Snuseslutten har gått super bra! Var mye lettere enn hva jeg hadde trodd.
Var litt vanskelig i begynnelsen, men etter 2 uker gikk det mye bedre. Snuste litt av Onico, den er altså tobakk og nikotinfri snus. Den hjalp meg veldig! No nærmer det seg 100 dager uten snus, og jeg er suuuuper fornøyd. Sitter og tenker på hvor godt det er å ikke stresse hver gang jeg skal ut døren, om snusboksen ikke er i lommen. Og om jeg plutselig kommer på at jeg ikke vet hvor den er og ransaker hver lomme, og hver krok av huset til jeg har funnet den. Det er en fantastisk frihet og ikke være avhengig av den runde lille boksen lengre! Og ikke minst tenker jeg på alle penge jeg har spart!
Startet slutta appen når jeg sluttet og det står 6992kr spart! Og disse står no på sparekontoen min. Det er HERLIGT!
Oppfordrer alle til å slutte å snuse/røyke. No har jeg klart å gjøre begge deler, og jeg angrer ikke et sekund!

Til alle dere som har sluttet for ikke så lenge siden, DET BLIR BEDRE! Hold motet oppe, og du kommer ikke til å angre!
Lykke til :D

Tenkte jeg først skulle fortelle litt om hva som skjedde i 2016. Dette året har det skjedd veldig mye i livet mitt. Jeg har fått utfordret meg på friluftslivet som jeg har hatt lyst til. Men har ikke fått meg til å gjøre det, for jeg syntes det har vært veldig skummelt.

Så 2016 startet med at jeg ble kjæreste med min nåværende samboer. Og han er en stor del av livet mitt, og en god støttespiller når det blir skummelt.

I november 2015 startet jeg og 3 andre ukesturer for innvandrere, hvor hovedmålet vårt er å praktisere norsk språket , og for å få dem inn i samfunnet. Dette har vært et veldig kjekt prosjekt hvor jeg har blitt kjent med så mange fine mennesker! Et annet lite mål vi har hatt med dem, er at vi skal gå på Norges høyeste fjell , Galdhøpiggen til sommeren. Dette har vært en stor motivasjon for både de norske frivillige og innvandrere vi har hatt med oss. Turen til Galdhøpiggen blir arrangert av Røde Kors , og de kaller arrangementet "Til Topps". Her kommer det tur grupper fra hele landet. Og vi er flere 1000 stk som er med. Det er laget til for både familier og for enslige. Jeg ville være med på turen som gikk helt opp til toppen, og jeg får da ansvar for 4 innvandrere. Det vil si at jeg har ansvaret for at de har nødvendig utstyr med seg, og om de blir skadet eller for sliten osv kommer seg trygt ned igjen. Jeg hadde ansvaret for 4 utrolig spreke karer som løp fra meg i første bakke. Men alle ventet på toppen og heia på meg de siste meterne.
Vi gikk fra Spiterstulen, som er den lengste turen til Galdhøpiggen. Jeg var utrolig spent på denne turen, med tanke på at jeg aldri har gått en så krevende tur før. Men jeg var fast bestemt på at jeg skulle klare det. Turen består bare av motbakker, og de er både bratte og lange! Heldigvis gikk vi i begynnelsen av juni , og da var ikke snøen helt vekke. Etter ca 1 times tid så kom vi til snø og gikk i snø resten av turen. Jeg var ganske sliten etter 1,5 time pga jeg er ikke vandt med slike motbakker hele veien. De 2 siste bakkene før toppen var det ren viljestyrke som presset meg opp! Men en slik mestrings følelse jeg hadde på toppen har jeg aldri hatt før. Vi var super heldige med været også, når vi stod på toppen så kunne vi se så langt øye kunne se! Det var blå himmel og sol! Var helt nydelig!
Når vi skulle ned igjen tok vi på oss regnbukse og akte ned alle de tunge bakkene, det gikk så utrolig fort !
Jeg brukte 5,5 timer opp og bare 2,5 timer ned igjen (pga akingen!).
Når jeg skulle legge meg den dagen var jeg så sliten, men det føltes så godt!

Tur nr 2 var til Preikestolen. Denne har jeg gått før, med det var for mange år siden og jeg var absolutt ikke i form den gang! Jeg og min sambuer skulle til Rogaland for min bror skulle gifte seg. Så da fant vi ut at før vi kjørte hjem søndagen skulle vi gå på Preikestolen (min samboer har ikke gått denne). Denne løp vi nesten opp og ned, og kan ikke skjønne hvorfor jeg syntes at den var så tung sist! Vi brukte 2,5 time på turen. Det er en veldig fin tur, men mye folk som går der! Heldigvis var det ikke så ekstremt mange denne dagen, men ble litt kø kjøring.

Tur nr 3 ble helgen etter Preikestolen, og det ble Trolltunga! Den har både jeg og min samboer snakket om at vi ville gå. Så jeg overasket min samboer, fant hytte og planlagte alt vi skulle ha med (ei venninne av meg bor litt før Kinsarvik, og tanten hennes leier ut hytter). Min samboer hadde en anelse på at vi skulle inn dit på hytte tur men ikke at vi skulle gå Trolltunga. Vi sto opp i 6 tiden, for det tar ca 1 time å kjøre til starten på Trolltunga. Vi begynte å gå kl 08, og første ca 2-3 km gå man 500 høydemeter beint opp! Det var en tung start, men ble bare bedre og bedre etter lengre på turen vi kom. Kort forklart er det en veldig bratt stigning, flatt , en stigning til, flatt og en liten stigning før du er med tunga.
Vi gikk veldig rolig hele veien, og jeg kunne ikke gått noe fortere. Jeg er glad for at min samboere var med og gikk i tet! Jeg hadde nok gått altfor fort i begynnelsen og ikke klart turen. Denne turen har jo også sin popularitet innen turismen, og det har vært en del redningsaksjoner i år. Preikestolen er en ting, men Trolltunga er en utrolig tung tur , hvor en trenger trening for å gå. Ikke minst riktige klær og utstyr. Vi møtte en del folk hvor vi tenkte at de burde ikke gå denne turen, med tanken på hvordan de var kledd og hvilke sko de gikk med. Men er overasket over hvor lite folk det egnetlig var, var litt kø kjøring i begynnelsen i det bratte, men utenom det gikk det helt fint!
Vi bruke totalt 8 timer på turen, vi var nede med bilen igjen ca kl 16. Da var eg gåen, å gå opp det bratte partiet i begynnelsen er en ting. Men å gå ned igjen etter en så lang tur var rene HEL**** ! Kjente at jeg var så glad når jeg satt meg i bilen og tok av skoene og byttet litt klær! Når vi kom tilbake i hytten laget vi middag , tok en dusj og så sovnet vi for vi var så sliten. Hadde også med oss hunden til meg og pappa, og jeg har aldri sett han så sliten før!
Han ville ikke stå opp dagen etterpå heller..

Tur nr 4 er en mer lokal topp her i distriktet som jeg har hatt lyst å gå. Og det er Bruviksnipa. Dette fjellet er på Osterøy, som er en veldig fin øy her. Jeg hadde vært på tidligvakt på jobben (Kl 05-11) og var nett hjemom før vi kjørte avgårde.
Det vi ikke tenkte på var at det var litt snø der og MASSE is. Og det er et parti der som er veldig bratt , her var det omtrent bare is å se. Vi kom oss forbi, men jeg kjente at kroppen ikke var helt 100% klar for en slik tur denne dagen,og jeg var veldig sliten, så vi kom oss ikke helt opp pga det. og vi så noen skumle skyer som kom snikende mot oss. Men når snøen forsvinner skal vi til toppen! Men det var en mestring for meg, min samboer har vært oppå den mange ganger.

Det var litt om de store turene mine i 2016.

Utenom dem så fikk jeg meg jobb på en bensinstasjon februar (2016) etter å ha gått ca 6 mnd arbeidsledig. Fikk meg kjæreste, og flyttet inn til han. Vært mer å klatret i vegg og prøvd meg litt mer på buldre rom. Og I desember så fikk jeg meg ny jobb! Og begynte på IKEA 02.01.2017. Så dette året begynner bra!

Til sommeren har vi tenk å reise til Jotunheimen og gå på noen topper der. Tenkte å fortelle om målene/planene for 2017 i et annet innlegg.

Slenger med noen bilder fra de forskjellige turene.