Hej alla mina små hjärtegryn där hemma!!!
Jag har kommit fram till Bali och hittills haft det jättefint. Jag blev dessvärre rånad första natten och blev av med diverse ting, bland annat min mobiltelefon med alla mina bilder, anteckningar, musik osv. Fullkomligt suger men finns inte mycket att göra åt, två mobilfria veckor kan ju också bli härligt! Tänkte bara kika in och meddela att det blir svårt att blogga utan telefon så det blir en liten ofrivillig paus från och med nu. Det kommer även vara svårt att nå mig, kanske kikar in på Facebook om jag får möjlighet men annars så vet ni att jag lever och är hemma i Sverige igen den 21:e april. Kram!!!!

Idag fyller hon jag är allra mest tacksam över år, verkligen tack mamma och pappa för att ni gav mig en syster. Hon är min själsfrände och det finaste jag har. Hela 17 år fyller min fina lillasyster och för att citera Maggio. Märker ni hur fort det går?
Jag vet inte hur många kärleksförklaringar jag har gett Klara, jag pratar om henne som om hon vore mitt barn och jag är den mest stolta föräldern i världen. Hon är fantastisk, på alla sätt och vis. Kan gå en på nerverna tills man brister men är fortfarande den jag håller närmst i alla lägen.
Älskar henne innerligt och kanske lite för mycket ibland, är det ens möjligt? Hade så gärna velat ha med henne på den här resan, vi hade haft så roligt ihop. Om några år, då ska vi uppleva världen tillsammans.

Min älskade älskade lillasyster. Jag är så förbaskat stolt över dig, du överraskar varje dag. Du kommer gå så himla långt, jag känner det på mig. Saknar dig så varenda del av min kropp värker. Hoppas du får den finaste födelsedagen, du är värd det bästa här i livet. You are my person, always and forever!!!! Xx

Igår hade vi en fullspäckad dag, herregud var helt utmattad när vi kom hem. Den började tidigt med att vi tog oss ut till Bugis Street vilket är en enorm marknad. Vi spenderade ett par timmar där innan vi åkte lite utanför centrum ut till universitetssidan och gick på ett konstmuseum. Det var väldigt vackert, och bara vi där vilket var skönt. Jag blev mer eller mindre utdragen från galleriet och så hoppade vi på tunnelbanan till Marina Bay. Vi började i ett enormt köpcentrum, det var verkligen sinnessjukt. Åt självplock sallad vilket var fantastiskt, och dyrt och sen splittrade vi upp oss då jag och Eira lände att det var dags för lite ensamtid. Gud vad man njuter av det när man är omringad av människor exakt hela tiden. Vi började med Marina Bay Garden men så fort vi la oss för att kolla på himlen somnade vi båda två, lyckat. Vi tog oss sedan vidare till en skybridge för att kolla på alla byggnader och solnedgången. Kvällen avslutades i själva Marina Bay och vi var helt ordlösa när vi såg utsikten, ett bra avslut i Singapore. Efter ett par timmar mötte vi upp de andra och tog tunnelbanan tillbaka för att dricka te och packa. Idag beger vi oss alla till Bali, det ska bli riktigt härligt. Ser ifram emot att få ta hand lite om mig själv, meditera, äta frukt, läsa böcker på stranden och bara ta det så lugnt. Vi börjar dock i Kuta med en festnatt och sedan åker vi vidare till nästa stad, det blir så bra så.

Lite blandade bilder. Drack riktigt kaffe, vi gick på marknad, åt himla god sushi som beställdes på ipads och kom inkörandes på ett litet mattåg.

Dags för konst, jag var nog den som var mest nöjd med det här besöket. De andra tappade tålamodet haha.

Sjukaste gallerian jag besökt i hela mitt liv. Den var först och främst enorm, varenda fancy märke hade sin egen butik och allt var bara så himla lyxigt.

Jag fick ett nytt armband imorse med små elefanter på av Julian, det var lite skumt men jag tackade så hjärtligt och satte på mig det.

Marina Bay garden.

Vi gick på en bro med fantastisk utsikt.

Har inga ord för hur vackert det var i Marina Bay, speciellt vid solnedgången och sedan vid ljus/ljud-showen. Wow!!!! Vi lyckades tajma in sista dagen på en liten karneval och det var så mysigt.

Hej från Singapore!!
Här är det varmt som satan och dyrt som satan. Härlig kombo. April också, känns så himla härligt att veta att man inprincip missat november - april hemma. Kommer hem alldeles lagom till våren.
Efter en sex timmars bussresa var vi äntligen framme i Singapore, vi checkade in på det vidrigaste hostelet någonsin och bestämde oss för att ta oss därifrån så fort vi bara kunde. Därför vaknade vi tidigt igår mmorse för att flytta in i en ny sovsal, tusen gånger fräschare och bättre. Efter lite sömn tog vi tunnelbanan till den botaniska trädgården för att vandra runt och kolla. Det var otroligt fint och fridfullt. Tur som vi hade lyckads vi tajma in månades konsert och fick höra en kinesisk orkester framföra fantastisk musik. Ah det var så vackert, gick rysningar genom kroppen. Efter en timmas konsert tog vi tunnelbanan till Little India för sen middag, ett stop i en indisk enorm affär och i Cow Garden hann vi också med. Sedan traskade vi hemåt och drack te på balkongen. Idag väntar fler sevärdheter i staden, och förhoppningvis någon marknad. Hittills har jag inte direkt någon åsikt om Singapore, allt är lite halvdant.

Två glada troll

Ett par glada extremt hungriga ungdomar framme i Singapore, Alex åt Banana Leaf mitt i natten i vanlig ordning och vår balkong på vårt nya ställe.

Tunnelbana i Singapore, tjohoo.

Vandring runt i den botaniska trädgården, kändes nästan som hemma. Fast tusen gånger varmare.

Blommor, sjön, orkestern, jag med nya typ dyra örhängen och lite sköldpaddor. Tänkte så mycket på dig Mojje, du hade älskat varenda liten del.

Cow garden med mitt lilla gäng.

Kuala lumpor, tack tack tack för oss. Här är en mix av bilder från Julians kamera.

Imorgon förmiddag åker vi vidare till Singapore, vårt flyg till Bali går den fjärde så vi har 3 nätter i Singapore. Känner mig otroligt dåligt påläst så vet faktiskt inte vad vi ska hitta på. Alex har pratat om någon konsert så möjligtvis det.
Vi har haft en sådan himla bra vistelse här i Kuala Lumpor. Vill verkligen komma tillbaka!! Även fast vi inte lyckades gå till klubben som var tänkt igår hade vi en fantastisk kväll. Just den klubben vi ville till (och alla andra på samma gata) styrs/ägs av sexistiska svin. Det kändes sisådär efter ett par minuters argumenterade och vi valde att åka till en mindre klubb i närheten av oss och dansade till stängning, otroligt roligt ändå.
Idag besökte vi en foodmarket för god mat och te, sedan tog vi det mest lugnt. Efter kvällens oväder lagt sig promenerade vi i störd värme då Alex insisterade för att kolla på skyskrapor. Vilket var nice! Twin towers var otroligt häftiga, man fick nästan svindel av att kolla upp på dem.
Just nu sitter vi på rummet och dricker överbliven whiskey och skall försöka hitta en lägenhet i Singapore. Vi får se hur det går..

Vi åt så god north indian food, så fint att få se Anna och joel igen. Om det är något Indien kan så är det att laga vegetarisk mat.

Vi gick till någon fancy bar och drack alldeles för många shots + gratis drinkar, värt.

En liten paus på donken, fy vad gott det var med cheese.

Sedan stängde klubben och klockan blev fyra. Vi hittade ett indiskt ställe som hade öppet, beställde in den billigaste maten de hade och planerade vår nya resa till Indien, alternativt flytt.

Jag och Julian begav oss till ett tempel i närheten. Det var så fint.

Satt i fönstret och läste och helt plötsligt drog världens oväder in, kraftigt regn och åska. Var så skönt att det blev lite svalt dock.

Alla dessa skyskrapor, väldigt feta.

En sista måltid på vår favoritrestaurang, detta är bland det bästa indiska jag vet. Kikärtor och ris med nötter och frukt. Lite dal, naan och rajta. Mmm

Igår besökte vi Batu Caves Tempel vilket var så nice, vi spenderade ett par timmar där och dog av värmeslag. Jag och Eira lämnade killarna för lite ensamtid och shopping, tror vi har på H&M i två timmar.. Sedan möttes vi upp senare för jättegod middag. Vi drack därefter ett par öl och firade in Julians födelsedag. I dag har det varit full rulle, det kan ni se på bilderna nedanför. Just nu ligger vi på rummet och vilar lite men om ett par timmar fortsätter firandet av, vi ska äta middag och sedan gå till en omtalad klubb. Kul kul! Var längesedan vi var ute och dansade.
Vi åker till Singapore en dag senare än planerat, men det blir nog bra då det är så dyrt och varmt. Sen väntar Bali, sista stoppet.. Helt sjukt

Jag och Alex prövar kläder på marknaden.

Så...Jim, Alex och nästan Julian fattade att de skulle posa som statyn. Inte Eira..

Vill kärleksförklara Eira varje dag, min lilla bebis. Utsikten var riktigt nice från toppen.

Det var så fint, och apor överallt!!

Jim spanar, Julian har vätskepaus med en apa och sen var vi nära på att gå in i en spindelgrotta men det var löjligt dyrt.

Jag och Eira knåpade ihop en svensk ordbok som present till Julian uppdelad i olika kategorier, väldigt uppskattat. Igår åt vi även den bästa indiska maten so far, Alex hade tårar i ögonen för det var så gott.
Så kul att vi har haft som internskämt att kalla honom Coolex och nu har han en keps från marknaden med det på.

Vi firade in Julians födelsedag lite smått vid tolvslaget och Alex gav honom en iPhonetändare.

Här började firandet, vi åt tårta i sängen och drack kaffe precis som man ska och sen satte vi på ögonbindel och hörlurar på Julian och började dagen. Eva har även anslutit sig till oss, och kör de sista dagarna i KL och Singapore.

Första stoppet, laserdome. Vi sprang runt som dårar och hade SÅ kul. Små barn.

Gallerian vi var i var ENORM, den har verkligen allt. Efter en god lunch gick vi till vad som kallas Escape Room. Det var fet, absolut något jag kan tänka mig att göra igen. Man blir inlåst i ett rum och har 45 minuter på sig att ta sig ut genom att hitta olika ledtrådar och knäcka koder. Vi lyckades ta oss ut på 44 minuter men det var otroligt svårt.

Sedan väntade massage!

Hej från Kuala Lumpor!
Måste bara säga hur fantastiskt Malaysia är hittills? Hade egentligen inte jättehöga förväntningar då vi inte riktigt planerade att åka hit men jag har blivit så glatt överraskad. Bästa maten på resan, mycket olika saker att göra, billigt och extremt varmt. Typ "det går knappt att andas varmt". I förgår när vi kom började vi med Ikea och spenderade ett par timmar där, när vi kom hem mötte vi upp resten av gänget och satt utanför hostelet hela kvällen och drack drinkar. Vi kom i säng runt sextiden och sov därför bort mer eller mindre gårdagen. Dock kämpade vi oss till marknaden och spenderade resten av timmarna på dagen där, avslutade med bio och blev nästan fast i gallerian då inga taxis gick hem så sent.
Idag ska vi se tempel, Little India, reser för tillfället med tre personer som spenderat längre tid i India precis som jag, så vi delar kärleken för Indien och indisk mat, känner mig inte lika töntig haha. Jag och Eira ska svänga förbi en fet galleria lite senare och ikväll ska vi till en Skybar. Imorgon fyller Julian 21 så vi har en fullspäckad dag. Älskar Kuala lumpor, fantastisk stad!!!

Bilder från Julians kamera när vi vandrade!

Bussturen till Kuala Lumpor var minst sagt slingrig... Vi mådde inte direkt på topp.

Första stoppet i Kuala Lumpor var GIVETVIS Ikea.

De hade påskmust och jag var så nöjd, sedan traskade vi runt i butiken och skrattade åt alla svenska namn.

Vi bor jättenära Chinatown och checkade in på samma hostel som Daniel och Lev. Kommer sakna dem men som tur är flyttar Daniel till Sverige i april för jobb i ett par månader, så kul!

Gårdagens aktivitet, miljontals timmar på marknaden.

Vi avslutade kvällen med bio och såg Batman VS superman. Skitfilm, betala inte pengar för den. Oroligt förutsägbar, sexistisk och allmänt tråkig.

Noemi skickade bilder från Kambodja imorse, här är ett par!!

Här sitter jag och njuter att få vara ensam lite med en kopp te och ben fyllda av blåmärken. Sen väckte jag alla mina små vänner och så åt vi indiskt till frukost :)

Hej från Cameron Highlands!! Det tog oss sex timmar att komma hit och det var en sådan fin åktur, vi åkte återigen i bergen och vi som tyckte vi var högt upp i Dalat insåg att vi typ är tusen gånger högre nu. Vi hittade ett billigt och bra hostel snabbt innan vi gick ut för middag. Vi hade en fin första kväll här, det är dock kallt vilket känns så skumt när vi kommer från cirka 35 grader..
Idag gjorde vi en trekking på helt egen hand utan guide osv. Det finns så många rutter man kan göra här på olika svårighetsnivåer. Vi tog den som inprincip är längst bort från stan. Eira fick tyvärr ett astmaanfall tidigt och fick avbryta hajken. Vi besökte höjder, skogar/djungel, teplantage, tehus, jordgubbsplantge och massa annat som var "på vägen". Klättringen till den högsta höjden som var lite över 2000 m var helt störd, det var otroligt ansträngande och svårt(?) att komma upp pågrund av alla rötter, branta vägar osv men så himla fint!!! Det tog oss cirka nio timmar allt som allt, det hann bli mörkt och vi hann bli alldeles utmattande, sen liftade vi hemåt med en jeep. Vandringar kanske ska bli min nya grej, Mojje får följa med dig någon gång. Det var hur som haver en otroligt härlig vandring och en väldigt bra dag, har haft så himla kul. Julian och Alex var lätt bästa sällskapet att ha med sig på en vandring, inte en tråkig eller tyst sekund. När vi kom hem tog vi den bäst duschen, åt en fantastisk middag, fick äntligen Chana Masala och sedan hade vi bara en lugn kväll.
Imorgon morgon åker vi alla till Kuala Lumpor, där möter vi även upp Daniel och Lev från Penang vilket skall bli så kul! Ännu gång ett stort gäng, nice nice. Hoppas ni haft en fin påsk där hemma, vi har inte firat alls men i KL ska vi till Ikea och äta svensk mat så då blir det lite firande. Hoppas de har påskmust!!

Sista middagen i Penang, riktig indisk mat. Märks det hur mycket jag saknar (och älskar) Indien? Speciellt när de firar Holi nu, hela min Facebook är fylld av vackra bilder. De hade dosa och jag skrek av glädje och beställde in typ fem rätter, det var SÅ gott.

All denna gatukonst...

My one and only!!!! + att jag tror jag är cool nu när jag införskaffat en chocker. A true 90's kid.

Middagen igår. Vi umgås bara med tyskar? Sen drack vi vin i pappersmuggar långt in på natten.

Då Eira fick avbryta och Alex följde henne ner till huvudgatan fick jag och Julian göra klättringen på egen hand.

Mäktig utsikt!

Krångliga vägar med rötter och rep, ännu mer fin utsikt.

Uppe på toppen, så jäkla nöjda och glada! Och så kom Alex också och gjorde resten av vandringen med oss.

Jordgubbsplantget, mannen som jobbade där ville ta tusen bilder på oss och sa hela tiden att jag var som hans dotter? Milkshaken var fantastisk.

Vi blev skjutsade en bit på vägen till teplantagen då det låg lite off, vackra teplantage och tepaus i tehuset!

Sista åkturen hem, som var helt galen. Sjukaste föraren.

Och här tog vår Cameron Highlands resa slut, Julian sitter för tillfället skriver om mig i hans resedagbok. Fint va?

Imorgon lämnar vi Penang för Cameron Highlands. Vi har haft det väldigt trevligt här! Igår var vi som sagt och besökte Penang Hills vilket var ballt och det var nog den finaste stadsutsikten jag sett hittills. På kvällen traskade vi till Little India och spenderade ett par timmar där, de har massvis av små mysiga butiker och spelar Bollywoodmusik överallt.
Efter det mötte vi upp Louis och Fiona, drack drinkar och gick sedan till Streetbaren. Det är inprincip där alla backpackers och locals hänger, det är inte ens en bar. Det är typ en supermarket med plaststolar och bord utanför. Men alla är så otroligt trevliga och framåt, vi blev ett stort gäng som spelade kortspel, drack öl och delgav historier som aldrig kommer lämna ens minne..
Imorse mådde vi inte alls lika bra, någon av oss. Mina och Eiras rumskamrater måste dessutom hata oss, livet när man bor i en sovsal. Vi bestämde oss iallafall för att spendera dagen i en stor galleria, där åt vi lunch, drack kaffe och shoppade med ursäkten att "äh detta är en påskpresent till mig själv, det är lugnt". Sedan tog vi bussen hem för att ta det lite lugnt. Nu ska vi fixa oss för kvällen och sen väntar middag med Louis och Fiona, efter det skall vi möta upp gänget från igår. Glad påsk!!!!!

Man tar en liten slags spårvagn/bergochdalbana upp till toppen.

Det fanns mycket andra saker att göra, inte bara utsiktsplatser.

Otroligt vacker utsikt även fast det var väldigt dimmigt. 735 m över havsnivå!

Vår gata! Massa streetart överallt + att vi bor bara ett par kvarter bort från Little India. Vi hamnade dock på den sämsta restaurangen och skulle frossat streetfood istället. Alltid det säkra kortet. Finns inget som slår gatumat.

Man får drickan i plastpåsar (?) sen gick vi till en bar och drack gratis drinkar.

Vi satt på alla barer till stängning, klocka 4 fick vi traska hem och äta nudlar då allt annat var helt stängt.

Jag köpte jättefina byxor i en butik i Little India som har tusen bjällror och posade på forever 21 när alla prövade kläder. Vant mig vid håret nu, otroligt skönt.