I söndags åkte vi iväg med en lärare från skolan vid namn Andy, vi åkte till Rotorua som är en större stad där de har mycket naturreservat och inhemska ställen att besöka. Vi valde att åka och kolla på Mud Pools, vilket ni kan se på den övre bilden :P Där efter åkte vi till Wai-O-Tapu och kollade på olika källor av olika slag, några var så pass värma att de var upp till 100 grader.

Det var en mäktig upplevelse att se hur vattnet kan ändra sig i så mycket i färg och att vattnet kunde vara så olika varmt på de ungefär samma ställe.. Det negativa var att det luktade rutet ägg precis hela tiden, var vi än var i Rotorua.

Vi tog oss även till Rainbow Springs Nature Park och kollade på fåglar och fiskar, vi åkte mest dit för att vi hade hört att där skulle finnas Kiwi fåglar. Eftersom Kiwi fåglar är nattdjur så såg vi inte så många, vi såg endast två stycken när vi var i ett mörklagt rum där vi skulle vara tysta och inte fick fotografera. Vi såg även 5 ungar som låg i 2 olika burar och sov, så söta :)

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Igår så uppfyllde vi en av mina (Emma) största önskan när vi är här på Nya Zeeland, vi åkte till Matamata för att ta bussen som skulle ta oss till de första scenerna av Hobbit filmerna, alltså till där alla Hobbitarna bor. Detta var så mäktigt och så häftigt att få se hur de byggt upp allting för några filmers skull. Allting var smått och absolut välgjort in i minsta detalj. De har personal som är där och fixar och trixar hela tiden för att allt ska se ut så snarlikt som de gjorde i filmerna, de sår även på i de små trädgårdarna för att man ska få känsla att det fortfarande bor någon där. Uppe på Billbos hus har de gjort en ek som ser helt naturtrogen ut, ovanför hans hus, då de står i böckerna att han lever under en ek. De hade även kläder som hängde ute på tork, honungsburkar som stod ute, fisk som hängde på tork, allt för att det skulle se så likt inspelningen som möjligt.

Hela omgivning runt omkring var helt underbar, en massa får, kullar som fanns i oändligt antal, gamla träd som vuxit till stora och vissa av dem hade börjat få för tunga grenar så de gått av. Gräs så långt man kunde se och allting var bara perfekt om man ska bortse från de i vår guidadetur som inte lyssnade eller tyckte att det var viktigast att de fick den bästa bilden vid varje hus.

Likes

Comments

Nu har halva tiden av min vfu gått, det känns både skönt och väldigt jobbigt. Vi har fått goda kontakter med barnen och lärarna på skolan så det kommer bli svårt att lämna skolan om två veckor utan att gråta en skvätt..
Denna veckan i skolan har jag och Emma startat ett projekt där barnen fick plantera vars ett solrosfrö i en plastkopp, tanken är att barnen ska få reflektera över vattnets kretslopp och se hur fröet blir till en planta. Än så länge har barnen varit väldigt intresserade och engagerade, de ser till så att plantorna blir vattnade och att de står i solen och det är väldigt spännande att höra deras reflektioner.
I måndags fick vi chansen att prata med rektorn på skolan, mr Jepsen. Denna man är så fantastisk och brinner verkligen för sitt arbete. Han tror verkligen på att barn är kompetenta och vill att alla ska sträva efter att bli sitt bästa jag. Han menar att alla kanske inte kan bli lika bra på allt, eller nå upp till en viss nivå, men alla har möjligheten att bli sitt eget bästa. Hans mål är att lyfta alla barn på skolan till att nå sin bästa nivå och vara stolta över vilka de är.
I torsdags fick vi hjälpa till på de små barnens idrottsdag. Det var år 0-3 som hade sin idrottsdag denna veckan. Jag tycker att det är fantastiskt hur organiserat allt var fast alla här i detta landet har lite "mañana mañana" tänket jämfört med i sverige haha. Jag fick äran att hålla i starten för 60meter, så himla kul att se barnens glädje och förväntan när de stod där på startlinjen och väntade på att jag skulle smälla ihop två träklossar så att det lät som ett startskott. Några av de äldre barnen var med och hjälpte till under dagen så att allt rullade på, resten av skolans elever kom ut och kollade och hejade på de små barnen. Jag kan bara beskriva denna dagen som fantastisk (skolan har gjort en film, hoppas att få ta med den och visa för nära och kära).
På fredagen startade dagen med Hoi, detta är som en samling med hela skolan. Kapa haka gruppen visade upp sig med sång och koreografi och det var så jäkla coolt! Det är så häftigt att alla på skolan är så stolta över māori kulturen och tar vara på det. Efter uppvisningen delades det ut poäng för veckan, det gör dom varje vecka. Skolan är indelad i 4a "hus" (lag, inte verkliga hus, det finns där ännu fler av) som dom kallar det, dessa har blivit tilldelade olika färger, rött, blått, grönt och lila. Alla barn tillhör ett hus och dessa tävlar gemensamt mot de andra, det spelar alltså ingen roll vilken ålder barnen har, inte heller vilken klass de är i. I alla klasser finns det någon från varje hus. De samlar poäng för exempel uppförande, närvaro och resultat på idtottsdagen. De tävlar mot varandra hela terminen och får varje vecka reda på vem som ligger i ledningen just då, denna veckan var det det lila huset som tog hem segern.
På fredagen fick jag även möjligheten att vara med de yngre barnen. Jag blev direkt inkastad i läsgrupp. Eller i den åldern läser de enskilt med läraren, de läser ihop och barnen får försöka läsa de orden som de känner igen. Genom att hålla fingret på ordet som de läser menar lärarna att de lättare lär sig vad orden betyder och att de inte bara chansar sig fram till en betydelse. Det finns så mycket att berätta om men för denna gången så får detta räcka, det blir en hel del reflekterande från min del men denna veckan skonade jag er läsare från det haha.
Hälften av tiden här är som sagt gjord nu och det känns väldigt märkligt... flera gånger om dagen får jag stanna upp och nypa mig själv i armen, jag är här, på nya zealand och har världens chans att utmana mina kunskaper och mitt lärande. Hur jävla coolt är inte det! //Johanna

Likes

Comments

Nu har det gått ännu en vecka sen vi kom hit, dagarna går i ett och man hinner inte riktigt med att tänka och ta in allt här, allt ifrån naturen, skolan och människorna vi har i vår nya omgivning. I skolan denna veckan har jag fått vara lite mer delaktig och ta med ansvar genom att få rätta deras engelska då de skriver om sin helg på måndagen, jag är imponerad hur duktiga vissa av barnen är på att stava och skriva fint alla redan fast de inte är så gamla ännu. Jag har denna veckan börjat ett miniprojekt med barnen, där de fått plantera ett solrosfrö, men för att de skulle förstå vad en planta behöver och hur det bildas frön kollade vi på en utbildningsvideo från en app de har på sina Ipads. Jag har även planterat några frön i en glasburk och satt på ett lock, även till detta kollade vi på en film om hur vattnets kretslopp fungerar för att ge barnen en större förståelse för vad det är och hur det fungerar. Efter att vi kollat på filmerna och alla barn hade fått planterat varsitt frö gav jag de en Thinking Task där barnen både skulle skriva och rita, där barnen skulle göra en hypotes om vad som de tror kommer att hände med de olika fröerna, då de fått olika förhållande att växa i, då jag har några i ett slutet kretslopp, en i total mörke med endast lite vatten och så har vi barnens som står framme i rummet med tillgång till ljus och vatten. Jag har förstått att de delar i barnen i olika grupper beroende på hur duktiga de är på t.ex matematik även om de inte är skrivna i samma klass, vilket jag bara kan se som en positiv sak då de barnen som är lite längre kan få en större utmaning av lärarna och de som inte förstår får mer hjälp av läraren som håller i lektionen. Jag har fått hjälpa den halva som har lite svårare att förstå och försökt få de att förstå att när man jobbar med andelar kan man försöka hitta en gemensam nämnare i multiplikationstabellen för att kunna räkna ut det fortare. Jag har varit inne i Megans klass en snabbvända, hon är lärare för Year 0, och då är barnen endast 5 år gamla, där vill jag definitivt vara fler gånger. Barnen där inne är som sagt småbarn och viss av dem började termin 1 och vissa av dem har precis börjat nu till termin 4, därför ligger de också olika i utveckling kring matematik och läs- och skrivförståelse. Några av dem läser redan super bra för att vara 5 år gamla, de kan redan läsa mindre texter själva, men de har som regler att de alltid måste håller ett finger under texten när de läser. De tränade även stavning i olika grupper, med hjälp av en funktion de har på sin hemsida.

Nu har hälften av tiden gått och det är endast två veckor kvar på skolan och vi har fått en massa roligt inplanerat av våra lärare som ska göras under skoltid :)


Puss Kram

Emma :)

Likes

Comments

Förra söndagen hade vi inget planerat, barnen i familjen vi bor hos var hos sin pappa så det var bara vi två och Megan hemma. Vi började dagen med en fika tillsammans med Megan, hennes mamma och mammans man, väldigt trevligt! Under fikan bestämde vi att vi skulle åka till Tauranga, staden som Papamoa är som en förort till. I Tauranga finns ett litet berg, Mount Maunganui, detta skulle vi ta oss till toppen av. Vi lämnade Papamoa i en av skolans minibussar och åkte mot vår utmaning. Väl framme slogs vi (eller i alla fall jag, Johanna) av hur fantastiskt vackert det är i omgivningarna runt Papamoa och Tauranga. Havet och de fantastiska stränderna möter grönklädda kullar med växter som aldrig hade överlevt i vårt svenska klimat. Vi började vandra och molnen som tidigare fanns på himlen började försvinna, temperaturen steg och vi kände att vi hade gjort rätt som valde att ha shorts. Det var en ganska så tuff vandring upp mot toppen, men utsikten på vägen och sedan från toppen gjorde att det var värt all svett och tunga andetag. Vägen ner från toppen var betydligt lättare för hjärtat och efter några timmars vandring satte vi oss åter i minibussen för att ta oss hemåt.

Likes

Comments

Då var första veckan på vår Vfu gjord..  Så många tankar har flugit runt i hjärnan hela veckan. Den första tanken var: hur fan ska jag klara av att prata engelska med värdfamiljen, lärarna och alla eleverna på skolan? Jag vet att jag kan engelska, men kan jag det så bra så att jag kan göra mig förstådd? Tydligen kan jag det för både barn och lärare är imponerade över vårt språkbruk, så nu ska jag bara våga ta för mig mer...
Barnen börjar skolan när de är 5år och alla klasser börjar samma tid varje dag, 8:30, och slutar samma tid, 14:30. Det som slog mig första dagen var att majoriteten av barnen var på skolan innan kl 8:30 för att börja dagen med en specifik uppgift som läraren skrivit på tavlan dagen innan, denna uppgift förväntas vara påbörjad när klockan ringer in och skoldagen börjar.
Nästa sak som slog mig var att många av barnen kommer barfota.. Haha det har kanske inget med skolan att göra men mer hur livet funkar här nere, många går barfota, överallt!
Vid första intrycket är lärarna väldigt hårda och strikta men ju mer tid jag har tillbringat i skolan desto mer ser jag hur personliga de är mot barnen och de andra lärarna. Klimatet är väldigt öppet och det finns inget som är för privat att dela med sig av, det finns det säkert men de är väldigt privata och personliga.
Det finns en arbetsmoral som är väldigt hög bland barnen, de har respekt för lärarna och för skolan och de tar sina uppgifter på allvar. Min uppfattning är att barnen är väldigt drivna och ansvarsfulla. De är stolta över sina prestationer och över att gå i skolan och det är så häftigt att se.
Första dagen hölls det en ceremoni på skolan, dom har ceremonier när nya elever eller lärare börjar på skolan. Vilken upplevelse detta var, vi fick gå in i idrottshallen och där satt alla skolans elever och hela lärarkåren vända mot oss och de nya eleverna. Vi fick sätta oss mitt emot dem, sedan hölls det tal på maori, engelska och även svenska då rektorn på skolan pratar svenska. De sjöng sånger för oss på maori och det var väldigt vackert. Sedan ville de att vi skulle framföra något, vi sjöng små grodorna... tillsammans med en lärare som också pratar svenska haha. Det var väldigt uppskattat och hela veckan har barn från olika klasser kommit fram till oss och frågat om grod sången, om vi kan lära dem den och vad det betyder.
En dag hade vi en frågestund med våra klasser, barnen fick ställa frågor till oss om Sverige. Vad de ville, men de var tvungna att vara genomtänkta frågor. Wow vilka frågor vi fick, barnen undrade bland annat om vi hade några inhemska djur i Sverige, om det finns några nationella kläder Typ folkdräkter, hur klimatet i Sverige är, hur skolan fungerar, hur man räknar till 20 på svenska och hur man säger vissa fraser som till exempel: hej jag heter... Vi fick även en fråga som löd ungefär såhär: vad vill du uppnå i ditt liv? Barnen är 8år, nivån på deras frågor tycker jag är väldigt hög.
Vi har fått ta del av kulturen som finns på nya Zealand då vi har fått lyssna och titta på när barnen utför haka, en traditionell dans med sång till, väldigt enkelt förklarat. Magiskt! Lärarna berättade att på den skolan vi är på är de stolta över sitt ursprung och Maori kulturen är en stor del av vardagen. De använder sig av ord på maori varje dag och de sjunger ofta på maori. Enligt rektorn så har svenska och maori liknande vokalljud så vi borde ha lätt för att lära oss det, får se om jag kan något på maori när jag kommer hem.
Varje dag finns där aktiviteter som pågår samtidigt som lektionerna, vissa barn går ifrån för att delta på dessa, ex haka träning, musik (enskilt eller i grupp) och olika idrotter. Varje morgon går lärarna igenom vilka aktiviteter som sker den dagen och vilken tid, barnen håller sen koll på när de ska gå ifrån och kommer tillbaka direkt när aktiviteten är över.
Än så länge har där inte varit någon lärarledd lektion i form av att läraren står vid tavlan och matar ut information, barnen får istället uppgifter som de ska lösa och läraren är där för att besvara barnens frågor med frågor som får igång tankarna. Jag är så imponerad över barnens professionalitet och hur lugnt det är i klassrummet varje dag. Dagarna i skolan är upplagda på ungefär samma vis, detta gör att det blir en kontinuitet.
Vi har fått vara med på en idrottsdag med, det tyckte jag var helt fantastiskt haha det var ungefär som idrottsdagarna hemma, typ skolmästerskap. Vi hade även väldig tur med vädret den dagen 😊
I fredags fick vi delta på en gala/proccermoni. Made Awards, det var skolor från hela landet som deltog och hade skickat in bidrag till tävlingen, filmer och bilder i olika kategorier. Dessa bedömdes av en jury utifrån olika kriterier, topp 5 var sedan inbjudna till galan och hade chans att vinna riktigt coola priser till sin skola. Det var lite som att delta på Oscarsgalan. Vi fick se klipp från topp 5 i alla kategorier och sedan fick vinnaren gå upp på scenen och hämta priserna och vi i publiken fick se hela filmen. Snacka om att uppmuntra barnen till att utveckla sin kreativitet och digitala kunskap.
Nu har vi varit lediga en dag och söndagen har bara precis börjat.. Vi hoppas på bättre väder idag än vad vi hade igår då det regnade, så får vi se vad dagen och nästa vecka har att bjuda på. En sak är säker jag kommer få uppleva massor med häftiga saker och inte minst utmana mig själv då jag ska hålla i aktiviteter på skolan.
Hoppas att mina tankar inte är allt för röriga att läsa, det är många intryck som vill ner i text 😊 // Johanna

Likes

Comments

Jag är i en klass Year 4 där barnen är 8 år gamla. I klassrummet är där ca 55 barn och 2 lärare, klassrummet går att dela av så där blir två klassrum. Första veckan har varit lärorik då undervisningen här ser så annorlunda ut, lärare har bara korta genomgångar så för barnen sen själva sitta och jobba med uppgifterna. Min klass har mest haft Thinking Tasks denna veckan, de ska göra ett eget spel, skriva en berättelse om en jätte som vaknat ifrån underjorden och vad de gjorde under helgen.. De ämnena som jag har sett är matematik, engelska, bild, idtott och māori. Māori är deras ursprungsspråk här på Nya Zeeland men det används inte så mycket i vardagen. De använder sig av en app som heter Nearpod som är sammankopplat med skolradion, så att båda klassrummen med Year 4 gör det samtidigt. Appen utmanar barnen att svara på frågor på māori och att lära sig olika sånger och fraser, de får även göra en enklare quiz som ser olika ut varje gång. Detta är en aktivitet de använder i ca 15 minuter för att sedan gå vidare med något annat. Denna app är något som är helt nytt för barnen då lärarna ville att barnen ska vara med delaktiga och att de anser att det kan vara ett bättre inlärningssätt än att de ska stå och visa dem på tavlan.

I torsdags hade skolan Atchletics Day och det var Year 4-6 som var med och de var indelade i pojkar och flickor. Jag gick runder med Year 4s flickor från båda klasserna hela dagen för att få se de alla de olika grenarna som var sprint 80 m, 800 m löpning, längdhopp, kast med liten boll, diskus och kulstötning. Allting var perfekt organiserat och tiden de satt för varje gren var mer eller mindre klockren, alla var nästan alltid färdiga  när klockan ringde när det var dags för bytte av aktivitet.

På eftermiddagen och kvällen var vi iväg med vår värdfamilj på deras aktivtet vilket är Touch. Det är en boll aktivitet som påminner om rugby men är utan all närkontakt. Man ska jaga personen med bollen och röra den så måste personen lämna ifrån sig bollen till nån annan i sitt lag. Det är också viktigt att skydda sitt eget mål så att laget med bollen inte gör mål. Där av namnet Touch.

I fredags hade skolan prisutdelning från Atchletic Day, i Year 4 var det nästan samma barn som var med på prispallen i varje gren. Medans i Year 5 och 6 såg man mer variation på de som stod på prispallen.

I fredags kväll var vår värdfamilj dotter nominerad i något som heter Made Awards, där det är barn från Year 1 till 9 som tävlar. De har fått använda sig av olika tekniska prylar och fått antigen göra en video eller foto för att visa ett budskap. Det är indelat i flera olika kategorier och åldergrupper så att det blir så rättvist som möjligt. Det är hela Nya Zeelands skolor som har fått skicka in bidrag och de hade fått in ca 500 bidrag. Priserna de delade ut var riktigt fina priser, så som en ny IPad med diverse tillbehör, en videokamera från Canon och massa andra fina saker. Tyvärr som vann inte dottern i familjen sin kategori, men vi har försökt få henne att förstå att det var stort att ens bli nominerad.

Det är pretty much it. Vad vi har gjort vår första vecka på andra sidan jorden 😁.

Idag ska vi ut och ta en kaffe med mormorn i familjen och sen åka och plocka jordgubbar.

Ha en skön lördagkväll/söndag.

Emma

Likes

Comments

Här kommer lite bilder ifrån dagens aktiviter både i skolan och efter. Kommer längre inlägg imorgon.

Likes

Comments

Idag var det första dagen på skolan. Vi plus alla nya elever blev mottagna genom att de andra eleverna och lärarna utförde en speciellt ceremoni de har när det kommer nya elever eller besökare till skolan. Detta är något bland det finaste välkomnat vi någonsin fått, då det cermonin utfördes på deras ursprungsspråk māori. Det är av tradition att den som blir välkomnad ska sjunga något ifrån sitt land t.ex Nationalsången eller något liknande. Fast vi valde att gå mot störmen så vi sjöng Små Grodorna och dansade, detta gjorde vi inför hela lärarkåren och alla elever.

Likes

Comments

På eftermiddagen bestämde vi oss att gå ner till stranden för att se var den låg och hur lätt det är att ta sig dit. Väl på stranden var där mest hundfolk som var ute och gick. Vågorna var stora och det gick att se var vattnet egentligen gick, sisådär 20 meter längre upp på stranden. Vi var bara på stranden en stund för att vi skulle hem till en kompis till familjen för att äta middag och fira Guy Fawkes Night genom att tända fyrverkerier. Kvällen avslutades dock tidigare än tänkt då vi var sjukt trött och behövde få sova.

Likes

Comments