torsdagen den 9/11-17 åkte vi till Lugnets skidstadio i Falun.

När vi hade köpt spårkort satte vi på oss pjäxorna samt tog ur skidor och stavar ur takboxen för att sedan gå till spåret. Spåret var ca 800m långt och bestod till mestadels av backar som var både utför och nerför.

Efter att ha värmt upp i cirka 30 minuter gjorde jag mig redo för ett litet race för att se hur mycket jag orkade. Racet som jag skulle köra var 3 varv alltså en total sträcka på ca 2,4 kilometer.

Efter att ha gjort det fick jag även chansen att testa mina ny stavar från Salomon som var otroligt lätta och nätta att köra med.

När skidåkningen var avklarad åkte vi hem till Västerås igen men på vägen lämnade vi av två skidvänner som följde med oss.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Idag söndag den 5/9 -17 körde jag backträning på Anunds hög då jag först började med att löpa ca 3 kilometer till Anunds hög vilket inte är någon kuperad eller svår löpt väg eftersom att jag sprang på sidan av en bilväg.

.


När jag var framme vid Anunds hög satte jag på mig stavarna och joggade till backen/kullen som är ca 60m långt upp till toppen och är väldigt brant. Sen satte på tiden och sprang upp så snabbt jag bara kunde med stavarna och landade på 13 sekunder i tid sen joggade jag ner igen och andades lite och efter det sprang jag upp igen och landade tidsmässigt på 12,55 sedan höll jag det tempot i 14 rundor men avslutade med en tid på 11;66 vilket var ca 2 sekunders förbättring sedan första rundan vilket är bra eftersom att man inte ska tappa på slutet av t.e.x ett lopp.

Den här sommaren har jag inte tränat så mycket intervaller i backar utan mest kört vanlig löpning eller rullskidor men jag tycker att det här var ett bra träningssätt och tror med all sannolikhet att jag kommer träna mer backintervaller eftersom att det är bra för styrka ,kondition och exlosivitet.

Likes

Comments