....

Eftersom det redan hade blivit fel en gång var vi väldigt noggranna med att dubbel och trippel kolla all information. När går bussen, vert går den ifrån, vart ankommer den, kan man köpa biljetter ombord.. osv... 00:15 minibussen rullar in till flygplatsen. Vi gjorde oss redo för att köpa biljetter. "we only take cash" = FAN. Jag springer in på flygplatsen igen och hittar den enda ATM som fanns, självfallet trasig = FAN.

Trots detta får vi åka med. Bussföraren tillåter oss att ta ut pengar längs vägen, men informerar då att bussen inte kommer åka till Larnackas flygplats. Oron steg upp över öronen! Det var den information som självklart var viktigast av all, och vi hade dubbelkollat med alla att det var en direktbuss mellan flygplatserna. Men nej, istället skulle han stanna längs vägen och vi skulle få ta en redan betalad taxi återstoden av vägen. Jag fattar fortfarande inte varför han ändrade slutdestination mitt under färden.

ca 02:00 - framme på Larnackas flygplats

03:00 - Inchekning

Sön 05:00 - Planet lyfter till Riga

09:15 - Framme i Riga och dags för frukost

Från kl. 90 - 15 var det mellanlandning i Riga. Trötta och livlösa drev vi runt ett tag innan vi slog oss ned med frukost och snacks för några rundor av kortspel. Efter dumplings till lunch passade jag på att plugga en smula, och innan vi visste ordet av kar det dags.

14:50 - Flyg från Riga till Arlanda

SVERIGE! Woohoo, vi lyckades!

Bytet från palmer och sol till snö och kyla kändes lite hårt, men är det April väder så är det! Förhoppningsvis blir det bättre väder idag och att jag snart piggnar till. Ha en fin måndag, PUSS & KRAM

Dom åt och dom drack tills byxorna sprack

Efter en vecka bland palmerna, med god mat och en del alkohol kan man ju undra vad som har hänt med kroppen.

Tre träningspass i gymmet och flertalet promenad har vi hunnit med under tiden här. Hela veckan har allt känts bra förutom en dag då jag kände mig tung och uppblåst.

Srtyrketräning/ konditionsträning

När man dricker alkohol hamnar kroppen i ett nedbrytningsläge, beroende på hur mycket man dricker antar jag att det blir desto jobbigare för kroppen att återhämta sig.

Trots att min kropp har behövt reparera sig efter de happy hour's vi har haft föredrar jag att vara aktiv och röra på mig. Att styrketräna blir lite väl tungt att återhämta sig ifrån. Konditionsträning däremot funkar som en jättebra medecin för att bränna några kalorier, sätta fart på hela systemet och för min del undvika att få ont i magen.

Samtidigt som jag befinner mig i fitness-svängen förespråkar jag att man inte ska begränsa sig själv! Är det semester eller något annat speciellt tillfälle tycker jag att man absolut kan unna sig något extra gott att äta eller ett glas alkohol hit eller dit. Detta utan dåligt samvete!!

Ha en fin dag, PUSS & KRAM

Höjdpunkterna från gårdagen började redan på morgonen med en fantastiskt god frukost. Yoghurt, frukt, müsli, honung och kokta ägg.

Efter en simtur blev det bakad potatis till lunch med en frappe för min del och en stor stark keo till F.

Trots att det är semester har jag lite plugg att göra. Både under skärtorsdags och långfredagens kvällen har jag passat på att få in lite kunskap i huvudet under hotellets Happy hour. Det ser dock lite roligt ut att sitta i lobbyn med massor av papper, anteckningsböcker och flertalet drinkar.

Suite 48

Vid kl 20 började vi gå mot en reasturang som lång en 20 min bort från hotellet. Atmosfären, miljön, musiken, drinkarna och maten var magisk. Jag beställde en drink som var en blandning mellan en strawberry daquiri och en pina colada, mums!

Nu ligger vi och lapar sol, spelar kort och laddar inför flygresan hem. Ha en fin dag, PUSS & KRAM