På väg hem från koalaupplevelsen och hiken på Magnetic Island träffade vi en tjej som vi rest tillsammans med i Nya Zeeland och som vi även träffade i Noosa. Det var en trevlig slump och vi bestämde oss för att umgås tillsammans sista kvällen på Magnetic Island. Vi tog några öl och njöt av sommarkvällen vid vårt mysiga hostel.

Morgonen efter begav vi oss tillbaka till fastlandet för att röra oss mot Cairns vilket är vårt sista stopp! Efter en lång resa kom vi fram till hostelet som låg mitt i stan. Vi var trötta och gick och la oss direkt efter middagen. Vi kan tillägga att det var ett ganska tråkigt och opersonligt hostel och var därför glada över att vi hade bokat in de sista två nätterna någon annan stans.

På morgonen checkade vi ut och släpade väskorna till nästa hostel Calypso Inn. Där möttes vi av ett färgglatt hus med mycket målningar, riktig hippiekänsla! Vi lämnade väskorna på vårat rum som till vår glädje hade wifi. Efter att ha kommit i ordning på Calypso Inn bestämde vi oss för att gå ut på stan och äta lite lunch. Axel beställde en pizza från Domino's (en amerikansk pizzakedja som har överraskande goa pizzor) innan vi gick till ett sushiställe med "rullband" där Gabbi åt sin lunch.

Efter maten letade vi rätt på ett ställe att boka in en snorklingstur vid Stora Barriärrevet. Vi kände att vi ville passa på att njuta ordentligt av vår sista heldag här "Down Under". Även fast vi såg barriärrevet i Whitsundays så ville vi snorkla här då Debbie inte drabbade Cairns på samma sätt. Dessutom åker turerna här ut till större rev. Vi hamnade till slut hos resebyrån "Travel Bugs" som hjälpte oss att boka in en tur för morgondagen. Vi valde en båt som åkte längre ut på revet med en mindre båt vilket betyder att revet är mindre orört. Däremot valde vi att inte dyka för att vi inte skulle behöva oroa oss sista dagen, utan bara njuta. Nöjda över vårat val strosade vi runt lite i staden och längs strandpromenaden innan vi gick tillbaka till hostelet för att chilla lite. Det kändes skönt att ha pengar kvar så att vi kunde göra det vi ville nu på slutet.

Imorse gick vi upp tidigt och tog oss till vår båt som skulle köra ut oss till Barriärrevet. Det var vi tillsammans med ca 50 andra backpackers i vår ålder. Resan ut till Barriärrevet var skumpig och många blev sjösjuka (typ halva båten) men vi klarade oss bra som tur var. Förmiddagen ägnades åt att snorkla vid en del av det "yttre Barriärrevet". Det var en fantastisk upplevelse (trots att Axels cyklop var för stort och läckte vatten) och vi var båda amazed över hur vackert det är där. Det fanns så många färgglada fiskar och koraller. Ingen av oss hade sett något liknande tidigare. Det kändes som vi var med i "Hitta Nemo"! Några såg en haj, men -som tur var- gjorde inte vi det. Efter förmiddagens snorkling åt vi en god lunch på båten och sedan tog vi oss ut till en liten sandö. Vi snorklade från båten på väg till sandön där vi sen låg och njöt av vädret och de vackra omgivningarna. Tiden gick snabbt och det var dags att åka tillbaka mot Cairns. Vi var i hamn vid 17-tiden ungefär. Det blev en fantastisk dag och ett riktigt bra avslut på vår långa resa. Just nu sitter vi i hostellobbyn och förbereder inför hemresan imorgon. Det är blandade känslor men det ska ändå bli härligt att komma hem igen. Vi har verkligen haft en toppenresa här i Australien och Nya Zeeland!

Fladdermöss

Nu är vi på Magnetic Island, en paradisö på Australiens västkust 6h söder om Cairns. Ön är väldigt liten och det finns bara två hostel på hela ön (vanligtvis finns det ett överflöd av hostel). Det enda som finns på ön är hotell, ett koala sanctuary och en massa träd. Och stränder såklart! Vårt hostel är väldigt fint och ligger precis vid vattnet. Det finns (såklart) en pool och ett stort "häng-ställe" med bar och restaurang. Vi bor i små söta stugor och vi ser havet så fort vi kliver ut genom dörren :)

När vi kom hit igår på eftermiddagen tog vi det mest lugnt eftersom att vi var så trötta efter "after partyt" som alla på båten inkl besättningen hade i Airlie kvällen innan. Väl på plats träffade vi på några av Axels gamla klasskompisar från Lidingö. Vi träffade dessutom många andra backpackers som vi har träffat längs östkusten i och med att det bara finns två hostel på ön. När vi checkade in fick vi en gratis middag, drink och en frukost. Det uppskattades mycket eftersom vi var så trötta! Gabbi tog en halloumiburgare med rödbeta och pommes och Axel tog en pizza med champinjoner, lyx!

Vi gick upp tidigt på morgonen för att åka till Koala Sanctuaryt och äta frukost med koalorna. Vi tog en buss till andra sidan ön och satte oss mitt bland alla djur och åt den godaste måltiden vi har haft på flera månader. Det fanns bacon, korv, grillade tomater, ägg i toast, (supergod) fisk, french toast, ägg och bacon macka, pannkakor, burchers muesli, milkshake, yoghurt och musli, färsk frukt, muffins, banana bread och diverse bröd. Vi var minst sagt lyckliga och i stort sett rullade därifrån.

Efter frukosten träffade vi en fågel, två ödlor - varav den ena såg ut som en orm och försökte äta upp Gabbi, en orm och såklart koalorna! Vi fick hålla i en koala som bara var 2 år gammal och därför väldigt busig. När Gabbi höll koalan kollade den snyggt in i kameran men när Axel höll i den hade den tappat tålamodet och började klättra på hans axel. Vi fick även en bild när båda stod tillsammans med koalan. Det var roligt att få hålla i koalan och komma så nära; den var väldigt fluffig! Efter att ha hållit i koalan fick vi gå och klappa en annan äldre koala.

Efter koalaupplevelsen bestämde vi oss för att göra en hike i nationalparken som låg i närheten tillsammans med en tyska vi åt frukost med. Det var en fin väg att gå med många utkiksplatser på vägen. Det var riktigt bra utsikt och man kunde se ut över hela ön. Det fanns också en del gamla vaktposter, signaltorn och kanonplatser kvar från 2:a Världskriget. Vi hade även turen att få se en koala under hiken ute i det vilda som sov på ett träd.

Efter äventyret på Fraser Island hade vi en hel eftermiddag kvar vid Rainbow Beach innan bussen gick mot Airlie Beach. Vi passade på att gå ner till stranden vid solnegången eftersom vi hade hört att det ska vara riktigt fint. När solen går ner vid Rainbow Beach kastar den ett ljus på stranden som sen reflekteras i vattnet vilket gör att det bildas regnbågsfärger vid strandkanten. Det var supercoolt! Vid 19-tiden hoppade vi på bussen som skulle ta oss till Airlie Beach. Resan var 16 timmar lång så vi fick försöka sova på bussen. Det gick halvbra med tanke på alla stopp på vägen och när vi äntligen kom fram till Airlie Beach 9.30 på morgonen var vi riktigt trötta. Vi checkade in på vårt hostel och sov några timmar på eftermiddagen.

Airlie Beach är en liten ort som ligger nära Whitsunday-öarna som är en vacker ögrupp/skärgård längs barriärrevet. Vi hade bokat in en 3 dagar 2 nätters-resa på segelbåten Apollo. Det visade sig att två svenska tjejer från Fraser Island skulle på samma båt. Vi gick upp tidigt nästa morgon för att ta oss till hamnen där vår båt skulle gå. Vi lastade på våra grejer, träffade de andra passagerarna och crewet (vi var totalt 27 personer), sen kastade vi loss. På förmiddagen chillade vi på båten medan crewet seglade oss mot Whitehaven Beach som skulle vara första stoppet. Whitehaven Beach är en av huvudattraktionerna vid Whitsunday-öarna och även den tredje mest fotograferade platsen i Australien efter operahuset och Uluru. Själva stranden är helt kritvit och väldigt fin. När vi kom dit var det soligt men vädret ändrades snabbt och det började spöregna. Lite tråkigt men hela båten badade och försökte njuta av den vackra stranden ändå. När man badar här behöver man ha på sig våtdräkt eftersom det finns livsfarliga maneter. Efter Whitehaven Beach chillade vi på båten, åt middag och umgicks med de andra på kvällen. Maten på båten var riktigt lyxig :D

Dag 2 hade vi mycket bättre väder och solen sken. På förmiddagen snorklade vi vid barriärrevet vilket var riktigt häftigt! Vi såg många koraller, fiskar och anemoner. Vi hade även turen att få se delfiner från båten på nära håll. På eftermiddagen var det dags för dykning. En av medlemmarna i crewet var dykinstruktör och visade oss hur man skulle göra. Vi hade väldigt tur då vi var första båten som fick dyka efter cyklonen som var för ca en månad sen. Vi var ganska nervösa i början eftersom det är mycket att tänka på när man dyker men det gick väldigt bra. Tyvärr är vattnet inte lika klart som det var innan stormen "Debbie" men vi såg fortfarande mycket häftiga saker under vattnet. Resten av eftermiddagen chillade vi på båten. Kaptenen (eller "Skipper" som han kallas) fick syn på några speciella plattfiskar (syns på bilderna nedan) och matade dem med bröd. På kvällen var det Toga-fest och lite lekar vilket var kul. Gabbi vann en tävling och blev drottning på båten (och gratis alkohol).

Sista dagen var lite lugnare än de andra. Vi åkte ut till en pyyteliten strandö där det bodde sköldpaddor. Tyvärr blåste det en del och var kyligt så vi låg mest och sov. Efter lunch påbörjade vi färden hem. Det blev tre riktigt härliga dagar ute på båten och vi var riktigt nöjda med utflykten. Vi tyckte dock umgänget på Fraser Island var bättre och kommer nog hålla bättre kontakt med den gruppen. Imorgon åker vi från Airlie Beach mot Magnetic Island som är vårt näst sista stopp på resan!

Vi ber om ursäkt för bildöverflödet men kunde inte låta bli att ta med så många!

Nu har vi kommit tillbaka från Fraser Island! Fraser Island är världens största sandö som ligger längs med Australiens östkust, norr om Noosa. Det är en av "måste-resemålen" här i Australien så förväntningarna var skyhöga.

Efter en sista dag i Noosa där vi åt glass och mötte upp en tjej som vi träffade i Nya Zeeland så reste vi vidare. Vi åkte till Rainbow Beach som är en port ut till ön. Vi kom till vårt hostel, som även var de som arrangerade turen, sent på kvällen. Efter att ha checkat in åt vi lite middag och fick lite generell information om resan. Tidigt nästa morgon var det dags att ge sig av. Vi gick upp kl 06.00 (!) för att äta frukost och delas in i grupper. Fraser Island utforskar man på bästa sätt i stora jeepar som är gjorda för att kunna göras genom sanden. Det finns nämligen inga riktiga vägar på Fraser Island; man kör längs sandstränderna. Totalt bestod vår grupp utav 4 bilar och alla med körkort över 21 fick turas om att köra. Vi hamnade i samma bil som ett franskt par, ett brittiskt par och två tjejer från Nederländerna. Det var ett riktigt härligt gäng! Efter att alla grupper hade kommit på plats i sina bilar åkte vi iväg mot färjan som skulle ta oss över till ön.

Det tog ca 10 minuter med färjan över till själva ön. Vi hade turen nog att få se några delfiner när vi åkte över med färjan vilket var riktigt häftigt. Vår guide som körde i bilen längst fram åkte av först och vi fick instruktioner att följa hans bil. Det var riktigt häftigt att åka längs med sandstranden och ha havet på ena sidan. Vi fick rådet att inte bada i havet eftersom alla världens farliga hajar trivs här. På Fraser Island finns det förutom hajar massa giftiga spindlar och ormar, så ingen fick gå någonstans själv. Efter 1.5 h bilkörande på ön kom vi fram till första stoppet som var Lake McKenzie. På vägen dit hade vi redan börjat bonda med vårt härliga gäng i bilen. Lake McKenzie är en vacker sjö på ön med klarblått vatten. Sanden där ska tydligen vara bra för exfoliering också. Vi badade i sjön, skrubbade oss lena med sanden och njöt av det härliga vädret. Efter besöket vid sjön begav vi oss tillbaka till "centralstationen" på ön där de har bensin och en kiosk. Här stannade vi för en lunchpaus. Vid alla luncher fick vi wraps med grönsaker, majonäs, tonfisk och skinka. Vi utnyttjade lunchen till fullo och blev snabbt "det smala paret från Sverige som åt så mycket". Det franska paret var extra imponerade över de mängder mat vi kunde äta.

Efter lunchen drog vi till vårt camp. Det var fullt utrustat med gaskök, duschar, toaletter och tvåmannatält. Efter att vi kommit i ordning gick hela gruppen (vi var totalt 34 stycken) till ett gäng stora sanddynor. Där uppe hade vi fantastisk utsikt! På kvällen åt vi middag, umgicks med de andra och mös vid en stor brasa.

Dag 2 inleddes med frukost. Det fanns gott om toast med pålägg och flingor med mjölk. Gratis mat uppskattar vi alltid, däremot är engelsk frukost inte direkt vår favorit.

Första stoppet var "The Champagne Pools" som var ett par pooler vid havet som på grund av vågorna som sköljer in får champagneliknande bubblor. Det var en unik upplevelse att bada i bubbligt vatten men vädret var dessvärre inte lika bra som gårdagen. Efter poolerna åkte vi till en utsiktsplats med bra utsikt över ön. Vi åt lunch vid vårt camp och begav oss sen till Eli Creek som är en färskvattenkälla. Här stannade vi för att chilla lite. Axel spelade beach volleyball och Gabbi läste. På kvällen hängde vi med de andra i gruppen och gick ner till stranden. Det var väldigt kallt men otroligt vackert eftersom det var så sjärnklart. Vi kunde se vintergatan!

Dag 3 sm var sista dagen spenderades vid en annan sjö som ligger vid ett par sanddyner. Sanddynerna flyttar hela tiden på sig vilket gör att sjön kommer försvinna om ca 30 år. Det var härligt vatten och det fanns catfisches som åt den döda huden på fötterna. Efter det åt vi lunch och begav oss tillbaka till fastlandet.

Det var en fantastisk resa och vi träffade så många härliga personer. Vi blev bra vänner med det franska paret men även med det brittiska paret, de nederländska tjejerna, ett par svenska tjejer och ett gäng tjejer från Skottland. Det var lite vemodigt att säga hejdå till alla men vi kommer i alla fall få träffa de svenska tjejerna framöver eftersom de är på samma båt som oss på Whitsundays. Nu sitter vi på hostelet i Rainbow Beach och väntar på bussen som ska ta oss till Airlie Beach och sen Whitsundays.

De senaste dagarna har vi tillbringat i mysiga Noosa. Noosa är en liten surf/semesterort på the Sunshine Coast, norr om Brisbane.

Vi kom till vårt hostel sent på eftermiddagen i lördags och var väldigt trötta. Det nya hostelet hade några fördelar och nackdelar. Köket var extremt litet och väldigt skabbigt. Det var svårt att laga middag dagen eftersom det var så mycket folk (Axel har haft väldigt svårt för köket). Tillslut hade vi ändå lyckats laga ihop en måltid och satt ute i kvällsvärmen och åt. Däremot har hostelet en stor och nice pool med sköna stolar där vi sitter och segar på dagarna. Här har vi legat och pressat och hoppat i då och då för att svalka av oss. Det finns också en del öppna ytor där vi kan sitta och bara ta det lugnt vilket är ett stort plus.

På flera hostel finns det bokhyllor där man kan ta en bok så länge man lämnar en av sina egna. På så sätt byter många backpackers böcker med varandra vilket är riktigt härligt koncept. På det här hostelet hade de ett överflöd o böcker och det var därför fritt att ta. Gabbi passade på att norpa några eftersom hon har läst ut alla sina böcker!

På kvällarna har vi promenerat ner mot själva staden som ligger ungefär 10 minuter från hostelet. Där har vi strosat runt bland butikerna och den fina strandpromenaden. Vi har hittat en väldigt mysig restaurang med utsikt över stranden och havet som vi ville testa. Tyvärr visade sig att det var fullbokat flera dagar i förväg. Besvikna försökte vi göra det bästa av situationen och köpte glass istället samtidigt som vi gick längs med stranden. Det var riktigt mysigt!

Imorgon lämnar vi Noosa och beger oss till Rainbow Beach och därefter Fraser Island!

I förrgår försökte vi köra en stranddag på den fina stranden i Surfer's Paradise. Trots att solen sken var det riktigt blåsigt så det gick inte att sola eftersom det blåste massa sand i ansiktet. Vi drog tillbaka till vårt hostel istället där de har en varm pool och chillade där istället. Vi spenderade eftermiddagen vid poolen och på hostelet där vi läste, lyssnade på podcasts och kopplade av. Fram mot kvällen lagade vi en riktigt god pasta med tonfisksås. Efter middagen tog vi en mysig kvällspromenad i stan och längs stranden. Vi kom fram till att stället påminner mycket om Kanarieöarna då det är samma turistkänsla och liknande restauranger.

Nästa dag såg vädret likadant ut så vi satte oss vid poolen direkt. Vi fortsatte på det chillade spåret och läste och njöt av tillvaron. På eftermiddagen FaceTimeade vi lite med Axels familj. Till middag åt vi bakad sötpotatis, lyx! På kvällen var det dags att utforska utelivet i staden. Hostelet arrangerade en "flip a cup"-tävling som är som ett socialt förfestspel. Det var roligt och vi träffade många andra trevliga personer på hostelet. Efter det drog vi tillsammans med hostelgänget till en klubb. Det blev en riktigt rolig kväll! Surfers's har ett rykte om att vara bästa stället att gå ut på vid östkusten, men vi tycker att Byron var lite roligare. Klubbarna hemma är dessutom bättre ;)

Nu är vi framme i Surfer's Paradise! Vi tog bussen tidigt imorse från Byron Bay för att åka norrut mot the Gold Coast och Surfer's Paradise. Som namnet antyder är detta ett surfparadis med en Miami-känsla (säger vi trots att ingen av oss har varit där). Staden består utav en lång strand som är kantad av skyskrapor, shoppingcenter och restauranger. På vägen dit åkte vi förbi förorter med namn så som Miami, Bel Air och Florida Beach. Vi kan se vart inspirationen har kommit från. Vi båda fick också lite 80-talsvibe när vi kom hit och det känns verkligen annorlunda jämfört med de andra ställena som vi har sett.

Vi checkade in på vårt hostel vid lunchtid. Det ligger i ett nybyggt hus och känns väldigt fräscht. Det ingår dessutom gratis frukost i priset vilket vi givetvis uppskattar. På många hostel finns det en "gratis-mat-hylla" där man kan ställa mat man inte kan ta med sig till nästa ställe eller så hamnar omärkt (mat utan namn- och datumlapp) mat där. PÅ vissa ställen finns det knappt salt ens en gång och på andra finns det lite mer. Här är det verkligen annorlunda. Vi hittade gratis bröd, smör, ost, vattenmelon och en hel del annat vilket gjorde att vi kunde äta ett stadigt mellanmål.

Hostelet ligger precis vid stranden och nära till allt man behöver här. Vår plan var att chilla på stranden på eftermiddagen men efter ett tag började det blåsa ordentligt och bli ruggigt så vi drog oss tillbaka till hostelet. Där satte vi oss och läste, åt mellanmål och drack te. En bra start på Surfer's Paradise med andra ord! :)

Hostelet

Utsikt över innergården från balkongen

Igår kom vi fram till vårt andra stopp på östkustresan: Byron Bay. Vi åkte från Brisbane på morgonen med buss och kom fram till Byron Bay runt 14. Byron Bay är en liten surfort söder om Brisbane och Gold Coast. Efter att vi gått av bussen slogs vi av den avslappnade atmosfären i byn. Överallt gick det runt solbrända surfers i flip flops och långt här. Det känns verkligen som ett hippieställe där invånarna inte har några som helst problem i världen.

Vi checkade in på vårt hostel och åt en sen lunch innan vi rörde oss mot stranden för att njuta av den sista eftermiddagssolen. Vi chillade på stranden ett tag (Axel badade) och lyssnade på en riktigt duktig gatumusikant. På kvällen umgicks vi med några britter, kanadensare och svenskar. Det blev en rolig kväll på baren Cheeky Monkeys där man dansar på borden.

Idag har vi spenderat större delen av dagen på stranden. Vädret fortsätter att vara toppen här och vi börjar bli riktigt bruna nu. Axel hyrde en surfbräda av hostelet och försökte ge sig ut i vågorna. Gabbi tog det lugnt och läste på stranden. Det blev en riktigt härlig dag med mycket sol och surfing. Nu ska vi snart laga lite middag.