Hejsan!!

Nu vart det väldigt länge sen jag skrev här på bloggen och tänkte att nu är det dags att ge er en uppdatering om vad som skett och vad som som sker på andra sidan jorden.

Jag börjar redan där vi sluta förra inlägget.. Efter förra inläget hade vi ca 200 hektar kvar och tröska och funderade över att ta in en contracter som skulle hjälpa oss och tröska av de sista då vår tröska nr 2, vart bort gången för denne säsong..

de kom en nyare New Holland med en far och son från queens Land som kört åt Trevors fader innan. Både far och son vart mycket snälla och hjälpte till med allt som behövdes. Sonen var endast 16 år och körde tröskan som vem som helst av oss.

Lagos till typ 2-3 dagar innan jul blev vi klara med skörden för 2016 :D

När skörden vart färdig så vart det köra slusher ( en stor betes puts på 40 fot) och även kultivator som jag körde.

Nog skrivit om detta..

Julen spenderade vi med Trevor och Lisa och även Lisas familj kom till gården för att fira den som vi brukar göra hemma i Sverige, vilket gjorde så att vi hade en riktigt kanon jul!

Efter julen så packade jag och Edvin våra grejer för att Lisa och Trevor frågade oss om vi inte ville bo i deras hus istället de sista 2 veckorna, och det ville vi givetvis. Vi hade en så bra tid där och även Nyårs aftonen hade vi med Lisa och Trevor.. Jag är van vid Nyårs gille hemma hos oss med massa alkohol å vänner nu blev de givet vis nån bärs å lite Apelsinjuice grogg men inte riktigt samma med endast 4 personer.. Men vi gjorde det bästa av även det och hade en kanon kväll även då.

efter detta återstod ett par dagar med jobb och sedan packade vi väskorna 5/1 för att börja våran resa.. Vi skulle flyga från Dobbo - Sydney - Cairns vilket vi även gjorde. Trevor och Lisa körde oss till flygplatsen och på Flygplatsen vart det nog den tuffaste tiden vi kommer att ha i Australien. När vi sa hejdå till Cheferna (våran Australienske Mamma och Pappa) föll de båda i gråt och vart väldigt ledsna vilket tog väldigt hårt på även oss och tårar var väldigt nära när vi satt i planet.

Dessa två personer kommer alltid vara en del av våra liv och kontakten kommer att hållas så ofta Vi har möjlighet till det.

När vi väl landat i Cairns så sökte vi upp ett hostel där vi skulle testa på att leva i ett rum med 6 andra personer och detta visade sig vara väldigt trevligt och sköj så de har vi fortsatt med i resten av våran resa. Cairns hade regn period så det regnade väldigt mycket när vi var där men de vart ändå skön, vi fick testat Scoop diving ( djup dykning med tuber) vilket vart häftigt! vi åkte till regnskogen och även till en krokodil farm vilket va väldigt bra, även krogen vart bra då hotellet hade sin egne pubb å de vart fest där varenda dag man orkade. :D

efter ca en vecka i Cairns tog vi buss nedåt landet och åkte till Airliebeach där vi endast var 2 dagar för att chilla och häng vid en lagoon (pool) och sola och bada. För att inte bussresan skulle bli allt för lång, Vi åkte ca 15 tim dit så vart rätt långt ändå.

Efter Airliebeach så åkte vi buss till Rainbowbeach där vi skulle åka ut till en stor ö och campa 2 nätter å vara där två dagar. ön har inga vägar så man åker bilar på stränderna, detta vart nog den bästa upplevelsen vi kommer att ha här, det vart så jädrans sköj, lärde känna gött folk å man såg så många häftiga saker, sjöar, åar, Haj, sköldpaddor, sting rockor och vi lagade även mat tillsammans med den bil man åkte med, sjukt häftiga dagar hade vi och vädret vart kanon! :D

Efter denna mega upplevelse så tog vi bussen till Gold coast, Surfers paradise där vi hade ett par dagar med några utekvällar, på dagarna besökte vi också två större äventyrs parker, Movie world där man såg massa roliga charakterer och roliga åk attraktioner, vi fick även kollat en kort bio i 4 D vilket vart en häftig upplevelse :D

Den andre dagen så åkte vi till wet'n wild och denne park är en jätte stor vatten park med massa vatten banor m.m även detta va häftigt testade en bana som var så brant så man ställde sig i en tub med ryggskena och de stängde för som en "åk attraktion" sedan så tryckte de på en knapp å en lucka öppnades under fötterna och det gick bara rakt ner, sjukt häftig :D

vi tog även en halv dag på stranden innan vi åkte vidare med bussen i 15 timmar nu har vi checkat in i Sydney och ska tillbringa de sista veckorna här innan det bär av hemåt till Sverige igen.

Här kommer det roligaste i hela inlägget lite(en del) bilder från våran resa på öst kusten i Australien!

MVH: Gurra

Halloj

Nu vart det ett tag sen vi skrev här.. Det har väll inte hänt så där jätte Mkt förutom att träskorna dom krånglar, just nu har vi bara en egen den andre e totalt sönder 🙄

Så nu har vi fått hyra in en contracter, vi hann tröska i nån dag sen kom det regn 😏 så nu står de stilla igen🙄

Vi hoppas fortfarande att va färdiga till jul då alla andra lämnar, mindre än 200 hektar kvar 👌🏻😃 förmodligen e vi igång igen på söndag eller måndag, så vi ska hinna👌🏻

Vi har även passat trevors djur i veckan då

De var i sydney👌

Vi har även fångat en av våra husmusar i köksskåpen 😂

Här kommer bara några få bilder på lite allt möjligt och även bevis på att vi har rätt mycket mygg här med😂

Ha de gott så länge😃 /// Gurra

Tjabbare å tjenare!

Det har int hänt speciellt jätte Mkt i australien!

Det ända som har hänt är att det regnade igår kväll, så vi fick sovt in lite tid idag, ca 18 timmar var 😂👌🏻

idag 7/12 har vi åkt In till stan för att utföra ärenden som vi aldrig får gjort anars..

Ärendena är att klippa oss, äta mat, fylla på nån mobil, å även fika lite😃👌🏻

Så jädra gött å fått klippt sig till kort igen 👌😍

När vi kommer tillbaka ska en ac in i vårat rum så vi kan sova enklare i 45 grader👌🏻

Och så ni vet vara utomhus är för jävligt, flera hundra tal flugor över allt på oss, i hela ansiktet och jaa fy för de asen 🙄😏

Ha de så gött tills vi skriver näste gång😃

/// Gurra

Det vart nu rätt länge sen jag uppdaterade er läsare här...

Så här kommer lite info,

Trösket rullar på, lite krångel med en av tröskorna men efter lite Pill så e båda igång igen, vi rullar dygnet runt 7 dagar i veckan, så hektaren rycker fort nu kan man säga👌

Bara 5000 acors kvar från början var det ca 16000 👌🏻😃

Upp till skörd å mycket jobb så skar jag mig på antagligen stubb och åkte på en inflamation i foten, vilket resulterade i att ha får äta piller (antibiotika) i 10 dagar men de blir bättre 👌🏻😍

Inatt när vi tröskade fick en av chaufförerna punka på en av traktorerna så nu på morgonen har ja plockat av däcket å nu e vi påväga till stan för att fixa det👍 det är 3 däcket vi bytar själva sen vi kom hit, även ett däck på tröskan fick punka för ett tag sen men ute på fältet behövs kran för att byt det👌🏻😃

Här kommer lite plock av bilder sedan sist, vilket kan bli en hel del😍

Tjabba!

Ännu ett par dagar elr en vecka..👌

Det har egentligen inte hänt så mycket, men här kommer de kortfattat!😉

Vi har börjat tröska lite tagit ca 130 hektar vete, sedan kom regnet å nu står vi stilla å de har regnat till å från😏🙄

Vi har även städat ur ett gammalt hus med bröte, och fredag den 11/11 hade vi en grill kväll med allihopa hos trevor och Lisa👌

Här kommer ett samman plock med bilder 😃

Tjabba!!

Dagarna går lika kasst internet som innan..

Det vi gör om dagarna är för de mesta dels förberedelser för skörden, servar maskiner, bytt däck på en av tröskorna, ett bakdäck på traktorn Edwin ska spaka😃👌

Vi är ej lediga så ofta å dagarna ligger än så länge på ca 10-12 timmar å fler kommer de bli, idag lördag 5/11 har vi lärt oss hur man städar hus inne i Australien..

Man tar fram hög trycks tvätten å spolar av allt😂😂 de va Asa sköj😂

Windroven (strängarn) har rullar 24 timmar om dygnet från i måndags, så när träsket startar så har vi mycket å köra👌🏻 om ja inte skrivet det så förflyttar vi fram skörden så vi kan tröska tidigare genom att lägga ner de i strängar så de vissnar👍

Förmodligen kan vi börja tröska en del på måndag eller tisdag😍😃

Ikväll lördag e vi inne i stan å dricker öl å ska äta gott🍻

Här kommer lite plock bilder 😃👌

Hejsan svejsan!

Det har gått många dagar sedan vi sist bloggade, men det är mest för att där vi bor å e på gården finns det knappt någon teckning så då får man göra som nu å skriva en lång klumptext från de gångna dagarna..

Det började med tågresan som gick från Sydney till dubbo med tåg ca 6 timmar å sedan buss två timmar från dubbo till Coonamble.

Där hämtade Lisa upp oss frun till ägaren av gården. Vi åkte till ett hus där vi skulle bo på helgen, men vi sov där bara en natt efter middag med trevor, Lisa och en irländare som hade kommit till gården med.

Den dagen efter sa vi att vi ville till gården å det fixade trevor ca 45 min ut i ingenstans och teckningen på mobilerna dog snabbt.

Vi städade ur huset å fixade så de gick och bo där, vi fryser som attan om nätterna, första morgonen vakna vi av ljuset så då fick vi fixa egna mörk läggnings gardiner till rummet.. Kryp finns här även gott om..😉 se bilderna efter hela inlägget,

Måndag åkte vi in till stan för att handla och köpa tunna skjortor som vi kunde jobba i, för här e och kommer bli väldigt varmt.

När vi gjort det så körde vi till gården, där hjälpt vi de äldre engelsmännen med att börja tvätta av maskinen.

Så det stora hela vi har gjort i jobbeväg och kommer fortsätta med är att fixa iordning alla maskiner, chaser bins, mother bins, traktorerna och tröskorna m.m, allt ska va iordning.

Kedjor som bytas,kugghjul som bytas, service som blir gjord,'tvätta de.

Idag onsdag FIck vi även hit de två sista te gården, nu e vi 2 engelsk män ca 50 år gamla, 2 som ja ej kan placera, och 1 irländare och vi två svenskarna men tror de kan ha flyttat från nånstans te Afrika elr nått, vad som vilka ska göra på skörden e oklart men engelsk männen ska tröska verkar de som.

Vi fick även idag polerat å puttsat upp traktorerna med chaser binsen😃👌

Här kommer ett plock me bilder👌🏻😃

Tjenare!

gårdagen alltså onsdagen den 19 oktober, blev ej som planerat att gå te en berömd strand, nepp.

Trevor heter han som har gården vi ska arbeta på han frågade oss om vi hade hatt och japp jag har ju med mig det, men inte Edvin, Så då blev de ändrade planer och vi tog återigen bussen in till Sydney för att kolla ut hatt till Edvin.

Vi kollade ut en hatt, tyvärr har jag ingen bild på den för till fället men de lär nog komma ut sen. På kvällen så gick vi ut å drack lite öl och hade det trevligt :D

Idag torsdag så har vi först handlat och tagit ut lite pengar. Sedan gick vi upp och packade en väska med vatten för att sedan gå från coogee till Bondi beach, vilket är en väldigt känd strand från life guarder Australia på TV. Längden dit var ca 5km och vi såg så mkt finnt på väg dit. Väldigt kuperat oråde e detta så jobbigt vart de. Här kommer lite bilder, sista bilden avslutar vi med själva stranden. 😃

På denna lilla stranden ovanför som vi gick förbi vart det en ustälnning med massa konstiga konstverk.

Här nedanför kommer slut destinationen för denna dag, vi låg å chillade där ett par timmar och även åt innan vi vandrade hemmåt igen. 😍😃

​Imorgon kommer en ny dag, och ikväll har vi packat ihop väskorna igen för imon checkar vi ut från Sydney och beger oss mot gården som vi ska leva de kommande månaderna på.

De tar cirka 10 timmar till conamble, 7 tim tåg å ca 2-3 tim buss efter det.  Man lär sig så himla mycket här, så imon lär vi oss detta, önska oss lycka till 😊

// Gurra

Tjenare!

Idag har vi haft en heldag ute i klart solsken. Började som vanligt med att vi gick ner och åt frukost sedan gick vi upp till hotellrummet för att packa ihop alla våra grejer och bytte till ett annat rum.

När allt detta vart klar så tog vi med oss alla viktiga grejer packade en ryggsäck med grejer och åkte från coogee till sydney city med buss... Spännande att åka buss utomlands när ingen åker buss i vanliga fall hemma heller 😃

Vi hoppade av bussen på sista hållplatsen då vi planerat att gå och besöka/ kolla på det berömda opera huset i Sydney. Här kommer lite bilder från denne upplevelse och broarna och omgivningen runt om.

Här ovanför e det ända stället vi kom in i för tillfället i opera huset. Nedanför kommer en bild en vilande säl, ej död, Tydligen gillar sälar att hoppa upp och lägga sig och vila sig där på trappan precis utanför opera huset.

Sedan efter detta gick vi direkt till en park vi hitta jämte, de firade att den blitt 200 år gammal. Här kommer lite bilder från runt vandringen .

Denna slott liknande byggnad är en skola för ca 200 elever mitt i parken. nästan osynbar.

Bilden ovanför och mer träd tyckte vi vart häftiga för rötterna börjar växa från grenarna och ner till marken, ser rätt konstigt ut. bilderna som kommer under är från när vi besökte ett choocco museum i parken med allt som choklad innebär å vad de kommer ifrån.

bilden där uppe e alla sorta blommorna och växterna som fanns där inne.

Ovanför är chokald blir tillverkad. Efter vi vart inne här så gick vi en bra bit till Sydney tower för att kolla in det. Denna byggnad är Sydneys högsta byggnad. Och det blev en kanon upplevelse.

​Detta vart allt som hände idag, får jag sammanfatta det själv så är det jädrans mkt en fullproppad dag. Nu ska vi strax gå ut å äta kvällsmat innan de är kvällen för vår det. kan hända jag skriver ett litet inlägg till ikväll med de 3 bästa bilderna från Sydney tower som ej är med här. 😃😃

Första dagen i Sydney börjar med att vi nästan inte vaknar av klockan, för att sedan fortsätta med frukost på hotellet.

Efter frukosten bestämmer vi oss för att gå ut och leta efter andra möjligheter till boende (backpackers) som är ett billigare alternativ för yngre resande.

Dagen fortsätter med spontan rundvandring i Coogee som slutar med att vi får fråga om vägbeskrivning för att hitta till hotellet igen😂

Gatan hotellet ligger på.

Bild från vår rundvandring.

När vi kommit till hotellet så bestämmer vi oss för att boka ett billigare rum här i några dagar till istället för att bry oss om de andra ställena för denna gång. Här kommer några bilder på det rum vi bor i nu dom gården betalar för. 😊👌🏼