Inatt satte vi oss på ett flyg hem från Dubai för att idag åka hem var och en till sig och överraska föräldrar, som trodde att vi inte skulle vara hemma förrän i april.
Så nu är alltså denna fantastiska resan slut. Lite tidigare än först tänkt, men känns riktigt bra och spännande att vara på hemmaplan igen. Tackar Asien för denna gången och alla som varit med och gjort vår tur så bra. Vi ska nu försöka smälta allt vi sett och gjort och njuta av alla minnen vi fått, samtidigt som vi ska finna oss i vardagen i Sverige. Ett helt annat typ av äventyr!

Igår höll vi oss undan från shopping och spenderade dagen i solstolar på taket. Kvällen skulle vi åka till Dubai Festival Center och besöka en restaurang med favoritcrepes från när vi bodde här, men när vi kom till det köpcentret där den låg så höll de till vår besvikelse på att bygga om så det var stängt. Istället gick vi till Hard Rock Café som låg i närheten och spelade biljard.
Idag är himlen blå och vi ligger återigen uppe vid poolen.

Disiga Dubai. Har inte fått utnyttja poolen på taket ännu. Blev istället ännu en dag i köpcentret. Detta vädret är inte bra för våra plånböcker, haha.

• Dubai

Om någon missat så är vi alltså tillbaka i Dubai! Tog alltså flyget från Bali till Jakarta i måndags och hoppade där på ett åtta-timmars flyg till Dubai. Detta är vår sista destination innan vi flyger hem till Sverige igen. Har ett jättebra lägenhetshotell med utsikt från rummet på Burj Khalifa och downtown. Såg solen gå upp tidigt imorse. Är nog lite jetlaggade (stavning?) som sov till 13.00 igår och sen gick och la oss 00.00, men vaknade när solen gick upp imorse. Har varit shoppingväder hela dagen så har spenderat den i Dubai mall.

• Dubai

Gör ungefär samma saker varje dag här på ön. Njuter av att vara på en och samma plats i mer än ett par dagar, vi snorklar, solar, badar och allt sånt där man gör på semester. Känns ganska skönt att slippa aktiviteter för några dagar och bara få vara lediga på riktigt.
Igår snorklade vi på morgonen och mötte denna krabaten. De är inte direkt skygga här, utan simmar runt och gör sitt som om ingen är i närheten.

Så igår åkte vi över till Gili Trawangan och mötte upp våra franska kompisar som vi inte sett sedan Filippinerna. Har hittills legat på stranden, snorklat och hängt med dem. Denna ön är mycket livligare och turistigare än Gili Meno. Det är mycket mera folk på stränderna och snorklandes i vattnet och majoriteten verkar vara svenskar. Har ju delat upp våra tio dagar på Gili Islands med hälften på Meno och hälften på Trawangan. Ångrar lite att vi inte stannade en eller två extra nätter på Meno, som känns mycket mera genuint och paradisiskt. Här är det lite för mycket folk och alldeles för trångt. Man behöver inte riktigt fem nätter på denna ön.

Här är lite GoPro-bilder från när vi har snorklat här på Gili Meno. Varit ute tre dagar och snorklat och sett massa olika fiskar och en och annan sköldpadda. Imorgon lämnar vi denna ön och åker över till den större ön Gili Trawangan, väst om denna, där vi blir ett par nätter.

Här kommer några få suddiga bilder från vår introkurs för scuba diving som vi gjorde imorse. (Plockade från Facebook, därav sämst kvalité). Var en riktigt häftig upplevelse! Kommer dock inte göra hela utbildningen som är på tre dagar, då vi istället valt att lägga våra pengar på en biljett tillbaka till Dubai, hihi. Och känner även att vi är i slutet på vår resa och inte har behov för ett certifikat just nu. Men det kommer definitivt bli ett någon gång i framtiden!

Vi har hamnat på en fantastiskt liten ö, inte större än en kilometer i bredd. Vattnet är blått och stränderna är vita och till vår glädje så verkar moln och regn inte ha så stor närvaro här. Vi ser över till fastlandet och det täcks konstant av ett stort moln.
Varit nere och snorklat lite och ska nu ta en cykel till andra sidan ön för att försöka hitta sköldpaddor, som det tydligen ska vara gott om i vattnet här.