Snor Carros härliga film från förra helgen då några från skolan besökte savage wilderness.

Nu är det väldigt mycket i skolan, men imorgon är allting klart och då är det bara dags att sätta igång med packning för vi drar till diani på söndag! Sjukt taggad, kommer inte skriva något när jag är där men tar med min go pro och tänkte försöka sätta ihop en liten film från veckan!

Äntligen hemma på internatet igen (kom hem i måndags men veckans timmar har inte riktigt räckt till för bloggtid) efter tre dagars safari i Masai Mara. Vi började resan på lördag morgon, uppstigning 05.45, alla lite små nervösa eftersom nästan halva internatet legat hemma under fredagen och spytt. Lyckligt vis tror jag att de flesta mådde okej när vi började vår resa. Resan var beräknad ta ungefär 7 timmar men det 4 lastbilarna som vi åkte i anlände till campet ca 11 timmar efter att vi klivit på bussen dock var tre av dem game drive (safari). Missade tyvärr nästan alla djur under första safarin för att jag sov, vilket var lite otippat eftersom vägarna var så långt ifrån Stockholms vägar man kan komma, alla flög runt i bussen på grund av det ojämna underlaget. Som tur var såg vi inga djur som jag senare inte skulle få se.

Resan kändes dock inte som att den var hela 11 timmar lång, med lite sömn, allsång och härliga människor både i och utanför bussen blir resorna mycket kortare än vad man tror.

När vi kom fram var det dags för en behövlig middag och det blev en relativt tidig kväll eftersom söndagen bjöd på ännu en tidig morgon. 05.45 var det väckning och kl 06.00 satt alla på bussarna redo för en morgon safari. Turen började bra när vi fick komma riktigt nära ett gäng elefanter men efter det gick det bara utför. Vi såg tydligen massor av häftiga djur men inget jag uppmärksammade när jag satt längst bak i bussen jätte åksjuk, denna tur var den längsta bil turen jag varit med om och jag har aldrig varit så glad att komma fram till en campingplats som jag var då. Dock hann jag ta lite bilder på de fina elefanterna och efter att jag zoonat ut agerade Filippa fotograf.

Härligt att se att de andra i bussen hade det bra i alla fall!

Efter den allt för långa safari turen serverades frukost och nästan direkt efter bar det iväg till Masai byn, tyvärr följde jag inte med eftersom jag inte mådde så himla bra. Hoppas dock att jag tillsammans med familjen kan besöka en av byarna i jul för det verde vara en jätte häftig upplevelse. Slänger in lite bilder som tjejerna i klassen tog när dem var där så ni får en liten uppfattning om hur det bor.

När alla kommit tillbaka från byn var det dags för lunch och sen bar det av på en till safari tur. Lite nervös över att jag skulle bli åksjuk igen men denna gång gick det bra, gjorde dock misstaget och lämnade kameran i tältet. Även denna, precis som alla safaris, drog ut på tiden och det hann bli riktigt mörkt innan vi kom hem till campingen igen. Precis som kvällen innan blev det tidig sänggång för att komma upp rimlig tid till sista safari turen. En väldigt lyckad tur, trots grymt trötta ungdomar, men efter flera timmars tur och inte ett djur hittat på jätte länge så spottade vi äntligen lejon och en. Riktigt häftigt.

Efter denna tur fick vi lite brunch, som för mig innehöll typ cornflakes eftersom typ allt annat var slut, försökte bli mätt på detta eftersom jag helst inte ville åka hem med en tom mage. Hem vägen gick snabbare, lite eftersom vi inte gjorde lika mycket stopp, men det var riktigt riktigt skönt att komma hem till middag och sin egen säng. Ett stort minus var att internet låg nere när vi kommit hem. Det var en tillvissdel rolig men låååång helg.

Efter Hell's Gate och städkontrollen som är varje söndag så dog jag i min säng och sov riktigt bra i min säng. Veckan som varit har bestått av väldigt mycket häng på internatet och försök till att plugga. Fredagen bjöd på en promenad till Toi, de är en stor "marknad" där man kan köpa allt mellan himmel och jord. Här hittar vi alla kläder som skänks till behövande, detta eftersom de vill ha pengar istället för kläder. Men man kan också hitta saker som de gjort själva och väljer att sälja, ett exempel på detta är mitt Kenta armband som jag köpte där. Efter en dusch (man blir väldigt dammig av att vara där) och lite fix var jag och sex tjejer redo att gå mot Junction för att ha efterrätts provning. Grov matkoma hade vi när vi begav oss mot Libanesens balkong där vi bara satt och snacka tills bussen kom och hämtade oss runt 10 tiden. Helt klart bästa resan hem, ur högtalarna kom hög musik och vi alla satt i varandras knän för det fanns långt ifrån lika många platser som vi var människor på buss + att Calle hade shoppat en sopp tunna på Nakumatt.

Tyvärr slutade inte kvällen med samma roliga stämning men det bästa med att bo på internat är att man alltid har varandra nära så vi tog hand om varandra.

Vaknade tidigt morgonen där på av att solen sken in i mitt fönster, vid 12 tiden trängde vi in oss på en av skolans bussar och åkte iväg mot Karura Forest. Där spenderade vi några timmar och gick en bra bit, mysigt men varmt. Vid sju tiden blev det en väldigt spontan utgång som planerades ta slut ganska snabbt, dock kom Anna lite senare och övertalade mig att stanna, vilket jag är glad över. Vi var ca 10 personer som hade en jätte trevlig kväll på Art (en än gång hehe). När vi kom hem stod jag framför en tricky towers final mot Leo, tyvärr tog jag inte hem vinsten men Leo förtjänade! Kvällen slutade ganska tidigt på grund av extrem trötthet.

Söndagen igen och dagen bjöd på riktigt härligt väder, förmiddagen spenderades vid poolen, hann även med ett samtal med mina älskade kusinbarn. Oj vad man saknar dem. Vid två tiden stod en fika på Art på schemat med Chloe, Marina och Malin. Efter middagen tog jag tag i mitt enormt stökiga rum och sen dog jag i min säng. Vaknade upp lagom till att folk kom hem från restaurangen och var med dem ett tag innan sängen och serier kallade igen. Tråkigt nog tappade jag min telefon i Var riktigt trött efter denna helg.

I lördags ringde klockan redan 06.30. Ett gäng trötta men taggade tonåringar började packa ihop sina väskor och försökte få i sig lite mat i magen, som alltid här på SSN tar saker lite längre tid än vad man trot så bussen rullade inte ut från gaten innan 8. Men iväg kom vi i alla fall och destinationen var Hell's Gate. Där skulle vi spendera en natt med klassen och mentorerna, en mentors camping.

Bussresan tog ungefär två timmar och då hann vi även med lite turist aktiviteter och ett oklart klassfoto vid Great Rift Valley, vi stannade vid en utsiktsplats och det var sjukt mäktigt. Rift valley sägs den plats vi människor började vandra ut från och kalls därför för "människornas vagga". Utsikten går verkligen inte att beskriva i ord eller med bild.

Väl framme i nationalparken tog det väldigt lång tid innan bussarna fick åka igenom gaten, tror de berodde på att vi behövde betala inträde och att betala i Kenya går ALDRIG snabbt, saknar ICA's snabba effektiva kassor där hemma. (saknar dock inte priset på varorna haha). Men men efter ett tag fick vi äntligen klartecken om att åka in i parken och vår camping plats med bussarna.

Första aktiviteten på schemat var att sätta upp nattens sovplatser, tält. Lyckligtvis hamnade jag med tjejer som tältat förut och uppsättningen gick smidigt och snabbt, hade aldrig klarat de själv... Efter lunchen bestämde sig alla för att ta en promenad runt om i parken för att försöka få syn på några djur. Vi gick en väldigt lång bit med vi fick se både zebror och pumbas. Lite avundsjuk på den andra klassen som hade lyckats sätt giraffer...

Det var fruktansvärt varmt trots att vi bara hade shorts och t-shirt och det fanns ingen skugga på flera kilometer. Till slut fick några i klassen en jätte bra idé om att fråga några som jobbade där om vi kunde få skjuts en liten bit. De satt med automatvapen i knäna och förklarade att de var på babian jakt men att vi kunde få åka med dem en bit. Sjukt rolig upplevelse!

När vi kom fram till campingen igen var det inte lång tid kvar tills vi behövde börja med maten. Vi skulle woka grönsaker och kött och eftersom det tar ett tag var det viktigt att börja i tid på grund av att när solen går ner här blir det kolsvart och man ser ingenting. Duktiga som vi var hann både laga och äta den goda maten innan solen gick ner, vi fick till och med se när solen gick ner vid bergen, ruskigt fint.

Kvällen fortsatte som alla camping kvällar bör fortsätta med lekar runt lägerelden. Vi hade riktigt roligt och det blev inte överdrivet kallt. Men till slut kände jag att dagen hade varit lite för lång och jag visste att vi skulle upp relativt tidigt dagen efter så att gå och lägga sig var ett bra beslut. Ett sämre beslut var att sätta på sig två sockor, två mjukisbyxor, tre tjocktröjor, en dunjacka och en mössa och sedan krypa ner i sovsäcken. Ovan tältare och en konstant frysande människa vaknade upp och simmade nästan i sitt egna svett... mysigt. Har kommit fram till att detta med att tälta inte riktigt är min grej och jag fruktar Masai Mara nästa helg då vi ska sova i tält i två nätter...

Efter frukost bar de iväg mot nya äventyr, vi rullade nämligen mot värmekällorna. De är en pool med vatten från de naturliga värmekällorna det är så pass djupt där så vattnet värms upp av lavan under marken. En väldigt märklig och speciell känsla, vattnet var helt vitt, man blev jätte glidig på kroppen och det luktade ägg (pga svavel). På hemvägen var man lagom trött och efter att vi haft lite allsång på bussen så tror jag att många däckade. Jag tyckte det var fruktansvärt skönt att komma hem till sin säng och en dusch i alla fall.

I fredags kom dagen jag länge längtat efter, jag fyllde nämligen 18 år! Kvällen innan låg jag och tänkte på hur det skulle vara att fira födelsedagen utan min älskade familj, hemlängtan kom smygandes när man tänkte på alla där hemma.

Jag vaknade dock på bästa möjliga sätt, klockan 8.30 (ingen sovmorgon direkt), tryckte sig en hel drös människor in sig i mitt lilla rum samtidigt som de sjöng ja må hon leva och kastade ballonger över hela mitt rum. Dagen till ära fick jag en glitter hatt, problemet med denna var att glittret inte satt fast på hatten utan fastnade på allt annat så alla var helt täckta i glitter. Tjejerna hade varit så söta och fixat presenter till mig, fick även ett jätte fint halsband från familjen hemma i Sverige. Självklart får man inte glömma min Kenya hatt som jag fick av Fabian haha!

Som sagt var va det en tidig morgon och med tanke på att fredags kvällen avslutade för sent var jag sjukt trött men mitt humör var ändå på topp, tack vare alla fina människor här! Som vanligt på lördagar serveras det brunch och idag var det viktigt att äta mycket, för vi skulle ut på äventyr. Klockan 10 rullade skolbussen ut från gaten med alla treorna och vi började vår färd mot Elephant orphanage. Det tar hand om elefant bebisar som blivit av med sina föräldrar på grund av tjuvskytten. Det var en väldigt speciell upplevelse och elefanterna kom så nära att man kunde klappa, en av dem försökte till och med sno Filippas telefon. Det var en man som stod och pratade, tyvärr hörde man inte mycket av vad han sa, det var väldigt många turister där som, precis som vi, ville klappa och ta kort på de söta "små" varelserna.

Efter ett tag tappade vi fokus och bestämde oss för att ta lite gruppbilder istället. Folk kollade lite snett när vi började ta kort på oss själva istället för på elefanterna. Efter photo shooten vandrade jag och Klara tillbaka till bussen och väntade på resten av klassen. Vi hittade helt klart bästa väntplatsen, upp på skolbussens tak!

Efter en hel del väntan rullade bussen iväg igen och nu mot Giraffe center, där va det sjukt mycket folk och jag nöjde mig med att mata giraffen en gång och sen gå tillbaka till bussen. Vid de här tillfället var jag fruktansvärt hungrig och mina tankar fanns bara på lunch. Tur som vi har blev vi avsläppta vid Junction (efter en väldans massa bilköer) och vi sprang till Art cafe för att käka lunch. Allt gick fel med lunchen, fel beställningar och krångel med notan men mätta och belåtna var vi i alla fall när vi gick där ifrån. Ett snabbt stopp på Nakumatt för inköp av nudlar och mango juice sen en promenad hem till internatet. En snabb 20 minuters nap och sedan blev det fix inför kvällen. Vid 19 tiden hoppade 17 fixade (för en gång skull inte i pyjamas och osminkade) personer in i skolbussen redo för middag. Mysigaste att sitta på ett långbord med alla fina människor och vid slutet av middagen kom en till överraskning. De hade sagt till att jag fyllde år så personalen kom, spelandes på gamla cola flaskor och bestick, och sjöng för mig. Sjukt rolig och speciell upplevelse, väldigt god choklad tårta också! Väl hemma igen blev det relativt lugnt, mycket beroende på att några blivit grounded. Men vi satt länge i zebra och snacka skit tills Magnus kom och väckte oss och sa att vi behövde gå till våra rum och sova.

​Söndagens aktivitet var att ligga i zebra och chilla heeeeela dagen. En pizza beställning gjordes vid två och kom fram halv fem, trots allt väntan var pizzan fruktansvärt god. Matkoman var enorm och orkade tyvärr inte äta skolans middag som serverades vid fem, haha. Några drog iväg till UTAM senare på kvällen men jag gick och la mig, vaknade upp och mådde väldigt dåligt. Så idag spenderas dagen på mitt rum, börjar redan nu bli lite sällskaps sjuk, galet hur snabbt man vänjer sig vid att alltid vara med folk.

Tack alla som var med och gjorde min 18 års dag bäst!

Än en gång sitter man här på läxis och försöker bli klar med allt man har. Känns lite orättvist att vissa inte har en ända sida att läsa medan vissa alltid har något att göra på läxis. Igår tog jag dock en paus från pluggande för att dra ett helt gäng med tjejer till Art Café för lite gott att dricka och käka.

Vädret är fortfarande bajs och kommer tydligen vara det ett bra tag till... Men morgonen var ändå bra eftersom jag fick prata med hela familjen innan skolan, första gången på 2,5 vecka! Dagen fortsatte bra med bara roliga lektioner och sedan blev det Art igen innan det var hemgång för att hinna hem till läxis. Imorgon är första inlämningen och sen ska jag ta ledig hela helgen, fyller ju trots allt 18 på lördag och det gör man bara en gång!

Nu ska jag inte använda läxis till bloggtid utan verkligen sätt mig med min religion och bli klar!

Igår efter skolan drog vi iväg ett gäng till Junction för att fixa lite saker och äta frozen yogurt. Väl tillbaka på internatet väntade läxis som igår inte var jätte produktiv, detta är varför hela min dag idag har gått till att sitta framför datorn och skriva religion. Efter läxis blev det kvällis och idol mys.

Dagen har bestått av att gräva fram de varmaste kläderna i garderoben. Det är rent ut sagt svin kallt här nu och alla går runt i dun jackor och uggs. Min fina vän Filippa drog till och med fram sina vantar här i kylan, haha. Skolan blir jobbigare nu när de är så kallt eftersom klassrummen är byggda så att de inte ska bli för varma vid sommar tiden här i Kenya så är dem i nu läget lika kalla som utomhus...

Bloggen har väll inte varit en aktivitet som prioriterats under denna helg. I fredags var första dagen vi fick gå utanför internatet utan boarding personal, detta firades med en fantastisk middag på mambo italia med mina finaste klassisar.

Kvällen fortsatte sedan med pingis, skratt och snack. Med tanke på att de var aktivitets dag morgonen efter var det inte bästa idén att ligga uppe till morgontimmarna... Stor del av internatet gick iväg till toi market, tråkigt nog tog tröttheten över mig och jag blev kvar på mitt rum, dock var det ett par riktigt behövliga sov timmar.

Lördag kväll samlades många i zebra rummet (typ umgänges rum här på internatet). Pyjamas var dresscode och alla bunkrade upp med snacks. Tanken var att kolla på en film men snasket tog slut snabbt och vi bestämde oss då för att beställa milkeshakes till internatet. Vi ringde till art café och 30 minuter senare kom en moppe med massa olika milkeshakes. Riktigt schyst, sjukt billigt med hemkörning här också, avgiften ligger på 100 schilling vilket motsvarar ungefär 9 svenska kronor.

Söndagen börjar som den alltid gör här på SSN med pannkaksfrukost. För min del blev det sedan städning av rummet, har nämligen städkontroll på söndagar. Som tur var fick jag avbryta den tråkiga aktiviteten när vi kl 14 åkte iväg till The Hub. Ett jätte mysigt köpcenter som vi spenderade någon timma i och åt en väldigt söt våffla. Det bästa var dock resan dit, alla människor är så glada och jag älskar att rulla runt på Nairobis gator med fönstret öppet och hög musik i öronen. Väl hemma igen blev det städkontroll som jag tack och lov blev godkänd på, somnade tidigt vilket jag är glad för. Måndag morgon bestod av tvätt och fix innan skolan började och nu sitter vi en hel grupp och försöker plugga religion med monsters inc i bakgrunden.

Min uppdatering här på bloggen skulle jag inte säga är speciellt bra, men har faktiskt en riktigt bra ursäkt. Internet har inte fungerat och kom äntligen tillbaka igår efter att ha varit borta i två dygn. Sjukt hur beroende man är av uppkopplingen, vi planerade att gå till Art café bara för att kunna använda deras internet, haha.

Nu ligger jag Wilma och Klara i zebra och väntar på att våran lektion ska börja. Vi har ganska många sovmornar vilket är skön, dock stänger frukosten redan kl 08.20 så om man vill få i sig lite käk innan lektionerna gäller det att gå upp trots sovmorgon. Detta kan faktiskt vara rätt skönt för då får man en lugn timme som man kan göra vad man vill på innan skolan börjar, det är jag absolut inte van vid!

Sjukt att det redan är torsdag, dagarna har gått från att vara långa till korta. Trots att stor del av dagens timmar spenderas i klassrum känns det som att tiden går snabbare nu än vad den gjorde för en vecka sen.

Imorgon är dagen många elever på internatet längtat efter, dagen då vi får börja gå själva från internatet utan en boarding personal. Förhoppningsvis hinner vi få våra skol-ID tills dess, Vi behöver skol-ID när vi vistas utanför internatet eftersom det är lag på att man ska kunna legitimera sig här i Kenya. Så är de inte klara antar jag att vi får vänta på att gå ut själva lite till...

Idag är en lång dag som består av många olika ämnen, lyckligt vis bara roliga ämnen. (om man bortser från engelskan som börjar nu om 20 min...). Efter att skolan är slut ska vi träna (?) zumba. Ska bli kul!

Igår kväll när jag hade lite extra energi efter "läggdags" fixade jag äntligen mitt rum. Nu sitter bilder upp på hela väggen.