For et deilig vær vi hadde i går! Det var nesten ikke et vindkast, og sola smilte sitt fineste smil. Vi benyttet selvfølgelig anledningen til å være ute, og gikk inn til Øyuvsbu turisthytte i Setesdalheia for å spise lunsj. Dette er en veldig kort tur, (perfekt for barn), og vi valgte å gå hit for å teste den fysiske formen med bæremeis. Andrea har fått seg bæremeis, og vi syntes det er litt greit å se hvordan hun reagerer på å sitte i den og hvordan det selv er å gå med den belastningen. Vi har testet den ut hjemme, men dette er første gang i ulendt terreng.

Bæremeisen vi har er Bergans Lilletind, og den er jeg veldig fornøyd med. Jeg skal ikke nekte for at det var litt syrefest i låra både oppover og nedover, men uten tvil mye bedre en bæreselen som begynte å bli for liten. I bæremeisen får hun god utsikt og det virker som hun trives veldig godt, spesielt om hun får leke litt med hestehalen til mor og gynge litt med beina.

Mobilen havner litt i glemmesonen når jeg er rundt Andrea, så jeg fikk ikke med meg noen klokkeslett og vet dermed ikke hvor lang tid vi brukte verken inn eller tilbake igjen. Turbeskrivelsen fant jeg på Fjell-vandring.net, og de mener at den 1 kilometer lange turen tar ca 30 min for barn i 10 årsalderen, så vi brukte nok gjerne 20 min? Uansett, denne turen anbefales om du ønsker en gøyal tur for hele familien. Her er det fiskemuligheter, badestrand, kano og et stort proviantlager. De har til og med barnestol på denne hytta her! Hytta har flere rom og en hems med sengeplasser, eget hunderom om du ønsker å sove sammen med hunden din, teltplass og bålplass. Det finnes også gode muligheter for bærplukking, både blåbærplanter og multeplanter ble oppdaget langs stien. Her kommer hvertfall vi til å ta turen igjen, for dette var en fin plass.

Ei lita tulle som slapper godt av på tur

De røde T-ene skiller seg godt ut i naturen

Dette virker til å være ei populær hytte, med drøssevis av besøksprotokoller i hyllene. Vi møtte på tre forskjellige gjenger som hadde overnattet, og en familie som kom innom for å kikke på hytta mens vi var der. Turisthytta ble bygget i 1948, og drives av Kristiansand og Opplands Turistforening.

Kjøkkenet

Oppholdsrom med tre spisegrupper, gang med soveværelser på begge sider og trapp opp til hemsen

Til lunsj fikk Andrea servert smoothie og rundstykke, mens mor og far delte en pakke med lefser. Lunsjen smaker uten tvil aller best på tur!

En positiv overraskelse å finne barnestol, det kunne jo ikke passet bedre!

Før tilbaketuren, "Plis da, bare én selfie"

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - klikk her!

I dag har jeg vært på tur sammen med turgruppa Fjell-vandring.net. Fjell-vandring.net arrangerer fellestur en gang i måneden, men har også fellesturer for hele familien og "Fjelltrimmen" som går på tur hver uke. Jeg har faktisk vært med på fellestur to ganger før, men det er nesten to år siden, da var vi på Reinarknuten og Selvikstakken.

Løtoft ligger i Sokndal kommune, og turen går fra Løtoft til Elgjestraum og videre til Løtoft igjen. En veldig fin rundtur, i nydelig, varierende terreng. Her var det både skog og fjell, steinbygde broer over elver og gamle hus. Bildene viser den flotte naturen vi gikk i, men her bør du virkelig ta turen selv, for dette er en tur som anbefales! Det som fristet meg til Løtoft, er noen jernstenger du går over langs en fjellvegg, men dem kommer vi til senere.

Været har vært veldig varierende, og vi har hatt både strålende sol og snø. Vi er nesten kommet til mai, så snør det, hva skjer med det? Men jeg skal ikke klage, det var en fantastisk kjekk tur.

Så kom vi til jernstengene, og du kan tro Bella grein! Hun gikk frem og tilbake, kikket på meg og lurte på hvordan i alle dager hun skulle klare å komme seg videre. Jeg hadde tenkt å bære henne, men da det nærmet seg min tur å gå over, ble jeg mer og mer stresset, for jeg visste jeg ikke kom til å klare å bære henne over. Heldigvis tilbydte den ene turlederen seg å bære henne, så da slapp hun å svømme i det kalde vannet :-)

Så legger jeg med gruppebildet fra dagens tur, som er tatt av Kjell Arild, mannen bak Fjell-vandring.net. Ser du meg og Bella?

En helt perfekt søndag. En fin tur sammen med en fin gjeng og fin hund, for så å komme hjem til en fin samboer og den fineste datteren. Av og til føler jeg meg som verdens heldigste, som er omringet med så mye fint.

Håper alle har hatt en like fin søndag som meg!

Steinkjerringa, eller Mor Norge som den også heter, har lenge vært på to-do lista til meg og mamma. Endelig fant vi en dag med fint vær og som passet for oss begge.

Vi startet tidlig, så vi hadde så og si området for oss selv. Det var Bella veldig glad for, som fikk kose seg litt ekstra da. Jeg la uheldigvis igjen mobilen i bilen, så jeg fikk ikke med meg verken tiden eller antall kilometre, og fikk heller ikke tatt geocachen som ligger her inne. Men det var en veldig fin tur, som det gikk greit å ha med Andrea på.

Steinkjerringa ligger på Jæren, og selv om naturen er veldig flat her, er den veldig fin! Dette er ikke en topptur, men vi fikk likevel en fin utsikt ned til havet. Spesielt nå når det var så fint vær, fikk vi oppleve den flotte naturen Jæren har å by på!

Historien om Steinkjerringa: Statuen i stein som er laget av Sigurd Sørensen i 1899, ble aldri ferdiggjort, og endte opp ved Stavanger jernbanestasjon i mange år. Statuen skulle egentlig ødelegges, men en Nærbø-mann ved navn Emelankton Aadnesen satte i gang en bergingsaksjon i 1924 for å redde Mor Norge fra ødeleggelse. Statuen ble fraktet med tog fra Stavanger til Vigrestad, deretter med bil til Aniksdal. Fra Aniksdal og frem til den svære steinen den er plassert på, er det mellom 4 - 5 kilometer, og det tok hele to år for å få inn statuen. Den tre tonn tunge steinen ble fraktet langt inn på heia med hest, og måtte deles opp i tre deler. Så ble det brukt en steinbukk for å montere den oppå Jolosten.

Takk for følget mamma, veldig koselig når du også blir med på tur en sjelden gang!

"Pappa, har du blogget i dag?" "Nei, har ikke så mye å blogge om" "Skal vi ta en fjelltur?"

Denne dagen startet ikke med det beste været. Det var litt snø i luften og minusgrader, så vi valgte heller å trille Andrea i vognen sin langs Svartevatnet. Tilbake på hytta fikk vi besøk av Silje, som ble med på enda en trilletur langs vannet og som ble til middag. Så begynte jeg, pappa og Silje å leke med tanken om en fjelltur. Det tok ikke lange tiden før vi hadde bestemt oss for å gå til Dåfjell etter middagen.

Vi parkerte litt ovenfor parkeringen til Tjørhomfjellet skitrekk, og startet turen med en nypreparert bakke før vi rant over til nysnø. Veldig heldige med at det hadde snøet i natt, for dette var en drøm! Ingen spor, stillhet og fjellutsikt så langt øyet kan se, og to hunder som har hatt the time of their life. Det blir ikke mye bedre enn det.

Det ble to cachefunn, og pappa ble sendt opp på steinen for å logge. Den andre geocachen var på toppen.

Klokken 20.10 sto vi på toppen av Dåfjell og kikket ut over verden idet kveldsmørket snek seg innpå. Vi hadde brukt 50 minutter opp, så nå måtte vi selvfølgelig ha noen bilder. Nå er det en stund siden Silje har vært med på topptur, men hun har en liten tradisjon om å stå på hodet, og i dag var intet unntak!

Så begynte det kjekkeste, nedturen! Vi brukte 35 minutter ned igjen, og DET VAR MAGISKT. 35 minutter med ekte glede, og en lykke som ikke kan kjøpes for penger. Dette er rikdom på det høyeste nivå, og jeg er så takknemlig for at jeg har mulighet til å gjøre akkurat dette.

Dette ble den perfekte avslutningen på påsken, for i morgen tidlig er det hjemreise. Det ble en kort skisesong i år, men helgene har av en eller annen grunn vært prioritert med andre ting. Neste påske har kanskje Andrea fått sine egne ski å gå på?

Kan tro denne jenta har hatt en magisk dag!! Det har vært sol, familie og lykke på et aldeles høyt nivå. Gjengen i aldersgruppen mellom 6 mnd og 70 år, har kost seg alle som en. Aller først, se det nydelige været, det har ikke vært en sky på himmelen i hele dag (tror jeg). Og så må jeg også nevne før bildedrysset starter, at Andrea har vært ute i 6 timer, og ikke laget en eneste lyd. Hvis ikke dette blir ei turjente så vet ikke jeg.

Vi parkerte bilene rett ovenfor Fidjeland Høyfjellshotell, hvor vi monterte Thule-vogna og fikk på oss ski. Nok en gang, i nydelig vær.

Vi skulle gå inn til Steinbu, men da vi hadde 2 km igjen, tenkte vi at det holdt for i dag. Vi skulle tross alt hjem igjen også. Vi slo leir, og det ble servert pølser og pannekaker med melkesjokolade. Jeg hadde tatt med stormkjøkken og pannekakerøre, og det var veldig populært!

Så delte gruppen seg opp. De sprekeste, pappa og Hilde, tok en lengre rundt, mens resten av oss skulle gå tilbake til bilene. Jeg ledet an, og fortalte høyt om snarveien vi skulle ta. Denne snarveien resulterte i mer fall enn en kan telle på to hender, en snill lillebror som bar skiene mine og to geléarmer som styrte ei sykkelvogn gjennom meget ulendt terreng. Andrea sov. Naturen her var nydelig, og vi hadde det faktisk litt morsomt, så det ble et lite eventyr.

Det tok litt lengre tid å komme seg tilbake en forventet, men det har vært en påskedag uten like! Jeg er imponert over den lille babyen min, og ikke minst kjæresten min som jeg tror har kost seg litt han også. ( Han koste seg ikke helt i snarveien min, men den etappen er glemt ;-) )

Tusen takk for turen til alle som var med, dere er en fest å være på tur med!

Familien er samlet på hytta igjen, ett helt år siden sist. Denne gangen er Christoffer med, og i motsetning til i fjor er Andrea utenfor magen og ikke inni. Denne langhelgen har jeg gledet meg veldig til, for endelig skal jeg få noen dager på langrenn. Det er også et helt år siden sist. Vi har skaffet oss sykkelvogn med skisett, så Andrea blir selvfølgelig med på tur!

I dag skulle pappa og Hilde ha geocaching-event (en samling for geocachere), på Slottet i Sirdalen. For å teste ut sykkelvogna vår, tok vi på oss vintersko og gikk inn til fots for å teste den ut. Andrea likte seg overraskende godt oppi der, og var våken hele turen inn uten en eneste lyd. På tilbakeveien sovnet hun med en gang, så dette var suksess!

Måtte signere loggen for å få godkjent geocachen, og på dette eventet var loggen en ski! Kreativt og kult av pappsen.

I morgen tar vi på oss ski vi også, og nå venter vi spent på at turlederen skal fortelle oss hvor vi skal!

Da jeg spurte pappa om han ville være med ut på tur i dag for å finne noen geocacher, og at jeg tenkte å dra til Stavanger for å se på de tre sverdene, ble han ganske overrasket over at jeg aldri hadde vært der før. Historien sier at det var akkurat her vikingkongen Harald Hårfagre samlet Norge til ett kongerike i 872. De opptil 9,2 meter høye sverdene i Hafrsfjord, står for fred, enhet og frihet. Sverdene er satt i bakken for at de aldri mer skal brukes. Et ganske populært monument, så kanskje det er litt rart at jeg ikke har sett dem før når jeg bor så nærme?

Uansett, pappa ble med, og vi fikk oss en fin spasertur på sykkelstien langs havet mellom et gult båthus og de tre sverdene. På veien skulle vi finne fem geocacher, men det var noen som mest sannsynlig var borte, så det ble kun to funn. Sjøluft og godt selskap, i tillegg til sol på himmelen, en ganske digg ettermiddag!

Det kom frem i samtalen at jeg faktisk ikke har tilbragt så veldig mye tid i Stavanger, hvis du ser bort fra sentrum selvfølgelig, og pappa ble ganske giret over alle stedene han mente jeg måtte besøke. Vi hadde det ikke travelt, så vi tok like så godt turen til ett par kule steder, hvor vi samtidig kunne finne noen flere geocacher.

Jernaldergården, som er en svær mark med sauer, inneholder også et rekonstruert gårdsanlegg fra folkevandringstiden ca 350 - 550 e.Kr. Her kjente jeg meg faktisk igjen, for her har jeg vært med barneskolen for mange år siden og lært om denne tiden og gjennomført forskjellige aktiviteter! Det er så fascinerende at slike områder finnes midt i Stavanger. Norges 4. største by er så mye mer enn bare by!

Også Ullandhaugtårnet var ett av stedene pappa mente jeg måtte få med meg. Det 64 meter høye telekommunikasjonstårnet er et landemerke i Stavanger, og skulle visst nok ha en ganske så fin utsikt. Og det var jammen meg en ganske så fin 360 graders utsikt også. Det var virkelig et wow-øyeblikk!

Funfact: Stavanger turistforening har plassert et fjellkompass her som var ganske kult, og på søndager er det kafé.

Ullandhaugtårnet ligger i Sørmarka, og ett par hundre meter fra tårnet skulle det være to geocacher som verken jeg eller pappa hadde funnet, så vi gikk ned i skogen og fikk med dem også før hjemreise.

Kan tro det er lenge siden jeg har hatt slik en lang utedag, og det har vært veldig gøy. Selv om vi ikke befant oss i fjellet, men i byen (!!), har vi hatt en super turdag, og jeg har til og med fått være litt turist i mitt eget fylke. I følge pappa har Stavanger mye mer å by på, så her er det flere flotte tursteder som jeg gleder meg til å besøke.

Denne vakre utsikten har jeg levd med de siste dagene, og det har vært så utrolig deilig. Jeg og Andrea dro på hyttetur til Kvitsøy sammen med to gode venninner, og kom hjem igjen i dag. Frisk sjøluft, latter og alt for mye godteri har preget disse dagene, og jeg føler jeg har vært på ferie! Disse jentene er jo en fest å være sammen med, så skravla har gått i ett, og vi har hatt en veldig fin tid sammen. Andrea har kost seg hun også, med trilletur og masse kos og lek.

Været har vært veldig varierende. På mandag var det veldig grått og surt, mens det ble veldig fint utpå dagen på tirsdag med blå himmel og sol, før det igjen begynte å blåse opp veldig. I dag hadde vi fint vær igjen, så jeg fikk trillet meg en fin tur før hjemreise.

Jeg har forelsket meg helt i Kvitsøy disse dagene. Det var bare en slik idyllisk plass, som hadde en helt spesiell ro over seg. Det var jo nesten ingen folk der, og svært få biler som lagde støy. Her kan jeg godt reise igjen hvis jeg er så heldig å få være med :-)

Kode for å importere bloggen min til Nouw: 9937736401

Vi kickstartet like så godt den nye uken med en tur i fjellet, og det gjorde godt for kroppen. Både jeg og Bella trengte sårt en god tur i ulendt terreng, så vi fikk ordnet en turdate sammen med Ingrid og Signe Kristin, og hunden Røya. Andrea var selvfølgelig også med, men hun er stort sett fornøyd uansett hvor vi er på tur, enten det er i bæresele eller i vogn.

Vi fikk bli med i Signe Kristin's jaktområde på Vikeså, og her var det utrolig flott. Vinteren er så fin, når det ligger tynt med is over vannet og snø på de bakerste fjelltoppene. Både Bella og jeg elsker snø og vinter, så gleden var stor for oss begge når vi fikk se at vi skulle gå på tur i snø!

Vi var ute og gikk i rundt en time og tretti minutter. Litt sterk vind, men vi fant likevel en plass å sette oss ned på for litt kaffe og kjeks.

Se det nydelige landskapet da! Helt magisk!