Allmänt

japp, som rubriken lyder, så slutar jag nu att blogga. hur länge vet jag inte. men just nu har jag inget sug till det alls. jag älskar fortfarande att fota och skriva mina små texter här. det är min lilla dagbok som alltid kommer finnas. här kommer alltid mina resor finnas. mina bilder. mina tankar. men just nu har jag inte den lusten att fota, skriva och publicera. jag är väl i ett stadie i livet då jag inte vet vad jag vill. vad jag vill bli. var jag vill bo. hur jag vill att mitt liv ska se ut. ibland vill jag bara försvinna från alla sociala medier så att ingen hittar mig, eller att ingen vet vad jag gör. det finns ingen anledning till det, utan bara känns så mycket ibland. det är en så stor del av en människa idag. men jag har stora planer och många drömmar att leva upp till. 😊

tack till alla människor som följt mig, mitt liv, mina berättelser, bilder och mina resor. jag kommer säkerligen tillbaka, någon gång. någonstans. på något sätt. kommer fortfarande ha allt kvar så är det någon som kikar in här och har frågor om resor eller annat, tveka inte på att höra av er!!!

och om ni fortfarande vill följa mig så kan ni kika in på min instagram: albinssonemma.

mail:
albinssonemma@hotmail.com

vi hörs, puss och kram

Allmänt, Backpacking i Asien 2017

både min och Olivias dröm var att få besöka Dubai. redan innan vi åkte hemifrån ville vi hit. och en resa dit och att besöka en öken stod på bucketlisten. men under resans gång och när vi försökte hitta reserutter så tyckte vi inte att dubai passade in. vi tänkte även att vi aldrig kommer kunna åka dit pga att det kan va lite dyrt. men även i Dubai hamnade vi. drömmen. allt går om man bara vill!!
här bodde vi långt utanför "centrum", för att försöka få ner priset. boendet var inget att hurra för, men vi brydde oss inte så mycket, vi var ju där vi ville.
men med Uber, tåg och promenader gick det bra ändå. mycket smidigt med tåg där!!
vår första dag här blev besök i världens största shoppinggalleria, Dubai Mall. vi kollade på världens högsta byggnad Burj Khalifa och besökte ett shoppingcenter med skidbacke inuti, Mall of the emirates. mäktigt minst sagt. hann även med en sväng till stranden och Dubai Marina. dagen därpå åkte vi på ökensafari. otrolig upplevelse som ni kan läsa mer om HÄR. vi pressade på stranden, hamnade i en polisparad och på kvällen kollade vi in Burj kvällstid och kollade på världens största fontänspel.

Dubai fick avsluta vår 2,5 månaders resa. perfekt avslut. vill tillbaka till backpackinglivet tusen gånger om. rekommenderar ALLA som funderar på att resa att faktiskt göra det. du vinner bara på det. detta är något som kommer hjälpa mig i livet, och vägleda mig. denna resan är en stor del av MIG.

om dubai tyckte vi:

Mycket häftigt ställe. Annorlunda och spännande med ny kultur. Människorna här är vänliga. Det är lätt att ta sig runt med metro (tåg) även om det är lite långt ibland mellan allt. Det är ganska dyrt här men man kan komma billigt undan. Vi älskar dubai.

detta var mitt sista inlägg med reseguider. hoppas de har varit till hjälp för någon. om någon undrar något eller vill ha hjälp, tveka inte att höra av er!!

Allmänt, Backpacking i Asien 2017

efter Bali flög vi vidare till Singapore för två nätter där. detta stoppet hade vi pratat mycket om tidigare på resan men vi bestämde oss för att strunta i att åka dit. men så blev det inte, vi hamnade där ändå. denna staden, som även är ett land, gillade vi mycket. vi hade hört av alla vi träffade som varit där tidigare att det var ett väldigt bra land, men så himla dyrt. vi anser dock att det går att hitta billig mat/dryck. det går att leva billigare. vi hittade ett riktigt bra boende med bra läge. så himla familjärt, mysigt och rent. alla som bodde där kändes som en stor familj. det var sovsalar, och utöver det fanns det en tvhörna, kök, datorer mm. på morgonen ingick frukost och alla boende satt tillsammans och åt och småpratade. underbart!! fanns till och med gratis dricksvatten. vill dit igen. Beds and Dreams inn @ Clarke Quay. detta kostade 170kr natten per person.

vår första dag här bestod av planering, vad vi skulle hinna med under vår vistelse. sedan besökte vi en lyxgata med shopping och avslutade med ett åk i Singapore Flyer. ett stort pariserhjul med sååå vacker utsikt över staden. dagen därpå besökte vi köpcentrum, marina bay, little india som är ett indiskt område. man kan vara i indien för en dag. vi avslutade kvällen med picknik på en bro över floden, med livemusik och solnedgång. det kommer jag aldrig glömma. efter pickniken skulle vi besökt fler saker minns jag men jag började spy så vi stannade hemma och kollade mello. underbart land/stad.

nästa inlägg blir om förenade arabemiraten dubai.

Allmänt, Backpacking i Asien 2017

vi fortsatte vår resa på Bali och tog oss till Uluwatu. detta stället gillade vi mycket. tyvärr hade vi endast två nätter här, men vi var flitiga och hann se så mycket. här är moped ett måste. här besökte vi Uluwatu Temple, ett måste det med!! sååå fin natur och solnedgång där. vi körde runt till massa olika fina stränder/klippor/café och utforskade nästan allt. hit skulle jag åka igen. älskade stämningen med surfare och mopeder. rekommenderar även ett besök på single fin. fint!!

nästa stoppet blev paradisön Nusa Lembongan. en kort resa med båt från Bali så är ni här. denna ön älskade vi. knappt några turister, lagom stor, kristallklart vatten, billiga priser och vårt boende här var super. "Reynold Artha guest house". här stannade vi i tre nätter. vi hyrde moped här med och utforskade ön, och även grannön Ceningan. vi såg de vackraste ställena och bara njöt. en lugn ö. ta ut pengar innan ni åker hit!! ingen automat fungerade när vi var där. vi hade stränder för oss själva och till och med restauranger. solnedgången vid Devil's tear och en kall bintang är ett måste här. bästa stället.

och slutligen, vårt sista riktiga backpackerstopp på resan och på Bali innan vi for vidare till storstäderna. Canggu. ett annorlunda ställe skulle jag säga. men ändå alldeles underbart. här fanns det god mat i mängder. det enda man längtade efter här var nästa måltid. bra fest, mycket backpackers och surfing var det med. festa på Old Man's och Sandbar. finns fler ställen men de provade vi inte på. här hängde vi mycket på den svenska restaurangen FIKA. vi var helt besatta av den maten där, sååå god. vi umgicks mycket med norskarna Simen och Dag-Anders. vi träffade folk hemifrån och umgicks en del med dem, bland annat Ida och Carro. denna tiden här var så rolig!! moped är ett måste här med. vi älskade vårt boende. "68 rooms canggu", som låg helt perfekt. hit hade jag också åkt om och om igen!!! saknar ihjäl mig efter all god mat, bra fester och surf.

nästa inlägg blir om Singapore. wow vad jag saknar att backpacka.

Allmänt, Backpacking i Asien 2017

älskade, älskade bali. hit skulle jag resa om och om igen. det tog oss 37 timmar att komma fram. från Koh Tao i Thailand till Ubud, Bali. en övernattning på flygplatsen i KL också. denna reseguiden delar jag upp i två inlägg då det blir ganska långt, här besökte vi många ställen och var länge.
vi började i Ubud. ett ställe jag va på förra året och var överlycklig över att få besöka iår igen. här är det annorlunda. så vackert, udda och man kan verkligen slappna av. efter massa fest i thailand, sjukdomar och stress så tog vi sex nätter här. på ett perfekt boende, mitt bland risfält och total tystnad. vi vilade upp oss, sov ut, spenderade mycket tid vid poolen och turistade en del. vi gjorde riverrafting, besökte vattenfall, risterass och kaffeplantage. vandrade på en fin vandringsled, shoppade billigt på ubud market. åt den godaste glassen vi ätit i mängder. besökte apskogen. gick på en vandringsled. värt ett besök här.

efter Ubud tog vi en minibuss till Seminyak. detta stället var OK. vi umgicks mest med våra vänner vi hade träffat tidigare på resan alla våra dagar. chillade vid poolen. åt gott. och lite fest. några kvällar i grannbyn Kuta blev det med där vi shoppade.

sista stoppet för detta inlägget blir Kuta. här var vi endast i två nätter. vi bodde på ett jätte bra boende, billigt med pool, mycket folk på hotellet och stort rum. "Bakung Sari Resort and Spa". Kuta är inget resmål jag rekommenderar alls. men det är bra shopping och nattliv. människorna här är väldigt påstridiga. ska jag rekommendera något så är det att äta buffé på "Skygarden". kostar 115.000 RP och det motsvarar ca 75 kr. du får äta och dricka så mycket du vill under ca 3-5 timmar. men kom i tid!!! här träffade vi också folk som vi träffat tidigare på resan.

i nästa inlägg kommer reseguide del 2 - bali.

Allmänt

ikväll är en sorgsen kväll. tänker på alla drabbade i attentatet mot sverige/stockholm. hemska värld vi lever i. känns overkligt när det händer här. har kollat på tv4nyheterna hela kvällen. låt det goda vinna över det onda. tillsammans är vi starka. pray för hela världen.

Allmänt, Backpacking i Asien 2017

från Thailand tog vi oss över till land nummer två. Malaysia. denna reseguide blir inte allt för lång då vi endast hade två stopp här. vi började på Langkawi. en ö två timmar bort med båt från koh lipe i thailand. här va jag förra året också. och denna gången låg jag bara på rummet och vilade upp mig efter sjukhusvistelser och andra sjukdomar i thai. Olivia var ute på äventyr med två vänner hemifrån. de besökte bland annat skybridgen och ett vattenfall. jag däremot, gick och köpte glass, kollade in stranden och klappade katter när jag tröttnat på att vila. redan dagen efter lämnade vi Langkawi för att flyga till nästa och sista stoppet i Malaysia.

flyget gick mot Kuala Lumpur. en mycket fin stad, inte alls som bangkok. här checkade vi in i en mycket efterlängtad lägenhet. vi bokade det lyxigaste vi kunde hitta för inte en allt för dyr peng. vi bodde i en stor lägenhet, högst upp, med utsikt över staden och frukostbuffé som ingick. morgonrockar och tofflor fanns med. vi var så lyckliga att vi grät. från att bo sunkigt och skabbigt till den lägenheten med supersnabbt wifi, wow. oakwood hotel and residence.
i KL hade vi lyxweekend. shopping varvat med sevärdheter. twintowers bland annat. träna gjorde vi med på vårt hotell och åt svensk mat och godis på IKEA. sista kvällen träffade vi Olivias kusin och hennes vän. den kvällen blev vi bjudna på drinkar och en hel flaska dyr champagne. rolig kväll.

nästa stopp och inlägg blir om älskade Bali.

Allmänt

smoothie bowl är en ny favorit sedan resan. i denna har jag vaniljkvarg, mjölk, blåbär, hallon, banan, proteinpulver med smak av skogsbär och lite färsk ingefära. riktigt god. bredvid knäckebröd med färskost, tomat och basilika.

Allmänt, Backpacking i Asien 2017

Är det någon som har frågor om backpacking, vill ha tips eller något annat, tveka inte att höra av er, hjälper gärna till!!!

första destination var Bangkok. en stad vi inte gillar. den luktar illa, är varm, full av människor och för att inte tala om all trafik. nej, denna stad räcker max två dagar. rekommenderar att antingen bo nära khao san road (backpackergatan, festgata) och roa sig där, eller bo på ett lite finare hotell med pool, så man kan roa sig med att hänga vid den i den varma storstaden. här finns det tempel i mängder som kan vara kul att kolla in. även MBK, det stora billiga köpcentret. här kan du äta oerhört billig men bra mat. vi åt där alla våra dagar i Bangkok haha.

nr två blev Phuket - Patong. detta är inte heller ett resmål jag skulle rekomendera. om man gillar fest, åk hit. vill du däremot ha sol, bad och paradis så är inte detta rätt ställe enligt mig. jag tycker inte stranden är speciellt fin. men här finns goda pannkakor med choklad och andra matstånd. Bangla Road är en sjuk festgata, kan vara värt det om man är en partyprisse. här umgicks vi mycket med två vänner från vår lilla hemstad.

sedan åkte vi vidare till Koh Phi Phi. när vi satt på båten påväg dit hade jag ett leende på läpparna konstant. det pirrade i magen, jag var så glad över att jag skulle dit igen (var där förra året). detta är, enligt mig, ett måste om du ska till Thailand. denna lilla mysiga ö har allt. fest för den som vill, varje dag. för den som vill ha det lite lugnare finns det också. det beror var på ön man väljer att bosätta sig. det finns mängder av mat att välja mellan, affärer, vart du än kollar finns det tattoostudios och dykskolor. jag skulle kalla denna ö ett paradis. med klart och blått vatten och att ön är så liten gör allt mycket mysigare. festen är riktigt bra! hit skulle jag åka om och om igen. här träffade vi Alicia och Emelie som kom att betyda mycket för oss, och som vi träffade på många fler ställen efter det.

Efter Phi Phi styrde färjan mot Ao Nang på fastlandet. ett ställe vi inte tyckte om allt för mycket, men vi bodde också en bit utanför själva "centrum". med en moped gick det bra. här var det dåligt väder och dagarna bestod av mopedäventyr med vår nyfunne vän Martin. vi besökte ett tempel uppe i bergen, något utav det jobbigaste jag gjort, aldrig mer. en gång är tillräckligt. och det blev även djungel och vattenfall. här fick vi även vår första punktering. nr 1 av 3 på hela resan...

efter lite funderingar fram och tillbaka blev vårt femte stopp Koh Lanta. detta är ett ställe dit många svenskar reser. men även detta stället tilltalar inte oss. enligt mig är det ganska dött, det finns inte så många människor att träffa och det är inte ett paradis vad gäller stränder. men det är värt att åka hit för att besöka "Lanta animal welfare", läs mer om det HÄR. och det finns även en hel del utflykter/äventyr du kan göra här till vackra grannöar. moped är ett måste på denna ö.
här umgicks vi med Alicia och Emelie, och lärde även känna några roliga norrlänningar innan jag hamnade på sjukhus och allt vändes upp och ner. det kan ni läsa mer om HÄR och HÄR. (klicka på länkarna). här fick vi punktering nr 2 av 3.

trots sjukdom åkte vi vidare dagen efter jag lämnat sjukhuset. efter många timmar på ännu en båt hamnade vi på Koh Lipe. paradis. här finns det inte mycket fest, bara en del barer. ön är inte heller särskilt stor. här finns det också mat i mängder och fina stränder med klarblått vatten. värt ett besök, helt klart. ta en massage eller se på bio på en utav barerna. här spydde jag hejvilt eftersom jag inte tålde medicinen jag åt. fick även halsfluss och 40 graders feber. här umgicks vi mest i vår ensamhet, förutom att vi lärde känna två snälla och trevliga killar i lobbyn. rekomenderar vårt andra boende vi bodde på här, "baan peangpor hostel". en liten mysig konservburk en liten bit ifrån "centrum".

sedan lämnade vi Thailand. En snabbis till Malaysia (som kommer i ett annat inlägg), innan vi reste tillbaka till Thailand igen och besökte de tre populära öarna Koh Samui, Koh Phangan och Koh Tao.

Koh Samui. Enkelt att ta sig hit med buss från Krabi sedan båt. denna ön gillade vi mycket fast vi inte såg så mycket av den. vi höll oss mest på vårt hotell vid poolen och gick mellan hotellet till stranden (där det även var väldigt bra fest). vårt boende var bland de bästa vi bott på. hemtrevligt, personalen var underbar, härligt område och hela boendet var fullt av djur, perfekt för mig och Olivia som är helt galna i djur. "Nid's Bungalows". här träffade vi fem killar från Örebro, som vi kom bra överrens med och träffade sedan på flera ställen. vi umgicks ganska mycket, och bra på att festa, det var vi. sist men inte minst träffade vi vår älskade, saknade katt Gittan. Hon sov hos oss varje natt och betydde så mycket. det blev tårar när vi åkte därifrån. tänker på henne nästan varje dag. älskade Gittis.

Koh Phangan. Full moon party. ska ni besöka denna kända fest bör ni boka boende låååångt innan, så fort ni bara kan. vi bokade en månad innan vi skulle hit. men hamnade ändå en halvtimmes bilresa bort från festen, i en riktigt skabbig bungalow utan spolningsknapp på toaletten, endast fläkt, ingen vask och hål överallt i väggar och golv. denna ö har vi inte heller utforskat så mycket, då vi mest höll till i området runt vårt boende och var där för Full moon partyt. men jag tycker helt klart detta är något som ska upplevas. så härlig känsla att måla sig med massa färg, träffa massa nya människor och dansa hela natten på stranden med tusentals människor. här träffade vi så många människor vi umgicks med, båda nya och gamla vi lärt känna tidigare under vår resa. även folk från vår hemstad.

och slutligen. vårt sista stopp i Thailand. Koh tao. denna lilla ö hann vi tyvärr knappt få någon uppfattning av, då vi endast var här i två nätter och lämnade väldigt tidigt den sista natten. men det lilla jag såg gillade jag. detta är nog det allra bästa stället om du vill ta dykcert. här är mycket mat och det var även bra fest. åk över till grannön Nang yuan. vi firade alla hjärtans dag här, åt billig sushi och bodde helt perfekt och centralt med balkong och fint rum. bättre kunde det nog inte bli. "la ville view guestgouse".

nästa inlägg blir om Malaysia.

Allmänt

i 11 dagar har jag lyst med min frånvaro här inne. Sedan jag kom hem till svensk mark har jag mått ganska dåligt av den stora förändringen av att vara hemma. Jag har varit ledsen och tagit varje dag i min egen takt och känt efter. Men nu är jag tillbaka allt mer och mer för varje dag som går och för varje dag som solen skiner. Förutom detta har jag jobbat, träffat vänner, festat och bara varit hemma vissa dagar, sprungit en runda, kollat serier jag missat under min tid iväg. Sökt olika utbildningar har jag också gjort. Solen har lyst varje dag nu och man kan till och med sitta ute längs en vägg och sola. Det slår det mesta. Blir så lycklig av solen och våren. Jag tänkte lägga upp lite olika reseguider för er, men jag har varit så trött och inte orkat någonting. Ska försöka ta tag i det nu. Saknar att blogga. I kommande inlägg kommer jag att skriva om länderna vi besökte, vad jag/vi tyckte och även bjuda på de bästa bilderna. Enjoy.
Tänkte även kasta om bloggdesignen här inne, men en sak i taget.