Dåligt bloggande här på sistone 🙈 skämmes på oss!

Uppsatsen är nu färdig och inskickad och vi känner oss nöjda med resultatet! Hoppas vår examinator tycker detsamma 🤗

Iallafall, veckorna har rullat på här! Vi har skrivit, solat, badat, firat Valborg och nu kom vi precis hem ifrån en mini-utflykt.

Vi har hängt lite med två superfina tjejer i från Sverige i veckan och vi firade även lite Valborg ihop här i lördags 🎈 i måndags åkte vi med vår nyfunna ugandiska kompis maureen till en stad som heter jinja (samma ställe där vi gjorde raftingen) lite sightseeing runt vid nilen och bara hade en skön dag.

I tisdags packade vi våra väskor och åkte till kibale national forest för att titta på schimpanser. Vi hittade ca 16-18 st som hängde och käkade frukt i träden. Häftiga djur!

Nu har vi endast två hela dagar kvar här i Uganda innan vi sätter oss på planet tidigt lördag morgon.

Så imorgon blir det till att shoppa lite gåvor och hoppas på lite sol och bad!!

Massor med kramar
Elin

Hallihallå bloggen 🎈☀️

Fredagen startade med att vi skrev NKSE, vilket är vårt slutprov på sjuksköterskeprogrammet. Det var vi tre i en sal med en kvinna som vaktade oss. Lite speciellt att sitta här nere och skriva tenta, inte riktigt som hemma i Sverige 😊

Efter tentan gick vi hem och packade ihop våra saker för att åka på en liten utflykt! Helgen spenderades i Kabale, en stad i södra Uganda, resan dit tog ca 7 h plus några stopp. Väl framme tog vi in på ett helt okej guest house där vi spenderade natten.

På lördagen åkte vi till ett barnhem/en skola som drivs av en kille som heter Didas och hans svenska tjej Marta. Vi blev välkomnade med sång och dans av de otroligt söta barnen. Vi fick en rundtur i huset där barnen bor och i de delarna där barnen går i skolan. Ungefär 250 barn går i skolan och 180 av dom bor även där på barnhemmet. Där får de mat, kläder, utbildning och det bästa av allt, här kan de vara säkra. De blir inte utnyttjade eller på något sätt skadade vilket annars tyvärr är vanligt bland hemlösa barn..

Vi var lite överväldigade av det fina välkomnandet men det var verkligen kul att få besöka dem och se att det finns en framtid även för dom som i princip inte har någonting. Vi hade med oss lite skrivböcker, pennor, leksaker, vilket uppskattades av barnen.

Vill ni veta mer eller på något sätt bidra till denna otroligt fina verksamhet, så besök Hope Uganda på Facebook eller skriv en kommentar här nere så kan vi lotsa er vidare. Svårt att berätta alla intryck så här i ett inlägg, också för det är svårt för oss att förstå deras verklighet.

Iallafall efter besöket åkte vi vidare till en sjö som heter lake bunyonyi och wow vilket ställe! Otroliga landskap med berg runt hela sjön. Vi var helt tagna av hur fint det var. På söndagen var vi uppe med tuppen för att ta oss ut på en vandring. Det var jag, Julia och vår guide George. George hämtade upp oss där vi bodde sedan åkte vi båt över sjön till andra sidan där vi började vår vandring. Efter ca 40 minuter började det ösregna så vi fick spendera ca 45 minuter i en liten hydda tillsammans med en afrikansk familj. De hade vad jag förstod som en liten affär och det hängde bl.a. En styckad gris i taket 😜 När regnet lugnat ner sig fortsatte vi vandringen. Vi började med att gå uppför, det var riktigt brant och ganska halt pga allt regn men efter ca 1,5 h av uppförsgång var vi på toppen av det första berget! Lite dimmigt men ändå otroligt fint!

Vi fortsatte vandra längs med bergstoppen och man kunde känna att det var lite kyligare här uppe! Sedan gick vi i ca 4 h till, ner för berget och sedan upp för ett annat. Ni ser kanske på bilderna hur otroligt fint det var 😍 sedan blev vi upphämtade med båten igen som tog oss tillbaka dit vi startade. Väl framme hoppade vi rätt ner i sjön för att svalka oss.

På kvällen tog vi nattbussen tillbaka till Kampala. En 7 timmars guppig tur utan vidare sömn och ingen tillgång till toalett 😅 inte den roligaste bussresan jag gjort men man får nog lite vad man betalar för så vi var nöjda ändå.

Förutom bussresan så var helgen helt fantastisk! Vi har fått sett både vackra landskap, vandrat i berg och fått träffat otroligt fina människor och barn.

Igår firade vi Malin som fyllde år! Grattis igen fina du!!🎈🎂🎉

Den här veckan kommer till det mesta bestå av uppsatsskrivande.

Banankramar Elin 🌎🍌

Hejhopp!!
Imorgon skriver vi vår sista tenta på sjuksköterskeprogrammet, vilket betyder att slutet på våra studier är väldigt nära. Så dessa dagar har i princip bara handlat om att plugga och förhöra varandra. Längtar tills den är skriven!

Efter tentan kommer vi packa våra väskor och dra på ett litet äventyr, den här gången styr vi kosan mot kabale och bunyonyi lake för besök på ett barnhem och en vandring i bergen. Ser verkligen fram emot det då det ska vara en fantastiks vacker plats. Tror att det blir en bra avslutning på en tråkig tentapluggsvecka också! Vi tar nattbussen imorgon och är framme på morgonen, en resa på ca 8-9 h väntar oss, hoppas på att få lite sömn under vägen 😊

Igår unnade vi oss en liten paus i plugget och fixade ihop en liten mysig middag med lite plockmat, vin och musik på balkongen. Så mysigt! Vi spenderar mycket tid på vår balkong och är väldigt glada över vårt byte av rum, så skönt att bara kunna gå ut och sätta sig och slappa lite.

Nu ska jag återgå till läsandet. Bananhälsningar
Elin 🐒🍌

Idag har vi flyttat. Ingen längre sträcka visserligen, men ändå. Vi är kvar på samma ställe men bor nu i ett mindre rum en våning ned, med balkong! Jag ska erkänna att det var den som fick oss att byta rum. Så skönt att kunna sitta ute och plugga istället för att vara instängd i värmen. Det här rummet är faktiskt mysigare än det förra, så det känns kul.

Förutom flytten så var det här en annorlunda dag på andra vis. Vi satt och åt lunch på restaurangen där vi bor i godan ro. Plötsligt börjar hela byggnaden skaka och det kommer ett stort dammoln, samtidigt som man hör skrik och oväsen. Massa människor sprang åt alla håll. Vi trodde först det var en bomb och visste inte riktigt vart vi skulle ta vägen. Det tog lite tid att fatta, men när dammet lagt sig så såg vi att det var byggnaden bredvid som kollapsat. Ett sexvåningshus i betong... Allt var en enda röra. Människor överallt och alla bara rusade omkring. De började rota i allt bråte och drog upp människor. Vi stod i valet och kvalet om vi skulle gå dit och hjälpa till. Men kaoset höll oss lite på avstånd. Och tur var väl det, för när polisen kom (efter en evighet) så började de skjuta varningsskott och kasta ut tårgas för att få folk att flytta på sig. De har lite andra metoder här än i Sverige kan man ju lugnt säga.

Det här hände vid 14-tiden och de håller fortfarande på för fullt och letar efter skadade. Så hemskt! 3 är bekräftade döda än så länge och vi får hoppas att det stannar där. Vi är lite skakade av att se allt på så nära håll, men mår annars bra. Man får ju hoppas att vår byggnad är lite mer stabil.

Kram på er!
Julia

Hejhopp!

Idag är det 7 veckor sedan vi kom ner hit till Uganda! Tiden bara rullar på och nu har vi bara 4 veckor kvar här nere.. 🤗

Veckan har bestått av rapportskrivande och hejdåfest för våra holländsk vänner som åkte igår. Det blev en sen kväll i onsdags eller ja snarare tidigt morgon 🙈 I helgen ska vi bara ta det lugnt och vara i stan. Får se vad det blir för väder, vi hoppas på sol imorgon så vi kan ta oss iväg och bada lite 😊

Lite bilder ifrån den lokala marknaden som vi handlar frukt och grönsaker ifrån. Så mysigt att gå runt och välja vad man vill ha, till en billig peng också! Känns bättre att stödja dessa lokala försäljare än att handla grönsaker på supermarket.

Önskar er alla en trevlig helg!
Kramar Elin

Ojoj, vilken helg. Som redan skrivet så skulle vi på safari i helgen. Vi fick möjlighet haka på ett gäng medicinare som skulle på klassresa, vilket gjorde att vi fick ett mycket bättre pris än om vi hade åkt som vanliga västerländska turister. Vi tog chansen och såg det som ett roligt tillfälle att uppleva något annat än bara själva safarin. Vi blev totalt ca 70 pers. Något som vi inte riktigt räknat med var att människor från Uganda har 0 förmåga till planering och är sämst i världen på att passa tider...

Det började redan på fredagen när vi skulle åka. Bussen skulle gå vid 12, så vi stod klara på samlingsplatsen 11.50 som de regelrätta svenskar vi är. Vid 13 började vi dock förstå att vi skulle bli en aning sena. Kanske borde vi äta lunch? Men nej, vi ska ju åka snart! Kanske vi åker vid 14? En halvtimme till sa någon... Vid 14.30 då kanske? Nä... Vid 15.30 kom bussen iväg. 3,5 timme senare. Denna försening gjorde att vi missade den sista färjan som skulle ta oss till vårt boende i nationalparken. Vilket gjorde att vi fick köra 3 timmar till, runt hela nationalparken. Som att det inte var tillräckligt så körde vi vilse, nationalparken hann då stänga sin entré och vi kunde alltså inte ta oss till vårt bokade boende. Vi fick stanna bussen ute i någon liten slum-by och vänta till 06.00 nästa morgon för att köra in i parken. Mat fanns inte att köpa så vi fick klara oss på de nötter och kex vi tryckt i oss under bussfärden.

Dom ordnade ett smutsigt litet krypin i byn som vi fick sova i, där fanns en säng med trasigt myggnät och litet stearinljus eftersom det inte fanns ström. Vi knåpade ihop nån timmes sömn iallafall. På morgonen tog vi oss äntligen in i parken och dit vi skulle bo. På schemat stod sedan båttur på Nilen och en liten natur-hike. På båtturen fick vi dricka öl och äta tårta (första "måltiden" vi fick sedan vi åkte dagen innan) medan vi kollade på flodhästar och krokodiler. Flodhästar är så balla djur. Dom ser så söta och snälla ut och så är dom egentligen farligast av alla djur i hela parken. Efter båtturen väntade en liten hike upp till murchison falls och wow vilka vyer och vilken kraft i vattnet! Det var komiskt att se ugandierna i naturen, dom visste inte riktigt hur de skulle bete sig. Det var nog första friluftsupplevelsen för dom flesta. Tjejerna hade på sig sina fina klänningar, kjolar och ballerinaskor (en tjej hade till och med klackar!). Efter det åkte vi tillbaka till campet och åt riktig mat för första gången på lääänge. På kvällen blev det fest. Det är så kul att alla är så grymma på att dansa här.

Söndagen väcktes vi vid 06 och sedan åkte vi ut för att se alla djuren. Guiderna som skulle följa med oss hade tydligen supit ner sig dagen innan så vi fick, hör och häpna, vänta (!) tills de fick tag i en annan kille som kunde guida oss under färden. Vi fick bland annat se elefanter, giraffer, antiloper, vårtsvin, bufflar och även Lejon!! Fantastiskt!

Vi gick några kilometer i parken och kom fram till ett vattenhål för flodhästar. Häftigt att se och höra dom så nära. Efter detta hade vi inte ätit något sedan kvällen innan och vi var hungriga! Men det fanns inte frukost till alla så vi fick vänta tills kl 14.30 då fick vi vår första måltid..

Sista färjan gick kl 16 och otroligt nog med alla dessa förseningar tog vi oss till färjan i tid. Allt var frid och fröjd och efter ca 1 timmes färd kommer vi till en lerig backe, bussen glider av vägen och fastnar. Vi får samla kvistar och stenar och lägga under däcken för att få fäste. Bussen var sååå nära på att välta! Efter ca 2 h kommer vi loss, lagom nog till att solen går ner.. Hade inte velat vara fast i parken med alla djuren när det blivit mörkt. Resan gick hyfsat smidigt resten av biten...Tills att vi ska gå sista biten hem. När vi nästan är hemma blir vi stoppade av polisen för att vi går ute på gatan för sent på kvällen. Poliserna var riktigt arga och otrevliga. Stod och viftade med sina gevär samtidigt som de förhörde oss om vad vi gör ute, vart vi varit, varför vi är i landet osv. Vi försöker förklara att vi varit på en resa och blivit avsläppta en bit bort och att vi bara har 100 meter till vårt boende men dom är hårda och säger att det inte är okej och hotar med att ta in oss till stationen över natten och att vi ska hamna i rätten följande morgon. Efter en stund av dividerande hit och dit så frågar polisen om vi har någon läsk som vi kan ge honom, men det har vi inte så vi erbjuder honom pengar så att han kan köpa läsk och då får vi gå. Vi gav honom 15 spänn, haha. Trodde de skulle be om mer, men tydligen var det tillräckligt. Helt sjukt!

Det var minst sagt en omtumlande resa. Vad som skulle vara en lättsam safari-trip blev istället något utöver det vanliga. Men vi är många erfarenheter rikare och vi är nöjda att vi tog oss iväg och framförallt att vi kom tillbaka helskinnade efter mycket om och men.

Kram på er!
Julia och Elin

Happy Friday!

Ännu en vecka har gått och idag firar vi 6 veckor i Uganda! 🎈

Nu håller vi på att packa väskorna för i helgen åker vi på SAFARI!!

Vi åker idag vid lunch och kommer tillbaka på söndag. Murchinson falls blir vår destination. Bilder kommer upp på söndag!

Ha en underbar helg alla vänner.

Banankramar Elin

Nu var det ett tag sedan vi skrev.. Veckan rullade på och vi har nu fått ihop all data till vår studie. Vi fick ihop 150 personer som svarade på vår enkät, vilket vi känner oss väldigt nöjda med! 👍🏻

Julia blev tyvärr sjuk i slutet på förra veckan och stackaren har legat i sängen hela helgen 😓 men nu är hon piggare och det känns bra 😍

Man blir verkligen beroende av varandra i ett land som detta, speciellt på kvällstid då det är mörkt och mycket folk i rörelse man vill inte riktigt vandra runt själv på gatorna.

Jag har iallafall hängt lite med några holländare och i lördags var vi på en liten marknad och handlade lite småsaker. På kvällen gick vi till en festival som arrangerades av samma organisation som även var i slummen och målade med barnen förra helgen. Det var en scen med lite artister och dansare som uppträdde. Vi stannade en stund och sedan drog vi vidare för lite mat och dans. Tråkigt att inte ha min vapendragare Julia vid min sida men det kommer fler kvällar!!

Igår kväll ordnade vi ihop ett litet party här i huset där vi bor med några andra studenter. Riktigt lyckat och det blev endel folk som kom och skakade sina lurviga fram tills att strömmen gick 😅 då hade som tur en kille med sig en gitarr så resterande kvällen bestod av allsång och mys!

Vi börjar bli sugna på att åka på safari så antingen till helgen eller bästa helg blir det av! Hoppas på att få se the big five. Det vore häftigt 😎

En liten uppdatering och levnadstecken ifrån oss.

Många banankramar
Elin

Nu har vi fått tillgång till några bilder ifrån raftingen!

Det kan vara bland det roligaste och läskigaste jag någonsin gjort, vilket kanske syns i bilderna. Skratt blandat med rädsla ;)

ENJOY!!

Banankram Elin

Idag vaknade vi av att solen sken för fullt så vi bestämde oss för att åka till hotell africana för att svalka av oss i en pool. Skön dag med lite läsning, simning och en och en annan powernap i solstolen.

Vi pratade lite om vilka kontraster vi ser här nere. På veckorna ser vi allt möjligt på sjukhuset, igår var vi i slummen och idag ligger vi i en solstol vid en pool. Det är nästan så jag får lite dåligt samvete över det.

På vägen hem gick vi förbi en lokal marknad där det fanns massor med fina afrikanska kläder, smycken och skor. Vi hade inte med oss så mycket pengar så vi kikade mest. Stannade på affären för att handla och där hittade vi äntligen BUBBELVATTEN! Vi nästan dansade runt i butiken utav lycka!! Sedan köpte vi en hdmi kabel så ikväll blir det filmkväll med bubbelvatten. Att något så litet kan göra en så glad! Lite sötpotatis, jordnötssås, grönsaker och frukt handlade vi på en marknad i närheten. Två kassar för 15:- det är så billigt!

Hoppas ni alla har en superbra söndag. Vår har hittills varit toppen och nu väntar en mysig kväll.