Malapascua levde upp till våra förväntningar om inte lite till. Vi fick några riktigt bra dagar där med en go blandning mellan dykning och strandhäng.

När vi kom fram på kvällen och hittade vi ett boende, som blev på ett dykningsresort. Där gick vi och bokade två dyk på direkten. Första dyket gjorde vi på förmiddagen dagen efter vilket blev ett lyckat dyk. Var väldigt fin miljö med många olika smågrejer som vi inte sett innan. Det andra dyket var på det kända "Thresher sharks pointen".

Vi fick gå upp kl 04.30 på morgonen för att vid klockan 5 åka ut med båten till dykingsplatsen som låg en halvtimme ut och sedan hoppa i vattnet precis när solen gått upp. Men det blev inte riktigt som vi hade tänkt oss och vi såg inga Thresher Sharks, det blev ändå lite bättre när vi såg en häftig stingrocka innan vi gick upp till ytan igen.

Med tanke på att vi inte fick se några Thresher Sharks blev vi lite besvikna och bestämde oss för att boka samma dyk morgonen efter. Denna gången gick det bättre och vi fick se två eller tre Thresher Sharks (en av dom simmade bakom oss). Vi såg även en Whitetip Shark som också var häftig!

Vi trodde då att morgonen inte kunde bli mycket bättre... Men det kunde den. På vägen hem mot ön började vår divemaster ropa, vi trodde först det var delfiner. Men det visade sig vara ett stort stim med mantor (en slags rocka) så vi tog snabbt på oss våra cyklop och hoppade i och badade med 10-talet mantor.

Efter Malapasuao åkte vi ner till ett ställe dom heter Donsol, tanken var där att försöka se se valhaj. Vi åkte ut på en båttur med guide och vi hade turen att se ca 4-5 stycken, riktigt häftig var det! Resten av dagen i Donsol spenderades vid poolen där vi tog det lite lugnt.

Hej, det var ett tag sen senast men en del har hänt sedan Coron!

Vi tog flyget på morgon från Coron upp till Manila där vi mötte upp Johanna från vår gamla klass, innan vi flög vidare ner till Kalibo. Från Kalibo tog vi en buss och en båt och kom till slut fram till Boracay! Vi bodde på ett fint hotell vilket var väldigt skönt. Dagarna på Boracay spenderades till största delen på den kända stranden White Beach, det var skönt att kunna slappna av ett tag innan nya äventyr väntade på Cebu efter 3 nätter på Boracay.

Flyget till Cebu gick tidigt på morgonen och vi lyckades ta en färja till ön Bohol, tog dock längre tid än vi hade tänkt oss så första dagen på Bohol var mest att titta ut vad vi skulle göra dagen efter! Med tanke på att Johannas flyg gick på kvällen dagen efter från Cebu var vi uppe tidigt nästa dag och åkte till Chocolate Hills som är en samling kullar som är brunfärgad. Efter en snabbtitt där gick bilen vidare till Loboc där vi åkte både zipline och cablecar över en flod, var fin omgivning men gick nästan lite för sakta!

Runt klockan tolv lämnade Johanna oss för att ta färjan tillbaka till Cebu. Det var väldigt kul och skönt att resa med Johanna eftersom hon är från Filippinerna så var det mest för oss att luta oss tillbaka medan hon skötte snacket!

Vi åkte ut till Virgin Islands och Balicasag senare på eftermiddagen. Ingen av de öarna imponerade särskilt mycket så dagen efter begav vi oss iväg från Bohol och tog färjan tillbaka till Cebu City, därifrån åkte vi upp till den norra udden av ön till staden Maya där vi tog en banka över till Malapascua. Här uppe ska vi spendera runt tre-fyra nätter innan vi flyger till Donsol. När vi kom fram till ön bokade vi direkt två dyk, ett så tidigt som klockan fem på morgonen! Anledningen till att vi ska upp så tidigt är att man kan se Thresher Sharks så vi hoppas att vi lyckas hålla ögonen öppna under dyket!

Båtturen från El Nido till Coron gick mycket bättre än vad vi förväntade oss. Var faktiskt till och med skönt att sitta uppe på båtens soldäck och titta på den underbara naturen.

Första dagen i Coron så bokade vi en "boattour" där vi fick sen den häftiga sjön Kayangan. Tyvärr var snorklingen inte vad vi hoppats på men de kan dock vara för att vi är lite bortskämda med alla dyken som vi ändå har gjort. De sista stoppet var Twin lagoune som var rätt cool med ingen jättegrej så. Turen kunde dock slutat bättre då Anton lyckades sparka in i en klippkant och skar upp foten. Blev som tur var inga stygn men antibiotika i 7 dagar för att inte riskera några bakterier.

Gårdagen blev väldigt lugn då Olle inte kände sig helt 100 och Anton inte kunde göra så många knop med sin fot heller.. Fick dock bli lite fika för William och Anton när Olle låg sjuk i sängen...

Idag tog sig Anton och William till stranden Banol.Väldigt liten men mysig strand med de galet fina vattnet som de varit på de flesta ställerna här i Filippinerna. Olle har tyvärr varit sängliggande idag med men vi hoppas han kryar på sig snart.

Nu befinner vi i oss i El Nido som ligger på ön Palawan som tillhör Filippinerna. Innan vi lämnade Bali spenderade vi våra sista två dagar i Kuta på Bali igen. Inte vårt favoritställe men fick bli det då det ligger nära flygplatsen!

Flygresan till Filippinerna var lång med en mellanlandning i Kuala Lumpor under natten. Vi landade i Manila runt klockan 12 innan flyget gick till Puerto Princesa på Palawan, därifrån tog det fem timmar till El Nido.

Två dagar senare var vi pigga igen och sugna på nya äventyr, dock hade vi inte turen med oss då vi inte hade tillräckligt med pengar för att åka och ATM som fanns i El Nido funkade inte, så efter att ha ränt runt i staden fram och tillbaka flera gånger lyckades vi ta ut pengar på en bensinmack! Så klockan 1 begav vi oss iväg mot Nacpan Beach, det var en jobbig resa dit på grusväg men var värt det när vi kom fram dit. Imorgon blir det en resa till Coron med båt som tar mellan 6-8 timmar, känns sådär kul!

Nu börjar Lombok lida mot sitt slut efter några riktigt goa dagar här. Dagen efter att vi varit på Mawun Beach åkte vi återigen till en annan strand, Selong Belenak. Fin strand det också men ändå snäppet under dom andra, var mycket skräp i vatten vilket var synd!

Sen på eftermiddagen komma Sanna och Hanna. Vi åt mexikanskt första kvällen vilket var gott. Dagen efter åkte vi till Mawun Beach igen, vilket var den stranden vi gillade mest, sen hem och vände en snabbis innan vi åkte till Tanjung An och kollade solnedgången från bergen, riktigt fint!

Efter Kuta åkte vi upp till Senaru i norra delen av Lombok där vi idag kollade in två riktigt häftiga vattenfall och en fantastisk viewpoint med risfält och berg

Inatt ska vi sova en natt i Senggigi och imorgon bär det av mot Bali i två nätter och efter det drar vi vidare mot Filippinerna.

Vi befinner oss nu på Lomboks södra del i staden Kuta. Naturen är verkligen helt fantastiskt med grönt och bergigt landskap. Både igår och idag har vi hyrt hotellets mopeder för att komma till två olika stränder.

Igår var vi på en strand som heter Tanjung Aan. En väldigt fin strand med häftig omgivning med nästan bara lokalbefolkning på stranden och på en sidan kunde man gå upp för ett "berg" med en underbar utsikt.

Vi gillade verkligen stranden igår men dagens strand, Mawun Beach var verkligen ett paradis med grönklädda berg på båda sidorna och otroligt fin strand med bra bad.

Hänt en del sedan sist. Dagen efter Ubuds risfält hyrde vi en privat chaufför för att åka norr ut mot Gitgit vattenfall. Vattenfallen överträffade våra förväntningar och de var riktig häftig känsla att bada i de friska vattnet. Påväg till vattenfallen fick vi även provsmaka världens dyraste kaffe som görs genom att ett litet djur äter kaffebönerna och sedan bajsar ut dem innan de används för att göra kaffet. Låter riktigt vidrigt men kaffe var faktiskt väldigt gott.

Efter den dagen åkte vi båt ut till ön Gili Tarawang där vi spenderat fyra nätter. Ön hade verkligen en härlig stämning med en mysig gata. Tyvärr bestod stränderna mycket av koraller och så även i vattnet vilket gjorde att badet blev sämre än vad vi hoppats på. Vi gjorde även några riktigt häftiga dyk där vi bland annat fick se en fet sting rocka. Sammanfattningsvis blev de några sjukt bra dagar på ön.

Igårkväll kom vi fram till Lombok där vi ska spendera vår tid några dagar framöver

Efter att ha spenderat första tiden i Bali på Nusa Dua gick resan vidare mot Kuta. Kuta var inte riktigt vår grej och stranden där kändes som Värsnäs (dvs inte bra), iallafall om man inte surfar. Istället för stranden blev de poolen men även lite shopping.

Så vi var glada och lättade när vi hoppade på bussen upp till Ubud. Var en bit att gå till hotellet så vi pustade där ett tag innan vi gick till Monkey Forest på eftermiddagen. Vi kände att det var skönt att hitta på något igen efter att ha degat några dagar.

Idag hyrde vi moppe och åkte upp till risfälten i Tangallalang, det var en häftig vy och vi gick runt på små stigar bland fälten. Efter det fortsatte vi på vägen upp i hopp om att hitta en resturang. Efter att ha åkt en bra bit och inte sett en resturang bestämde vi oss för att åka tillbaka till Ubud och äta där.

Nu har vi varit på Bali och Nusa dua i 3 nätter, första dan blev som sagt bara poolhäng. Andra dagen åkte vi till två stycken jättefina och lite halvt gömda stränder med riktigt häftig miljö runt omkring, Gunung Payung Beach och Green Bowl Beach.

Tredje dagen blev tyvärr lite misslyckad, vi hade bytt boende på förmiddagen som tog sin tid och kom inte iväg förrän efter lunch. Sen stranden som vi åkte till den dagen var tyvärr inget att ha så det blev istället att vi åkte hem igen och låg vid poolen. Sen på kvällen firade hela Bali in deras nyår med en stor parad av olika demoner som man sedan bränner för att få bort all ondska.

Dagen efter man firar in det nya året får man inte göra mycket utan dagen ska vara till för att reflektera över sig själv, och alla aktiviteter som hindrar det är förbjudet att utföra. Det kan t.ex. vara att gå ut på gatan, föra för mycket oväsen eller liknande. Därför har vi inte kunnat göra särskilt mycket utflykter så blev lite planering inför resan till Kuta!

Bilder från Gunung Payung

Green Bowl Beach

Vår helt egna villa vilket är helt galet

Innan det var dags att flyga mot nästa land, Indonesien, Bali så spenderade vi två kortare dagar i staden Ho Chi Minh. Staden var väldigt utvecklad och fräsch. Det var en mysig stad men efter två dagar kände vi oss klara med storstad för ett tag.

Igår kom vi fram till Bali, första dagen var vi väldigt trötta och tog det bara lungt vid hotellet och poolen. Men idag är vi riktigt taggade på att utforska några av öns stränder.