Allmänt

i 11 dagar har jag lyst med min frånvaro här inne. Sedan jag kom hem till svensk mark har jag mått ganska dåligt av den stora förändringen av att vara hemma. Jag har varit ledsen och tagit varje dag i min egen takt och känt efter. Men nu är jag tillbaka allt mer och mer för varje dag som går och för varje dag som solen skiner. Förutom detta har jag jobbat, träffat vänner, festat och bara varit hemma vissa dagar, sprungit en runda, kollat serier jag missat under min tid iväg. Sökt olika utbildningar har jag också gjort. Solen har lyst varje dag nu och man kan till och med sitta ute längs en vägg och sola. Det slår det mesta. Blir så lycklig av solen och våren. Jag tänkte lägga upp lite olika reseguider för er, men jag har varit så trött och inte orkat någonting. Ska försöka ta tag i det nu. Saknar att blogga. I kommande inlägg kommer jag att skriva om länderna vi besökte, vad jag/vi tyckte och även bjuda på de bästa bilderna. Enjoy.
Tänkte även kasta om bloggdesignen här inne, men en sak i taget.

Backpacking i Asien 2017

Min andra backpackingresa är nu över. Igår mot kvällen kom vi hem till Sverige igen efter 71 dagar på resande fot. Vi har packat ryggsäckarna 25 gånger. Gjort 11 flygresor. 11 båtresor. Jag ska nu försöka göra en lång resa kort:

Till att börja med kände jag och Olivia inte varandra alls när vi bokade flygbiljetten och åkte iväg. Det har vi gjort allt eftersom, och jäklar vad bra det blev. Det kunde gått åt helvete men det gick så bra. Vi fungerar bra ihop och vi är oslagbara tillsammans. Vilket team. Är så glad att jag lärt känna denna fina, roliga människa. Den första månaden var vår resa riktigt kämpig. En riktig otursresa. Översvämningar och regn i Thailand i början av januari gjorde att vi fick avboka våra hotell och planer och spontant komma på nya. Sen en sjukhusvistelse i Thailand för mig. Jag hade inte överlevt om jag inte hade kommit in i den tid jag gjorde sa läkarna till mig. Så jag är glad att jag är är här och har gjort resan in i mål. Jag förstod nog inte riktigt hur allvarligt det var med mig där och då. Envisa jag. Men jag har Olivia att tacka för att jag kom in och fick vård. Tack. Efter sjukhusvistelsen blev jag frisk, sen sjuk igen. Så sjuk att vi båda två satt på ett toalettgolv, i en sovsal mitt i natten och grät. Vi fick överväga att avbryta resan och åka hem p.g.a min hälsa. Men, jag lyckades bli frisk igen och bestämde mig för att jag SKA va kvar. Så blev det med och det är jag så glad för. Mitt i allt detta gick min ena kusin bort hemma i Sverige. Tyvärr hann jag inte fokusera på det så mycket då jag hade fullt upp med mig själv när jag var så sjuk. Men det var tufft.
Vi har haft stora problem med att veta vad vi ska göra och vilka länder vi ska besöka. Hela vår resrutt sket sig tack vare ovädret i början av resan. Vi skulle åkt på Full moon partyt på Koh Phangan i början av januari precis när vi kom dit. Men det gick inte då. Vi ville inte strunta i det och bestämde oss istället för att åka dit i februari. Turerna har varit många, vi har iprincip besökt alla ställen i thailand vi sa att vi inte skulle besöka. Men det blev bra ändå.
Utöver detta har vi haft otur med riktigt dyra flyg. Mycket dyrare än vad det var för mig förra året. Vi har fått punktering på 3 mopeder. Varit fast ute till havs i en båt då propellern flög av. Varit fast i öknen för att vår bil gick sönder. Vi hamnar ganska ofta i oturssituationer, men vi har ju klarat dem med. Vi har löst allt. En gång kom vi till ett ställe och INGEN visste var vårt boende vi hade bokat låg. Ingen ville köra oss dit, och det låg en halvtimme bort med bil.
Annars har det gått ganska bra för oss sen.

Vi har träffat och lärt känna så många människor som blivit en del av oss. Och alla har varit guld värda. Snälla och omtänksamma. Trodde knappt att det fanns så fina människor som vi träffat. Men det vet jag att det gör nu.
När man gör en sån här resa släpper många spärrar. Man lever fattigt, smutsigt och går runt i sina sunkiga kläder dag efter dag. Jag vet inte hur många gånger vi inte vet vad vi ska ha på oss, plockar upp en sunkig t-shirt som luktar svett från tvättpåsen och tar på oss. Utan att ens bry oss. Det är så man lever när man packpackar. Enkelt. Tvättat underkläder i vasken, hängt dem på tork på tv:n, möbler, lampor.

Tack till denna resan. Den har varit helt oslagbar. Vi har skapat så många minnen jag kommer ta med mig hela livet. Allt vi gjort och sett. Kan inte fatta att jag upplevt allt detta. Det har format mig. Jag blir så glad när jag ser bilder från resan och tänker på det. Man hittar en stor del av sig själv när man reser så här. Man blir en annan människa och kommer närmre sig själv. Man har tid att fundera på vilka människor som betyder något, och vad man vill göra i livet. Man hinner fundera på nya drömmar om saker man vill göra. Byta erfarenheter med alla människor vi lär känna från olika delar av Sverige och andra länder. Detta är långt ifrån mitt sista äventyr. Det är bara början. I will be back. TACK.

Igårkväll när vi anlände på tågstationen stod våra familjer där med flaggor och skyltar. Många glädjetårar blev det. Att få träffa mina katter igen var så underbart. Sedan min mormor och mina kusiner. Åh som jag saknat alla. Somnade så gott sen och har sovit hela natten som om jag vore död, fattade ingenting när jag vaknade. Igår på vägen hem besökte vi 4 länder och 3 olika tidszoner på 15 timmar innan i vi kom till Sverige. Klart vi var trötta och att allt var en enda röra i våra huvuden. Nog om det nu. Vi hörs.

Tack till alla som flitigt följt vår resa. Hoppas ni vill fortsätta följa mig och mitt liv här inne. Kram

fick så många presenter och överraskningar igår när jag kom hem. glad för det.

Backpacking i Asien 2017

Idag började vi morgonen med att åka ut i öknen på safari. Bilen vi åkte med släppte ut luft ur däcken sen var det dags för rally på sanddynerna, med en chaufför såklart. Smått åksjuka blev vi när vi flög omkring där, men kul var det. Bland det bästa vi gjort. Olivia åkte även sandboard i sanden. Och vi såg vilda kameler. Med vår vanliga tur gick såklart bilen sönder mitt ute i öknen, så vi blev fast där ett tag tills det var fixat. Men vi hade helt underbart trevligt och roligt sällskap med oss så det var lugnt. Vilken upplevelse!!!! Dröm.
När vi kom hem igen tog vi tåget till dubai marina och pressade på stranden. När vi skulle åka därifrån och gå till tåget hamnade vi i ett jippo. Det var fullt med poliser, militärer, kameramän och tv var på plats. Vi hade hamnat i en polisparad. Polisen/ambulanser osv visade upp sig. Sin musikkår, bilar, hästar, cyklar, mc och allt möjligt. Vi åkte sedan till världens största köpcenter igen för att äta, och avslutade kvällen med att kolla på världens största fontänspel. Ni kan tänka er hur vackert det var. Går såklart inte att visa på bild. Det mesta här i dubai är "världens största, världens högsta" o.s.v.

Vad tycker vi om dubai?
Mycket häftigt ställe. Annorlunda och spännande med ny kultur. Människorna här är vänliga. Det är lätt att ta sig runt med metro (tåg) även om det är lite långt ibland mellan allt. Det är ganska dyrt här men man kan komma billigt undan. Vi älskar dubai.

kameler, öknen och bilen som gick sönder. kolla va fint, helt magiskt. sista är olivia som kör sandboarding.

paraden vi hamnade i. sista bilderna är på polisbilarna här. hur fina/lyxiga är inte dom?!?!

dubai marina påväg till tåget.

burj khalifa kvällstid och fontänspelet.

Backpacking i Asien 2017

Vi befinner oss nu i..... DUBAI!!! Som ligger i landet Förenade Arabemiraten. Vi tror knappt det är sant, vi har drömt om Dubai långt innan vi bokade denna resan och nu är vi här. Vi kom hit igårkväll och gjorde inte så mycket mer än att checka in på vårt hotell (Gold plaza guest house) och sedan sov vi. Den långa resan hit och tidsskillnaden gjorde oss ganska trötta.

Idag däremot har vi varit i full gång. Vi vaknade redan kl 06.00(!!) båda två, kan vara för att när klockan är 06.00 här i Dubai är den i våra kroppar och hjärnor 10.00. Vi är 4 timmar efter i tiden här än vad vi var när vi var på Bali nu senast tillexempel. Lite konstigt för oss. Vi började med att kolla in världens högsta byggnad, Burj Khalifa, och den var verkligen S T O R. Därefter besökte vi världens största shoppingcenter, Dubai Mall. Där inne käkade vi god glass och gick vilse i två timmar innan vi tillslut hittade ut igen och tog tåget till Dubai Marina. Ett populärt ställe för turister här. Där låg vi sedan på den öppna stranden i några timmar, fy attan så skönt med sol och värme. Här är det ganska strängt med hur man ska gå klädd och det finns en del regler. Därför finns det nästan bara en gratisstrand som är öppen där man får ligga i badkläder. Ganska häftigt med en strand och hav mitt bland alla höghus.
Vårt sista stopp för idag blev The mall of emirates. Det är ett annat stort shoppingcenter där det finns en stor skidanläggning inuti centret. Alla gick runt där inne med vinterkläder, barn åkte pulka, folk åkte i skidliftarna och tog åk i backen där. Haha så kul att se, jätte annorlunda.

Det var vårt 14 mars 2017 det. Snart ska vi sova för imorgon ska vi upp ganska tidigt och åka iväg på ökensafari. Hoppas på att få se kameler med. Ska bli så kul. Mer om det senare. Kram.

burj khalifa, och området där.

världens största köpcenter. där inne fanns det vattenfall och ett stort akvarium fullt med fiskar.

dubai marina och stranden. till lunch blev det bananer då vi är snåla nu.

det andra köpcentret och skidanläggningen, "ski dubai".

Backpacking i Asien 2017

Hej. En snabb uppdatering med mängder av bilder om vår dag igår.
Den började med frukost. Sedan gick vi vilse i köpcentrum och åt thaimat och munkar innan vi gick runt i fina Marina Bay. Vi hittade en sköldpadda och påvägen hem igen såg vi någon bröllopsfotograferas, vi fotade varandra i några häftiga kulor och åt glass. Därefter blev det ett snabbt besök i Indien. Vi besökte Little India, ett indiskt område här. Där fanns det nästan enbart indier. Kul att se. Efter det köpte vi mat och satte oss på en bro över floden, lyssnade på trubadurerna som spelade livemusik mittemot och hade picnik. Innan vi gick hem hängde vi upp ett hänglås för mig och Olivia. Vår vänskap och vår resa hänger nu i Clark Quay, Singapore. Längst ner i hjärtat till vänster. Om ni är där, kolla efter det. Bra avslut på Singapore. Senare på kvällen skulle vi besökt lite fler saker innan läggdags men jag blev sjuk och vi fick tyvärr ställa in. Spyor och dålig mage igen, men nu mår jag bra.
Vad tyckte vi om Singapore?
Fint land/stad. Coola byggnader. Lite dyrt men man kan komma lite billigare undan. Vänlig befolkning. Lugnt och skönt fast det är en stad. Inte allt för mycket trafik.

Nu är vi på resande fot igen. Flyg ett av två är avklarade. Vi befinner oss just nu i Bangkok och ska snart stiga på flyget som ska ta oss till..... DUBAI.

P.s följ oss på instagram, eller bara kika in - albinssonemma och oliviiahall.
Har fortfarande hand om min kommuns instagram också, kika in där med: mittsolvesborg.

sista bilderna är på en kaktusträdgård vi hittade på singspores flygplats.

Backpacking i Asien 2017

Godmorgon från Singapore. Igår flög vi hit från Bali. Resan gick snabbt och smidigt. Sov en del med tanke på att vi var ute samma natt vi skulle flyga.
Väl framme åt vi lunch på flygplatsen sedan beställde vi en shuttle bus som tog oss till vårt hostel. Vi bor i en sovsal ihop med åtta andra backpackers. Vi känner oss så hemma här. Det finns myshörna med tv, datorer vi kan låna, kök, toaletterna är så fina och själva sovsalen med. Trivs som bara den. Betalar ca 170kr natten och då ingår frukost med. Singapore är dyrare än allt annat vi besökt.

Hur som helst, efter att vi kom hit igår satte vi oss och planerade våra två dagar här. Sedan begav vi oss ut och strosade runt lite. Besökte en lyxgata med massa shopping och avslutade kvällen med ett åk i Singapore Flyer. Asiens största/högsta parishjul. Ni kan ju bara gissa hur vacker utsikten var därifrån.

Nu ska vi börja vår fullspäckade dag strax. Snart ska vi gå ner i köket med alla andra och äta frukost. Ha det.

resan hit.

vårt hostel. perfekt läge.

lite bilder från när vi strosade runt. visst liknar de första bilderna nyhavn i köpenhamn lite?!

singapore flyer. wow.

Backpacking i Asien 2017

Hej hallå. Trots fest igår orkade vi upp kl 08.00 imorse för att åka iväg och surfa. Vi hyrde en bräda av några trevliga snubbar vid stranden och sedan begav vi oss ut i vågorna. Måste säga att mina kunskaper och rörelser jag lärde mig på förra årets surfskola sattes på prov, och det gick som en dans. Tog våg på våg. Även Olivia gick det bra för, trots att det var hennes första gång. Det gjorde vi bra. Efter surfen körde vi hem, badade av oss all sand i poolen och åt sedan vår sista frukost/lunch på FIKA. Kommer sakna det stället. Om du är i Canggu, besök FIKA!!!!

Nu är vi precis tillbaka på vårt boende efter att ha varit inne i Kuta. Vi åt på ett ställe som heter Skygarden och wow säger jag bara. BBQbuffé. Ät och drick så mycket du kan/vill i 4 timmar för ca 75kr. Kap. Strax kommer några norskar hit och ikväll kör vi sista festrycket här trots att alarmet ringer på 05.30 imorgon. Då ska vi lämna bali och flyga till vårt fjärde land, Singapore.

suuuuuuurf.

frukost/lunch på FIKA, och en hund som heter Lisa.

buffén ikväll.

Backpacking i Asien 2017

Dagens: Sovmorgon efter en rolig utekväll. Först var vi på Old Man's igår, där de va sjukt mycket folk, sedan vidare till Sandbar. Somnade gott vid 03.30. Sedan frukost/lunch på Café Organic. Efter det tog vi mopeden till Potato head beach club. Ett härligt ställe med musik, mycket folk, mat och dryck precis vid stranden. Därefter låg vi i vår pool när solen äntligen kikade fram,vilket den inte hade gjort på hela dagen. Sedan såg vi solnedgången på stranden bland alla surfare.

Nu: nyss ätit trerättersmiddag på FIKA.

Snart: förfest och ett par vänner kommer över. Orkar vi upp imorgonbitti ska vi surfa. Hejsvejs.

frukost/lunch.

potato head.

solnedgången vid old man's.

kvällens middag.

Backpacking i Asien 2017

Idag var inte vädret på vår sida. Molnigt hela dagen. Planen var att ligga på stranden eller vid poolen större delen av dagen, men istället blev det besök i en djuraffär, vi utforskade Canggu lite på mopeden och sedan har vi iprincip ätit och fikat hela dagen. Detta är som sagt rena matparadiset.

Ikväll har vi tvättat kläder och ätit. (ovanligt). Nu väntar förfest och sedan ska vi till ett ställe som heter Old Man's.

frukost.

direkt efter lunch på FIKA. köttbullemacka och en fräsch sallad med gravad lax.

ett risfält vi hittade när vi utforskade canggu.

fikadags på ett för oss nytt café.

middag på FIKA. mums.

Backpacking i Asien 2017

Hej på er. Sedan sist har vi hunnit flytta från ön Lembongan tillbaka till Bali. Nu befinner vi oss i Canggu, ett lugnare surfställe med mysiga, fina restauranger och caféer i varje hörn som serverar världens godaste mat. Ni ska få se. Här är det svårt att gå hungrig när vi bor upp på allt detta. Allt är så fint.
Hur som helst, vi kom hit igår eftermiddag och väl här gick vi till ett svenskt café som heter FIKA för att käka lunch. Vi bor granne med det. Farligt. Det är vårt nya favoritställe men imorgon ska vi prova ett annat populärt café. Därefter låg vi någon timme på stranden, som inte var fin men det fanns surfare att kolla på. Därefter blev det förfest i poolen med musik och sedan avslutades kvällen med en hemmafest. Ett par norskar kom över hit. Bra kväll.
Vårt boende är för övrigt jätte härligt. Slappt, och jag och Olivia bor på nedervåningen helt ensamma. Vi har poolen direkt utanför dörren, kök och inga grannar. Love it.

Idag har vi hyrt moped och kört till en affär där vi handlade mat till kvällens middag som vi lagade själv på vårt boende. Vi har även legat vid poolen och hann med en sväng in till Seminyak för shopping. Snart är det sovdags. Natti.

en fotovänlig hund vi hittade på ön innan vi lämnade.

vårt boende. ca 84 kr natten.

FIKA. kolla va fint och gott. blev överlycklig när det fanns semlor där.

stranden med svart sand och poolhäng.

även idag besökte vi FIKA. det blev bakad potatis till frukost/lunch. mums.

provade lite senare på en melonglass som verkligen smakade melon. lite för nyttig för oss.

det bästa med affären vi körde och handlade i var att de hade ostbågar!!!!

såhär ser det ut när man ska tanka här. personal sköter det åt en. och till mellanmål ikväll blev det nudlar för 4 kr.

kvällens middag ser aningen äcklig ut men det var gott. potatis, bacon, majs, tomater, salt, peppar, smör och matlagningsgrädde. till det äpplejuice och lite snacks till efterrätt.