Tågluff

Måndag den 6:e juni, Sveriges nationaldag, påbörjade vi vår tågluff tillsammans. Cornelias första, min andra. Målet var Östeuropa (egentligen räknas dessa länder tydligen till Centraleuropa men vi säger Östeuropa istället) och länder varken hon eller jag varit i innan. Dessutom länder med kanske inte de populäraste resmålen i Europa (bortsett från Prag och Budapest möjligtvis). Vi älskar båda att resa och har som mål att besöka så många länder som möjligt. Faktum är att vi nu har besökt mer än hälften av alla länder vi sett, tillsammans. En tågluff var dessutom det perfekta sättet att bocka av lite länder, lära känna nya kulturer och upptäcka nya platser.

Jag vet inte vad med resandet som lockar mest för mig egentligen. Jag älskar känslan av att vara på resande fot, känslan av att utforska något nytt och träffa nya, intressanta människor. Jag gillar att kolla in vackra byggnader, få se kända landmärken med egna ögon och få en egen uppfattning om ett ställe. Resandet får mig att känna mig levande.

Pirriga och övertaggade (Cornelia gick upp och duschade 05:00 på morgonen liksom) lastade vi på ryggsäcken på ryggen för första gången och begav oss från Uppsala till Arlanda.

12:30 gick flyget mot vårt första stopp: Gdansk, en hamnstad högst upp i Polen. En uppåtsvingare 2016 vilket var en stor del till att vi valde att starta där (Okej, flygbiljetten kostade cirka 300kr dessutom. En annan anledning till varför vi valde att starta där)

När vi landat sprang vi runt som yra höns på tågstation utanför flygplatsen pga 1. Biljettautomaten var på polska 2. Biljettautomaten tog bara kontanter 3. Vi letar febrilt efter en bankomat och efter ett bra tag hittar vi äntligen än 4. Vi springer tillbaka till perrongen och inser att den bara tar 20-lappar. Vi som bara hade 100-lappar. 5. Vi springer till ett växelbås som tydligen INTE tar växel, vilket var konstigt. 6. Vi hittar till slut en butik vi kan köpa en dricka och på så sätt få växelpengar 6. Vi springer tillbaka till automaten och inser nästa dilemma - vad ska vi ha för biljett? Vi köper ju självklart fel men får åka med ändå. Efter en 20-minuters färd till Gdansk hinner solen spricka upp och väl framme bestämmer vi oss att gå till vårt hostel. Det är ju ändå "bara" 2,5 kilometer dit. Efter ca 1 kilometer i hetta ger vi upp, stannar på en busshållsplats och lyckas hoppa på en buss mot vårt hostel. Väl framme checkar vi in på ett helt okej rum, fyllt med Ikea-möbler, och byter snabbt om innan vi hoppar på bussen mot innerstan igen. Vi lyckades boka ett hostel som låg en bra bit utanför men med bussnätet skapade det inga större problem. Väl framme i centrum strosar vi runt med hamnen som mål.

Till slut kommer vi fram till ett torg som fullständigt kryllar av turister men vi orkar inte i det läget bry oss utan slår oss ner på en restaurang för att äta middag och dricka drinkar. Solen började gå ner och temperaturen sjönk - men vi brydde oss inte heller i det för vi hade semester och hade precis startat vår tågluff genom Europa. Vi sitter ett bra tag på restaurangen och strosar sedan igenom Gdansk centrum innan vi åker tillbaka till vårt hostel.

Dag 2 i Gdansk vaknar vi upp pigga redan vid halv åtta. Solen skiner genom fönstret och vi gör oss i ordning innan vi äter resans första grötfrukost - köpte nämligen små förpackningar med havregryn från London som är i perfekta portioner och det enda du behöver tillsätta är vatten och vips så har du en frukost. En stund senare var vi i centrum igen med kartan i högsta högg. Vårt första stopp var ett monument vi ville se. Lättare sagt än gjort. Trots att vi båda har bra lokalsinne och hittar enkelt gick vi fel säkert fem gånger. Till slut fann vi monumentet - som var en stor besvikelse. Allt var på polska och vi förstod inte mer än årtalet i stort sett. I solen traskade vi sedan vidare - genom gamla stan, förbi vackra byggnader som påminde om Amsterdam och till slut kom vi fram till hamnen.

Stannade till på ett mysigt och fint inrett café där vi drack kaffe och juice i morgonsolen. Hade vi inte varit så mätta hade vi provat på deras frukostbricka med marmelader, oliver och annat smått och gått - den såg nämligen himmelsk ut. Självklart var det dyrare här (Eller ja dyrt och dyrt. I Polen är ingenting dyrt jämfört med svenska priser men dyrt jämfört med normala polska priser - javisst!) på grund av att det var så turisttätt men det var värt det.

Efter lite vätskepåfyllning fortsatte vi runt bland byggnader men efter ett tag blev vi leds på det också och sökte oss till ett lunchställe. Hamnade på samma torg som kvällen innan och avnjöt en fräsch sallad i solen. Temperaturen steg nog uppemot 26 grader så sallad och en kall dricka var perfekt i värmen. Drygt en timme satt vi där vilket min arm fick ta stryk av - solen tog mer än vi trodde. Efter lunchen fick vi en liten dipp - Gdansk var inte riktigt det vi förväntat oss och vi började känna att energin började tryta (mest troligt på grund av solen) så vi började leta efter ett grönområde där vi kunde slå oss ned, läsa en bok, spela lite spel och bara ta det lugnt innan tåget mot Warzsawa skulle gå. Lättare sagt än gjort - i Gdansk centrum var det inte jättetätt med parker och efter mycket om och men bestämde vi oss för att ta bussen tillbaka till vårt hostel, hämta våra väskor och sedan sätta oss vid en mindre park vi sett vid en av busshållsplatserna vi hoppat av vid.

Sagt och gjort, när vi hämtat våra väskor satt vi oss ned i parken, spelade ett par omgångar yatzy och njöt av solen. Ett par timmar dödade vi i värmen och begav oss sedan mot tågstationen. Enligt Interrails app skulle ett tåg gå vid sex-tiden och det var även det vi dagen innan köpt sittplats till (Gratis var det! Kul överraskning för resekassan, vi var inställda på minst 50 kr iallafall) men när vi väl är på stationen finns inte EN enda digital skylt. Allt stod på pappersskyltar som säkert hängt där i 100 år (Not really, but still..) och dessutom var allt på polska. Efter mycket springande upp och ner samt försök till att förstå språket så chansade vi på en plattform och hoppades att tåget skulle gå. Och vilken tur vi hade! Utsatt tid rullade tåget in på perrongen och vi kunde snabbt stiga på och hitta våra platser. Innan resan hade jag inga som helst förväntningar på Polen och främst inte på deras tåg men vilken positiv överraskning det blev! Tåget var superfräscht, hade sköna säten samt uttag vid stolen.

Det började någon gång kring 2010. Jag och mamma började göra årliga resor och jag fick mersmak ju fler gånger vi reste. Den där känslan av att stiga ur flygplanet på ett nytt, outforskat ställe blandat med den där nyfikna, spännande känslan etsade liksom fast sig i mitt huvud. Lägg sedan på känslan av att gå gator jag aldrig gått på förut, testa maträtter jag hört så mycket om och se kända landmärken jag endast sett på bild tidigare. Det blir aldrig tråkigt.

Så fort jag är hemma i Sverige igen börjar jag planera inför nästa resa. Ena veckan vill jag åka på en riktig shoppingweekend i London, andra veckan vill jag ligga på en strand på andra sidan jorden och dricka drinkar, men allra mest vill jag utforska ställen dit folk inte reser så ofta. Jag drömmer inte om Thailand, inte heller om spanska kusten eller Bali - dit alla 20-någonting verkar ha varit senaste året. Jag vill till ställen som fortfarande är någorlunda outforskade, ställen som inte lockar mest turister och platser som inte kommer upp i mitt Instagram-flöde titt som tätt. Helt ärligt så det känns redan som att jag redan har varit i Thailand på grund av alla hundratals bilder som flödar från december månad till mars.

Resa för mig är som semester. Inte bara semester på pappret utan även i huvudet. Det är då jag släpper alla måsten, jag lever ut mitt fulla jag. Att låta mobilen ligga i väskan en hel dag, med undantag för fotografier, och strosa långsamt i vackra kvarter utan en tanke på vad klockan är. Att hålla en papperskarta i handen, skrynklig från att ha legat i fickan, och försöka leta sig fram på gator som heter något i stil med "Rue de Rivoli" eller "Váci utca". Det är total avkoppling för mig. Längtan när man sätter sig i flygstolen påväg till nästa destination är gränslös.

Mitt i detta nu är jag i full rulle av att beta av Europa. Faktum är att jag aldrig varit utanför Europas gränser. Jag vill se det mesta av denna världsdel innan jag rör mig utanför Europas gränser. I dagsläget har jag hunnit med Norge, Danmark, Finland, England, Wales, Turkiet, Grekland, Frankrike, Spanien, Monaco, Italien, Schweiz, Österrike, Nederländerna, Tyskland, Slovenien, Slovakien, Polen, Kroatien, Ungern och Tjeckien. Kvar på min lista över Europa är Island och Färöarna (högsta prio!), Skottland, Irland, Portugal samt Montenegro och Bosnien. Självklart kommer det tillkomma fler på den listan, det är så jag är. Ena dagen har jag bara en hög önskan på resemål, nästa dag har det utökats till tre- fyra stycken.

Här är min reseönskelista just nu:

- Bila på Ringleden runt Island

- Besöka Färöarna och se den vackra naturen

- Kombinera Islandsresan med en tripp till Kanada

- Vandra i Österrike och Schweiz

- Bila från norr till söder i Norge, Trollunga och Lofoten är ett måste.

- Tågluffa genom Sydamerika. Brasilien och Argentina lockar mest, men även Peru och vandra på Inkaleden.

- Besöka Sydafrika och främst Kapstaden vilket verkar en helt fantastisk stad

- Åka runt på alla de brittiska öarna

- Besöka Kina och gå på Kinesiska muren

Mitt mål är att besöka 50 länder innan jag fyller 30. Snart har jag hunnit halvvägs, om åtta år har jag min deadline.