​Sista dagen i Berlin och efter mycket om och men med flygbiljetter blev det att åka hem vid 17 istället för vid 21. Hade en väldigt lugn dag, det enda vi gjorde var att åka iväg och äta brunch och efter det hoppade jag in i en taxi och ut till flygplatsen. Åkte med en av de trevligaste taxichaufförerna någonsin och fick sen ett bra antal timmar utanför gaten.

Det enda jag känner att jag missade under dessa dagar var att ta mig ner till kyrkogården där bröderna Grimm ligger, men får bli nästa resa.

Dag två av Berlin bestod av mindre gång och mer tågresa, samt långsammare tempo på själva gången men desto snabbare stopp vid varje sevärdhet. Slutsats av dagen är att amerikanare har näst intill noll intresse för historia och kultur bakom det som de ser. Det viktigaste för dem är att kunna komma hem igen och säga att man såg det här och det där och så vidare. Sen om man såg det på en sekund och sen ville gå vidare eller faktiskt fick en bild, det spelar ingen roll. Jag som alltid rest med familj som har ett rätt stort intresse för historia och kultur är van att ta en stund vid varje ställe och läsa på, titta mer noggrant etc. Men det var bara att anpassa sig till majoriteten.

Kom i alla fall ner till East Side Gallery, fick inte gå hela muren för det orkade de inte. Och så förbi Förintelseminnesmärket. Jag lyckades i alla fall bra med att se allt dagen innan så kände inte att jag missade något.

​1: I fönstret på hostellet - 2: Berlinmuren East Side Gallery - 3: Berlinmuren East Side Gallery - 4: Berlinmuren East Side Gallery - 5: Berlinmuren East Side Gallery - 6: Berlinmuren East Side Gallery - 7: Berlinmuren East Side Gallery - 8: Berlinmuren East Side Gallery - 9: Holocaust Memorial - 10: Holocaust Memorial - 11: Holocaust Memorial - 12: Holocaust Memorial

I lördags åkte jag till Berlin för att spendera två nätter där, bestämde mig för att åka på denna lilla resa för att jag ville följa med min värdfamilj från USA och en kompis i några dagar på deras Europaresa. Då jag kom fram från Stockholm med flyg på morgonen fick jag runt sju timmar själv innan mina amerikanare kom in med tåget från Köpenhamn senare på eftermiddagen. Bestämde mig i alla fall för att vandra runt lite i staden och se på saker som jag ville se så att jag inte skulle behöva anpassa mig efter några andra.

Bodde på ett hostel som låg nära centralen, Jugendgästehaus. Jag kom dit redan vid 9 och kunde då skönt nog checka in, vid halv 10 var jag ute på stan redo att utforska. Gick ner till Brandenburger och utgick sedan därifrån vidare runt till alla stora sevärdheter. Tur att jag hade lite minne av vad som fanns att se och ungefär hur de låg även om jag i vissa fall kom ihåg lite fel.

Problematiskt blev det sen framåt slutet av turen när jag upptäckte att det inte är det bästa att gå 31,53 km på en och samma gång i Converse... Men jag fick se allt jag ville, och det som jag missade första dagen visste jag att jag skulle få se nästa dag.

​1: Tv-tornet - 2: Riksdagshuset - 3: Riksdagshuset - 4: Brandenburger Tor - 5:  Brandenburger Tor - 6: Einstein café - 7: Bokmarknad - 8: Neue Wache (okända soldatens grav) - 9: Domkyrkan - 10: Altes Museum - 11: Café - 12: Tv-tornet - 13: Hänglås - 14: Vykort - 15: Alexanderplatz - 16: Cykel - 17: Konserthuset - 18: Berlinmuren - 19: Berlinmuren vid Potsdamer Platz - 20: Berlinmuren vid Potsdamer Platz - 21: Tiegergarten - 22: Victory Tower

Hittade en massa fina klistermärken på Panduro som jag dekorerade ett helt vanligt anteckningsblock med. Ska bli så kul att börja föra anteckningar i denna under mina resor, har länge funderat över att göra något sånt här men blev först nu jag verkligen gjorde det!

​Fick nyss ett mail med mina flygbiljetter till Dublin från Stockholm och från Göteborg till Stockholm. Biljetten från Dublin får jag senare då det kommer vara en gruppbiljett, men jag är så taggad! Hoppas att jag kanske kan ta mig in till Dublin och se lite saker innan shuttlen kommer och hämtar upp och sen lär det bli en helt oförglömlig vecka.

Ja det har tagit sin tid att skriva detta inlägg, hade först tänkt göra det bara någon dag efter att jag kom hem från resan men så gick måndagen åt till skolan och på tisdag morgon kändes det bara inte rätt. Jag var nämligen i Bryssel helgen innan attentaten och nu i efterhand vet jag att den svenska kvinna som omkom på flygplatsen var någon jag kanske inte direkt kände men hälsade på och vi spenderade lördagkvällen i samma lokal. Jag, mamma och lillebror var i Bryssel fredag till söndag för att mammas vän som är bosatt i Bryssel sedan länge hade 50årsfest. På denna fest träffade jag då denna kvinna, mamma till en tjej som var au pair hos mammas vän. Så det blev en sorglig och chockerande slut på allt men vi hade det ändå bra när vi väl var där.

Jag gillade verkligen Bryssel, till och med så att jag skulle kunna bo där under en kortare period. Vi landade så pass att vi kunde ta en kvällstur i staden och se lite saker och mötte sedan upp mammas vän och hennes familj och lite annat folk på en resturang. Under lördagen fortsatte vi runt i staden och såg en massa byggnader, var nere vid EU-parlamentet, hängde med alla andra turister vid "den kissande pojken" och bara gick runt på gatorna. Var egentligen inget speciellt som hände på resan utan var verkligen mer bara en kort tur till en stad och se hur det ser ut.

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 2827550059"

Sista dagen så satte vi oss på spårvagnen som går längs med ön och åkte från änhållplats till ändhållplats. Tog väl kanske två timmar men vi fick se mycket. Skulle dock rekomendera att kliva av några stationer innan sista hållplatsen så det inte behöver ta så lång tid att komma tillbaka.
Middag åt vi på vår favorit pizzeria som vi första träffade på i Stanley men sen hittade in i Hong Kong också och så avslutade vi kvällen på ett fantastiskt mexikanskt ställe med churros och margaritas.

Hong Kong var häfitgt men inget jag skulle åka tillbaka till, hade det inte varit för att hälften av vårt squad är där skulle jag nog inte tänkt tanken att åka men var absolute häftigt att uppleva denna delen av världen också.

Åkte the tram upp till the peak och gick runt något av varven man kunde gå, lite oklart vilken vi hamnade på men otrolig utsikt fick vi fast det var lite molnigt