Vi har nu varit på resande fot i 104 dagar och resan har nått sitt slut så vi tänkte skriva en sammanfattning för att knyta ihop allt vi varit med om.

Vårt första stopp var ju i Bali så vi börjar där. Detta land var ju definitivt det som levererade bäst väder, sol nästan hela tiden men väldigt kvavt. Det är också det fattigaste landet vi besökt, smutsigt och luktade illa. Här bodde vi på ganska fina hotell faktiskt (dock ödlor och insekter på vissa), vi snorklade i klarblått vatten och testade på att surfa för första gången. Våra favoritställen av de vi besökte var Lovina där vi bodde på ett jättefint hotell precis vid stranden med bra service och trevlig personal! Däremot fanns det inte så mycket utanför hotellområdet så ser man till helheten så var Gili bättre. Vi bodde på den största av öarna, Gili Trawangan. Där snorklade vi, såg fina stränder och åt på mysiga restauranger, en väldigt mysig ö helt enkelt!

Däremot var det inte bara guld och gröna skogar i Bali, utan det hände även en del negativt. Ett bett av en apa till exempel, det är det som orsakat mest oro av det vi varit med om, tagit mest tid och ledde även till vårt första bråk. Dock stärktes vi bara av det tjafset men i det läget när det hände för första gången när man bara hade varandra var det inte så roligt. Vi spenderade en del av tiden i Bali separerat tills vi kunde lösa problemet ordentligt men i detta läge hade vi båda väldigt mycket hemlängtan. Vi bestämde oss för att när vi åkte till nästa land så skulle vi försöka släppa det som hänt och gå vidare och det fungerade ganska bra. Men man måste ju ha motgångar ibland också och våran största motgång var definitivt i Bali. Inte världens bästa start på resan men nu känns det inte ens som det hände på samma resa för vi varit med om så mycket annat som varit positivt!

Malaysia var vårt andra stopp och där blev vi ganska besvikna på vädret faktiskt. Vi hade förväntat oss sol och bad varav vi bestämde oss för att åka till Langkawi men det regnade större delen av tiden. Höjdpunkterna i Malaysia var definitivt Twin Towers i Kuala Lumpur och Skybridge på Langkawi och vi träffade även den roligaste taxichauffören! På grund av vädret åkte vi från Malaysia tidigare än vi tänkt från början och åkte då vår längsta bussresa någonsin på hela 19 timmar enkelresa till Singapore.

Tredje stoppet var Singapore! Där hade vi hört att det var så himla rent och att man absolut inte fick slänga skräp eller tuggummi på gatorna. I Singapore bodde vi på vårt första hostel och det var en upplevelse! Bli väckt mitt i natten av att någon snarkar, pratar i telefon eller att ingen hade släckt taklampan var inget ovanligt. Vi såg väldigt mycket i Singapore även fast vi inte var där så många dagar och vädret var väldigt varmt och kvavt. Höjdpunkterna var nog ljusshowen i gardens by the bay, Botanical garden och raffles hotell där vi drack den berömda Singapore Sling tillsammans med min (Josefine) syster. Deras matvanor var dock lite speciella, de åt samma mat till frukost, lunch och middag så en dag åt vi ris, kyckling och ägg till frukost, en vana för dem men vi var inte så förtjusta i det konceptet 😉 Singapore är absolut ett land vi skulle kunna åka tillbaka till för ett par dagar!

Nu har vi kommit fram till vårt fjärde resmål där backpackerlivet började på riktigt, nämligen Australien! Vi har många favoritställen här men vi har försökt välja ut några och det första är Melbourne. Otroligt trevliga människor och en superfin stad där man kan göra allt möjligt beroende på vad man är sugen på.

I Australien finns det så många fina stränder och det gjorde det även på Magnetic Island, verkligen en paradisö! Där fick vi även mata wallabies och träffa koalor. En annan höjdpunkt och nästan det häftigaste i Australien var definitivt att snorkla i barriärrevet i Cairns! I klarblått vatten simmade vi runt med hajar, sköldpaddor och fiskar, superhäftigt upplevelse!

I Australien hoppade vi ju även fallskärm, besökte världens största Sandö (Fraser Island) och seglade i två dygn (Whitsundays). Superhäftiga upplevelser allihopa som verkligen rekommenderas! Sedan får vi inte glömma surf camp i Byron Bay där vi bodde med ödlor och såg kängurus och självklart Sydney där vi besöka Bondi och Manly Beach. Australien är ett fantastiskt land med där vi bara sett ungefär en tredjedel så det är ett land vi vill åka tillbaka till! Vi träffade underbara människor och hade superbra väder så det finns inte mycket att klaga på 😍

Det femte och näst sista stoppet är Nya Zeeland där vi även där har så många favoritställen! Den främsta skillnaden från Australien är vädret, då det regnar väldigt mycket i Nya Zeeland för att naturen ska kunna vara så fantastisk som den är. Här har vi sett de absolut finaste utsikterna och blivit förvånade gång på gång hur fint det faktiskt är, vi har även träffat mest människor som vi kommit så nära!

Alla ställen har sin charm men det finns några som är bättre än andra och de två första är Bay of Islands och Hot Water Beach. Sedan var även Rotorua och Taupo häftigt just för att de stack ut så mycket från de andra, de är ju vulkanställen så det luktade väldigt illa men var samtidigt vackert. Hobbiton var ju absolut en av favoriterna på nordön, vilket underbart ställe alltså! Men det som framförallt gjorde så vistelsen på nordön blev så bra som den blev var alla fantastiska människor vi träffade! Vi var ett helt gäng som splittrades i Wellington och det var första gången det kändes jobbigt på riktigt att lämna människor vi lärt känna...

Sydön var nog generellt bättre skulle vi båda säga men som sagt har allt sin egen charm! Kaiteriteri, första stranden och väldigt fin utsikt! Franz Josef, coolaste upplevelsen där vi flög helikopter och vandrade runt på en glaciär, en av de absolut bästa grejerna på hela resan utan tvekan! Wanaka hade de mest magiska vyerna och utsikterna vi någonsin sett så den staden får ett stort plus i kanten för det. Sedan kommer vi till vår älskade favoritstad, Queenstown. Alltså wow, det finns inget att klaga på någonstans! Vi träffade helt underbara människor och träffade även på några vi splittrades från innan, vädret var faktiskt väldigt bra (hade ju regnat väldigt mycket innan) och utsikterna helt magiska! Vi firade jul och nyår i den här staden och det var det bästa valet vi kunde göra! Lina hoppade även bungyjump och swing där. När vi lämnade Queenstown var det verkligen jobbigt på riktigt för vi hade kommit människor så himla nära och saknaden var stor. Sista stoppet vi tänker nämna från Nya Zeeland är Lake Tekapo som hade en av de mest magiska utsikterna på hela resan!

Sista stoppet och det sjätte landet är Thailand. Där mötte vi upp Linas tvillingsyster Daniela och hennes kille Niclas, supertrevligt! Vi hade förväntat oss strålande sol men icke, regn och molnigt nästan varje dag så vi fick hitta på andra saker att göra. Bland annat åkte vi på ett safari där vi red på elefanter och klappade tigrar! Vi spelade även en hel del kort, gick ut och åt på restauranger och gått på marknader. Det här landet måste vara det där dem är sämst på engelska för det går knappt att föra en konversation med dem för de inte förstår, sedan är det även väldigt fattigt här men inte alls som i Bali. Vi är glada över att vi fick sällskap här för eftersom vädret inte var på topp fanns det inte så mycket att hitta på i Hua Hin som vi var i. Det kommer en hel del matbilder härifrån då vi ägnade en del av tiden till att äta 😜

Som det ser ut på bilderna och den bild ni fått av att allt ser så härligt och bra ut hela tiden stämmer inte riktigt. Bakom leendet och skratten, de fina utsiktsbilderna och blogginläggen finns det så mycket mer. Vi har levt ett backpackerliv vilket betyder obekvämt och det är inte alltid enkelt så bara för att ni ska få en inblick i hur det är har vi skrivit ihop lite om det.

Vi har bott på inte mindre än 26 olika hostel och 14 olika hotell på den här tiden vi varit borta. Att byta boende så här ofta är väldigt krävande och tär på kroppen så ont i nacken och rygg har man, speciellt när vi inte ens fått ordentliga kuddar att sova på så vi saknar våra egna sängar! Vi har levt i en ryggsäck så något vi längtar otroligt mycket efter är att kunna öppna sin garderob och kläderna inte luktar instängt även fast de är nytvättade. Sedan något man tar för givet ganska mycket hemma är svensk mat och rinnande vatten i kranen. Det är ofta vi behövt köpa vatten och fått duscha i kallvatten. Vi har levt på pasta, tonfisk, toast, havregrynsgröt osv så vanlig svensk mat ska bli otroligt gott! 😍

För att ta oss runt överallt har vi mestadels åkt buss och vi har spenderat hela 162 timmar i olika bussar vilket är en hel del. När vi kunnat luta tillbaka sätena och sova eller som i Nya Zeeland kolla på de fina utsikterna så har det fungerat bra men också varit krävande. Sedan har vi även räknat ihop att vi spenderat 105 timmar bland molnen i ett flygplan för att ta oss till alla länder! 🚌✈️

Nu har vi kommit till det sista vi kommer skriva i den här sammanfattningen och det är hur glada vi är att vi gjorde den här resan. Trots motgångar, tjafs, dåligt humör och jobbiga stunder ibland har vi lyckats lösa problemet, prata med varandra och gå vidare. Vi har hört många och även träffat människor på den här resan som börjat resan tillsammans men splittrats och aldrig mer pratat med varandra på grund av att de bråkat och inte löst det. Vi har snarare kommit varandra närmre av att vi tjafsat då och då för om man bor på varandra 24 timmar om dygnet så vore det väl konstigt om man aldrig tjafsade?

Vi har lärt oss så otroligt mycket av den här resan, både om oss själva och varandra. Vi har sett sidor hos varandra vi inte trodde fanns och nu kan vi verkligen säga att vi känner varandra på riktigt. Vårt band har blivit så mycket starkare av den här resan och allt vi varit med om och framförallt har vi haft så otroligt roligt! När man är borta så här länge så hinner man tänka väldigt mycket så vi har verkligen insett vad som är viktigt här i livet och vilka prioriteringar man ska göra, något vi kanske inte insett om vi var hemma. Vi har utvecklats så mycket som personer och vi ångrar inte en sekund att vi åkte! Någon gång i framtiden vill vi göra en liknande resa för det finns ju så himla mycket mer att se, det tar aldrig slut med saker att upptäcka!

Det är ändå fantastiskt vad man får vara med om, alla platser vi fått se och upptäcka och för att inte tala om alla underbara människor vi lärt känna. De vi träffat på den här resan har förgyllt vår resa så mycket och bidragit till att vi haft så roligt tillsammans! Vi har träffat människor från hela världen och det är så himla häftigt, så många fina minnen vi skapat tillsammans.

Tack ni som följt vår resa och stöttat oss igenom det här, det har varit roligt att skriva blogg för det har blivit som en dagbok vi kommer kunna gå tillbaka till! Nu är detta äventyret slut och det kommer verkligen vara ett minne för livet! Vi hoppas ni tycker det varit roligt att följa med oss genom bloggen! 🌍

Den 3:e Januari gick vi upp 04 för att ta en Shuttle Bus till flygplatsen då vårt flyg gick 07. En mellanlandning i Sydney & sedan var vi i Thailand. Vi landade i Thailand klockan 15.30 & tog en taxi till Hua Hin som tog 3h. Checkar in på vårt hotel & nu började jag (Lina) bli lite nervös. Det var nämligen så att jag skulle äntligen få krama om min Daniela. Har alltså inte träffat min tvilling på ca 3 månader, vi som ses dagligen annars hemma. Så jag var verkligen så himla glad att jag fick träffa henne igen. Så Niclas & Daniela befann sig också i Thailand, dom hade tidigare varit i Koh Chang & tog sedan buss till Hua Hin. Så vi hade 5 dagar tillsammans innan dom skulle ta flyget hem igen. Under dessa dagar såg vi solen noll gånger. Vilket var tråkigt då vi mest bara ville hänga vid vår pool & sola. Men istället så gick vi runt Hua Hin flera gånger om, gick många promenader, gick till marknader & shoppade lite. Gick in i ett stort köpcentrum, red på elefanter & gosade med tigrar. Träffade även 2 av Niclas vänner av en slump, Tom & Micke så dom hängde vi lite med också!👭👬

Vi har även ätit en massa sushi, då det är super billigt här. Köpte 12 donuts för ynka 60 kr. Lite kontraster mot dom senaste länderna vi varit i, så här är verkligen allt billigt. Väldigt skönt haha!
Sista dagen innan Daniela & Niclas skulle åka till sitt flyg åkte vi till Hua Hin's safari där vi bland annat red på elefanter & fick se tigrar. Vi såg även apor,papegojor,giraffer & krokodiler. 🐊🐯
Sedan väl tillbaka till hotellet blev det kortspel innan vi sa hejdå till Daniela & Niclas.

Den 8:e tog jag & Josefine bussen till Bangkok som tog 3h, sedan en taxi till gatan Khao San Road eftersom att vi hade hört att det var ett bra backpacker ställe. Vi gick runt lite och tittade efter hotel & tillslut hittade vi ett som hade lediga rum. Vi förstår verkligen varför många vill bo här, milslånga marknader. Vi var mest vara hungriga så Vi gick ut & åt & sedan var det natti. Dagen efter var det shopping som stod på schemat & även hemgång. Vi checkade ut från hotellet runt 12, tog en taxi till köpcentrumet, gick & strosa där i några timmer. Riktigt stort köpcentrum alltså!
Sedan tog vi taxi tillbaka till Hotellet för där hade vi all vår packning, för att sedan ta taxi till Bangkoks flygplats. Mellanlandning i både Dubai & London. Sedan är vi på svensk mark🇸🇪Så Thailand var alltså vårt sista land. Vi har varit med om så mycket, vi ångrar inte en sekund om att vi åkte.
Vi kommer göra ett sista inlägg där det är som en sammanfattning om alla länder så mer om detta senare.
På återseende alla vänner🌍👀
Har varit super roligt att ni har följt oss här genom hela resan❤️

( här nere kommer dom sista bilderna, lite bilder på vår magiska sushi buffé, en selfie i tuktuk & sist vår shopping)😅

Som vi hört av alla människor så var det inte mycket att hurra för i Christchurch tyvärr. Väldigt förstört av jordbävningarna som ägt rum här, en var för bara någon månad sedan och man ser hur byggnader osv är helt förstörda. Vi gick en 2 timmars promenad för att leta efter ett matställe vilket inte gick superbra. Gick runt hela city och tillslut när klockan var 20.30 och vi var superhungriga och trötta hittade vi två restauranger öppna så vi köpte en svindyr men väldigt god hamburgare. Mötte även en dam som berättade att de flyttat många restauranger in i en galleria för det var så många som blivit förstörda så det förklarade ju en del. Det är även mycket klotter överallt och nu förstår vi vad folk menar när de säger att staden håller på byggas upp. Vi är väldigt glada för valet vi gjorde att stanna i Queenstown två nätter extra istället för att spendera tre nätter här om vi säger så men ni ska få några bilder iallafall.

Det här var alltså vårt sista stopp i Nya Zeeland och alarmet står nu på 04.00 då vi ska ta en shuttle bus till flygplatsen då Thailand väntar på oss. Vi båda känner att det är väldigt jobbigt att lämna NZ för vi har träffat så otroligt fina människor som vi kommit så nära. Vi har även blivit förvånade gång på gång hur fint det faktiskt är här och hur det ena stället överträffar det andra.

Vädret har inte alltid varit på vår sida utan vi har haft en hel del regn, och ca 5 dagar med strålande sol, det vi insett är att för naturens skull är det bra med regn för annars skulle de fantastiska utsikterna inte vara lika fina. Vi är även överens om att Nya Zeeland har allt (förutom sol många gånger 😉), det är verkligen otroligt vackert och man kan få så många olika upplevelser beroende på vad man själv gillar. Vi har gjort alltifrån en vandring på en glaciär + helikoptertur till att mysa runt i Hobbiton och gått på otroligt många skogspromenader och hikes. Nya Zeeland är verkligen ett land för någon som gillar naturen och fina utsikter över både berg och sjöar 🏔🏞

En av de största anledningarna till att våran vistelse här har blivit så bra som den blev är faktiskt tack vare Kiwi Experience, bussen vi åkte med. Det blir som en liten familj, då man bor på samma ställe som nästan alla (tom chauffören), det ordnas middagar och fester och man skapar ett speciellt band till gruppen. Sen får man även se SÅ många smultronställen, promenader och utsikter som man inte hade hittat om man reste runt själv med tex bil, utan dessa ställen vet bara chaufförerna om så det var ett stort plus. Vi är supernöjda med Kiwi och hela vår vistelse här i Nya Zeeland 🇳🇿💙💚

Nu väntar ett par dagar i Thailand med sol och bad + sightseeing i Bangkok och eventuellt lite shopping innan vi sätter oss på flyget hem till Sverige igen. Vi hörs när vi kommer till Thailand ✌🏼️

Dagen efter nyårsafton gick vi som sagt upp klockan 7 efter en timmes sömn. Vi skulle ta oss till nästa stopp, Lake Tekapo. På vägen stannade vi några gånger för att ta bilder på utsikten och det må vara något av det finaste vi sett! Helt klarblått vatten och massa berg, där tog vi ett antal bilder kan jag ju säga. Tror ni kan hålla med att utsikten är helt fantastisk när ni får se bilderna...

Efter det utsiktsstoppet kom vi tillbaka till bussen någon minut försent och då fick man tydligen ett straff. Antingen skulle man sjunga i mikrofonen för hela bussen, dansa eller bli ihopbunden med sina händer. Då ingen av oss kände att vi ville sjunga eller dansa så valde vi det sistnämnda, men efter några minuter lyckades vi ta oss loss så det blev lite "in your face" reaktion när vi sa det till chauffören 😉 Dock ganska konstigt att han ens har straff om man kommer lite försent, det var även ca 3-4 personer som fick sjunga...

När vi kom fram till Lake Tekapo som förövrigt var som en campingplats (lite nostalgi från när man var liten) så var det strålande sol och jättevarmt! Efter incheckningen bytte vi om till bikini och la oss på stranden ett tag, så himla skönt att få lite sol igen, dock är vattnet verkligen iskallt så det är inte så skönt att bada, benen domnar bort när man går i... Hostelet i övrigt var klaustrofobiskt och det var som att de bara pressat in 3 våningssängar för det var det enda som fick plats, ingen luft och ingen plats att ha sina saker på, men det var ju bara för en natt. Kvällen var väldigt lugn, lagade lite mat och vid 21 var vi så trötta så vi la vi oss för att sova. Nästa stopp som även är det sista för Nya Zeeland är Christchurch så ikväll kommer ett inlägg om vad vi tyckte om den staden 👍🏼

Tanken denna fredagsmorgon den 30/12 var att vi skulle hoppa på Kiwi bussen klockan 9, med bara 1 timmes sömn. När vi sitter och väntar på bussen diskuterade vi om vi kanske skulle stanna i Queenstown över nyår istället för att spendera det i Christchurch. Eftersom vi lärt känna många människor här och älskar staden så kändes det som ett bättre val. Klockan var nu 8.30 och bussen skulle gå 9, Lina gick till hostelet och frågade om det fanns plats för två nätter till, vilket det gjorde. Medan hon var iväg så ringde jag till Kiwi Office för att se om det gick att boka om våran bussbiljett och allt var på vår sida denna morgonen! Resulterade alltså i att vi stannade i Queenstown över nyår och det var så värt!

Eftersom vi sovit så lite natten till den 30e så tog vi det väldigt lugnt den dagen. Gick en liten promenad och sen hängde vi i loungen och kollade på film, ganska skönt. Dagen därpå, nyårsafton gick vi och handlade, gick en promenad och köpte biljetter till ett pub crawl som skulle vara på kvällen. Första gången man inte har en hel garderob av kläder att välja mellan så fick ta det vi hade 👍🏼 Vi träffade så många trevliga människor och hängde på fyra olika barer innan alla samlades vid sjön för att fira tolvslaget och titta på fyrverkerier! Sen avslutade vi med full moon party på vårt hostel och det var superkul, dock blev det väldigt sent men det är ju trots allt bara nyår en gång om året 😉 Jag gick och la mig vid 6 imorse och skulle upp 7 men det var det värt! Nedan på bilden ser ni några av de underbara människorna på vårt hostel, bland annat Ryan, James, Colin, Sijm, Emma, Katie och Lydia. Hoppas ni också hade en bra nyårsafton för det hade vi! 💥🎆

Vi stannade i Queenstown i en vecka och 2 dagar och vi båda tycker att det var superjobbigt att lämna den här fantastiska staden! Själva city är inte mer än 500 meter långt så det skapar en mysig känsla bara det, allt ligger nära, stranden och sjön såväl som promenadvägar, butiker och restauranger. Verkligen så himla vacker stad, kunde stå längs vattnet och bara njuta av den fina utsikten jag vet inte hur länge. Vi har även träffat fantastiska människor som det var jobbigt att säga hejdå till och lämna... Queenstown får garanterat 10/10 poäng från oss båda och är ett av favoritställena i Nya Zeeland helt klart! 💙💚

Den 28/12 var ännu en sådan dag då vi startade morgonen på olika sätt, då Lina blev så exalterad efter sin bungyjump att hon direkt efter bokade en swing. För er som inte vet är swing lika högt som bungyjump men man släpps ned 70 meter frittfall och svingas fram och tillbaka 300 meter. Till skillnad från Linas lite mer galna morgon tog jag än en gång en promenad längs vattnet (älskade att gå den rundan, så otroligt vackert) och tog det väldigt lugnt innan Lina kom tillbaka runt 13-tiden med en inte lika stor adrenalinkick som förra gången 😉

Vi hade bestämt oss för att gå ut på kvällen så runt 20.30 tiden lagade vi middag och hängde i köket med en del av personalen som vi hakade på ut sen. Vi var till lite olika barer och avslutade kvällen i loungen på hostelet, en lyckad utgång helt enkelt! De är väldigt hårda med att man måste ha med sitt pass överallt när man ska gå in på barer, har man bara vanligt ID kommer man inte in. Dock blev vi så förvånade då vi var tvungna att visa pass för att komma in på en restaurang för att äta vid 2-3 på natten (?!) Vi gick och la oss runt 5 så morgonen därpå var vi aningen trötta...

Den 29/12 när vi masat oss upp ur sängen mötte vi upp vår vän Miriam runt 14.45 för lite mys och prat vid sjön. Solen sken och det var faktiskt ganska varmt, så himla skönt! Större delen av tiden här i Nya Zeeland har det faktiskt regnat och varit dåligt väder så de här få soldagarna får man verkligen ta vara på! ☀️
Vi tänkte att eftersom det var vår sista kväll i Queenstown så bytte vi ut tonfisken och pastan mot ett restaurangbesök för att äta pizza istället 😉 Planen för kvällen var utgång igen och att vi skulle gå ut med Miriam och hennes vänner. Då wi-fi inte alltid fungerar på alla ställen är det så svårt att få tag på varandra så det slutade med att vi gick tillbaka till vårt hostel för att skriva till henne, där mötte vi upp gänget från hostelet, bland annat James, Sijm, Ryan, Traci, Theresa, Katie och ca 8 personer till. Vi hängde med dem till ett par barer där vi även träffade på Miriam och Joel, trevligt! Blev en väldigt sen kväll, eller kanske ska säga tidig då vi somnade 6 på morgonen...

Den 26/12 hade vi bokat en dagsutflykt till vad vi hade hört fantastiska Milford Sound som klassas som ett av världens finaste ställen. Vi fick börja morgonen (klockan 7) med att gå och lämna våra grejer på vårt nya hostel innan vi kunde åka iväg. Vi hade väldigt höga förväntningar då alla hade pratat så gott om det stället och ärligt talat så blev vi besvikna. Det var en 12 timmars bussresa + båttur så det blev en oerhört lång dag... Man blir ju fruktansvärt trött av att sitta i en buss så länge så ett antal powernaps blev det och även ett par stopp för att ta bilder. Det regnar 270 dagar om året på Milford Sound men vi hade turen att ha bra väder! Dock trodde vi att vi skulle gå av båten för att få gå runt lite osv men det var "bara" en båtcruise. Vi fick se sälar, och ett sjukt stort vattenfall och även fina utsikter men vi tyckte generellt att utsikterna från bussresan var finare än själva båtcruisen och att hela utflykten är lite överskattad, men det var ändå en upplevelse! Vi var helt slut när vi kom tillbaka vid 21.30 så då checkade vi in på det nya hostelet och sen gick vi direkt och la oss.

Den 27/12 tog vi en lång och välbehövlig sovmorgon innan vi gick ner till city för att gå lite i affärer och bara strosa runt på gatorna. En väldigt lugn dag men det behövs såna också! Vi var nöjda med vårt nya hostel, ett vi aldrig bott på förut men eftersom det är så fullbokat runt jul och nyår och man är garanterad 3 nätter på ett ställe genom Kiwi bussen vi åker med, så måste man boka eget boende efter det. Wi-fi funkade dygnet runt, ganska galen men trevlig personal och det fanns ett stort loungerum där man kunde kolla på film osv. Det var bra stämning så det blev som en liten familj där 👫

Dålig uppdatering från vår sida då vi varit på ett och samma ställe i över en vecka, det resulterar i att detta inlägg kommer bli superlångt och uppdelat i 4 delar.
Den 23/12 åkte vi från fina Wanaka till Queenstown för att bland annat fira jul. Dagen vi kom dit gick vi och handlade lite julmat och förberedde för julafton, vi tog det alltså väldigt lugnt.

Julaftonsmorgonen spenderade vi på lite olika sätt. Vi gick upp vid 8.15 ungefär och runt 9.30 skildes vi åt, för Lina skulle hoppa bungyjump! Jag tog en springrunda längs vattnet, körde lite yoga, åt frukost i lugn och ro, fixade mig och gick i lite affärer. En aning lugnare morgon är Linas då hon hoppade Queenstowns högsta bungyjump på hela 134 meter! Adrenalinkicken hon hade när hon kom tillbaka var helt galen och det är ju förståeligt! 😉 Vid 16 ungefär började vi laga vårt lilla julbord som bestod av hemmagjorda köttbullar, kokt potatis, ägg och skinkmacka. Blev supergott! 😍 Vi överraskade även varandra med julklappar innan det var dags att gå ut och partaja, första gången vi festat på julafton men det blev en bra kväll med trevliga människor så vi är nöjda med vår julafton! 👏🏼 Vi fick även en överraskning från Sverige från Linas mamma, ett stort paket med snacks och lite allt möjligt i. Chockade men superglada, så tack så jättemycket Anki för det!! 💞 Måste även tillägga att det kändes lite konstigt att fira jul i solens varma strålar med julgranar på stranden och shorts istället för snö och varma kläder som vi är vana vid, men vi är glada över att vädret äntligen var på vår sida!! ☀️

Juldagen aka Christmas day när de firar jul i Nya Zeeland var vi en aning sega då vi kom i säng sent dagen innan. Vi tog det väldigt lugnt och spenderade en stor del av dagen vid stranden där det bjöds på BBQ, sen joinade vi även Joel och hans vänner för lite picknick! Var en lugn dag för våran del och vi bestämde oss runt 20.30 för att gå ner till stranden igen där alla människor befann sig. Det är som tradition att alla i Queenstown firar Christmas day vid sjön, oavsett turister eller inte, så det var supermycket folk där! Vid midnatt gick vi och la oss då vi som vanligt skulle upp tidigt dagen efter... Vi fick även en liten julklapp från vårt hostel, lite choklad, solglasögon, kortlek osv så det var gulligt 🎁 Och by the way, kolla bara på den fantastiska utsikten på bilderna nedan, HELT MAGISKT 😍

Våra fina vänner vi hängt ihop med ett tag nu, Miriam och Claire. Vi träffade Claire första gången i Hot Water Beach på nordön och det är ett tag sedan, vi trodde vi splittrades i Kaiteriteri då vi åkte en dag tidigare än dem men de kom ikapp oss och tur var väl det, för så mycket roliga minnen vi skapat med dem 😄

Här har vi Seb och Dan vi träffade på Christmas day vid stranden, de ska få visa oss Christchurch när vi kommer dit för de är därifrån ✌🏼️

Den 21/12 kom vi till Wanaka, vi åkte alltså från Franz Josef, & självklart gjorde vi några stopp på vägen. Ett av stoppen var där man kunde se Fox Glaciären reflektera i vattnet, dock så var inte vädret på vår sida dennna dag, vi såg inte ens glaciären men en morgonpromenad fick vi iallafall🚶🏼‍♀️
Vi stannade även vid ett vattenfall en snabbis då det ösregnade ☔️( vi har alltid med oss regnjackor nu för tiden, man vet aldrig när den kan behövas💧💧)
Vårt sista stopp innan vi kom till Wanaka var vid en väldigt fin utsikts plats🚎📸
Bloggen vill inte riktigt sammarbeta så bilder från stoppen kommer längst ner🤘🏻🙃

Väl i Wanaka var det incheckning & middag på menyn. Mer hann vi inte med just denna dag.
Då vi hade 2 nätter i Wanaka passade jag(Lina) gå en promenad och se vad som fanns att se. Det slutade med att jag var borta i 4 timmar, hittade en super mysig stig man kunde gå, & man kunde gå väldigt långt.😄
Började med att gå till ett vattnenfall, dit skulle det ta 30 min, tänkte först vända där men stigen var oerhört fin så jag fortsatte gå. Det slutade sedan att jag hade gått i 2timmar & då valde jag att vända tillbaka. 👀
Under promenaden hann jag se blommor, vingårdar, folk som segla, massa får, fina berg, vatten & en massa snötäckta berg. Efter denna promenad blev jag kär i Wanaka, så himla fint. 🌸🍃Tyvärr så hann min telefon dö rätt så snabbt men lite bilder hann jag ta🙏🏻 Efter denna promenad var jag rätt så trött så vi lagade mat & tog det chill. Spelade lite kortspel för nästa dag skulle vår buss åka till Queenstown 🌞🌳
Såhär kommer det lite bilder från Wanaka.

Bättre sent än aldrig men har äntligen fått bilderna från White Raftingen som jag gjorde i River Valley. Vi som skulle rafta möttes upp runt 8 på morgonen för att få all utrustningen, fylla i papper angående riskerna som kan hända. Kan tillägga att denna morgon regnade det så det var mycket kläder att ta på sig. Vi fick först en långärmad tröja, en fleez tröja, våtdräkt, jacka, hjälm plus skor. Sedan åkte vi med bil runt 20 minuter tills vi kom till forsen. Där började dom prata om säkerheten & allt som kan hända ute i vattnet. Sedan var det bara att hoppa in i båten så började vi köra igång. Det va många termer att hålla koll på, paddla bak, paddla fram, hålla i sig vid stora strömmar, hoppa in i båten där det verkligen var stor chans att man föll i osv.
Måste säga att även detta var värt varenda krona, det va så himla kul!!!
Jag åkte i en gång & man märker verkligen hur mäktigt vatten är, flög som en vante runt strömmar & stenar. Vi var två båtar som var ute & tur var det då min båt som jag ramla ur hade fastnat vid en sten så dom såg inte att jag flöt bort men som tur såg en av guiderna det i andra båten så dom kastade i ett rep som jag kunde fånga. Jag flöt runt 20-25m bort, men det var en upplevelse det med att göra allt för att få luft, kan ju säga att pulsen ökade en del. Det som va roligt med denna rafting var att vår guide va väldigt social så när det va lungt i vattnet så pratade vi om livet & åt chokad. Efter 3h i vattnet så var vi färdiga & det som var så bra med denna raftingen vad att forsen tog slut där vi bodde så det var bara att hoppa in i duschen direkt & därefter tog vi Kiwi bussen till nästa ställe🌊🌊🌊🌊🏊🏼🏊🏼