Hej allihopa!

Nu sitter vi här på rummet, lätt solbruna efter vår första dag här på Boracay!

15 timmar tog det för oss att ta oss hit från Kuala Lumpur, men det har varit sjukt värt det! Man kan säga att vi har hittat vårt egna lilla paradis.

Nu nalkas det middag och senare lite fest!😊

puss och styrkekramar till alla er i gråa, trista Sverige!

Hej Hej!

Vi ligger just nu i sängen på vårt fantastiska Air Bnb och väntar på att klockan ska slå 02.30, då det är dags att ta sig till flygplatsen och sätta oss på flyget till Filippinerna!

Kuala Lumpur har varit fantastiskt roligt att se! Människorna har varit trevliga, snälla, hjälpsamma och ALLA KAN ENGELSKA!

Första dagen åkte vi till Batu Caves utan att ha någon aning om vad vi skulle förvänta oss, det visade sig vara en massa trappor och statyer. Efter det åkte vi till Central Market och Chinatown  (var lite som att komma tillbaka till marknaderna i Hong Kong)

På kvällen åt vi på den närliggande Streetfoodgatan och oövervinneliga som vi kände oss bestämde vi att vi skulle smaka på Durian, en frukt som luktar sopor men som tydligen ska smaka gott. Det gjorde det inte, det hade samma konsistens som rutten frukt och smakade precis som den luktade. Vi fick tillochmed plasthandskar som vi skulle ha på oss när vi tog i frukten!

Idag har vi strosat runt Petrona Twin Towers och besökt den Nationella Moskén i Malaysia, ett väldigt lärorikt besök. KL har annars varit bra med god mat och billig kollektivtrafik!

En liten bildbomb väntar 👇

Ta hand om er!

Hejsan Svejsan!

Idag var vår första och sista heldag i Kambodjas huvudstad, Phnom Penh! För att hinna med så mycket som möjligt hyrde vi en tuk-tuk förare för dagen  (gud vad vi kommer sakna tuk-tuks) som tog oss runt i staden och till alla sevärdheter. Först åkte vi till "killing fields" som var ett ställe där de avrättade människor under Red Khmer regimen, efter det åkte vi till ett fängelse och sist men inte minst palatset! Där hann vi dock inte gå in. Men vi var ändå ganska trötta efter att ha vandrar runt på alla ställen i 37 (!!!!!!!) graders värme!

Imorgon bär det av till Kuala Lumpur tidigt på morgonen, det ska bli fett niiice 😊

ta hand om er där hemma i kalla Sverige!

/ Bea

Tjenare! Dålig uppdatering hr på senaste tiden, we know. Har så mycket att göra hela tiden, så vi hinner liksom inte riktigt med!

Sen sist har vi hunnit med Hanoi och Halong bay, Hoi An och Da Nang, och slutligen Saigon där vi är nu.

Hanoi var inte riktigt vår grej, det var ganska kallt och folket var otrevliga. Höjdpunkten där var Halong bay(trots alla 100-tals skrikande kinesiska turister) och Bia Hoi som är en färsköl och kostar ca 2 kr för ett glas.

Från Hanoi tog vi nattåget till Da Nang som tog 16 timmar(!). Väl framme mötte vi en man som hade ett företag som gjorde turer med motorcykel i bergen runt Da Nang och Hoi An. Vi tog en 3 dagarstur men först vill vi spendera lite tid i Hoi An då vi hört att det skulle vara väldigt fint, vilket det också var! Vi tog 2 nätter i Hoi An och sedan begav vi oss ut på motorcykel i bergen, och det ångrade vi inte en sekund. Det var något av det bästa jag gjort i mitt liv! Vi hälsade på i minoritetsbyar, badade i vattenfall och mycket mycket mer! Helt underbart väder hsde vi också med strålande sol varje dag(och jag brände mig såklart).

Från Da Nang hade vi bokat ett flyg till Saigon(numera Ho Chi Minh City). Trodde vi. När vi kom till flygplatsen upptäckte vi att vi bokat ett flyg den 7 mars istället för den 7 februari... Inte vårt ljusaste ögonblick haha. Vi gick till alla flygbolag som flög dit och allt var fullbokat. Inte ett enda flyg tog emot oss. Till saken hör att Beas pappa och hans fästmö väntade på oss i Saigon med hotell och allt så vi ville verkligen iväg samma dag! Vi skrev upp oss som reserver hos alla och som tur var var det någon som avbokade så vi fick två platser! Hallelujah!

Väl framme i Saigon mötte vi upp Micke och Karin och gick ut och tog en snabb matbit och sedan rätt i säng.

Dagen efter gick vi på krigsmuseet, vilket var lika intressant som hemskt. Ett helt fruktansvärt krig. På kvällen gick vi till en park och sedan käkade vi på Hard Rock Café. Jag och Bea tog varsin helt underbart god pch efterlängtad veggoburgare med pommes.

Vi stannar i Saigon några dagar till sen bär det vidare till Kambodja!

Ha det bäst!

Kram/ Josse

Idag har vi haft en heldag tillsammans med ett av de häftigaste, smartaste djuren i världen. Stället vi var på heter Elephant nature park där de tar hade om elefanter och andra djur som far illa pga människors ignorans och okunskap. Där fanns elefanter som använts inom skogsbruk där de fått dra tunga lass timmer i snårig terräng, påhejade av sin Mahut som jagar dem med krokar. Där fanns de som blivit blinda för att de inte gjorde exakt som deras Mahut sa och därför blivit stuckna i ögat med kniv, alternativt fått en sten i det från en slangbella. Där fanns elefanter som varit på cirkusar, stadsshower, turistridning och de som trampat på landminor.

Det allra sorgligaste är att folk vet inte hur de blir behandlade bl.a. inom turistridningen där de blir kuvade med hjälp av fruktansvärda och extrema metoder och får bära tunga lass som deras kroppar inte är byggda för.

Dessa elefanter som vi har träffat idag har varit helt underbara, en del ville bli klappade och äta ur ens hand, och en del ville hålla sig för sig själva och inte bli rörda. Och då gjorde man inte det heller. De levde i en så naturlig miljö som möjligt med en stor park att ströva omkring i tillsammans med vattenbufflar, hundar och katter och en flod de kunde bada i och svalka sig precis när de själva ville.

Det är så fantastiskt att det finns människor som viger sina liv åt att hjälpa alla dessa fantastiska, intelligenta och framförallt oskyldiga djur.

peace out / Josse

Nu är vi framme i Chiang Mai! Vad vi har sett änsålänge älskar vi staden. Idag har vi bara gått runt och kollat tempel, nu sitter vi och äter lunch för att senare träffa våra Amerikanska vänner som vi mötte i Bangkok!

puss&kram / Bea

Vi var på snabbvisit i Pattaya, och allt vi har att säga om den staden är blä. Det var inte alls något för oss. Bara massa äckliga gamla gubbar som gick på strippklubb och pingpongshow. Om dagarna höll vi oss på koh Larn, en ö utanför pattays kust och det var helt okej men väldigt mycket turister. Om kvällarna höll vi oss på hotellet för bara att vara ute var ganska obehagligt.

Nu är vi tillbaka i Bangkok och imorgon tar vi bussen till Chiang Mai i norra Thailand.

puss&kram/ Josse

Hejsan svejsan!

Efter 17 timmars resa från Phi Phi Islands har vi äntligen landat och haft vår första dag i Bangkok. Det var kul att åter igen ställa om tempot då allt gick långsamt och avslappnat på phi phi. Här i Bangkok är det en hög stadspuls och allt händer snabbt! Idag tog vi båten runt och hängde i chinatown! (som att vara tillbaka i hong kong) efter det bestämde vi oss för att besöka Wat Trimitr, eller Golden Buddha Temple. Där fanns världens största buddha gjord i guld. Vi ser fram emot ett par dagar i storstaden 😊

Sista dagen på Phi Phi är över och vi beger oss nu vidare till Bangkok. Båten går från Phi Phi 13.30 och vi är framme med buss 5.30 i Bangkok imorgon bitti. Vi har med andra ord en lång resa framför oss. Känns inte jättekul med tanke på att min magsjuka som jag trodde hade gett med sig tydligen inte hade det. Får leva på vätskeersättande och frukt och hoppas på att magen håller sig i schack.

Igår var vi uppe på Phi Phi's utkiksplats. Det var ett rent helvete att gå upp där i 30 graders värme men väl uppe var det så värt det. På dagen var vi på Bamboo Island som är ett naturreservat och superfint.

Hoppas alla ni där hemma mår bra!

puss&kram/ Josse

Dagen idag började bra, jag sov gott för första gången sen vi kom hit och Bea har varit ute och dykt. Medan Bea och Rebecca var borta så gick jag, Sebbe och Ronja till stranden och försökte hitta någon form av vattensport vilket tyvärr inte fanns så vi tog en dag på stranden istället vilket inte är fy skam det heller. :)

Framåt lunchtid började jag känna att jag fick ont i magen men tänkte inte så mycket på det eftersom det inte är något ovanligt för mig. Vi gick till en liten krog och skulle käka och jag kände hur illamåendet kom krypandes och jag fick i mig 2 tuggor av en thailändsk papayasallad. Jag började känna mig hängig och trött så vi gick tillbaka till vår mysiga lilla bungalow, och bara minuter senare så kommer den. Magsjukan.

Så nu ligger jag i sängen och mår skit medans de andra är nere i centrum och käkar. Inte kul alls faktiskt :(

Hoppas alla ni där hemma mår bra och är försiktiga i snöstormen!