Mirissa, visst låter det vackert. Här är ett surfparadis. Så himla avkopplande inspirerande att kunna sitta på stranden och titta på alla dessa duktiga surfar. Ibland blir det att man rycks med och applåderar åt dem när dem lyckas ta en våg. Vi har provat lite själva också, väldigt roligt fast jobbigt. Vi har hyrt motorcykel och kört runt en del, vi åkte en dag till "Secret beach" (bilden ni ser ovan med mig brevid en moped), när vi stod där och skulle knäppa bilden så hann jag bli biten av 45 myggor på benen. Så nu ser jag ut som en prickig korv och dem kliar en del.

Vi har även besökt staden Galle, en väldigt mysig liten stad som påminner mycket om Frankrike. Vi strosade runt där bland gatorna och tog oss ett dopp. Hela staden är omringad av en mur eller ett gammalt fort.

Vi kände att Mirissa var sådär så vi åkte tillbaka till vårt favoritställe Unwatuna. Efter att åkt buss i ett antal timmar såg vi framemot och få bada, så vi skyndade oss ner till stranden. Väl där såg allt stängt ut, alla strandbäddar var upp plockade och låg stapplade i restaurangen. Det visade sig att regeringen och polisen kommit dit för och "rensa upp" på stranden. Det finns regler här om att om man inte får bygga på stranden. Vilket vi inte har märkt, vissa stränder är överbebyggda. När vi väl gick ut på stranden såg man längre bort att där körde en hjullastare som mosade all uteservering. Vi tyckte till en början så synd om restaurangägarna, för dem hade inte fått någon varning utan regeringen hade bara kommit samma morgon och börjat riva. Sen hörde vi oss för lite mer och då visade det sig att dem hade fått ett brev med datum när all uteservering skulle vara borta. På kvällen frågade vi en servitör om dagens händelse och då sa han att:

-Jaja, men imorgon har vi byggt upp det igen.

Så det kändes mer som att dem struntade i vad polis och regering sa. När dem rivit uteserveringarna såg man stora skyltar, som man inte lagt märke till innan, en stor text om att all byggnation på stranden är förbjudet. Som ni ser på bilderna så eldar dem upp allt som är skräp. Landet/Naturen är väldigt vackert men här är väldigt smutsigt/skräpigt emellanåt.

Sista dagarna har vi bott i Negombo, där vi har ätit gott och latat oss en del. I natt för oss, kväll för er tar vi ett flyg till Manilla Filippinerna. Vi känner oss mer än nöjda med vår resa hit och ser väldigt mycket fram emot nästa land.

Spamodell för en dag eller en timme iallafall. Idag har vi tagit oss till Negombo, till ett lyxigt ställe, vi firar att Orvar har fyllt 28 år. När vi väl satt vid poolen, så kom en kille fram, presenterade sig som fotograf från Australien, han gjorde ett jobb här på hotellet och dem behövde en tjejmodell. Jag räckte upp handen högst och snabbast. Så vi vandrade vidare till spaavdelning. Där väntade tre tjejer som var ivriga och få sätta igång. Vi började med att få mig nerkyld eftersom jag var lite svettig efter en eftermiddag i solen. Så av med kläderna och ner på britsen. När vi tog hot stone-massagen och låg med ansiktet neråt så berättade fotografen vänligt att vanligtvis brukade stenarna vara varma men att idag var dem tyvärr kalla. Det kan jag säga att det var dem inte! Dem två översta stenarna vid skuldrorna var så varma att jag trodde jag skulle få andra gradens brännskada och mycket riktigt så blev där ett brännmärke, inte så allvarligt som andra gradens brännskada, fast AJ! Stenarna gled av mig för att jag blev så svettig. Men ni ser hur harmoniskt det ser ut. Som betalning fick jag 30 minuter fot/benmassage och en erfarenhet rikare. Jag är väldigt glad att mitt yrke är bakom kameran.

Nu har vi åkt buss och tåg inåt landet, upp i bergen. Här är så vackert! Här finns många te-plantage och vattenfall. Kl 14.00 varje dag öppnar sig himmeln, ett härligt monsunregn vräker ner. När vi anlände till vårt boende så regnade det in, men ägaren klättrade upp på taket och lagade det. Han rullade ut en plast och lade stenar på det. Sen fick det vara så. Känns som dem lagar saker här provisoriskt, men aldrig fixar det till helt och hållet. Vi har åkt buss från Udawalawe till Ella, slingrande bergsvägar. Bussarna fyller dem till max med människor. En av alla bussresor tog priset, alla sittplatser var fulla och i mittgången var där tre rader med människor! Biljett löser man på bussen, biljettmannen springer fram och tillbaka i mittgången och får som sagt alltid trängas med dem i gången.

Vi har bestigit ett berg med cirka 5800 trappsteg, vi startade 02.30 och var hemma igen vid 8.30. Uppför var sjukt jobbigt men nerför, mina ben! När jag stannade för att vila så skakade benen så mycket så att musklerna hoppade. Min bättre hälft såg ut som han gick på styltor. Hans ben var så stumma. Vi har haft sjuk träningsvärk efter, 4 dagar, är inne på vår 5:e. Berget vi besteg heter Adam's peak. Högst upp ligger ett tempel, där Buddhas fotavtryck finns eller Adams fotavtryck, två olika religioner så olika berättelser om vems fotavtryck. En gång om året är det pilgrimsfärd dit. Den börjar i December på Poya-day och varar till maj Vesak festival.

Nu beger vi oss till kusten igen, Mirissa är nästa stop.

SAFARI. Det här var mäktigt! Vi har nu besökt en national park. Så häftigt! Det viktigaste för mig var och få se en elefant. Det fick jag! Vi fick följa en elefantfamilj, dem var 10-11 st. Jag tror vi satt och kollade på dem i en halvtimme, trekvart. Det är så mäktiga djur, man blev lite skraj när två av dem blev lite arga och markerade att vi var för nära dem, jag tror vi var tio meter ifrån dem när det hände. Men gulligast av allt var när den minsta lilla bebiselefanten gav sin mamma vatten med sin lilla lilla snabel in i hennes mun. Vi såg vattenbufflar som låg och götta sig i leran och käka gräs. Sedan fick vi även se apor med pottfrisyrer. Lata krokodiler i floden och lite längre ifrån stod där storkar. Jättehäftig upplevelse att komma naturen så nära.

Imorgon bär det av mot Ella där vi ska åka tåg.

/Ida

Det här var så häftigt!! Vi har mellanlandat på orten Tangalle.  Jag satt och läste en bok i skuggan, då Orvar kommer säger jag har skaffat mig ett "sommarjobb".  Kom följ med mig! Då visar det säga att ett par lokalbor hade frågat Orvar om han kunde hjälpa dem och ta upp deras fiskenät. Allt som allt var vi nog 40 personer som hjälpte till och dra upp det för hand, jag skojar inte, fem km långa fisknätet. Som vi slet allihopa tillsammans.  Vi blev hembjudna till en kille som tack för hjälpen. Men efter att vi läst lappar som satt på restauranger o pratat med personalen så valde vi att inte dyka upp på utsatt tid. På lappen stod där "Följ inte med fisherman hem". Han bjöd inte alls på grillad nyfångad fisk utan hade matförgiftat andra turister och varit otrevlig mot dem.

//Ida

Unawatuna, vi trivs som två små fiskar här. Här är så vackert!! Mysig städad strand med turkost vatten. Flera mysiga strandrestauranger, byn/orten ligger en bit ifrån vägen så här är så lugnt och skönt! Jag har startat varje dag med yoga och meditation. Meditation är väldigt nytt för mig, så en upplevelse rikare. Vi har vandrat genom djungeln, där bodde en kvinna som sålde kokosnötter. Hon bodde där själv eftersom dottern och mannen hade sina jobb i Galle. Man märker verkligen hur nyfikna alla från Sri Lanka är på oss, dem fäster blicken lite längre, frågar en massa, var vi bor, om vi gillar landet, om vi varit här förr, vad vi jobbar med och m.m. Det var så kul en man frågade om vi var gifta och vi sa nej. Då svarade han varför inte, hon ser ju glad ut! Sen fick vi förklarat för oss att här gifter man sig med den som passar ens horoskop. Så t.ex fisk kan gifta sig med jungfru. Sen enligt horoskopet kunde det stå att om du gifter dig så kommer du inte få några barn, då gjorde man inte det. Så man följer horoskopets råd. Vi vandrade även upp till ett ställe som hette Roof Top. Det var ett uteställe som sett sina bästa dagar. Där var väldigt fin utsikt över hela bukten i solnedgång.

Ciao!

Nu har vi varit ett par dagar i Hikkaduwa, den här orten var lite större än Bentota. Mycket stökigare med trafik, alla tutar hela tiden, kör jättefort och nära varandra. Vi har bott hemma hos en familj, två bröder med sina fruar. Så vi har bott i en av brödernas dotters rum. Supergulliga och väldigt glada. En av fruarna visade mig hennes odlingar, chili och pumpor hade hon. Som ni ser på bilderna är alla så små här. Jag (Ida) är lång jämfört med många. Häromdagen när vi var ute och gick (det blev 2 mil den dagen) så såg vi i vattnet två gigantiska sköldpaddor, huvudet var lite mindre än en handboll och deras skal var säkert en meter långa. Jättehäftigt! En dröm gick i upplevelse o få se en riktig sköldpadda. Här är väldigt smutsigt på stränderna men när det inte har regnat är vattnet väldigt klart. Alla restauranger ligger alldeles precis vid havet så att vågorna slår upp på dem.

Vi har även besökt Tsunami-museet här.. Usch vad jobbigt det var och se alla bilder, i princip allt jämnades. Nu är det mesta återställt, människorna är så hjälpsam och glada.

Ciao!

Här är vi. Nu har vi förflyttat oss till Bentota som ligger i Sri Lanka.

Vi tog flyg från Male (huvudstaden Maldiverna)- Colombo (Sri Lankas huvudstad).

Flyget tog cirka 2 timmar, skönt! Sen hade vi en taxiresa på 2 timmar.

Sen var vi framme på den lilla orten. Här är väldigt fattigt men människorna är väldigt glada och hjälpsam och vill visa upp sitt land för oss. Igår var vi på krokodiljakt på Bentotas flod. Vi såg två små krokodiler en i fångenskap och en vild. Vi frågade vår guide, hur stora dem kunde bli, svaret blev lika lång som båten och den var 2-3 meter (ångrar att jag frågade honom).

Vi bor på ett hotell som heter Ocean View. Det ligger nära havet, bara det att järnvägen går mellan havet och vårt hotell. Precis just vid vårt hotell tutar dem och tågen går en gång i timmen även på natten (Japp dem tutar på natten också).

Maten är fantastisk här! Deras paradrätt är ris och curry, vilket är ris tillsammans med en currygryta, du kan välja om du vill ha grönsaker, fisk eller kyckling, väldigt goda smaker dock extremt starkt! Dem gillar stark mat som är smaksatt med chili och vitlök. Oftast kostar en sån här gryta runt 50 kr. Maten här är bland det bästa jag smakat. Oftast får vi Papadam till också vilket är flatbröd som är friterat. Det är gjort på rismjöl, kikärtor eller linsmjöl, blir som ett salt chips.

Idag var vi ute på äventyr, vi åkte till ett vattenfall och badade där. När vi skulle åka hem igen så kom vi till en flod där vi skulle över med vår tuk-tuk. Färjan/flotten över hade ingen motor, så vi drog den själva med ett rep. Så en motorcykel, fyra tuk-tuk med fyra i varje plus tre i besättningen, drog vi färjan/flotten över. Jag var den enda kivnnan som hjälpte till och dra. Dem andra kvinnorna satt kvar i sina tuk-tuk.

Ciao!

Här har ni oss på en ö i paradiset. Vägen hit var lång men när vi väl kom dit så är det värt det. Vi åkte från Kastrup-Doha-Male. Med lite väntan i Doha 10 timmar.

Från Male tog vi båten till vår ö Ukulhas. Här bor 500 invånare.

Båtresan var ett äventyr i sig...

Vi gick ut från flygplatsen o där möttes vi av det turkosa havet med lagom böljande vågor, där sambon säger till kapten:

-Perfekt dag för att åka båt!

Väl ute på havet är vågorna 3-4 meter höga, kapten har gasen i botten, för enligt kaptenen skulle färden ta en timme (den tog två timmar!). Var tredje våg nuddade vi inte utan då var hela båten i luften!! Ja jag blev lite sjösjuk.

Men fram kom vi. Här har vi njutit i några dagar av fint väder och god mat, i över morgon reser vi till Sri Lanka.

Ciao!

Välkomna hit! Just nu håller vi på och planerar vår resa för fullt. Det kommer bli vårt livs äventyr!

Här är länderna vi tänker besöka:

- Maldiverna

- Sri Lanka

- Filippinerna

- Australien

- Nya Zeeland

- Hawaii

- Usa

Nedräkningen har börjat, 7 veckor kvar..