Vi gör oss hemmastadda här på Bali och ingen tid (eller ork) finns till att skriva blogginlägg, men nu gäller det att ta sig i kragen och bara gört!

Mycket har hänt, vi har gått våra 2 första dagar i skolan som var sk "orientationdays". Dessa innehöll information om terminen och andra nyttiga saker. Vi har fått vårt schema som ser väldigt lovande ut för våran del, håll tummarna för att det inte blir några ändringar! 😍 Nu på tisdag kör skolan igång på riktigt, vi hoppas på lugna dagar hehe.

Vi har skaffat oss en del nya vänner genom skolan vilket är helt underbart roligt, framförallt Alexandra från Tyskland samt David och Karl från Sverige har blivit våra homies som vi hittar på skojiga saker med ex utforskar ön, käkar god mat, strandhänger, åker moppe osv!

Annars då? Vi har varit en del ledig så vi har hunnit med en tripp upp i landet till Ubud vilket var riktigt nice. Där var vi på yoga, åkte till risfälten, käkade god mat, kollade in marknader samt var på härligaste "poolcluben" mitt i djungeln. Riktigt härliga dagar hade vi men nu är vi tillbaka hemma i Seminyak. Sjukt att något som vi bara haft ett par veckor känns som hemma redan, men så känner vi båda för vår villa! 💙💚💜💛

Vi har fixat med mopeder nu, vilket är helt fantastiskt bra för det är så smidigt att ta sig överallt med mopparna! Sandra hade aldrig i sitt liv kört förut och sätter sig ändå på moppen i den här helt sjuka vänstertrafiken och kör likt den kung hon är!

Nu blev det ett långt inlägg, men det får täcka av de dagar vi har haft här. Vi är dåliga på att uppdatera men den som väntar på något gott brukar man ju säga. ☺️

• Bali, Resa

Nu har vi tillbringat ytterligare 3 dagar här på Bali och har hunnit göra oss riktigt hemmastadda i vår alldeles egna lilla villa. Livet som hushyrare är bra fint, och vi har även skaffat oss ett husdjur som mestadels håller till i köket, vår lilla geckoödla. Låt oss kalla honom Gösta.

Igår signade vi också ett 3 månaders kontrakt med Hammerhead Gym här på ön, ett samarbete som förhoppningsvis leder till surfstarka kroppar! Därimellan har vi hunnit med en del solande, loungehäng och trevlig shopping ☺️ Ska man klaga på något så skulle det vara att röd flagg är utfärdat på stranden idag, vilket innebär att man inte kan simma för långt ut.

Dagarna framöver innehåller en hel del beachhäng men också lite förberedelser, vi ska ju inte bara sola och götta oss utan också svettas och kämpa på universitetet. Introduktion startar på torsdag!

Dagens bästa måste vara att vi bestämt oss för en 5 veckors burpee-challange 🙊 (Nu har jag sagt det högt så det inte finns någon återvändo!)

/ Sandra

Nu är vi inne på vår tredje dag på denna underbara ö! Solen har lyst på oss sedan vi klev av planet från Singapore ☀️ vad har hänt sen sist? Vi har letat boende och vi har letat boende - vi har nu förhoppningsvis lokaliserat där vi ska bo de närmsta månaderna och hoppas kunna skriva på kontraktet imorgon. Vi båda fick en smärre chock när vi började leta efter boende då det är mycket dyrare än vad man kan tro. För tillfället sitter vi på stranden och har ätit en sen lunch, nu sippandes på en watermelonjuice!

Dagens humör: bra förutom feber och förkylning på mig
Dagens bästa (egentligen gårdagens bästa): när jag ska beställa in en Fanta till min mat men istället får in kolsyrat vatten i en Fantaflaska - balistyle!

• Resa, Bali

Gårdagen bjöd på en promenad i de arabiska kvarteren, och precis som i Little India tror man att man befinner sig i ett annat land för en stund. Mycket mysigt tyckte jag, lite för varmt tyckte Amanda. Men en juice svalkade skönt i värmen ✌🏼️ vi spenderade också en del tid på att jaga runt efter den perfekta bikinin tills vi kunde konstatera att det är inte oss det är fel på, det är utbudet i affärena.

Kvällsaktivitet denna dag blev Singapores nattsafari, vilket är det första i världen och ligger i regnskogen, bara 30 minuter bort från staden. Safarit är bara öppet på kvällen då de djuren som finns där är mest aktiva. Dessutom har de anpassat belysningen så att den inte stör djuren vilket vi tyckte var väldigt bra. Mest nöjd var Amanda som äntligen fick se en livs levande giraff (Bucketlist-goals).

Hon stod även för dagens bästa: då hon tog extremt tät rygg på ett gäng kineser när vi gick genom området med fladdermöss! Men räddast var nog fladdermössen ändå...

Idag nådde vår resa en ny milstolpe eftersom vi äntligen satte oss på planet mot den destination som kommer vara vårt hem de kommande månaderna, Bali! Jag lyckas somna (som på alla andra flyg) medan Amanda började plöja böcker lika fort som en annan trycker i sig en påse chips. Framme på Bali får man inte låta sig luras av alla taxi-lurifixar utan det gäller att behålla lugnet och pruta sig fram. Hade jag rest själv hade dom lurat av mig hela min reskassa där och då, men erfarenhet är något som kräver tid, och tid är något vi har här på Bali.

Hotellet som vi bor på är riktigt härligt och beläget i området Seminyak, som vi också hoppas kunna skaffa ett långtidsboende på inom kort. The house hunt has begun...

Over and out

SaNdRa

Kvällen igår slutade väl och som vi skrev avrundades dagen med middag på Lau pa sat (en gammal kyrka där det idag huserar flertalet olika restauranger/matstånd) och takbarshäng på Club street som var hur mysigt som helst. Vi hann med 3 takbarer och ett par drinkar innan vi åkte hemåt, helt fantastiskt härlig kväll!

Dagen idag började bra när jag vaknade och upptäckte att det regnade utanför... Vi som hade planerat en stranddag ute på en ö som heter Sentosa. Istället blev det några timmars strosande i en ny galleria där Sandra återigen lyckades lägga vantarna på ett nytt plagg (heja, heja!). Annars då idag? Träning, middag och rödvin vid poolen. Nu på kvällen blev det en barrunda och inte vilken barrunda som helst, Sandra har sedan vi bokade Singapore tjatat om Marina Bay Sands och idag åkte vi till det omtalade hotellet för en drink på deras takbar. Hallå utsikten!

Dagens bästa: när Sandra ska lägga sig ner i solstolen med rödvinsglaset och ryggstödet flyger ner och Sandra med (ingen skada skedd). Hysteriskt roligt tyckte vi båda.

Halojsan skojsan,

Singapore dag 2 är här. Vi startade dagen med ett gympass (Sandras förtjänst), sedan fortsatte vi med att promenera bort till little India där vi kollade in tempel, coola hus och små mysiga gator. Åt lunch på ett indiskt ställe som Sandra åt på när hon var här sist, så jädrans gott! Efter little India blev det en shoppingtur i city som resulterade i ett par nya klädesplagg (speciellt för Sandras del), många gallerior har vi hunnit besöka under eftermiddagen. Tog en taxi hem och nu sitter vi här vid hotellets poolbar och dricker ett glas vin, snart dax att åka vidare ut och äta middag för att avrunda dagen på någon av Singapores takbarer!

Vädret: så varmt så vi inte vet vart vi ska ta vägen
Humör: på topp (alltid på topp när vi fått mat i magen)

Hejsanhoppsan!

Nu är vi äntligen framme i Singapore efter nästan ett dygn på resande fot. Det gick smidigt att mellanlanda både i Dusseldorf & Hongkong. Jag fick många timmars sömn på planet (det är helt otroligt hur många olika sovställningar man kan lyckas få till när det behövs) medan Amanda hade lite svårare att somna. Jetlaggade till tusen behövde vi (läs Amanda) sova några timmar när vi kom fram till hotellet, som förresten var superfint. I kväll blev det middag, frozen yoghurt och en del strosande i stan för att lokalisera oss. Det är väldigt varmt och klibbigt här även nu vid 23 på kvällen. Nu är det dags att sova för att vi ska vara pigga till imorgon och hinna med allt spännande som den här staden har att erbjuda!

/Sandra

I bilen på väg mot Arlanda och en lång flygresa. Arlanda -> Düsseldorf -> Hong kong -> Singapore. Vi blir i Singapore ett par dagar innan vi flyger vidare till Bali. 🏄🏽🏝🍾💫👋🏼

Nedräkningen har börjat på allvar. Resväskor börjar så smått att packas, inköpslistor skrivs och Sandra är på mig angående "att göra-listan". Allt är som det ska och snart lämnar vi Swedenland.