Fly high yogan som jag hade sett fram emot så mycket imorse var inställd. Vad gör Axelina då? Tjurar ett tag, bokar kommande boende på Bali och drar sen på vandringsskorna👟
Blev en nätt promenad till öns högsta punkt. Är bara drygt 70 meter, men gå där själva i 31 graders värme och stekande sol så får ni se att det faktiskt var lite jobbigt. Har blivit min nya grej att göra dessa turer när det är som varmast tror jag. Jaja, det blir ju extra bra träning, svettas som en gris just nu🐷💦
Var inte finaste utsikten, men tog lite bilder ändå.

Tyckte även att det var en bra idé att springa ner för dessa trappor👍🏼

Stannade nu för lunch strax innan jag är tillbaka på boendet. De måste tyckt att jag såg lite äcklig ut med svetten rinnande, för de startade en fläkt precis ovanför mig och pekade på den och log. Eller så var de snälla. Men jag tror på det första.

Nu ska jag bada.

Gili Trawangan, Dykning

Jaha ja. Då har en månad gått sen jag rymde hemifrån. Faktiskt närmare 5 veckor nu, men men. Har ångrat detta med blogg lite, orkar/hinner aldrig skriva här. Det är tråkigt för er som faktiskt går in här regelbundet för att läsa om vad jag har för mig. Men om det är okej för er så kan jag fortsätta med dessa ytterst sporadiska inlägg?

Hur är livet här på Gili T då? Ganska bra, tackar som frågar. Har förmodligen haft bed bugs i sängen inatt så jag har mer bett på min kropp än ren hud. Skönt :). Är också ständigt trött. Lägger mig som vilket barn som helst vid tio-tiden, men är ändå ett vrak på dagarna. Vaknar ganska mycket på nätterna och sen framåt femtiden när de på öns moské börjar sjunga i ca en kvart. Men idag hade jag en ledig morgon från dykandet, så drog mig ända till nio! Har nog inte hänt sen jag åkte hemifrån känns det som.

Man trodde ju att det skulle vara en slags detox att åka till en ö utan motordriven trafik. Men istället blir man terroriserad av tutor från hästarna och plingor från cyklarna. Ska köpa hörselkåpor och gå mitt i vägen som protest.

Har ätit på nattmarknaden ett par gånger. Varje stånd är som en buffé, där varje rätt kostar mellan 5- och 10 tusen. Alltså 3-6 kr. Finns även efterrättsbuffé, även där mellan 3-6 kr. Mums. Blir väl ungefär 20-30 kr per middag. Älskar Indonesien. Bästa landet för en budgetmedveten (snål) backpacker. Men kommer nog bli ändring på matvanorna i Thailand, mer om anledningen till det senare..

Liten nyhet: klarade min Open Water Diver i torsdags!🐢 Fick kortet av min instruktör Matt under vattnet på vårt safty stop på det sista dyket. Så stolt🌟 Och jag tycker tydligen att dykning är så roligt att jag nu är mitt uppe i att ta Advanced Open Water Diver. Så kan det gå när haspen inte är på, som morfar lärt mig att det heter. Blir alltså kvar här på Gili T längre än planerat, men vem kan klaga? Har inget bättre för mig och detta är inte så illa. (Förutom bed bugsen) (Men det är inte dykandes fel).

Ikväll ska jag nog lyxa med att äta middag på TacoCorner en tvärgata in från "huvudgatan" (längs vattnet) och sen kanske ta en massage. Eller så slutar det med ris, "majskakor" och kycklingknyte på nattmarknaden för 15kr. Det märks🙂 (Det senare vet jag ju är gott, taco:n kankse är en flopp!).

Yogastudion jag går till här👇🏼

Inte konstigt att det konsumeras så mycket Bintang, det växer på träd här!

Glömde att starta Endomondo när jag började gå och sen dog mobilen innan jag hann tillbaka. Men jag gick hela vägen runt, lovar!

​Jag = bäst. Frukostpepp👌🏼

Gili Trawangan

Idag checkar jag in på dykskolan och imorgon börjar det. Tänker självklart lite extra på dig då pappa, både din födelsedag och något du tycker om att göra. Det är ju faktiskt du (och mamma) som har inspirerat mig till att vilja ta ett dykarcertifikat🐙

(Bilden är från gårdagens snorkling)

Lombok, Gili Trawangan

Förra fredagen kom jag alltså till Lombok. Åkte först proppfull bil (fick ha fötterna på ryggan för golvet var fullt) i drygt en timme till hamnen i Padang Bay. Vänta på båt, då inget någonsin är i tid och sen tog det 1 1/2 timme till Bangsal här på Lombok. Där hyrde jag moppe och åkte till staden Senggigi. Checkade in i min lilla hydda och gick sen för att äta middag på stranden!

På lördagen checkade jag ut, gick en sväng i Senggigi och tog sen mitt pick och pack och körde ner till Kuta (en stad i södra Lombok). Där bodde jag på ett homestay (med 3 urgulliga hundar) lördag- fredag. Så nästan en hel vecka.

Använde moppen flitigt i veckan. Började dock inte så bra när jag i lördags skulle till affären och köpa vatten. Kliver av min moppe och kommer för nära avgasröret på den som parkerat bredvid. Så har ett stort, fint brännsår på höger vad nu! (varning för bild nedan!!)

På söndagen var jag vid stranden Selong Belanak, måndagen följde jag med på snorkelutflykt som ägaren av boendet anordnade och tisdagen var åter igen vigd åt en strand- denna gång Tanjung Aan & Pink Sand beach. Se bilder nedan på pink sand ":-)". Onsdagförmiddagen spenderade jag hemma för att kunna ringa mamma om mitt sår när hon vaknat. Det är bra att kunna facetimea en sjuksköterska när man behöver lägga om sitt sår! Eftermiddagen spenderades på Kuta beach- inget att hurra över, men men.

Torsdagen hade jag planerat att äntligen gå på yoga igen!! Synd bara att jag vaknade med världens magont och fick ligga hemma precis hela dagen.. Åt ris till alla måltider (fick gratis av boendet = gjorde inte av med en krona den dagen!) och sov/ tittade film om vart annat.

Så kom fredagen (i förrgår) och det var åter igen dags att packa ihop och åka vidare. Styrde mot Lomboks huvudstad Mataram för att köpa nya plåster (och äta lunch på McDonalds) innan jag körde ytterligare en timme till Bangsal. Åkte som på alpvägar fast i djungelversion med apor längs med vägen. Fantastiskt. Ytterligare vägar som morfar, mamma och pappa skulle älska att åka MC på!

Igår lördag tog jag efter frukost en "public boat" till Gili Trawangan (var enda turisten på båten, kändes lite coolt). Tog bara 20 minuter och när jag kom fram traskade jag till mitt hostel som ligger ca 10 minuter från hamnen. På denna ö finns det ingen motordriven trafik alls. Antingen hyr man en cykel, gå eller åker häst och vagn. Det vill jag dock inte göra, hästarna verkar inte behandlas så bra tyvärr. Gick längs stranden till jag kom till öns norra del och då vände jag tillbaka ner igen och lade mig på stranden för att sola. Ända till det började ösregna. Härligt det här med omväxlande väder!

Idag ska jag på en snorkelutflykt tillsammans med två från mitt hostel. Och imorgon är dagen som jag längtat efter SÅ länge!! Ska påbörja min dykarkurs😄

Selong Belanak👇

Snorkling vid "The secret Gillis". Minsta ön tog mig 3,5 minut att gå runt🏝

Tanjung Aan👇🏼

På jakt efter rosa stranden. Gick inget bra om vi säger så.

På vägen hem stannade jag till vid en "hål i väggen-affär" och köpte lite godis för 1000idr (0,6kr). Ägaren ville visa mig "sin" rosa strand. Där kunde jag faktiskt se röda partiklar av korall i sanden, så jag är nöjd🙂

Vägen mellan Mataram och Bangsal. En apa var på väg att sno min vattenflaska, men lyckades undvika det🐒

Framme på Gili Trawangan!

Ber om ursäkt för dålig kvalité på bilderna. Min GoPro är trasig och mobilkameran är inte i sitt bästa skick den heller..

Nu ska vi snorkla! Hörs👋🏼

Bali

Nu var det ett tag sen! Har inte riktigt haft tid eller ork att blogga, men ni får hålla tillgodo när inläggen väl kommer. Prioriterar min pappers-dagbok som är lite mer personlig😉

Nu kommer massa bilder och lite text från senaste veckan, jag skriver var bilderna är ifrån såklart :)

Onsdag 20/9: Rolig moppeväg (mindre roliga trappor) till Green Bowl Beach. Man kunde varken sola eller bada där, men Alice och jag fick en del fina bilder i alla fall.

På onsdagskvällen åkte vi till Kuta för att shoppa på H&M och äta på McDonalds :)

Fina rummet som Alice och jag hyrde 18-23/9.

Torsdagen tillägnandes Nusa Dua och stranden där. Titta bara vilken bra väg det var dit! Älskar Google Maps❤ God mat och härligt med en banan-milkshake efter några timmar på stranden.

I fredags var det äntligen dags att ta båten över till ön Nusa Penida. Där hade vi ett par olika platser att besöka.

Första sevärdheten var denna. Kelingking beach. Riktigt häftig vy! Jag var lite sugen på att gå ner till stranden, men det var inte Alice. Så vi nöjde oss med att se den uppifrån.

Broken beach & Angel´ s Billabong. Gick ner i vattnet för att ta kort vid Angel´s Billabong och när jag skulle gå upp så halkade jag såklart och skar upp foten. Så nu har jag ett fint sår där :) (ska använda badskorna hädan efter).

I början av dagen var vi så peppade! Blev lite jobbigare när vi fick punka på väg till dagens sista mål. Vad gör man? Försöker göra sig förstådd genom att blanda enkla engelska ord med teckenspråk. Till slut fick vi följa efter en ung kille (Alice drog moppen och jag blev skjutsad :) till en man som tog hand om den. Så där lämnade vi mopeden och blev skjutsade till hamnen av unga killen och hans kompis för 100 000 idr var (Ca 60kr). Rena rånet, men vad skulle vi göra?

Sen kom lördagen och det var dags för oss att åka tillbaka till Canggu. Jag hämtade min stora väska och tog sen en taxi till Ubud. Bor på ett jättetrevligt ställe (för 42kr natten!!).

I söndags gick jag, Julia och Josefine (två tjejer från surfcampet som helt oväntat dök upp här) till Monkey Forest! Så häftigt med små (och stora) apor överallt! Hade några på mig som ville ha banan och ibland också sötpotatis (som de matas med vanligtvis).

Måndagen spenderades på moppar! Äntligen fick jag köra igen :) Den här gången med Julia bakpå och Josefine på en till moped bakom.

Julia och Josefine, mina räddare i nöden. Världens snällaste personer utan tvekan.

Vi åkte till de berömda risterrasserna vilket var en mäktig upplevelse. Gick runt bland "våningarna" och fotade och förundrades. Var även vid två tempel och ett vattenfall. Vattenfallet var tydligen väldigt roligt, utifrån mitt posande..

I tisdags åkte tjejerna vidare och jag blev ensam för första gången på resan. Jobbigt i början, men börjar vänja mig nu. I går (onsdag) började jag dagen med yoga på Yoga Barn kl.8. Vilket häftigt ställe!

Och så slutligen idag torsdag då. Halv 9 blev jag upphämtad för att åka på rafting. Det var superkul! Och vilken natur runt om floden. Wow.

Nu är klockan strax efter 10 på kvällen här och jag måste packa. Imorgon ska jag åka mot ön Lombok klockan 7, så borde verkligen sova strax! Skriver snart någon gång igen.

Befinner oss nu på ett litet hotell i Ungasan (tror jag att stället heter, alla städer smälter ihop med varandra här) och här ska vi bo till lördag. Äter fantastisk frukost om mornarna, titta bara:

Mjölk och müsli i en nudelkopp😃 Idag hade jag till och med banan i! (Var tvungen att köpa 20 istället för 2 igår, så måste göra av med dem).

Precis när man kommer in är poolen rakt fram och sen en liten reception till vänster. Vårt rum består av en dubbelsäng och inte så mycket mer, ett kylskåp och liten toa. Funkar perfekt för oss!

Igår var vi först på dreamland beach på dagen och sen på kvällen åkte vi till Uluwatu temple för att titta på solnedgången. Älskar att åka moppe, är ä så glad att vi har dessa ända till lördag!!

Bali

Nu har jag varit på surfcamp i en vecka och idag är det dags att dra sig härifrån!
Men först lite snabbt om veckan som varit. Vi har haft surflektioner 2 timmar om dagen i 5 dagar, men jag missade en dag för jag har blivit sjuk. Gick från jetlaggad till förkyld, kul. Campet har varit bra i övrigt, alla här är så himla härliga! Har bott i ett rum med två våningssängar & jag hade överslafen. En norsk, en svensk och en finsk tjej har också bott här, alla hur trevliga som helst.
Det kommer lite videos nästa vecka om jag lyckas få till det, från en snorkelutflykt och en rundvandring här på campet. För stunden får ni nöja er med surfbilder och lite mobilbilder från Tanah Lot Temple som jag och Alice (svenskan i mitt rum) åkte moppe till igår. Och pappa du kan vara lugn! Du har ju sagt att jag ska se mig om i närheten/på resande fot och inte bara på själva resmålet. Så jag tittade jättemycket på utsikter och runt mig igår när jag körde moppe (i galen vänstertrafik)😘

Från bilen på väg till surfen.

En strand från snorkelutflykten.

En vanlig dag på campet (var i grupp 1B).

Shady schack där vi åt lunch en dag.

Sjuk Axelina och gosig katt.

Tanah Lot temple igår kväll vid solnedgången.

Lite blandat från veckan och grupp 1A&B på gruppbild🏄

Nu ska Alice och jag hyra varsin moped och dra oss söderut för en veckas upptäckande tillsammans. Boende är bokat, så vi ska bara hitta dit. Kommer lämna våra stora väskor hos en svensk här i Canggu, så vi ska leva på bara små ryggor hela veckan. Får väl se hur det går.. Men vi kan ju inte ha med de stora på moppen hela vägen, så det får lösa sig! Måste gå nu, Alice har väntat tillräckligt länge på mig haha.

Vi hörs när jag har wi-fi, tid och ork. Hej så länge!

• Bali

Hej från Bali!
Landade för lite mer än 24 timmar sen och sen dess har jag hunnit med en hel del. Är på surfcamp den här veckan, så blev upphämtad av dem vid flyget vilket var skönt. Fick middag här på campet och sen skulle jag försöka sova. Vilket är helt omöjligt när man är jetlaggad, så vid tre tror jag att jag somnade. Så ringde klockan 6.15, fy.

Så idag har vi surfat och det gick super! Stod upp på första försöket såklart🏄🏽‍♀️ Har inga bilder därifrån än, men det kommer!

Imorgon är det först stranden som gäller och sen är det surf igen!
Mamma, lägger in en bild på ett magnoliaträd för din skull här👇🏼 (var lite molnigt på eftermiddagen, men det är bara skönt så här i 30 graders värme..)

• Bali

Nu är det som rubriken säger bara en ynka vecka kvar till dagen D. Men det har nog inte min hjärna fattat än tror jag. Ska dock ha min första hejdå-middag ikväll och då kanske det blir mer verkligt.

Jobbet på Stångågården slutade jag ju i torsdags och sen dess har jag dragit nytta av ledigheten på bästa sätt!
Fredag-lördag var David och jag ute och seglade och idag har vi varit med hans brorsdotter på ALV😄

Nu är det som sagt dags för första avskedsmiddagen, vi hörs👋🏼

Förberedelser

Hej igen bloggen.
Nu är det ett tag sen som jag skrev här senast. Det börjar verkligen dra ihop sig nu! Har två arbetsdagar kvar och sen börjar nedräkningen från 10, 9, 8...

"Hur känns det?" "Har du börjat packa än?" "Vad säger dina föräldrar?".

Dessa frågor är vanligare att jag hör nu för tiden än kommentarer om vädret (om det ens är möjligt i Sverige?). Men det är väl inte helt ologiskt. Det känns bra (med en matsked nervositet och några kryddmått panik på toppen), jag har börjat lägga fram lite saker och mina föräldrar tycker att det ska bli roligt, men vill gärna inte att jag är borta längre än den planerade tiden.

Sist skrev jag att jag skulle höra av mig när jag började ha panik inför packningen och så. Det har jag inte riktigt än, men det kommer snart så ni kan vara lugna. Jag uppdaterar er.

Nu ska jag njuta av det kalla vädret ett tag till, vi hörs👋🏼