Vietnam, Laos

Hej från Laos!
Spenderade två veckor i Vietnam och hann med att se och uppleva en hel del. Håller det kortfattat här, för måste skriva i fatt i min dagbok igen med haha. Men bara två (nästan tre) dagar, så inte så farligt.

Var tillsammans med två av tjejerna från gruppen på spa i Nha Trang. Hur skönt och välbehövligt som helst.

Blev kär i staden Hoi An. Kanalen, lyktorna som förtrollade kvällen och alla mysiga gränder och butiker. Skulle absolut kunna åka tillbaka dit och bara strosa runt ett par dagar.

I Hoi An var vi även på en demonstration av hur man gör nudlar. Fick testa själva och sen blev vi bjudna på lunch.

Mycket hände i Hoi An, så även en cykelutflykt. Hälften av min grupp var med och ungefär halva andra gruppen också. Den bra halvan som tur var haha. Vi cyklade förbi en buffalo som tog sig ett bad, risfält och stannade även på en del andra ställen. Bland annat fick vi se hur risvin görs (och smaka en shot), vi mötte de äldsta bönderna i stan och så fick vi testa att åka bambu-korgs båtar.

I staden Húe hoppade vi alla upp bakom en local på moppe och åkte på äventyr. Fick även på denna utflykt se en hel del, bland annat hur man tillverkar både hattarna som alla har på sig och hur man gör rökelse, hur ris förbereds och sen såklart något slags tempel.

Totalt blev det tre nattåg i Vietnam. Jag gillar dem, men inte så kul att gå upp vid fem varje gång man ska gå av.

Halong bay fick vi se från en båt. Fick lunch på båten och gick även av för att gå igenom lite grottor.

På väg med buss från en stad till nästa stannade vi för att se hur pärlor tillverkas. Vi fick även välja en mussla att öppna för att se om den hade en pärla- vilket var 30% chans att den hade. Självklart valde vi rätt för i musslan låg en pärla. Häftigt.

I Hanoi gick jag med en av killarna från andra gruppen till Womens museum. Var jätteintressant och se Vietnams historia ur ett kvinnligt perspektiv. Fanns allt en del tjejer/kvinnor med krut i under krigsåren.

I Laos huvudstad Vientiane besökte vi Buddha park, Pha That Luang & Patuxay Park innan det var dags att åka vidare till Vang Vieng och sen hit till Louang Prabang.

Hittills har denna turen varit bra. Det tråkigaste var att när vi flög vidare till Laos så avslutade den andra gruppen sin tur och de åkte alla hem till sitt. Så nu är det "bara" min grupp kvar, vi åtta tjejer. Men de är superhärliga hela bunten, så nemas problemas.

Kambodja, Vietnam

Hej!!
Nu händer det så mycket att jag inte ens har tid att skriva i min dagbok om kvällarna. Det ni. Är nu i Vietnam, men har också hunnit med att avverka Kambodja sen jag skrev sist. Det går undan som sagt.

Reser med ett helt fantastiskt gäng, så har kul från att jag vaknar till jag går och lägger mig (om jag nu lägger mig)! Kan inte skriva om allt vi gjort för det skulle ta mig flera timmar, men några höjdpunkter har varit:
•Killing Fields i Kambodja. Fruktansvärd plats, men nyttigt att se och lära sig mer om.
•Beachparty i Sihanoukville med både mitt gäng och gruppen som reser parallellt med oss.
•Soluppgång vid Angkor Wat.
•Krigstunnlarna i Vietnam.
•Flytande marknad med världens godaste ananas.

Detta kanske inte lät så värst, men ni skulle träffa människorna jag hänger med så skulle ni fatta att detta är livets resa✌🏼

Nu börjar jag fundera på vart jag ska efter denna turen.. Hem? Australien? Filippinerna? Vem vet🤷🏼‍♀️ Vad det än blir kommer det nog bli jättebra iallafall.

Vi hörs när vi hörs, under tiden ska jag leva livet👋🏼🤙🏼

Min grupp till vänster och min grupp + en del av andra gruppen till höger❤️❤️

En av alla krigsskador👇🏼💥

Och just ja! Om ni inte känner för att gå mellan landsgränser, exempelvis Kambodja👉🏼Vietnam så är det bara att svimma! Då får man gratis skjuts tillsammans med bagaget👌🏼

Thailand, Chiang Mai

Sen sist har jag hunnit med en hel del. Zipline & vattenfall en dag och elefantpark & kvällsmarknad en dag! Har varit skönt med fullspäckade dagar, men igår åkte tyvärr de andra vidare norrut. Så nu är jag själv igen, men det är jag ju van vid👍🏼

Jag har tyvärr inte yogat på en studio sen Gili T (en månad sen!!!) på grund av lite olika anledningar. Men den främsta är att jag inte har känt glädje och inspiration nog till att göra det. Skittråkigt då det annars är något jag njuter av. Men idag tvingade jag (och mamma) mig iväg till en studio för 90 minuter vinyasa. Kändes bra, men jag måste jobba upp mitt sinne så att jag kan börja njuta mer av det igen.

Nog med tråkigt prat! Slänger in en hel drös med bilder från de senaste dagarna här nere👇🏼

Har varit på Kattcafé med! Förmodligen världens bästa affärsidé. Satt kvar i flera timmar haha😻

Thailand, Chiang Mai

Jahaja. Tydligen har jag rest runt i drygt nio veckor. Missade alltså mitt jubileum med en hel vecka.. Så kan det gå när en inte har koll på varken veckodagar eller ännu mindre veckonummer🤷🏼‍♀️

Är nu i Chiang Mai!! Coolt, häftigt, fränt osv. Tog nattåg hit från Bangkok och HERREGUD. Varför är ett Thailändskt nattåg bättre än våra svenska? Bara en enkel fråga. Ska vara här några dagar innan det bär av tillbaka till Bangkok en dag och sen mot Kambodja!! Lääängtar.

Här är det ingen vila planerat, har hakat på sex andra backpackers från olika delar av världen att göra utflykter med! Idag har fyra av oss hyrt moppe och kollat in tempel & vattenfall, imorgon ska vi alla på zipline och onsdag är det en elefantpark som gäller. Nattmarknad, yoga, coola caféer och sen är nog dessa dagar till ända. Nu ska jag boka nytt boende och sen äta middag med mina nyfunna vänner👋🏼

Glada killar som precis fått böter av thailändska polisen🙌🏼

Våffla med banan i😻

Så taggad på dessa utflykter👏🏼

Bangkok

..Jag och min ryggsäck alltså. Igår var det två månader sen vi gav oss ut på äventyr. Tiden går så himla fort! Men samtidigt också så långsamt. Lustigt det där med tid. Hemma så har mamma erkänt att det är lite tomt. Men än är det inte dags att åka hem! Mer än halva resan ligger fortfarande framför oss, mig och ryggsäcken🎒

För att fira vårt jubileum åkte jag idag till IKEA. Det tog två timmar med både buss, skytrain & taxi. Men vad gör man inte för jubileum? (Hem tog det 3 timmar, kul.)

Kallar dessa bilder för: ”saker som Axelina hemskt gärna skulle köpt, men det får inte plats i väskan”.

Nu har jag fyllt på med lite svensk energi och klarar nog ett par månader till av resande! Vi hörs👋🏼

• Bangkok

Thailand, Bangkok, Koh Phangan

Hejhej! Här kommer ett gästinlägg från Moa som var och hälsade på i Thailand ett par veckor.

Resan av kontraster

Denna nästan två veckors semester har varit händelserik och fylld av kontraster.

Jag bytte frost mot 30°C när jag flög från Arlanda till Suvarnabhumi i Bangkok. För första gången åkte jag på en långresa, och själv dessutom. När jag kom fram var jag trött och kände på hur det är att resa själv, så som Axelina känt det. En känner sig ensam. Trygghet och säkerhet hemma blev till nervositet och ensamhet långt borta från vardagen.

Dagen efter tog jag mig till det hotell som vi skulle sova på och vem kliver ur bilen bakom mig om inte Axelina! Kändes som en enorm lättnad och glädje att äntligen träffa henne igen. Så skulle vi göra Bangkok tillsammans. Två förvirrade, trötta tjejer som inte riktigt visste vad de ville. Det blev nattmarknad i Patpong där dofterna från alla matstånd fick en att kväljas och samtidigt vattnas i munnen. Där klock-kopiorna avlöste varandra och det kom fram försäljare så fort man stannande till för att titta lite kort på nåt av alla färgstarka plagg. Pad-thai fick bli middag, med läckerheten sticky rice med mango till efterrätt. Som thailändsk ris a'la Malta ungefär. Vi somnade i värmen med ljuset av en reklamskylt blinkande utanför fönstret.

Sen den första dagen tillsammans i Thailand har vi upplevt mycket. Det har inte varit någon hänga-på-playan-semester. Det har för mig varit att hoppa in i en backpackers liv för två veckor. Matmarknader och shopping. Knattrande, förvirrande båttur på floden förbi alla sevärdheter i Bangkok. Nattbuss och färja med illamående och obefintligt helljus. Platta gator fyllda med rusningstrafik i Bangkok och kurviga vägar med 20° lutning utan ett annat fordon i sikte på Koh Phangan. Storstad och regnskog, vattenfall och stränder.

Vi har hunnit med en halvdag på stranden då solen faktiskt lyste, och åkt moppe i ösregn som aldrig slutar utan bara tilltar i styrka. Vi har festat loss på full moon party i Haad Rin och myst ner oss under täcket med en bok med regnet smattrade mot taket. Jag har känt mig uppgiven och lycklig, skrattat och gråtit. Men mest av allt har jag umgåtts med min absolut bästa vän. Utan henne hade jag inte åkt till Thailand. Utan henne hade jag inte skrattat åt eländet i att allt är blött och kallt, när vi förväntat oss värme och sol.

Dessa två veckor har känts som en evighet och samtidigt som ingen tid alls. Nu har jag flugit tillbaka till Sverige, medan Axelina fortsätter sin resa. Jag har betett mig som en snorkig turist som tänkt på hur ohygieniskt det är med mat liggandes ute bland flugorna. Jag har tyckt att det har varit svinbilligt att bo för under hundralappen per natt. För Axelina har detta blivit vardag.

Kontrasten mellan henne och mig har varit tydlig resan igenom. Att bo nånstans där det finns varmvatten i duschen är lyx. Att bo för över 50 svenska kronor natten är dyrt. Att man inte tvättat händerna innan man mopsar i sig mat spelar igen roll.

Jag är helt fascinerad över hennes lugn när saker och ting inte blir som man tänkt sig. När jag börjar bli nervös säger hon lugnt att "Jaja jamen sådär är det". Hon har stenkoll på det mesta och prutar hejvilt medan jag står och ser på.

Vilken resa det blev. Trots regn och rusk, längre och fler resdagar än tänkt och andra saker som inte blivit som vi tänkt oss kan jag ändå säga att jag bockat av alla mina önskemål för denna semestertrip.

Vi har varit på matmarknad både en och två gånger, jag har shoppat mat, kläder, prylar och sarong. Det blev iallafall en halvdag på stranden under strålande sol. Vi har sett natur i form av stränder, regnskog och floder av vatten. Vi har blickat ut över Bangkok från 49:e våningen av ett hotell med en drink i handen. Och sist men inte minst har vi festat loss på stranden i Haad Rin tills benen nästan vek sig och klockan blivit halv fyra på morgonen. Som pricken över i hann jag också med att köpa en kokosnöt att dricka sista kvällen.

Denna resa kanske inte blev som jag, eller vi, tänkt oss. Men den skapade minnen för livet. Nu vill jag bara tacka för att jag fick gästblogga här på Axelinas fina blogg och be er ha överseende med att hon inte hinner skriva så ofta. Hon har fullt upp med att uppleva äventyr!

Nedan kommer några bilder med både bra och mindre bra grejer från resan.👇🏼

Här klev Axelina ur bilen bakom min när jag precis skulle börja leta efter henne!

Nattmarknad och mat från ett gatustånd.

Mitt i en marknad hoppade vi in på en underbar butik kallad Moshi Moshi där Axelina blev förälskad i en kudde som hon bara var tvungen att köpa. Den fyllde ut sista biten av min ryggsäck nu på hemvägen...

Vackra blommor och utsikt från Lumphiniparken där vi tog en trampbåttur.

Coolaste fikan jag varit med om på Unicorn Café. En slump att Axelina hittade det och det blev succé! (Och lite illamående)

Rooftop-baren i Bangkok. Vi hade lite svårt att greppa hur långt man kunde se och satt och funderade på om staketen verkligen höll.

Från full moon party. Helt klart bästa grejen på resan och vi har definitivt tänkt att åka på det igen. Men då ska vi kolla så det inte är regnperiod... Lyckades ändå vara den kväll det inte regnade så det var hur lyckat som helst.

Utsikten från View Point vid vårt andra boende på Koh Phangan. Vi kände inte för att sätta oss på plankan även om det inte funnits en varningstext.

Min privatchaufför som körde hur bra som helst även att hon där bak var lite orolig för vattenplaning i ösregnet. Tankning skedde från whiskeyflaska.

Kläder på tork var ingen ovanlighet under denna resa. Lagom att det blivit torrt blev det blött igen.

Axelina fick några små vänner när vi var och tittade på ett vattenfall (som vi inte skulle klassa som vattenfall precis).

Helt klart godaste pannkakorna ever. Banan, nutella och sweet milk. Mums!

Färja, sen nattbuss från Koh Phangan. Ett äventyr i sig kan jag säga. Nästa gång flyger vi. Jag matchade inredningen på bussen med mina byxor.

Min älskade kokosnöt! Som egentligen inte var jättegod, men själva grejen var ju kul.

Sist, och tyngst, min stora ryggsäcks vikt vid hemfärd. På nervägen vägde den 10.4 kg. Lite grejer avlämnade till Axelina och mycket grejer hemtagna. Även lite shoppat såklart.

Det var allt för mig!
/Moa

Thailand, Koh Phangan

Hade skrivit ett långt inlägg om Full Moon Party, men min mobil tyckte väl att det inte dög eftersom att den raderade det🙂 På tal om telefon ja: min gamla pajade av allt regn så har fått köpa en ny. Alltid kul med dyra inköp som fattig backpacker. Speciellt när jag inte hade bankkortet med till affären! Tur att Moa hade betalkort & pass och att pappa älskar att swicha👌🏼💰

Och festen då? Ja vad ska man säga? Det var helt klart det sjukaste och häftigaste jag har varit med om. Moa sa att det är mellan 10-30 000 personer där beroende på säsong. Lite fler än vad som brukar vara på Platå en lördagkväll alltså.

Med bra väder (enda uppehållet vi såg på den ön), härligt folk, drinkar i buckets, eld-limbo, fantastisk stämning och mycket dans så var kvällen succé🍻 Vi planerar redan nästa gång vi ska dit. Blev inte så jättemånga bilder, men här kommer de bästa:

Snart kommer även ett inlägg från en hemlig gäst upp på bloggen, kan ni gissa vem?😏

Thailand, Bangkok

Hej igen! Det känns som en evighet sen jag skrev sist? Men här är jag äntligen, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge heter det ju.

Senaste tiden har jag alltså spenderat med Moa som kom hit (till Thailand) i lördags kväll. Jag landade söndag morgon så vi möttes upp på stället vi skulle bo på. Planen var att spendera några dagar i Bangkok och sen dra oss vidare mot Koh Phangan för full moon party, mer om det i nästa inlägg. Första dagen rekade vi i området och kvällen spenderades på en nattmarknad med lite shopping för Moa och hennes första "mat från gatan". Där intogs även min första (men absolut inte sista) Pad Thai, måste ju ersätta mina Nasi/Mie goreng med något!! Gott.

Andra och tredje dagen i storstan bestod av att gå runt och se/uppleva så mycket som möjligt. Vi var i en mysig park och åkte trampbåt, åt på ett unicorn café, åkte båt på Chao Phraya river, var på fler marknader, drack drinkar på 49de våningen av ett lyxhotell och shoppade. Bra dagar helt enkelt. Men jag har insett vilken äcklig människa jag har blivit. Vet aldrig när jag tvättade håret senast (om det inte var samma dag), tvättar typ aldrig händerna- till skillnad från turisten jag har med mig som utgår från att allt hon rör är giftigt. Härligt med kontraster.

Här kommer iallafall lite bilder från Bangkok👇

En äkta matbild. Ingen tid för att titta upp när det luktar fantastiskt!

Ris i påse? Jajamen.

I nästa inlägg ska ni äntligen få veta allt (nästan) om den mytomspunna festen Full Moon Party🔥 Det blir något att se fram emot det!

Nu ska vi åka taxi, båt och buss i 19 timmar. Förstår att ni är avundssjuka :)

Singapore, Thailand
Glad tjej som till slut inte missade flyget på grund av att taxichaufförerna vägrade åka till flygplatsen.
Spenderade två hela dagar i Singapore efter att ha kommit dit mitt i natten. Var inte så pigg de dagarna, men försökte göra det bästa av situationen. Vet ju inte när eller om jag kommer tillbaka och då vill man inte känna att man missat något (eller iallafall att man har sett lite av det man ville). Så det blev att dra på vandrarskorna och gå, gå, gå. Första dagen 1,6 mil och andra dagen lite kortare för jag fuskade och tog tunnelbanan hem. Där jag för övrigt satte mig med min bok för att läsa och äta kex. Får sen veta att det är förbjudet att äta/dricka på tunnelbanan. 3000kr i böter kan det bli. Tack till tjejen som sade till mig, kexen åkte ner i väskan fort igen!

Lite av vad jag såg på mina vandringar:

Gardens by the Bay & Marina Bay sands (med båten på)👇
Ljus/vattenshow vid Marina Bay👇
Botaniska trädgården och orchid garden. Ja, jag tänkte på dig när jag gick runt där mamma😘
Eftersom att jag, till skillnad från de andra tjejerna där, inte har någon pojkvän som kan ta kort på/med mig fick det bli en hederlig, svettig selfie😏 Funkar ju det med har jag insett haha (fast skönt att ha sällskap här nu, får satsa stenhårt på fina bilder!!).
Nu befinner jag mig i Thailand och bredvid mig i sängen ligger världens bästa människa. Som bokar biljett hit för att jag har känt mig ensam och vilse i världen.
Nu ska vi sova, mer inlägg om Thailand kommer fram över.

Bali

Har varit vid två vattenfall och ett vattentempel, här kommer bilder:

Jättefin utsikt på väg till templet👍🏼

Om ni tittar noga på min haka så ser ni kanske en utdragen vattendroppe? Körde moppe i ösregn både till och från templet. 22 grader och regn, kändes nästan som Sverige. Hualiga. Men vad gör man inte för upplevelserna?🙂

Nu lämnar jag Bali & Indonesien för den här gången. Om 40 minuter går flyget till Singapore!🇸🇬