Som tidigare inlägg berättat så gick bussen 07.30 den 7 december och detta stopp var Waitomo. På vägen dit fick vi stanna på en liten promenad igen och denna gång över en del broar och i skogen. Vi gör ju en del såna här stopp på vägen och vissa gånger misstänker vi är bara för att chauffören ska hinna med sitt pappersarbete... Varje buss vi åker får vi fylla i papper om vart vi ska stanna över natten, om man stannar längre på ett ställe, aktiviteter man vill göra osv. Chauffören måste sen föra det här vidare och det tar sin tid, dock har vi inget emot dessa promenader då man får sig en fin utsikt men samtidigt får vi motion! 😉

Det fanns flera olika aktiviter att göra i Waitomo och vi valde att gå in i Glowworm Cave på en guidad tur. En grotta med stalagmiter och stalaktiter från taket och från marken där lysmaskar lös upp i taket. Guiden pratade i 45 minuter och det enda vi egentligen tyckte var värt var när vi fick åka en båt runt där det var tusentals lysmaskar som lös upp som en stjärnhimmel, det var häftigt! Dock fick man inte ta bilder i grottan så ni får endast några bilder på hur det såg ut utanför.

Där vi bodde i Waitomo fanns det massor av rum så vi fick faktiskt ett eget rum, vilket var jätteskönt! Man kunde sortera sina grejer i fred och breda ut sig vart man ville och inte behöva störas av andra när man ska sova. Vi gillar hostel, men ibland är det skönt att få sitt eget space för en natt eller två 💁🏼

Då vi har ganska stressigt schema nu med endast en natt på samma ställe och sen ta bussen till nästa och aktiviter där emellan så är man ganska trött på kvällarna. Vi spelade lite kort i kvällssolen, tvättade, lagade mat och that's about it. Hörs i nästa inlägg då vi fått göra en häftig sak som vi båda sett fram emot väldigt länge! 😏

Den 5 december klockan 8.40 gick bussen mot Hot Water Beach. Vi stannade på vägen vid Cathedral Cove där vi fick gå en promenad för att se en strand, några klippor och grottor. Det är en positiv sak med Kiwi, att de stannar på olika stopp på vägen dit vi egentligen är på väg, det gör att bussresan känns kortare och man får se mer saker!

När vi kom till hostelet så lagade vi mat och spenderade resterande av kvällen med Kristina och Claire som vi lärt känna. Vi satt i kvällssolen och bara pratade, mysigt! Relativt tidigt gick vi och la oss då vi skulle vara redo 07.30 dagen därpå. Det hände inte så mycket mer i hot water beach men det var fina utsikter och hostelet var mysigt!

Ännu en tidig morgon, klockan ringde 06.10 lördag morgon för att vi skulle ta en buss till Bay of Islands. Vår första tur med Kiwi Experience, ett av bussbolagen här i Nya Zeeland som är motsvarande till Greyhound som vi åkte med i Australien. Omkring 12.30 kom vi fram till Bay of Islands och vi möttes av ett mysigt litet hostel där vi skulle spendera natten. Vi bodde tillsammans med Joel från Sverige, Kristina från Danmark, Anthonia från Tyskland och Hanna från England, supertrevliga allihopa!

Det fanns massa olika promenader man kunde gå för att se olika utsikter, t.ex. ett vattenfall och en strand, men vi kände att vi redan sett så många stränder och vi fick se ett vattenfall på vägen till Bay of Islands så vi gick en rundtur i city istället, tillsammans med Anthonia. Tog en tur förbi supermarket för att köpa lite mat och sen hängde vi bara på hostelet. På kvällen spelade vi kort med Joel och lärde Kristina lite svenska. Ganska häftigt ändå att man kan prata två olika språk och ändå förstå varandra, i det här fallet danska och svenska! 🇩🇰🇸🇪

Vi båda är hängiga och förkylda så idag, söndag, har vi bara tagit det lugnt. Tog bussen tillbaka till Auckland och vi konstaterade att man bara har wi-fi en begränsad tid vilket var ganska drygt då vi ska åka så mycket buss framöver. Sätena är också ganska osköna så nacken och ryggen får lida då man inte ens kan luta sig bakåt. Annars är vi nöjda med Kiwi Experience, för chaufförerna är så trevliga och ger en information om allt, hälsar en välkommen och uppdaterar en om det som ska hända. Det gjorde de inte på Greyhound. Något som också är positivt är att det blir lite mer gemenskap på Kiwi då många gör samma rutt och stannar på samma ställe, och det kan även vara samma chaufför flera dagar.

Direkt när vi kom tillbaka till Auckland gick vi och köpte huvudvärkstabletter, hostmedicin och halstabletter för att kurera oss lite. Vi hoppas verkligen att det går över snart då man blir så låg och energilös hela tiden när man egentligen vill hitta på saker, så nu försöker vi balansera utflykter och vila.

Onsdag den 30 november gjorde vi en utflykt till Manly Beach. Vi tog en färja runt lunch ut till ön och började med att gå på ett museum då vädret inte var så lovande. Det mysiga med Manly är att det inte bara är en fin strand utan det är som en liten by med gulliga små hus, butiker och museum. Vädret klarnade upp en aning efter regn och moln så vi fick någon timmes sol på oss iallafall, men vid 16-tiden valde vi att ta färjan tillbaka.

När vi var tillbaka på hostelet och skulle laga middag träffade vi fyra svenskar, Stina, Julia, Isabella och Lisa. Vi började prata direkt och åt sedan middag tillsammans, alltid trevligt att träffa nya människor! Vi hängde på deras rum ett par timmar innan vi sällskapade dem till klubben Scary Canary, något vi inte planerat men som blev väldigt roligt! 🎉

På torsdagen hade vårt hostel anordnat en gemensam gratis utflykt för oss som bodde där för att öppna möjligheten att lära känna varandra bättre. Runt 35 personer från hostelet tog en party-buss (som förövrigt var 1,5 timme försenad pga problem) till Bronte Beach där vi fick BBQ-lunch och drinkar. Sedan tog alla en gemensam promenad till Bondi Beach som är en av de finaste stränderna vi varit på! Dock började det regna och åska när vi kom dit men det klarnade som tur var upp så vi fick lite sol innan vi tog bussen tillbaka. Roligt att hostelet gör sådana här utflykter då det ändå är populära turistmål som många vill besöka och när man dessutom får chansen att lära känna massa människor genom en sådan här grej så gör det bara saken bättre!

Fredagen 2/12 startades tidigt, redan 05.30 då vi skulle ta oss till flygplatsen och sen vidare till Auckland. Ovant att flyga nu när vi åkt buss till alla ställen i en månads tid, men allt gick bra och när vi kom fram till Auckland tog vi en buss till vårt hostel. City låg längre bort än vad vi trodde så vi åkte buss i ca 50 minuter. Trötta som vi var checkade vi in och la oss i varsin säng för att ha lite wi-fi. Det blev ju inte många timmars sömn under natten och kan även tillägga att vi båda är väldigt förkylda så blev en lugn kväll.

Förklaringen till den dåliga uppdateringen finner ni i att vår blogg-app inte fungerat samt att wi-fi varit dåligt eller inte haft någon uppkoppling alls. Vi hoppas på bättre wi-fi i fortsättningen men vi är tyvärr tveksamma till det eftersom vi ska bo på liknande hostel framöver där de inte alltid har gratis wi-fi. Ni får uppdatering när det går helt enkelt, vi gör vårt bästa!

Nu börjar äventyret i Nya Zeeland 🇳🇿🙌🏼😍

Efter 13 timmar i buss kom vi fram till Sydney den 28/11 runt 8 på morgonen. Då var det en lång väntan på 6 timmar innan vi fick checka in och vi var lika trötta som när vi kom till Melbourne om inte värre. När vi äntligen fick checka in så somnade vi båda ett par timmar, var vakna en stund på kvällen och somnade sen för natten så det blev en hel del sömn som vi verkligen behövde då vi inte kunde sova så mycket på bussen.

Tisdagen den 29/11 åt vi pannkaksfrukost runt 11 och vid 14 tog vi oss till en free walking tour (samma som vi gick i Melbourne), för att få se en del av Sydney. Vi gick till ett antal ställen och vi kommer inte ihåg vad som var vad men vissa grejer vet vi. Det är svårt att komma ihåg allt då man får besöka så många platser på 3 timmar och får så mycket information på varje plats. Turen började mellan Town Hall och St Andrews Cathedral så nedan kommer en bild på det.

The talking dog:

Queen Victoria Building, en väldigt fancy galleria på alla sätt med kristaller, dyra butiker och fin utsmyckning:

Hyde Park:

Sydneys högsta byggnad:

Operahuset och Harbour Bridge:
Vi gick även upp på bron (2,5 km) och fick se en ännu bättre utsikt över operahuset och Sydney.

En bank och en gris som vaktar pengar:

När Sydney och Melbourne slogs om vilken som skulle bli huvudstaden ett antal år tillbaka i tiden så härmade de varandra med vissa saker. Här försöker Sydney efterlikna Melbournes kreativa talang med målningar i gränder osv, här med fågelburar hängandes och med högtalare som spelar upp fågelljud. Bilden under är på ett art museum.

Vi tycker det känns så konstigt att se julgranar och juldekorationer med blommor runt, med sol istället för snö, sommar istället för vinter osv. Det är så stora kontraster, och vi börjar inse att vi faktiskt är inne i december månad och julen börjar närma sig. Därför kunde vi inte låta bli att ta bild på en julgran eftersom de finns överallt och juldekorationerna likaså. 🎄

Vid 13-tiden torsdag den 24 november checkade vi in på Arts Factory i Byron Bay. Vi trodde att vi skulle bo i ett vanligt rum på hostelet som vi brukar göra men det visade sig att vi skulle bo i ett tält! Eftersom vi är på ett surf camp så har dem som ett eget ställe lite längre in på hostelet, med eget badrum, wi-fi och ställen att hänga på om man är med i Mojo Surf. De har då även flera tält med 4 bäddar i varje där vi har spenderat tre nätter. Det var riktiga sängar och inte bara en madrass på marken som vi tänkte från början, men man fick ändå känslan av campinglivet så det var en härlig kontrast mot hur vi tidigare bott. Dock springer det runt stora fåglar och massvis med ödlor ÖVERALLT här så man får verkligen titta var man sätter fötterna. Vi såg även två små ödlor i vårt tält men det är bara blunda och tänka på något annat 😉

Vi spenderade torsdagseftermiddagen vid poolen och runt middagstid gick vi till city för att äta middag. Planen var att vi skulle gå till Lighthouse för att se solnedgången som vi fått höra skulle ha väldigt fin utsikt, men då det var molnigt och såg ut som det skulle börja regna så skippade vi det. Istället satte vi oss på ett mysigt café där det var livemusik, supermysigt! Vi träffade på Andy från England som vi träffat tidigare samma dag på Greyhound-bussen så vi satt och pratade med honom i ca tre timmar. Ni som sett/läst Harry Potter känner till hissen de använder inne i trolldomsministeriet, den hissen använder Andy varje dag för att komma till sitt jobb (!!), that's pretty cool. Han berättade även att på toppen av byggnaden på hans jobb har Daniel Craig filmats i en del av James Bond-filmen Skyfall!

Med bara 4,5 timmes sömn var vi en aning trötta när klockan ringde 04.30 på fredagsmorgon. Vi mötte upp Andy och fick även sällskap av Mats, en dansk kille vi träffade på hostelet. Vi fyra gick till lighthouse innan frukost, en promenad som tog totalt 2 timmar och var drygt 8 kilometer. Och vilken utsikt det var när vi kom fram, helt otroligt! Något mer som var häftigt var att vi fick se kängurus hoppa runt i det fria och på vägen tillbaka fick vi även se ett tiotal delfiner i vattnet då vi gick via stranden. Det ser man inte varje dag 🐬

Vid 8-tiden när vi kom tillbaka åt vi frukost och sen var det poolhäng som gällde. Solade och badade nästan hela dagen och vid 18.30 skulle vi möta upp Mojo surf-gänget för middag. Något vi inte fått information om var att vi skulle ta en shuttle bus till city och äta middag, så vi var klädda i träningskläder och bikini... Roligt ändå att de har ordnat så man får lära känna dem i sin grupp lite bättre genom att de ordnar middagar osv. Efter middagen gick vi tillbaka till vårt tält och hängde med Joakim och Julian från Norge som vi lärt känna. Vi spelade kort och pratade och fick sen sällskap av Clara och Karin från Stockholm så det var supertrevligt! Runt 1-tiden gick vi och la oss för att sen gå upp runt 8.30 på lördagmorgon.

Det var nu det roliga skulle börja, surflektionerna! Vi åkte med en buss till stranden där vi skulle surfa, fick grundliga instruktioner och körde lite stretching innan vi skulle börja. När vi surfade i Bali fick vi lära oss att ställa oss med den bakre foten först på brädan men nu fick vi lära oss att man skulle lägga i knät och sen foten för att få bättre balans. Det blev lite snurrigt för oss i början och det var väldigt svårt, för det är så många saker man ska tänka på samtidigt! När man går ut i vattnet ska man ha surfbrädan åt ett håll, man ska matcha vågen så man inte blir helt nedstänkt och flyger runt i vattnet, vända brädan, lägga sig på mage och förbereda sig för vågen, paddla med armarna och när man känner att vågen skjuter på brädan ska man göra 4 olika steg för att sen ställa sig upp och sen försöka hålla balansen. Allt det här på bara någon minut. Vattnet är så mäktigt och så svårt att avläsa så det händer ganska ofta att man missar vågen och blir helt nedstänkt istället men ju mer man tränar ju bättre går det! Träningsvärken kommer direkt och man känner sig öm i kroppen dagen efter men roligt är det! 🏄🏽‍♀️

Något som dock inte var lika roligt var att jag (Josefine) blev bränd/stucken av en blåsmanet. Det är inte riktigt en manet men är ganska likt till utseendet så de har någon form av koppling till varandra. Den har som en sträng från själva toppen och det är den som sticker en, så när jag var påväg ut i vattnet med surfbrädan märker jag något blått som såg ut som ett snöre som la sig på mitt lår. Jag visste inte var det var men av ren reflex tig jag bort den med händerna och kände då att det brände till lite. Sen la den sig över och runt mitt andra lår innan den försvann. Det tog en stund innan jag märkte att den faktiskt stack mig eftersom man inte känner lika lätt när man är i vattnet utan först när man är ovanför ytan. Jag gick upp till en av guiderna för det gjorde för ont för att vara kvar i vattnet. Det sved och brände samtidigt som mina händer och delar av låret domnade bort... Fick någon salva och aloe vera och efter ett tag kändes det bättre så nu är det ingen fara men det blev ingen mer surfing för mig den dagen.

Väl tillbaka på hostelet var det en snabbdusch och sen fixa till sig lite som gällde då vi skulle gå till klubben på kvällen. Vi hängde utanför våra tält med samma personer som dagen innan, spelade kort och umgicks till klockan var strax efter 10. Då rörde vi oss mot klubben för att dansa och vi hade en jättebra kväll! Vi kom tillbaka till hostelet runt 2.30, sov ett par timmar och sen upp igen vid 8.30 för att hinna checka ut. Ganska sega idag, likaså de andra vi hängde med och med våran förkylning vi har så förvärrar det en aning men så kan det vara.

Idag är det ännu en surflektion som står på schemat som förhoppningsvis går ännu bättre än igår! Sen ska vi sätta oss på en nattbuss som ska ta oss till Sydney! Tror vi kommer sova ganska gott ändå med tanke på hur lite sömn vi fått senaste nätterna. Vi uppdaterar mer när vi kommit fram till Sydney, när wi-fi tillåter 😉

De två dagarna i Brisbane tog vi det ganska lugnt. När vi skulle checka in visade det sig att personen som bokat hela östkusten till oss bara hade bokat boende för en av oss i ett rum med 6 personer. Vi trodde självklart att vi skulle behöva betala extra men istället blev vi uppgraderade till ett rum för bara oss två. Ganska skönt ändå med lite omväxling!

Första kvällen åt vi middag i baren då vi fick 20 % rabatt för vi bodde på det hostelet, supergod mat! Sedan i vanlig ordning gick vi och handlade så vi hade frukost till dagen därpå. På onsdagen tog vi det väldigt lugnt på morgonen, något vi inte kan göra så ofta då vi nästan alltid ställer alarm för något. Vi åt frukost vid 10.30 och sen gick vi ner till city för lite shopping och träffade även på de svenska tjejerna från Fraser Island en stund!

På eftermiddagen spenderade vi ca 1,5 timme med att boka Nya Zeeland med busspass och boende osv. Det är skönt att ha det bokat då mycket är fullbokat i december eftersom det är en av Nya Zeelands mest populära månader. Vårt enda problem nu är att vi inte har något boende mellan 26-30 december eftersom nästan alla hostel är fullbokade i Queenstown under den tiden. Vi ska försöka lösa det och förhoppningsvis avbokar någon, annars får vi hitta ett hotell eller hyra ett rum hos någon... Kvällen spenderade vi på rummet med snacks och kortspel 👌🏼

Noosa var vårt nästa stopp och hit kom vi torsdagen den 17/11 runt 13-tiden. Vi hade fått höra att det skulle komma en shuttle bus och skjutsa oss till vårt hostel men det gjorde det inte så vi tog en promenad istället. Det är inte så stort här så allt ligger relativt nära, iallafall i city. När vi kom fram väntade vi bara på check-in och sen gick vi neråt city för att kolla hur det såg ut. Slutade med att vi gick en 5 km promenad till Sunshine Beach som ligger lite utanför själva city. Liknade de tolv apostlarna lite, fint och ganska stort. Det fanns även en nationalpark som gränsade till stranden, mycket grönt och många växter. Då det kunde finnas ormar där följde inte jag med in utan Lina gick själv och såklart såg hon en orm som hon höll på trampa på... Som ganska många andra gånger när vi kommer till ett nytt ställe gick vi och handlade lite för att kunna laga middag och resterande av kvällen hängde vi med Flavio, en fransk som vi bodde med första två nätterna.

På fredagen vaknade jag och kände mig ganska hängig, förkyld och huvudvärk så jag spenderade hela dagen på Hostelet för att vila upp mig lite medan Lina var på den andra stranden som finns här, Main Beach. Det var den största stranden av dessa två så här hängde alla för att sola och bada. Det fanns som en gata bredvid med ett flertal butiker där det även fanns restauranger. Vid 16.30 möttes vi upp igen för att laga mat innan vi skulle på informationsmöte klockan 18 om Fraser Island. Vi fick se videos om hur man skulle hantera en bil när man kör i sand eftersom det var precis det vi skulle göra dagen efter.

Jag mådde fortfarande inte bra så jag gick och la mig tidigt och Lina gick tillbaka till Main Beach ett tag. Det var ganska många människor där så hon hittade några svenskar som hon hängde med innan hon gick och åt mat för att sen komma tillbaka till Hostelet.

Lördagmorgon klockan 6 ringde klockan och vi skulle checka ut, äta frukost och lämna packningen innan klockan 7 då bussen skulle ta oss till samlingsplatsen inför Fraser Island. Vi var runt 34 personer i vår grupp och när vi kom fram blev vi indelade i 4 olika grupper, 4 olika bilar. Vi hamnade med tre från Canada, två från England och en från Tyskland, som vi lärde känna mer och mer hela tiden. Fraser äventyret skulle nu börja och vi började med att köra våra jeepar till färjan som skulle ta oss över till själva ön. Spännande och ny upplevelse för alla att åka bil på stranden där det bara är massa sand! Vi får ju inte köra bil här då man måste vara 21 år men vi hade fem andra förare i vår bil. Efter bara 10 minuter fastnade bilen bakom oss i lös sand och hjulen bara spann runt så guiden fick hjälpa dem loss.

Första stoppet var Lake McKenzie där man kunde skrubba sig med sanden för att få lenare hud vilket vi självklart gjorde!

All mat var inkluderad så vi stannade ett antal gånger för mat-paus där alla grupper fick hjälpa till olika gånger att laga mat och städa undan. Vi fick wraps med grönsaker till lunch och till middag fick vi en dag pasta bolognese och en annan steak med potatis och majskolvar. Vi träffade 6 svenska tjejer och vi bodde med 4 av dem i ett av rummen på vårt hostel. Vi spenderade hela kvällen med att bara sitta och prata och lära känna varandra så det var jättetrevligt!

På söndagen ringde klockan 06.20 för att hinna göra oss i ordning till frukost klockan 7. Sen fortsatte det guppiga äventyret mot Eli Creek där man kunde flyta i en flod, sandigt och iskallt men det var det värt! Nedan kommer även en bild på vår härliga men galna guide, Carl!

Nästa stopp var Shipwreck som är ett gammalt fartyg från första världskriget. Där stannade vi en stund för att ta lite fina bilder och guiden berättade lite historia om fartyget. Då schemat är väldigt fullspäckat en tripp som denna så har man inte mycket tid på samma ställe. Vi åkte direkt vidare till Champagne Pools där vi fick gå en liten promenad för att komma fram till den fina utsikten. Vattnet sköljde över alla klippor och vi fick höra flera gånger att vi absolut inte fick passera en viss gräns då vattnet är så mäktigt och vågorna så stora att man skulle sköljas bort om man gjorde det.

Efter allt guppande i bilen och kastandes fram och tillbaka hade man nu en aning ont i nacken och ryggen. Eftersom det är lös sand ena stunden och hård sand andra stunden blandat med vatten och gupp så är det svårt att hålla bilen på samma ställe utan man kör som fram och tillbaka över till höger och tillbaka till vänster hela tiden. Det gör att det blir väldigt guppigt inne i bilen så man slog ju i huvudet ett par gånger och sova var knappt ett alternativ. Vår bil fick motorstopp mitt i en backe då föraren hade för hög växel. När man kör på Fraser Island ska man nästan alltid köra på växel 1 och 2, vilket man inte gör hemma särskilt ofta. Samma förare råkade även köra in i guidens bil när vi hade parkerat i en liten nedförsbacke. Växeln var i och bilen började rulla, hon fick panik och istället för att bromsa så gjorde hon ingenting och bilen rullade på den framför. Vi satt i vår bil och det satt även människor i den framför men alla var oskadda så det gick bra, men det var lite panikartat där ett tag... Sen fick guiden fixa till det som hade gått sönder och sen kunde vi köra igen.

Vi åkte tillbaka till Hostelet och åt middag för att sedan gå till stranden var tanken. När man är på Fraser Island får man höra väldigt många gånger att man ska akta sig för dingos, som är en stor aggressiv vildhund som lever där. De kan attackera en och då får man instruktionen att man först ska lägga armarna i kors och backa sakta för att sedan slåss för sitt liv. Vi var en aning skrämda men så länge vi gick i grupp var det inga problem och vi såg faktiskt ingen dingo. Dock höll vår guide på bli attackerad av en på kvällen och det var flera andra som såg den.

Vi skulle iallafall gå över en slags bro bredvid vägen som är avsedd för gående för man ska slippa dingos och när ca 5 personer gått över till andra sidan så ser vi en orm. Jag som har världens fobi för ormar backade och vände tillbaka tillsammans med tre andra. Även fast den var liten och inte såg så farlig ut så slingrade den sig i staketet och gjorde så de personer som var på andra sidan inte kom tillbaka för vägen där bilarna kör kom det elektriska stötar ifrån... Det kom en som bodde på Fraser och berättade för oss att det är en av världens tre mest farliga ormar och att den tar sats för att attackera. Om man blir biten så dör man inom 20 minuter-1 timme så nu kan ni förstå hur rädda vi var. Det blev ingen strand utan istället gick vi tillbaka till vårt rum och tog hand om kackerlackorna som hade slagit sig ner där...

Sista dagen gick vi 5 km promenad i het sand och uppförsbacke till Lake Wabby, där kunde man även se stora spindlar & ormar, precis som vanligt i Australien. Här kunde man även se dingos, vi gjorde inte det dock... Vi såg dock ingen orm men några stora spindlar men det var bara att traska vidare och wow vilken fin plats! Enligt guiden skulle den lilla del som fanns kvar av sjön inte finnas inom 10 år så det var ganska coolt att vi fick se och bada i den! Jag, Lovisa och Anna stannade på toppen medan Lina, Karin och Jessica tog ett svalkande dopp. Det kändes som vi var i öknen för det var sand precis överallt!

En bit bort såg vi även någon slags vit sand, vet inte riktigt om det var det men fint var det iallafall. Så när vi stod på toppen där i sanden, åt ena hållet kunde vi se sjön och åt andra hållet såg vi havet. Utsikterna sviker aldrig. Sedan traskade vi tillbaka i den enormt heta sanden i bara Flip flops, det brände verkligen under fötterna! Vi åkte sen och åt lunch för att sedan ta en färja samma väg tillbaka där vi började turen och när vi kom fram stod vår buss redo att köra oss tillbaka till Noosa. Stor shoutout till hela gänget som var med på denna resa, vi var runt 34 pers, sjukt härligt gäng. Alla är så lättsamma & trevliga, man delar historier och skapar minnen. Otroligt roligt att göra såna här utflykter som är flera dagar för man får verkligen tid att lära känna människor!

Extra stort tack till Car 2 aka Shouting Chopper där vi spenderade mest tid. Dunkande musik, guppiga sanddyner, peppande prat, lära kännande och mycket skratt. Det kommer några bilder på vårt gäng, Hardy, Gerret, Ana, Leanne, Glenn och John! 🚙

På kvällen blev det afterparty på Nomads där vi och även många andra från trippen bodde. Vi tog en dusch och gick ner till baren vid 19.30 och hängde ett tag. I vårt rum bodde Ana och Leanne från vår bil och även Alicia och Emma som var svenskar och också var med på trippen. Superkul! Vi hängde på rummet med dem ett tag och bestämde oss för att gå tillbaka till baren runt 22.30 för att dansa. Vi hade inte tänkt att gå till klubben sen men det slutade med det och vi ångrar oss inte, det var superkul att få hänga ännu mer med människorna vi lärt känna! Dock var benen och kroppen ganska slut efter att ha gått så långa promenader på dagen, varit ute i solen hela dagen och sen dansat halva natten men det var det värt. Av någon anledning tog vi ändå en promenad ner till stranden efter klubben och där träffade vi på en svensk tjej som bodde på samma hostel som oss så vi sällskapade med henne tillbaka. Runt 03 fick vi äntligen lägga oss och det var välbehövligt kan jag säga! Klockan ringde vid 9.30 idag, tisdag för vi skulle checka ut. Nu sitter vi och väntar på bussen som ska ta oss till Brisbane så får vi se vad det har att erbjuda!

Som ni ser i rubriken har vi idag hoppat FALLSKÄRM och herregud vilken häftig känsla!! Vi gick upp runt 7 för att checka in vid 8. Sedan fick vi gå tillbaka till hostelet för det var för blåsigt så det var farligt att flyga upp när vi skulle så vi fick komma tillbaka vid 10. Vi hade ren tur att vi fick hoppa för gruppen efter oss och resten av grupperna för dagen fick inte hoppa pga vädret var för blåsigt och farligt. Vi pratade med tre svenska tjejer som till och med åkte upp med flygplanet och skulle precis hoppa ut, när instruktörerna sa att de var tvungna att vända. Så de fick bara åka upp och ner med flyget och sen tillbaka, de var lagom missnöjda och det förstår jag.

Vi fick iallafall varsin instruktör som förklarade hur det skulle gå till, sele och byxor. Allt gick så fort och helt plötsligt hade man en kamera i ansiktet för de filmade en hela tiden. Påväg upp i flygplanet så var jag ganska nervös medan Lina var helt lugn... Vi hoppade från 15.000 ft, utsikten var fantastisk och innan man hann tänka så kastade sig instruktören ut i luften så det var bara att hänga med! Vilken adrenalinkick man fick!!! Först var det som ett fall innan själva fallskärmen vecklades ut och det var så himla häftigt! Vi båda rekommenderar det starkt till er som inte har testat, för vi skulle absolut kunna göra det igen! Och det säger jag som har höjdskräck! Men på något sätt känns det ändå så säkert eftersom instruktören har koll på allting och du behöver bara följa med. Det är lätt det häftigaste vi båda gjort och nu återstår det bara en bildbomb till er... Dock är man inte så charmig men det bjuder vi på 😉

Sedan har vi hängt på hostelet och väntat ut tiden till bussen till Noosa går. Vi har varit och ätit och handlat lite snacks då vi ska åka buss i 15 timmar... Vi båda tycker det känns jobbigt att lämna Airlie Beach då vi lärt känna flera fina människor här, en del av dem var från båten och sen 3 svenska tjejer. Men det är ju ändå det som är charmen med att resa, att upptäcka nya platser och träffa nya människor hela tiden även fast det är svårt att skiljas åt. Nu ska vi alldeles strax gå på bussen så vi hörs när vi hörs, vågar inte lova när med tanke på vilken otur vi haft med internet de senaste dagarna!

Vi har inte haft wi-fi på flera dagar, därav den dåliga uppdateringen...

Från Magnetic Island den 11/11 tog vi buss och sen färja till Townsville där vi stannade för natten. Ett jättefint hostel där vi hade pool, bar och restaurang precis utanför vår dörr! Köket låg dock i ett parkeringshus vilket var lite konstigt... Vi gjorde inte så mycket den dagen utan hängde mest i vårt rum och likaså dagen efter fram till vår buss gick. Runt 14.45, lördagen den 12/11 rullade bussen till Airlie Beach som var vårt nästa stopp. Vi båda hade tänkt att det skulle vara som en ö men det var ett litet samhälle med endast 4000 invånare och själva staden är ca 500 meter lång. När vi klivit av bussen och lämnat våra saker på vårt hostel träffade vi spontant på Dilan, Matilda, Linda och Ella (som vi träffade på Magnetic Island), vilket var superkul! Vi hängde med dem i drygt 2 timmar innan vi gick tillbaka till vårt rum eftersom vi skulle upp tidigt dagen därpå.

Klockan ringde 07.15 på söndagsmorgonen för vi skulle checka in på båten vi skulle med till Whitsundays. Självklart gick inte båten förrän klockan 13 så vi fördrev tiden med att handla, degade i soffan i receptionen, checkade in vårt bagage och gick fram och tillbaka för att hitta vart vi skulle checka in. Vi hade inte riktigt förstått att vi skulle bo på en segelbåt men det var tydligen planen och det var superkul! Så mellan den 13-15/11, alltså söndag-tisdag bodde vi på en segelbåt där det var noll wi-fi. För mig blev det en helt ny upplevelse då jag aldrig seglat förut, Lina har gjort det några gånger förut så hon visste lite mer hur det gick till. Själva båten var ganska stor så 12 av 30 passagerare fick hjälpa till att hissa segel och alla skulle sitta på en och samma sida. Inne i själva båten var det ganska trångt, iallafall där vi skulle sova. Alla sov i samma rum och det var som en våningssäng och en till plats bredvid på den nedre delen. De frågade om jag och Lina kunde dela säng och absolut kunde vi det, bara det att vi inte visste att den som sov längst in skulle få max 30 cm mellanrum mellan sig själv och den personen som sov ovanför oss... Det slutade med att vi varsin natt fick sova på en 50 cm bred soffa nedanför sängen där man fick krama om sig själv för att få plats, inte det skönaste men bättre än att få panik för man känner sig instängd.

På söndagen åkte vi från hamnen runt 14 och då seglade vi i 2 timmar till ett snorkelställe. Det var dock ganska grumligt och man såg inte så mycket. Sen åkte vi vidare till en annan plats där de la i ankare för att stanna för natten. Vi fick kyckling, potatismos och grönsaker till middag och även lite snacks. Hela kvällen hängde vi på båten och vissa festade till det lite extra, vi gick dock och la oss runt 21 eftersom uppstigning nästkommande dag var klockan 06.00 och vi visste att vi inte skulle kunna sova så bra. Vi blev även väckta mitt i natten för det var storm och oväder ute så de människor som skulle sova under stjärnorna rusade ner i båten för att inte bli blöta.

De startade motorn prick klockan 6 och då var det bara att stiga upp. Fullspäckat schema hela dagen och det började med frukost där vi fick frukt, müsli, mjölk, mackor, kaffe och te. Sen åkte vi till den största ön i Whitsundays där vi gick en skogspromenad för att se utsikten. Vi såg även Whitehaven där vi badade sen och man behövde ha dräkt för man inte fick bada utan. Vi fick se bland annat sea cucumbers och 2 stora goannas som är en slags ödla. På den ön hängde vi i 2 timmar för att sen ta oss tillbaka till båten för lunch där det serverades hamburgare. Efter lunchen väntades det en snorkeltur och denna gång var det så mycket klarare i vattnet och man såg mycket mer. Fiskarna var jättenära och vi såg även en haj som simmade ganska nära och såklart massa koraller. Stimmen med fiskar var överallt och det kändes som man inte kunde ta ut simtagen ordentligt för man skulle röra dem. Lina kunde till och med ta en selfie med en fisk 🐠 Sedan skjutsade de oss till en strand där hela gänget satt och bara umgicks och kollade på början till solnedgången samtidigt som vi fick lite snacks, supermysigt! Vi hängde där hela eftermiddagen och sen tillbaka till båten för att få middag, grillat kött, potatissallad och grönsaker! Sedan fick vi se den mest fantastiska solnedgång från båten, helt otroligt fint. Alla satt längs kanten på båten och bara tittade på solnedgången och umgicks. Något som var riktigt häftigt var att vi fick se supermoon! Det är då månen är 100 % full och det tillfället då den är närmast jorden. Senast det hände var år 1994 och nästa gång är 2034 så det var coolt att få uppleva det! Kvällen spenderades på samma sätt som föregående kväll, bara umgicks med härliga människor! Relativt tidig sänggång då vi skulle upp 6 nästa dag också.

På tisdagen gick vi upp och åt frukost och sen fick de som ville snorkla en sista gång innan vi skulle åka tillbaka till hamnen. Vi seglade tillbaka och det var så blåsigt så alla blev helt dyngsura. Ganska härlig känsla ändå att bara sitta där och njuta för att i nästa sekund få en dusch av vattnet. Vi kom tillbaka till hamnen runt 11 och vi båda är helt klart nöjda med den här trippen! Fina stränder, god mat, bra sällskap och snorkelturer! 😍 När vi kom tillbaka till hamnen så träffade vi våra svenska tjejer ännu en gång så det var superkul! Sen har vi sovit en till natt här på Airlie Beach och på kvällen igår bjöds det på after party. Vi spenderade större delen av kvällen med fyra personer från Wales som bodde i samma rum som oss men även en del med några från båten.

Nu återstår det roliga: bildbomb!