Nu har det gått ännu en vecka sen vi kom hit, dagarna går i ett och man hinner inte riktigt med att tänka och ta in allt här, allt ifrån naturen, skolan och människorna vi har i vår nya omgivning. I skolan denna veckan har jag fått vara lite mer delaktig och ta med ansvar genom att få rätta deras engelska då de skriver om sin helg på måndagen, jag är imponerad hur duktiga vissa av barnen är på att stava och skriva fint alla redan fast de inte är så gamla ännu. Jag har denna veckan börjat ett miniprojekt med barnen, där de fått plantera ett solrosfrö, men för att de skulle förstå vad en planta behöver och hur det bildas frön kollade vi på en utbildningsvideo från en app de har på sina Ipads. Jag har även planterat några frön i en glasburk och satt på ett lock, även till detta kollade vi på en film om hur vattnets kretslopp fungerar för att ge barnen en större förståelse för vad det är och hur det fungerar. Efter att vi kollat på filmerna och alla barn hade fått planterat varsitt frö gav jag de en Thinking Task där barnen både skulle skriva och rita, där barnen skulle göra en hypotes om vad som de tror kommer att hände med de olika fröerna, då de fått olika förhållande att växa i, då jag har några i ett slutet kretslopp, en i total mörke med endast lite vatten och så har vi barnens som står framme i rummet med tillgång till ljus och vatten. Jag har förstått att de delar i barnen i olika grupper beroende på hur duktiga de är på t.ex matematik även om de inte är skrivna i samma klass, vilket jag bara kan se som en positiv sak då de barnen som är lite längre kan få en större utmaning av lärarna och de som inte förstår får mer hjälp av läraren som håller i lektionen. Jag har fått hjälpa den halva som har lite svårare att förstå och försökt få de att förstå att när man jobbar med andelar kan man försöka hitta en gemensam nämnare i multiplikationstabellen för att kunna räkna ut det fortare. Jag har varit inne i Megans klass en snabbvända, hon är lärare för Year 0, och då är barnen endast 5 år gamla, där vill jag definitivt vara fler gånger. Barnen där inne är som sagt småbarn och viss av dem började termin 1 och vissa av dem har precis börjat nu till termin 4, därför ligger de också olika i utveckling kring matematik och läs- och skrivförståelse. Några av dem läser redan super bra för att vara 5 år gamla, de kan redan läsa mindre texter själva, men de har som regler att de alltid måste håller ett finger under texten när de läser. De tränade även stavning i olika grupper, med hjälp av en funktion de har på sin hemsida.

Nu har hälften av tiden gått och det är endast två veckor kvar på skolan och vi har fått en massa roligt inplanerat av våra lärare som ska göras under skoltid :)


Puss Kram

Emma :)

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments