Hej!

Som sista inlägg i min portfolio tänker jag slutligen lägga in lärarens kommentar samt betyget för hela portfoliot. Tack för mig och hoppas du som läsare har haft ett nöje i att läsa min blogg samt utveckling. :)

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Dagens workshop i skolan var kreativ och lärorik. Jag fick ta del av andras didaktiska material och även dela med mig av mitt. Vi delades in i små grupper och presenterade ens egna arbete för resterande gruppen. Slutet av vfu uppföljningen granskade läraren våra påskrifter och sedan var det dags för ett vernissage. Sååå spännande att få ta del av andras material och klasskompisarna var så kreativa vid skapandet. Det är ganska fantastiskt hur en uppgift kan skapa sådana olika verk! Helt fantastiskt att jag fick se och uppleva detta idag.

Nedanför kommer lite bilder från dagen och mina kurskamraters projekt.

Likes

Comments

De två sista fältdagarna låg direkt mån/tis - veckan efter vfu. Jag upplever det som ganska tätt inpå och svårt att se vidare reflektioner från barnen eller pedagogerna. Det hade nog varit bättre att ha dessa två dagar några veckor efter vfu perioden, men jag förstår att det inte finns utrymme för detta då terminens slut är om 2 v. Det finns dock intresse för materialet eftersom att barnen har frågat mig relativt ofta under dessa två dagar ifall de får jobba med björnarnas hus med mig. Det här tar jag som att barnens intresse finns där och hoppas på att barnen kommer fråga deras pedagoger även då jag inte är med i verksamheten. Jag har även pratat med min handledare och vi har kommit överens om att de ska jobba vidare med huset tillsammans med barngruppen, eventuellt de andra avdelningarna.. Temat sträcker ut sig över hela nästa termin med och jag kommer tillbaka till våren för min slutpraktik och får möta materialet igen. Det här ser jag fram emot då det ska bli kul att se hur de har jobbat vidare med husbygget och hur de har inkluderat detta i deras dagliga verksamhet.

Likes

Comments

Då var sista vfu veckan gjord. Tiden går verkligen fort när man har roligt. Att få spendera tid med barnen på det här viset som vi studenter får möjlighet till är ett guldläge och jag njuter av varje sekund. Nu återstår bara två fältdagar kvar och sedan tackar jag för min tid för denna termin men hoppas och håller tummar för att få komma tillbaka till detta stället och göra min sista praktik som student med dessa barn och pedagoger!

För att summera mitt didaktiska material samt min egna roll vill jag börja med att säga vilken resa jag har får ta del utav! Jag har aldrig tidigare hållit i ett större projekt (detta sträckte sig över alla tre veckor) men vilka underbara samt lärorika stunder jag har träffat på då jag tillsammans med barnen skapat oss fram ett fantastiskt hus till de tre björnarna. Projektet har gått precis som jag hade tänkt mig och min egna roll har stärkts på så sätt att jag ha fått driva detta helt själv. Jag har belyst delar så som miljö, återvinning, samarbete, lägesbegrepp, matematik, kemi, form, volym mm. Barnen har fått skapa ett materialkännedom i olika former, exempelvis bild, textil, vatten, papper. Genom det här anser jag att vi har berört de estetiska lärprocesserna speciellt då barnen fått själva välja hur och vad de själva vill gå tillväga. I min roll som pedagog lägger jag barnet i fokus och då anser jag att det är upp till mig att lyssna på vad de har att säga samt hur de vill agera och utföra momentet som de har framför sig.

Barnens lärande har stått i fokus och utifrån det här har lärandet samt deras intresse funnits vid varje tillfälle. Vid några enstaka stunder har konflikter kunnat uppstå, men det här tycker inte jag har varit ett störningsmoment för de andra deltagande barnen utan jag har frågat de barn vars intresse/tålamod kanske inte funnits med ifall de vill göra något annat och de har de velat göra. Därför har det varit okej från mig att låta de avsluta och gå och göra det som varit i deras tankar för stunden. Genom det här agerande tror jag att jag som pedagog visar till barnet att det är okej att lämna och göra något annat, samt att barnet visar respekt och lyhördhet för de barn som faktiskt vill delta i projektet. I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev.2010. s. 9) står det att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att fungera enskilt i grupp samt att förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler. Dessa stunder som uppstått är just vad vårt styrdokument belyser. Därför har jag agerat som jag gjort och jag anser att det har fungerat alla gånger.

Summan av kardemumman, dessa tre veckor har varit fantastiskt lärorika. Jag har berikats med nya tankar samt att jag har växt i min pedagogiska roll som framtida förskollärare. Nu är jag så nära slutet så det bara kliar i fingrarna av tanken!


Tänk att detta egna tillverkade papper kunde skapa ett sådant fantastiskt härligt projekt som jag skapat tillsammans med barnen. Att ha ett brett utbud av olika aktiviteter i sin pedagogiska hjärna är alltid ett plus, jag tackar och bugar högre makter för det :)


Här nedanför är det två bilder tagna på det didaktiska materialet som barnen skapat tillsammans med mig, en framifrån och en bakifrån. Huset kommer jag lämna kvar på förskolan och låta pedagogerna jobba vidare med det tillsammans med barnen. Nedanför kan ni se hur vi jobbat med de estetiska lärprocesserna så som textil, bild, form och främst skapande! Denna veckan har barnen skapat egna uppfattningar kring de olika materialen och fokus har såklart legat på deras intresse samt behov. Det har fungerat bra och jag har även haft andra barn från de andra avdelningarna som deltagit.



TACK för mig alla goa barn och härliga pedagoger!


Referenser:

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Likes

Comments

Andra veckan på min tilldelade VFU plats gick fort. Nu kan jag känna att jag är ''inkörd'' i verksamheten, rutinerna och barngruppen. Underbart att få komma ut och bara vara med barnen, skapa gemensamma stunder och ta lärdom av dem.

Mitt didaktiska material har jag och barngruppen jobbat vidare med. Denna veckan var det dags att göra papier maché och fästa det runt björnanas hus. Något som jag blev positivt överraskad över var att vissa barn kom fram till mig och ville bygga på huset. Det här blev jag väldigt glad över då jag förra veckan fick göra en snabb omplanering då jag inte trodde att barnen skulle ta det här initiativet och fråga mig. Men denna veckan fick jag uppleva detta, super kul! Barnen tyckte det var konstigt att limma på tidningspapper och här fick tålamodet testas för vissa barn. Det tog längre tid och krävdes mer lim än att limma på mjölkkartonger (som de gjorde förra veckan). Vissa barn fann det här intressant och satt en längre tid, medan andra tappade intresset relativt fort och fick såklart lämna projektet och göra något annat som de ville göra för stunden.

En reflektion från ett utav barnen var att hans pappa läser tidningen varje morgon, men han limmar inte medan han läser, men idag skulle han minsann få göra detta på förskolan. Jag såg verkligen hur hans blick var fylld av energi och förväntningar, vilket i sin tur gav mig ett inre rus för det känns som ett kvitto på bra arbetet för mig. Jag blir så glad och full av endorfiner när jag ser att en sådan lycka sprudlar från ett barn. Det ger mig så mycket energi till att ge allt av mig för att fylla barnets förväntningar samtidigt som lärande sker.



Veckans höjdpunkt var i torsdags då jag och två barn byggt färdig och skulle tvätta händerna för att sedan klä på oss och gå ut till resten av barnen som var ute på gården. Här fastnade vi i 1,5 h och vi kom aldrig ut denna underbara förmiddagen. Barnen hade en sådan härlig stund kring vasken och vattenstrålen som stod rinnandes. Helt otroligt vilket ögonblick, jag försökte flika in då och då med lite reflektioner och frågeställningar till barnen men det var precis som att jag inte fanns i rummet. De var så inne i deras gemenskap med vattnet och utforskande. Jag valde att avvakta och bara njuta av att få ta del av en sådan här stund. Barnen undersökte, reflekterade och provade olika lösningar såväl egna som andras problemställning, precis som det står i vårt styrdokument Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev,2010. s. 10). Jag anser att som pedagog ska man låta barnen vara och se hur de utforskar på egen hand. Det är inte alltid att den styrda aktiviteten ger det som man som pedagog förväntat sig och då kan det vara bra att låta barnet utforska och vara själv för stunden. Det kan nog upplevas som tråkigt för barnet då det blir avbrutet mitt i något som de finer intressant och roligt, men sen kanske inte tiden alltid räcker till att sitta med två barn i 1.5h heller. Därför tycker jag det är så kul att förskolorna tar emot oss studenter för vi är till för barnen och all vår tid ska tillbringas med dem!

Här har jag skapat en kort film från den härliga torsdagsförmiddagen i ateljén som barnen tillbringade sin förmiddag i :)



Avslutningsvis ser huset ut såhär efter denna veckans jobb med papier maché. Nu står det på tork över helgen och nästa vecka är det dags att kliva in i textilens samt bildens värld tillsammans med mig.


Referenser: 

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Likes

Comments

Då var min första vecka på min tilldelade VFU plats gjord, vilken fartfylld och lärorik vecka! Men fredag i all ära, nu har jag intagit soffposition och reflekterar kring veckan som gått och mitt skapande med barnen kring det didaktiska materialet.

Jag har valt att skapa ett hus med hjälp av mjölkkartonger som barnen ska konstruera med mig. Vi använder oss av tomma mjölkkartonger som förskolan har samlat åt mig i några veckors tid. Under veckan som har gått har jag, tillsammans med barnen skapat hela huset med mjölkkartongerna. Vi har blandat eget lim, (tapetklister samt vatten) där har jag betonat olika volym, att det ska vara mer vatten än lim och utifrån det här har barnen fått samspela då limmet ska blandas. Det här skapande har jag kommit överens om med min handledare att projektet ska sträcka ut sig över tre veckors tid, och det yttersta ansvaret (för projektet kring skapandet av det didaktiska materialet) ligger på mig då jag själv kände att jag ville utmana mig själv och prova på att sitta själv med några barn åt gången och skapa fram ett didaktisk material. Min handledare kommer in då och då, tar några bilder för förskolans dokumentation och stämmer av med mig ifall allt är under kontroll. Genom att vi valt att dela upp det på det här sättet känner jag att min roll träder fram på ett självsäkrare sätt och jag blir stabilare som pedagog då jag får fritt fram att vara mig själv.

Syftet med mitt skapande är att varje barn ska få en delaktighet och inflytande i materialet. Tanken är att samspel ska präglas mellan barnen och att de ska få materialkännedom. Även att de estetiska lärprocesserna ska belysas och att barnen ska få en möjlighet till att berikas med denna kunskap. I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev, 2010. s. 10) står det att förskolan ska sträva efter att varje barn ska utveckla sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer så som bild, lek, rörelse, sång, musik, drama och dans. Genom att grunda mitt skapande i läroplanens mål bildar jag ett bredare perspektiv kring mitt didaktiska material. Till en början tänkte jag endast att fokusera på skapande av huset, men efter vidare reflektioner med mig själv ville jag utveckla detta material så att barnen kan ha det tillgängligt i förskolan även då jag inte är kvar. Så tanken är att redan nästa vecka påbörja med papier maché och stabilisera huset.

Under workshopen med Mats skapade jag mitt didaktiska material av gamla dagstidningar, så tanken är att det här ska placeras på huset (där barnen anser att det passar bäst) och sedan att vi spinner vidare och tillsätter fler tidningar för att huset ska bli hållbart för barnen.

Det här huset har varit som ett ''vilande projekt'' där jag vill inspirera barnen till att bygga huset med mig. Tanken från första början var att barnen själva skulle säga då de ville bygga vidare, men detta insåg jag väldigt snabbt att de inte skulle gå då barnen befinner sig i tre års åldern, mycket spännande händer i deras vistelse på förskolan som gör att de kanske glömmer av projektet. Därför tänkte jag om ganska fort och valde istället att fråga barnen om de ville följa med mig till förskolans ateljé och bygga vidare. Jag anser att intresset har funnits där från barnens sida och jag har inte stött på några problem hittills kring arbetets gång.

Såhär ser projektet ut efter första veckan. Nästa vecka är det dags för barnen att få ett materialkännedom kring tidningar och tapetlim, vad händer då och hur ska vi gå tillväga? Såå spännande :)

Jag ser fram emot nästa vecka på min VFU, eftersom att jag som student äntligen får komma ut i praktiken och testa mig fram av allt som jag lärt mig i teorin.




Referenser:

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Likes

Comments

Idag har jag har varit och gjort min tredje fältdag på min tilldelade Vfu-plats. Dessa tre dagar var till för oss studenter att se vad förskolans tema var, läsa känna barngruppen / handledaren (ifall vi har hamnat i en ny verksamhet) med mera. Kort och gott lite allmän information som vi skulle samla på oss. Dessa dagar var till för att vi skulle få ideér kring skapandet av vårt didaktiskt material utifrån förskolans tema/barngruppens behov. På min Vfu-plats har de temat Guldlock och de tre björnarna, en saga som de ska jobba med under två terminer och temat är nystartat. Jag hade till en början redan en ide som jag fick då Drivhuset var på besök, men jag kände ganska snabbt att detta inte var relevant för temat. Därför valde jag ett annat som är sammankopplat med förskolans tema.

Min tanke är att skapa ett hus åt Guldlock, med hjälp av tomma mjölkkartonger och målarlim. Det här ska sedan kläs i papier maché och kläs i något häftigt tyg som barnen kommer få välja. Jag vill ha ett större projekt som ska sträcka sig över tre veckors tid och detta vill jag att barnen ska få välja när och hur vi ska utföra det. Tanken är att aktiviteten ska vara liggandes och barnen ska få välja själva när de vill arbeta med detta. Det här vill jag göra för att jag känner att under utbildningens gång har jag haft mycket styrda aktiviteter med min handledare vid sidan om, så nu känner jag att jag vill testa på att utmana mig själv med ett större projekt. Genom denna aktivitet får jag även in hållbar utveckling (vilket vi jobbade med förra terminen) och jag tycker det är viktigt att belysa för barngruppen att vi återanvänder materialet som vi använder oss av vilket är bra utifrån en miljöaspekt. Jag ser fram emot projektet och vill redan rivstarta det, men jag får hålla mig i 1 vecka till! 

Likes

Comments

Idag valde jag och några kurskamrater att besöka Hallands kulturhistoriska museum som ligger vid Varbergs fästning. Platsen är magisk och otroligt fascinerande. Museet var berikat med Hallands historia och olika föremål på vad som utmärker just Halland. Detta fann jag intressant eftersom att det var min första gång som jag besökte detta ställe (tydligen ska detta museum varit ett ställe där näst intill hela klassen har besökt med skolan minst 1 gång under sin skolgång).

Det som jag fann extra bra med detta museum var att det fanns en kort text vid sidan om varje bild/föremål som var med på utställningen. Jag som pedagog kan känna att jag har en bristande kunskap till den svenska historia, och då är det bra att det står beskrivet så att jag som pedagog kan snabbt skumma igenom för att förmedla vidare kunskapen till min barngrupp. Självklart hade jag läst på innan ett sådant besök, men ibland räcker tiden kanske inte till eller att informationen kring en sådan föreställning inte finns på internet. Då är det super bra med detta som jag fann på detta kulturhistoriska museibesöket.

Vidare i museet fann jag även detta spännande konstverket. Jag tänkte direkt på Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev,2010. s. 10) där det står att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar ett intresse och förståelse för naturens kretslopp, förståelse för naturkunskap samt ställa frågor och samtala om naturvetenskap. Djur och djurlivet resonerar jag, hur låter de olika djuren, vad äter dem, att få in matematik - störst och minst, lägesbegrepp - högt samt lågt. Det finns massvis med olika saker som kan diskuteras med barnen vid detta konstverket. Det enda som jag fann läskigt var att när jag gick ner på barnens nivå blev kohuvudet över mig, och då kan du som läsare föreställa dig vad stort det här kan upplevas för ett barn, speciellt då djuren ser princip levande ut! Jag vet inte riktigt ifall något barn hade upplevt det som obehagligt, men jag hade självklart varit där vid sidan om och fått barnet att känna sig tryggt.

Jag traskade vidare i museet och fann denna spännande utställningen. Här stimulerades mina sinnen, där bland annat de hade en lucka som jag fick stoppa in handen i och ovanför stod det ''vågar du känna efter?''. Spännande och nervöst men jag var bara tvungen att dyka ner med handen, här fick jag känna på det främmande materialet där inne samtidigt som ett ljud spelades, dessa två var ledtrådar till vad det där inne skulle vara. Jättehäftigt enligt mig och jag hade velat se barnens reaktioner kring denna upplevelse.


- Dagens tankar/reflektioner kring besöket:

Jag hade absolut kunnat tänka mig att ta med mig en barngrupp till det här museet. Att ta del av historiska arv och kunna vår historia är något som framkommer i vårt styrdokument. Vi pedagoger måste skapa egna kontaktnät när vi har kontakt med olika människor runt om i andra verksamheter, för att lättare sprida lärdom till barnen. Jag finner sådana här museibesök väldigt intressanta samt att vi berikas med kunskap på ett lustfyllt sätt då vi besöker ett museum som är upplagt på detta sätt. Eftersom att jag kommer jobba i Malmö gäller det för mig att hitta mina kontakter där nere samt att finna museum som ger samma upplevelser som jag fick av detta, men kursen har givit mig en stadig grund att stå på och jag vet hur jag ska leta för att finna den perfekta utställningen.


Referenser: 

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442 

Likes

Comments

Dagen spenderades i underbara Göteborg, så själva upplevelsen att bara få vara i staden vara fantastisk för mig då jag har mina rötter i Malmö. Kort och gott besökte vi tre olika museum. Nedanför ska jag försöka att inte göra det rörigt, men kan inte lova något så håll i hatten.


Konsthallen

Första besöket ägde rum på konsthallen. En spännande och talangfull kille som vägledde oss genom denna utställning på ett proffesionellt sätt. Jag som utomstående (blivande pedagog) kan känna en viss oro kring sådana besök då jag själv inte sitter på stor kunskap när det kommer till konst, historia osv. Därför känns det extra bra att bli bemöt av en kunnig ledare som förförde oss på ett väldigt inlevelsefullt sätt. Att fånga åhörarnas intresse är väldigt viktigt för mig, och detta tycker jag att Fredrik lyckades med. Det var även bra att om vi som förskolegrupp ville komma hit på besök så är alla visningar gratis, vilket för mig spelar en stor roll för jag tänker mig att jag vill komma till sådana ställen med en mindre barngrupp på 5-6 barn för att lyckas lägga extra fokus på dem och deras lärande. Därför är det bra att sådant är gratis då jag helst väljer att gå i två omgångar.

Röhsska museet

Efter lunch i magen traskade vi vidare till Röhsska museet. Även här möttes vi av en väl intressant kvinna som var kunnig och kompetent inom sitt område. Blir så inspirerad av sådana människor, helt rätt person på rätt arbetsplats! För mig är det viktigt att förmedla sin kunskap och visa ett intresse inom det kunskapsområde som man valt att jobba med, genom detta lyckas personen förmedla vidare positiva känslor kring deras yrke samt att intresset för lärande i sig blir mer lustfyllt. Under utbildningens gång har jag inte lyckats fatta intresse kring just museibesök, men efter denna dagen i Göteborg fann jag charmen i det hela. Det enda som jag känner kring denna information och besök är att jag inte riktigt kommer ha en användning av då jag har valt att jobba i Malmö, men som Mats sa till mig så kommer jag skapa mina egna kontakter nere i Skåneland. Genom dessa besök har jag lärt mig främst hur jag ska gå tillväga och vad jag ska ha användning för i min verksamhet.

Världskulturmuseet

Vi promenerade vidare till Världskulturmuseet denna regniga torsdag, och oj vad spännande! Här fanns det massor med olika spännande utmaningar. Utställningen - som hette Tillsammans, var anpassad för de minsta barnen, dvs i ålder 0-3 år. Allt var i barnens höjd och fanns tillgänglig att se på, lukta, känna, smaka, rörelse med kroppen, ta och helt enkelt utforska i massor! Det var nästan så att jag själv önska att jag var barn. för detta hade jag velat prova på som barn. Men jag fick nöja mig med att ta fram barnasinnet i mig själv och utforska det genom ett vuxet perspektiv. En fantastiskt rik stimulerade miljö för även de minsta barnen i förskolan, fantastisk upplevelse!

Precis vid ingången skulle vi ta av oss våra skor, och bara en sådan upplevelse som att mattan var knottrig, slät, hal tillsammans med lite kyligt golv väckte en massa olika tankar hos mig. Det ger materialkännedom redan i början av utställningen.

Vidare i utställningen fick vi känna och ta på saker utan dess like, så fantastiskt att jag knappt visste vart jag skulle ta vägen. Jag ville ju hinna se allt så snabbt som möjligt, det var saker överallt och var ett himmelrike. I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev,2010. s. 10) står det att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka, reflektera, och förstå samband mellan begrepp och det är precis vad dessa små stationerna gav oss studenter denna eftermiddagen i Göteborg.

Det fanns utrymme för allting i denna lokal. Ingenting var förbjudet. Tanken med denna utställning är att barnen ska leka tillsammans och lära av varandra. Att dansa, bråka och bli sams igen är några utav den rad möjligheter som barnen får ta del av då de besöker utställningen Tillsammans, Men vikten av att vara ifrån varandra för att sedan bli sams och förstå varandra är är också viktigt.

I de två ovanstående bilderna kan du som läsare ta del utav mina härliga kurskamrater som tar del av denna fantastiska utställning. Tappa aldrig barnasinnet :)

Egna tankar/reflektioner kring museibesök (ur en pedagogisk synvinkel)

Jag ser på museibesök som ett komplement för lärande. Tanken är att det ska vara lustfyllt, kreativ och spännande för barngruppen. Jag litar starkt på de kompetenta pedagogerna som jobbar så sådana ställen då mina personliga upplevelser har varit väldigt givande. Jag som framtida pedagog tar gärna en barngrupp hit vid exempelvis ett temaarbete som vi förmodligen kommer jobba med. Att anpassa utställningen utifrån temat ligger upp till oss pedagoger, men jag fick bekräftat av pedagogen som jobbade på Röhsska museet att det är bara till att ringa till museet och be om hjälp, ibland behöver det inte handla om ett besök utan kan vara en sådan simpel fråga kring någon fundering vi har kring temaarbetet som sker i verksamheten. Det är viktigt att ha ett samspel med museum och förskola enligt mig för jag anser att barnen behöver ta del av olika miljöer, de behöver vistas bland andra vuxna/barn för att ta del av andras kunskaper och se andra verksamheter, Vi pedagoger ska basera barnens kunskap kring deras intresse, men det är upp till oss att förmedla det på ett lustfyllt sätt.

Tack för fantastiskt givande och intressant dag Mats!

​Referenser: 

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442 

Likes

Comments

Dagens workshop bestod av kreativitet utan dess like, att jag har fått denna chans och möjlighet att få denna utbildningen glädjer mig dagligen och för varje dag som går känner jag mig mer och mer redo för att gå ut i verksamheten och jobba.

Olsson Lindström och Åkesson [1] presenterade sig vad deras tidigare kunskapsområden befann sig samt förklarade vad de har för arbetsuppgifter och hur de jobbar på textilmuseet, spännande!. Vi gick laget runt i klassrummet och var och en av oss student fick berätta vad deras tidigare erfarenheter kring museum fanns (ifall det fanns något överhuvud taget). Jag minns tydligt då jag var barn och vi fick möjligheten att besöka möllan hemma i Malmö en gång/halv år. Det var fruktansvärt spännande och de hade olika små utställningar som dem hade klätt ut dockor i och så gick vi runt dessa små utställningar, och på så sätt blev det en berättelse kopplat till vår historia. I slutet på varje föreställning fick vi barn tillgång till ett rum där det var till för att skapa något, alldeles fritt! Det var precis vad Karin och Annika berättade för oss studenter idag, att vi ska låta barnen upptäcka på egen hand, på så sätt skapar barnet sin egna uppfattning. Precis det här fick vi tillgång till i slutet efter varje föreställning. Att få skapa fritt, med material som är anpassat för barnen (beroende på ålder) är något som jag kommer att ha i åtanke när jag kommer ut som färdig pedagog.

Efter en kort introduktion fick vi studenter gå ut på jakt efter naturmaterial som vi skulle samla på oss, för att sedan återsamlas och skapa något tillsammans.

Ute på jakt efter naturmaterial

När vi återsamlades fick vi tillgång till vårt eget plockade naturmaterial samt en massor med lim och kritor. Dessa kritur kunde vi ''massera'' in och på så sätt blev det mjukare linjer, detta fann jag tycke för då det var ganska så mysigt och behaglig att jobba ihop det ritade föremålet från kritorna tillsammans med pappret.

Utifrån denna aktivitet fick vi studenter samarbeta, kommunicera, ha en rumsförståelse, vara kreativa, vänta på vår tur, använda matematik, förståelse för vår närmiljö och mycket mer! Genom denna aktivitet ger jag barnen ett tydligt perspektiv på saker och ting samtidigt som lärande sker på ett lustfyllt sätt. I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev.2010, ss. 9-10) står det tydligt att förskolan ska sträva efter att varje barn ska utveckla sin förmåga att kunna jobba enskilt i grupp, ta ansvar för gemensamt regler, utvecklar sin nyfikenhet och att utveckla sin förmåga att kunna lyssna/reflektera,. Precis vad som skedde under vårt gemensamma skapande av naturmaterialet som vi hade samlat ihop. Att få ett sådant brett perspektiv på olika skapande vidgar mina personliga vyer som framtida förskollärare. Ingenting är omöjligt/förbjudet och jag tror starkt på att dessa workshops som blir så kreativa ger oss studenter mycket kunskap och vi tar lärdom av så fantastik underbara idéer som kan förmedlas vidare till en barngrupp.

Referenser:

[1] Karin Olsson Lindström och Annika Åkesson. Workshop Textilmuseet. Campus Varberg, 2016-10-17

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442 

Likes

Comments