Header
ØL

Hej! Ber om ursäkt för förra inlägget, hela texten kom inte med... Här har ni den ​:)

I mitt tredje, och sista blogginlägg skriver jag om en man som bestämde sig för att gå på öldiet! Vilken idé eller hur?

En amerikansk 38-årig man, J. Wilson fick den brillianta idén att gå på en 46 dagar lång diet. Dieten innebar att han inte fick dricka något annat än öl och vatten under dessa 6,5 veckor. Han ville emulera tyska 1600-tals munkar med att leva på bocköl eller sk. "vätskebröd". I samarbete med Iowa bryggeri skapade han en speciell bocköl som han skulle klara sig på. Sedan var det bara att börja dricka.


I en intervju säger han att han undersökt vad fastande gör till kroppen och speciellt ölens effekt och till slut kommit fram till att den har en otroligt avgiftande effekt. Wilson som inte exakt var hälsoidealet tänkte att detta skulle vara en perfekt chans att bli av med alla donitsar och burgare som lagt sig i kroppen under årens lopp. Wilson var faktist underviktig så han måste ta och bulka innan han kunde börja projektet. Han tog sig i kragen och började äta morgonmål och lunch som han vanligen brukade låta bli att äta och gick upp i vikt med hela 9kg!


Så började han med drickandet. 4 öl på veckodagar och 5 på veckosluten. Hans dricktidtabell under jobbdagar gick såhär:

Han körde barnen till skolan, kom till sitt kontor kl. 8, tog en öl, drack en öl med lunchen, tog en till öl kl. 3 tiden och for hem och tog en öl 7 tiden.

Det fina med bockölen var att det var en mycket mättande öl med 288 kalorier per stop. Man förstår varför det kallades vätskebröd… I jämförelse med t.ex. amerikanska Budweiser som är en mycket filtrerad, pastoriserad svag öl med endast 100 kalorier, var bockölen ett mycke bättre val. Plus bockölen var nästan exakt samma som 1600-talets tyska munkar drack, alltså den var mycket rik på B-vitamin och jäst.


46 dagar senare och 11,3 kg smalare var Wilson verkligen nöjd med sitt resultat. Han har bevisat att öldieten verkligen fungerar och det första han skulle göra när experimentet var över, var att sakta men säkert börja äta tillbaka de 11 kg han just bantat… Inte är han ju helt klok inte? Men själva bantandet var alltså inte Wilsons mål utan han ville själv uppleva fastandet som 1600-talets munkar gjorde. Han rekommenderar ändå inte dieten åt någon. Även om den fungerar och man går ner i vikt, gör alkoholen mycket skada i andra delar av kroppen, som t.ex. levern.


Tack till Wilson som prövat detta för oss! Nu vet vi att öldieten nog fungerar men inte nödvändigtvis är så lönsam

​Ovanför ser ni Wilson som fått titeln "The beerdrinker of the year", alltså Årets öldrickare. 

Siirrä blogisi Nouwiin - nyt voit tuoda vanhat blogisi - napsauta tästä!

Likes

Comments

Hej!🍺

I mitt tredje, och sista blogginlägg skriver jag om en man som bestämde sig för att gå på öldiet! Vilken idé eller hur?

En amerikansk 38-årig man, J. Wilson fick den brillianta idén att gå på en 46 dagar lång diet. Dieten innebar att han inte fick dricka något annat än öl och vatten under dessa 6,5 veckor. Han ville emulera tyska 1500-tals munkar med att leva på bocköl eller sk. "vätskebröd". Han samarbetade med Iowa bryggeri


Likes

Comments

Ett stort problem vi har I Finland äratt alkohol (och läskedrycks) priserna är mycket höga. Detta ärpå grund av två saker. För det första har Finland generellt sättmycket höga livsmedelspriser. För det andra är beskattningen påproducerandet av öl myckt högt. Detta leder till att människoråker över till Estland för att köpa alkohol av olika sorter, ochtill och med blir på vinnst av det. Enligt en undersökning fråndetta år köper finländare 69 miljoner liter öl från utomlands.Det mesta av detta kommer från Estland, som i gemförelse medFinlands beskattning på 1.51e/producerade liter har en beskattningpå 0.34e/producerade liter.


Danmark hade samma problem för någraår sedan. Vad de bestämde sig för att göra var att sänkabeskattningen på dryckerna. Detta ledde till att konsumenternanuförtiden oftare köper en dryck på samma ställe de faktisktkonsumerar den också. Istället för att åka över till Tysklandför att köpa öl köper danskarna nu allt mer från Danmark. Dettaledde också till att de pengar som förr spenderades I Tysklandspenderas nu I Danmark istället. För gämförelsens skull harDanmark sänkt alkohol produktions skatten med 15% till 0.34e/liter.Tysklands alkoholskatt är 0.09e/liter.


Om Finland skulle göra något liknandeskulle det inte bara minska importen av alkohol från Estland avprivatpersoner, men också vara till mycket stor nytta för detfinska samhället. Istället för att använda sina pengar i Estlandskulle finskarna då stöda de finska butikerna och bryggerierna.

Likes

Comments

Under hösten 2014 åkte Pontus och jag till Polen för en vecka. Meningen var att vi skulle bo hos host-familjer, njuta av storstaden Warsawa och framför allt, lära oss om den polska kulturen. Detta gav oss den perfekta möjligheten att också utforska den polska öl-kulturen.

Redan före vi anlädde till Polen viste vi en del om landets öl-kultur. Till exempel är Polen känt för att ha det billigaste ölet i Europa men också för att ha en mycket hög kvalitet på det.

Snart var det uppenbart att detta var ett ställe vi gillade. Människorna vi träffade var mycket vänliga och utåtriktade. De var också mycket ivriga att prata och lära känna en, vilket gjorde umgåendet mycket lätt.

Under vår tid i Polen gick vi i skola under dagarna, utforskande den polska huvudstadens kulturella sidor, och efter skolan exploaterande (njutande av*) den Warsawska öl-kulturen.

Efter att vi försökt oss på några olika typer av öl hittade vi vår favorit, Kasztelan. Kasztelans pris var medelmåttigt och man hittade det från de flesta terasser. Man fick det också oftast på fat, vilket vi absolut föredrar.

Kasztelan är ett Polskt bryggeri grundat år 1972. År 2004 köpte Carlsberg företaget. Idag producerar de tre olika ljusa, lager typs öl, Kasztelan Jasne Pełne, Kasztelan Mocne och Kasztelan Niepasteryzowane. Carlsberg Polska, som Kasztelan hör till, är det största bryggeriet i Polen och hör till de 10 största i världen volymvis.


Det ölet vi hade, Kasztelan Niepasteryzowane, är en ganska mild lager. Smaken är lite söt i början och mot slutet en aning citronsmakande. Eftersmaken blir passligt bitter. Ölen njuten från stop och passligt kall. Ölet toppar inte listan av goda öl, men med en mycket god smak, ett bra pris och ett perfekt sällskap blev det vårt “Polen öl”.

Likes

Comments

I början av året 2015 togs det i bruk ett rejält marknadsföringsförbud mot alkohol. Det gäller alltså reklamer som är utomhus och förbudet motiveras med att barn och unga skall skyddas... Denna lagstiftning innebar flera hundra tusen euros kostnader. T.ex. Sinerbychoff har alkoholreklamer på ca. hundra av deras lastbilar och kostnaderna för att tejpa om dem blir massiva.

T. o.m. Koffs kända öltölk i Kervo, som stått där i 10 år, måste omtejpas. Synd eller hur? I den 14 meter höga öl-reklamen som är gjord av aluminium, magnesium och silikon skulle det rymmas ca. 300 000 liter vätska. Detta motsvarar ungefär en miljon 0.33 storleks burkar. Sinerbychoffs marknadsföringschef, Johan Jakobsson säger att det inte någonsin under de 10 år som tölken stått brevid den mycket trafikerade Lahtisvägen har kommit ett ändaste klagomål om reklamen.

En man med ett långtida alkoholpolitisk inflytande, Ismo Tuominen säger att det inte just nu planeras några till restriktioner men det övervägs nog för framtiden. För utomhusreklamens del anser han situationen vara bra men internetreklamen kan till näst hamna under förstoringsglaset.

Vad anser ni? Är dessa marknadsföringsrestriktioner totalt löjliga eller är de verkligen nödvändiga för att "skydda" barnen?


-Pontus




Likes

Comments

I denna blogg skriver vi om olika öl vilket  väcker frågan; är detta lagligt?

I Finland är all reklam som gäller alkoholprodukter strikt kontrollerat av den finska lagstiftiningen. Detta på grund av den alkoholkultur vi har i Finland, Tyvärr är det inte självklart för alla att alkohol är ett rusmedel som kan skada dig mycket allvarligt.

Finlands lagstifting förbjuder all annonsering av starka alkoholdrycker, dvs drycker som har en alkohol procent som överstiger 22. Dock får man nog göra reklam för milda drycker, alltså allt som är under 22%. Men också här finns det vissa regleringar för hur man får göra det. Man får inte göra reklam för någon slags alkohol så att det är riktat till minderåriga eller främjar alkoholbruk i samband med att köra ett fordon etc. Alkohol får inte heller annonseras som något det inte är, som till exempel att det skulle öka prestationsförmågan hos en person. Alkohol får inte marknadsföras i TV mellan 07.00 och 22.00 och biografer kan göra reklam för alkohol bara om filmen är tillåten för över 18 åringar. Det finns en mängd flera punkter om vad man inte får göra men dessa är huvudpunkterna.

Själv tycker jag att lagstiftingen är bra. Alkohol är ett gift och inget att leka med. Ju mer det marknadsförs desto mer kommer människor att bli intresserade av det.

Med det sagt, följ med bloggen för fler unika (och lagliga) öltips!


Likes

Comments

Hej!
I detta inlägg berättar jag om en ny personlig favorit jag stött på under veckoslutet :-)

Var med min kompis och firade en sen födelsedag så vi for på en snabb sushibuffé före vi fortsatt till baren. Här passade jag på och pröva på något lite mer exotiskt, japansk öl!

Asahi hette den och smaken var underbar. En ganska så ljus lager med en sammetslän, dock på något sätt stickande smak. Jag var kär. Iallafall i kombinationen med sushin ljublade mina smaklökar då Asahi-ölen guppade ner min hals.

Till min (lilla) besvikelse var ölen tillverkad i Tjeckien... Men många ölar är ju ändå tillverkade just kring t.ex Tjeckien, Tyskland och Polen pga ekonomiska orsaker. Receptet och ingredienserna är troligen samma som Asahin som tillverkas i Japan.

Asahi är grundat i Osaka, 1889, och en intressant sak är att tyska krigsfångar faktist jobbade i bryggerierna under första världskriget. Nuförtiden är Asahi Japans största bryggeri med en 38% marknadsandel.

Jag rekommenderar denna birra varmt (som kall)!
-Pontus

Likes

Comments