Header

Jag har väl mer eller mindre alltid varit skeptisk till att räkna kalorier och macros. Jag anser att själva räknandet ofta kan leda till mindre bra psykiska-tankegångar. Alltså att bli besatt eller sjuk.

Men, ja det finns ett men. Jag märker ofta att människor inte alls har koll på hur många kalorier de faktiskt behöver äta. Därför är det bra att iallafall ha ett hum på vad ett livsmedel kan innehålla. Jag ser det som allmänbildning, man ska veta vad man stoppar i sig. Oavsett om det innehåller bra eller dåliga näringsämne.

Det handlar i mina ögon och öron inte om räknandet i sig, utan det handlar om medvetenhet och veta vad kroppen behöver. Du behöver inte räkna och det finns väl egentligen ingen anledning att göra det, om man inte ska gå upp eller ner i vikt pga sin personliga hälsa. Eller till exempel om du ska dieta, bulka och deffa, det bygger mycket på att ligga på över eller underskott, därför behöver du veta vad livsmedel innehåller. För din hälsas skull.

Räkna inte om du inte vill och behöver men var medveten. Mat är viktigt. Protein, fett, kolhydrater, vitaminer och mineraler. Var för Guds skull inte rädd för att äta.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Konditionspass-deluxe idag, körde olika former och väldigt intensivt, inte så mycket vila! Avslutade med lite mage och axellyft för att bara köra igenom de två muskelgrupperna lite extra!

10 min cykling (medel intensivt)
1000 meter rodd (intensivt)
10 min löpning (medel intensivt)
5 min tabata-intervaller i lutning på löpbandet (intensivt)
Upphopp 10x3
Stepups 30 sekunder x3
Tre olika magövningar 15x3
Axellyft 15x3
Avslutade med 10 min pw och foamroller

Som ni ser blandade jag intensiv fart med medelhög, för att orka och använda till exempel löpningen som återhämtning!

Likes

Comments

Ljuset i tunneln, i mitt fall fredag 24 mars, då gymnasiearbetet ska vara inlämnat. Efter det kanske man kan ta ett extra djupt långt andetag och fokusera på roligare saker som att: Träna för att det är roligt, äta mat som faktiskt hjälper kroppen på lång sikt och inte äta för att få energi för stunden och särskilt, bli frisk. Tarmsjukdomar är problematiska av många anledningar, men i mitt fall: kan jag äta det här, eller kan jag inte? En tid hos en dietist väntar så småningom och det hoppas jag kan hjälpa på vägen. Det är svårt att äta mat om mer än 80 % ger dåliga reaktioner på kroppen, man behöver liksom lite riktlinjer att leva efter. Samtidigt tycker jag det är tråkigt att sätta förbud på saker som jag inte kan äta. Men vill man orka träna och ge skola/jobb den energi som krävs så behövs åtgärder göras, såklart!

Stress är inte ovanligt för unga, och jag som person har ett väldigt högt tempo i kroppen normalt. Pulsen är hög och jag gör det mesta snabbt så jag sedan kan hinna göra annat. Så är det nog för många, man vill vara effektiv och hinna göra så mycket som möjligt på kortast tid. Men jag och säkerligen många andra behöver tänka ett extra varv. Är det verkligen nödvändigt att stressa och låta pulsen gå i taket bara för att hinna checka av fyra av fyra punkter på "att göra listan"? Nej jag tror inte det.

Likes

Comments

Hello friday!!
Började dagen med bananpannkakor tillsammans med den nya celsius-smaken vattenmelon. Tyckte smaken kunde varit bättre, heter den vattenmelon ska den ju faktiskt smaka det med. Tyckte ingefäran och det gröna téet tog över tyvärr. Men ändå okej 6/10. Efter frukosten körde jag till gymmet, startade med några minuter powerwalk sedan tio minuter tabata-intervaller. Efter det körde jag fler intervaller fast med övningar för specifika muskelgrupper. Körde igenom i stort sett hela kroppen förutom bröstmusklerna!
Resten av helgen består av lite morgonjobb, restaurangbesök och firande av mammas födelsedag! Sista rycket med gymnasiearbetet i helgen och nästa vecka är det dags för inlämning!
En liten uppdatering ifrån mig, ha det bäst!!

Likes

Comments

Längesen jag kände att högreps pass var roligt men idag när jag körde mitt dagliga pass var det så roligt! Jag började med pw på löpbandet och lite rodd som uppvärmning. Efter fem set bänk gick jag in i det nybyggda rummet på Wellness, favoritstället! Körde då tre olika varv med olika övningar. Kommer inte ihåg exakt vilken ordning men ungefär såhär såg passet ut! Körde så många reps jag orkade sedan vila ca 30 sekunder mellan varje runda. Alltså tre övning i ett svep sedan vila x3.
Burpees
Step-up
Knäböj
X3
Marklyft
Step-up
Fällkniven
X3
Stångrodd
Sidoplanka
Jumping jacks
X3

På senaste tiden har en del nyheter hittat sig hem till mig: Andreas tröja bland annat och lite nytt smink. Behövligt.

Likes

Comments

​Alltså det är fredag!! Äntligen. 

Varit ledig en dag hittills denna veckan så ska bli riktigt skönt med en ledig kväll. Visst, jag har inte jobbat tolvtimmars-pass varje dag men ska man jobba så går ju liksom dagen åt till det, så är det. Därför jag tycker det är så skönt att jobba frukost för då kan man ändå hinna med något på kvällen/eftermiddagen. Annars går man och väntar på att göra sig redo för jobbpasset hela dagen i princip. Aja slutsnackat om jobb, nu är det helg. 

Efter jobbet idag tog jag mitt pick och pack till gymmet. Gjorde upp en liten plan för passet som resulterade i: Marklyft, axelpress med hantlar superset axellyft åt sidan, bröstpress med hantlar, stående rodd, plankan-fällkniven-sidoplankan och avslutningsvis tabata-löp-intervaller. Ett pass med i stort sett alla muskelgrupper förutom specifikt armar då kanske. Efter passet blandade jag en urgod amino-shake med smak av ferrari-godis-bilarna. Favvo. 

Sista sportlovet för mig är snart över och fy-attan va skönt att äntligen vara påväg in i vårmånaderna och studenttiden. Gymnasiearbetet ska in, några inlämningar och redovisningar ska göras, sen är det över. Inte mycket som slår den känslan vänner. 

Likes

Comments

Hej igen!
Veckan har verkligen gått fort, alla hjärtansdag, massa plugg och träningspass. Klarade koffein-avvänjningen och det känns superbra! Veckans bästa dag var helt klart i tisdags när jag och Rasmus åt en god tre-rätters ute och han överraskar med weekend i april, Gbg och Gavin DeGraw väntar, hur mysigt och så himla snäll är han!!
Idag däremot har dagen sett ut som de flesta andra skoldagarna, gick upp och gjorde en pangfrulle! Testade barebells-puddingen päron/vanilj och den är enligt mig godast av alla! Smakar typ päronglass! Efter skolan åkte jag till gymmet samt handlade lite ingredienser till lunchen. Idag fixade jag till fyllda paprikor i ugn, så gott. Gör vanlig köttfärssås och fyll paprikorna samt toppa med lite ost, sedan 25-30minuter i ungen på 200 grader. Smidigt och gott!

Likes

Comments

Måndag och vi är igång igen!!
Vilken dag det har varit, full rulle hela dagen. Skulle egentligen jobbat 17-22 men blev avbokad, vilket egentligen var skönt. Fick 3h extra arbete med gymnasiearbetet gjort istället! Skönt att vara i sluttampen med det och bara ha lite kvar!
Har även tränat ett riktigt bra pass idag, körde 20 min intervaller maxlöpning 20 sekunder Max - 10 sekunder vila x8, och sen gjorde jag tre rundor och lite vila emellan varje runda. Fortsatte sedan med axlar och mage! Gick kalas! Även målet med en vecka utan koffein går finfint, klarat mig perfekt hittills!
Så glad över gårdagens pass också dessutom, gick in med inställningen om att maxa/ta personbästa i alla basövningarna och det gick så bra! Tog personbästa i alla övningar utom marklyft, fick så jävla ont i ryggen så ville inte maxa! Tog pb i bänkpress vilket var riktigt gött, inga stora siffror men för att vara jag och min absolut sämsta muskelgrupp så är jag NÖJD, tog 40kg 1 rep x2 och så gjorde jag två halva reps men det räknas ändå inte! Nu mot nya vikter och mot nästa hela tiotal - 50!! Det lär väl ta ungefär samma tid som de tog att nå 40..länge. Men bara att kämpa på!
Imorgon är det alla-hjärtans-dag och jag längtar så, ska äta middag på restaurang med Rasmus och bara njuta av en ledig kväll! Även vilodag inplanerat och det passar ju utmärkt, en lugn skoldag och en mysig kväll. Bästa.
Kram

Likes

Comments