View tracker

Idag är det den sista dagen i februari vilket betyder att det även är sista dagen i vår utmaning. Jag själv har blivit väldigt inspirerad av att driva denna utmaning samtidigt som jag bloggat. Bloggen har drivit mig till att träna mer för att annars hade jag inte haft något att blogga om. Så i och med denna utmaning har jag tränat mer än vad jag gjorde under januari månad. Tyvärr vart jag sjuk i en vecka men det är sånt som man får räkna med. Jag har inte sett några större förändringar på min kropp men jag har märkt att jag mår så mycket bättre av att träna. 

Kosten är den del som jag är mest över denna måndag. Jag har lyckats hålla mig borta från lösgodiset och alla goa kakor vilket jag inte trodde att jag skulle greja. Nu känner jag att sötsuget är mindre och att jag kan behärska mig. Dessutom har jag hittat massa nyttiga goda grejer t.ex. daddelbollarna och protein puddingarna.

Utmaningen har för mig bara fört med sig bra saker. Men nu är jag nyfiken på hur det har gått för er. Har ni lyckats hålla de mål som ni satte i början av denna månaden och känner ni nu av några skillnader? ​

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker
View tracker

Kört ett pass som är fokuserat både på kondition och styrka i form av stationer. Ett riktigt härligt pass som man är helt slut efter! Ett tips till dig som vill ha ett mer hälsosamt liv är att köpa dig ett gymkort. Att lägga pengar på ett kort kan motivera dig att gå dit då du inte vill slösa så mycket pengar.

Likes

Comments

Vill bara tipsa er att våga beställa in sallad när ni är ute och äter. Kostar oftast mindre än något annat på menyn och är lika gott som allt annat. Dessutom är det mycket hälsosamt (beroendes på vad det är för sallad såklart).. Men en sallad är alltid bättre än hambugare och pommes t.ex.

Likes

Comments

Ta trapporna istället för hissen.

Om du har nära till jobbet, ta cykeln istället för bilen. Du spar på miljön samtidigt som du får motion.

Skippa läsk (onödigt socker) och drick vatten istället. Om du tycker det är tråkigt att dricka vatten så tillsätt citron, gurkor eller bär.

Sov, sömn är väldigt viktigt för vårt välmående.

Ät enligt tallriksmodellen, vi behöver få i oss alla delar mat för att fungera. Är det något som du inte tycker om eller är allergisk emot måste du hitta ett alternativ.

Om du röker så sluta med det omedelbart. Enligt en brittisk studie kan personer som slutar röka vid 30 års ålder förvänta sig hela 10 bonus-år på jorden. Väljer du att sluta vid 40, 50 eller 60 får du 9,6 respektive 3 år extra enligt samma källa.




Likes

Comments

Att träna med pilatesboll är ett bra komplement till den klassiska styrketräningen. Dessutom är det lätt att få tag i en boll då de finns på alla sportaffärer så som stadium, intersport osv. Träning med pilatesboll ger ökad balans, förbättrade koordinationsförmåga, bättre kroppskontroll, bättre hållning och bättre bålstabilitet. På bilden ovan är det 6 olika övningar som är riktigt bra för magen. 

Likes

Comments

​På kvällen känner vi oss ofta sötsugna och hungriga trots att vi precis ätit middag. Begäret att knapra på något i tv-soffan är stort. Att vi egentligen är mätta spelar ingen roll, då det är hjärnan som vill ha mer. 

Varför blir vi sötsugna på kvällen?

​Oftast handlar det om att man har ätit för lite under dagen eller att man har hoppat frukosten. Då blommar hungern oftast ut under kvällen och är svår att stoppa. Tränar du mycket så behöver din kropp energi och mat och får den inte det så skriker den efter det vilket gör att du kan bli sötsugen. Sötsugen innebär att du har brist på något annat. 

​Det här behöver du egentligen när du blir lite sugen 

Sug efter choklad kan t.ex. innebära att du behöver mer magnesium som finns i avokado och nötter.

Om du har ett sug efter sött godis behöver du oftast mer krom, som finns i broccoli och gröna ärtor.

Sugen på salt då behöver du mer natrium. Natrium finns i morötter, selleri och ansjovis bland annat.

Om du har ett sug efter kött behöver du oftast med järn i kroppen som finns i linser, spenat, pumpafrön och blodpudding.

Är du sugen på kolhydrater behöver du tryptofan. En aminosyra som hjälper till vid produktionen av signalsubstansen serotonin som är viktig för sömnen och uppvaknandet.Tryptofan finns kalkon, ägg, bananer och valnötter


Likes

Comments

Dagens träningspass är avklarat, körde ett muskelpass på gymmet där vi gick igenom hela kroppen. Vart dock inte alls glad när jag kom ut och fick se att det snöade. Hade vårkänslor tidigare idag när jag cyklade till skolan i solen men den varade inte länge.... Nu ska jag sätta mig och käka, pasta & köttfärssås mums.

Hoppas ni haft en bra dag, kramis :) 

Likes

Comments

Smoothie på yoghurt, frysta jordgubbar, ananas & bladspenat toppat med chiafrön och kokosflingor. Lingongrova (världens godaste bröd) med smör & ägg. 

Likes

Comments

Sitter i bilen på väg till Falköping, borta match som väntar idag och det är endast vinst som gäller.

update: det blev lika.. 25-25

Likes

Comments