Wow! Vilken stad! Toppar listan på städer vi besökt under resan lätt! Trevliga människor, vacker stad, god mat och grymt väder! Vi kunde inte önskat mycket mer.

Vägen för att komma ikapp med bloggen fortsätter och efter tre magiska dagar i Melbourne väntade Sydney! Något vi definitivt hade sett fram emot. Flighten från Melbourne var smidig och ganska snabbt, runt 1,5 timme. Vi flög från Melbourne TIDIGT och fick därför en hel dag i Sydney. Från flygplatsen tog vi tåg in till Centralstationen vilket var ganska dyrt men vi hade inget val. Vi fixade varsitt Opal kort vilket vi ändå behövde eftersom vi skulle åka mer kollektivtrafik. Direkt när vi klev av tåget och började gå mot vårt hostel kände man storstadspulsen. Höga hus, människor i kostym ÖVERALLT och ett allmänt högt tempo! Det var häftigt. Det var dessutom varmare än vi haft tidigare i Australien vilket var GÖTT! Maze Backpackers hade vi bokat som låg riktigt centralt och bra. Vi kunde inte checka in eftersom det var för tidigt så vi droppade bara väskorna. En mystik man vid namn Anthony Sumbati hade varit i kontakt med mig sedan tidigare av någon anledning. Han tar kontakt med så många svenskar som möjligt som han vet kommer till Sydney och agerar någon slags välkomstkommitte för att knyta till sig så många svenska kontakter som möjligt. Så vi tolkade det i alla fall! Anthony hade skrivit till mig många gånger under resan och undrat när vi kommer till Sydney. Tillslut kom vi. Han plockade upp oss från hostelet och bjöd oss på lunch, vi åkte Jetboat i Sydney Harbour och fick en rundtur i centrala Sydney. Vilket PROFIL! Go gubbe. Stark personlighet som är svår att tycka illa om. Jetboat-turen var vi inte beredda på och det slutade med att vi blev helt genomblöta men det var det värt. Sjukt ball! Tillsist käkade vi magiska burgare på Burger Project innan Anthony körde oss tillbaka till vårt hostel. Vi hade inte ens checkat in och vi var helt slutkörda efter första dagen i Sydney. Vi hade trots allt haft ett händelserikt dygn med Football i Melbourne, flyg till Sydney och en heldag med Anthony. Juste jag glömde nästan att nämna den mest oväntade händelsen. Efter lunchen med Anthony var vi påväg ner mot Circular Quay och helt plötsligt stöter vi på Ben och Laura som vi träffade på Borneo på Uncle Tans regnskogstour! Oddsen existerar knappt! Det var kul.

På kvällen lagade vi en enkel middag och jag och Jonathan däckade ganska tidigt medan Johan hade krafter kvar och drog ut på stan för att träffa Hugo Knape och Olof som också var i Sydney samtidigt som oss! Hur han orkade det är ingen som vet.

Andra dagen skulle vi egentligen åkt upp till Bondi och gjort Bondi till Coogee beachwalk med Ben och Laura men när vi vaknade möttes vi av REGN. Trist. Johan var inte i toppform heller efter kvällen innan. Vi käkade en go frulle och bestämde oss istället för att åka över till Taronga Zoo som är Sydneys stora djurpark! 15:e bästa djurparken i världen. Vädret klarnade upp och Taronga Zoo blev en succé. Vi kände oss som små barn igen haha! Vi spenderad hela dagen där vilket behövdes! Sälshow, elefanter, kasuarer, ormar you name it. Gött snack.
Magiskt fin solnedgång över Harbour bridge från färjan påväg tillbaka från Taronga. På kvällen bestämde vi träff med Ben och Laura på Side Bar en bit från vårt hostel och käkade en grym middag och hade det sjukt trevligt! Porkroast med potatis, riktigt brittiskt!
När vi skulle gå hem möttes vi av ett totalt hällregn vilket resulterade i att vi tog en Uber tillbaka till hostelet trots att det bara va ca 400 meter.. Värt.
Dagen efter skulle vi egentligen tagit tåget till något som heter Blue Mountains som ligger två timmar utanför Sydney men eftersom både jag och Jonathan var trötta i både kropp och själ så bestämde vi oss för att skippa det. Även pga av regn och moln.. Det blev sightseeing i andra delar av Sydney istället. På kvällen vispade Johan, vår personliga kock, ihop en magisk bolognese till middag! Sedan mötte vi upp Christine och Haley från Boston som vi träffade på Kangaroo Island. Dom pluggar i Sydney och det var Christines 21 årsdag! Scubar anordnade krabbrace där man bettade 1$ på den krabba man trodde va snabbast. Vinnaren fick en gratis skydive! Sjuk tävling men kul! Bra kväll!

Nästa dag var det äntligen dags för Bondi Beach! Trots en sen morgon tog vi bussen till världens kanske mest omtalade strand! Ben och Laura kunde inte hänga med den dagen heller. Bondi var så bra som man trodde och sett på tv och film! Sjukt häftigt att vara där! Den största stranden jag sett tror jag! Vädret var strålande! Vi hängde där ett par timmar sedan kom Hugo och Olof! Vi käkade lunch tillsammans och sedan bestämde vi oss för att göra den kända promenaden Bondi till Coogee beachwalk vilket är en promenad längst kusten på ca 3 km mellan Bondi och Coogee! Magiskt! Så värt det! STORA vågor på Coogee som var kul att surfa på men underströmmarna var obehagliga och man kände sig rätt liten när man drogs med! En väl spenderad dag på Bondi och Coogee med gött sällskap i form av Hugo och Olof! På kvällen serverades det gratis hamburgare på hostelet vilket resulterade i en LÅNG kö som slingrade sig genom hela hostelet haha! Vi fick dock tag på varsin burgare vilket var gött!

Sista heldagen i Sydney åkte vi till Manly Beach för att checka av det på listan! Inte lika fint som Bondi men ändå magiskt! Sjukt strikta lifeguards som hade stenkoll på alla som badade pga underströmmar. Mäktigt! På eftermiddagen drog faktiskt livvakterna in flaggorna och det var slut på badandet pga av strömmar!

Sista dagen checkade vi ut på morgonen och hade hela dagen att fördriva eftersom planet till Brisbane skulle gå sent på kvällen. Anthony skrev till mig och ville käka lunch ensam med mig.. Jonte och Johan var lite skeptiska men jag tackade ja! Go lunch och gött snack med Anthony för att avrunda vistelsen i Sydney. Efter lunchen mötte jag upp Johan och Jonte igen som hade käkat lunch. Helt plötsligt händer det något riktigt sjukt! Vi stöter på FREDRIK REINFELDT med fru! Vad är oddsen. Först var vi tveksamma om det verkligen var Fredde! Mäktig handskak med före detta statsminister. Det förgyllde verkligen vår vistelse i Sydney!
Lite ledsamt att säga hejdå till Ben och Laura men det är så det är. Man träffar folk igen såklart.

På sex dagar hann vi i princip med att göra HELA Sydney! Helt klart en av resans höjdpunkter! Melbourne var en bra stad med frågan är om inte Sydney toppar det! Nästa stopp: Brisbane!

FREDDE

Okej nu ligger vi rätt så långt efter här på bloggen men som sagt gör vi SAKER varje dag hela dagarna. Vi har fått prioritera andra saker senaste tiden men jag ska göra mitt bästa för att försöka komma ikapp!

Vart var vi, juste, Great Ocean Road! Vi hade tagit oss hela vägen från Adelaide till Melbourne i en LITEN buss! Väl i Melbourne skiljdes Great Ocean Rd gänget åt och vi checkade in på Nomads Melbourne. Fräscht hostel men lite mycket party kanske.. Vi skulle spendera tre nätter i Melbourne och självklart fick vi dela rum med hostelets skummis. En haltande halvt alkoholiserad man som luktade avlopp. Dessutom var han FRUKTANSVÄRT förkyld. Men tro det eller ej han var faktiskt ganska trevlig.

Första dagen spenderade vi i stan och hade det gött genom att bara gå runt i Melbourne! Vilken stad! Mäktigt. Melbourne har till och med blivit framröstad som världens bästa stad att bo i flera år i rad. Det kan man förstå! Det är svårt att beskriva men hela känslan i staden var underbar. En riktig storstad men man kunde trots det känna ett lugn! På kvällen snackade vi med en kille från England som bodde i vårt rum och han hängde på oss ut på en barrunda. The Croft Institute var en av barerna! Den var inredd och designad som ett mentalsjukhus.. Drinkarna kunde man dricka med hjälp av sprutor och toaletterna såg ut som operationssalar! Obehagligt med kul!

Nomads bjöd på gratis pannkakor till frukost varje dag vilket var magiskt! En av höjdpunkterna i Melbourne var andra dagen då jag och Johan bestämde oss för att köpa en biljett och åka upp i Eureka TOWER som är södra polcirkelns högsta byggnad på dryga 300 meter. Snackade till oss studentpris vilket var VÄRT! Väl uppe såg man hela Melbourne och om man ville kunde man gå ut i en slags glasbox som hängde utanför byggnaden.

April april. På morgonen den 1 april lurade Johan och Jonte mig REJÄLT! Vid frukosten tar Johan upp ett mejl och säger " Dåliga nyheter grabbar". Jag orkar inte, tänkte jag! I mejlet stod det att vår husbil som vi bokat på Nya Zeeland inte längre var tillgänglig pga av överbokning! Vi skulle bli tvungna att hyra en helt ny större bil som skulle kosta flera tusen mer! Mejlet var undertecknat Jucy NZ och allt! Alternativt att vi skulle behöva åka bussar genom NZ istället. Tillslut kunde Jonathan inte hålla sig längre. Dom hade skickat ett fakemejl via en hemsidan till Johans mejl.. Bra skämt. Skönt att det inte var sant.
På dagen tog vi tåget till en ganska känd strand som heter Brighton Beach. Längs med stranden är det massa små sjöbodar som är målade i alla världens flaggor och massa andra motiv. Det blåste väldigt mycket och vattnet var KALLT! Vi blev inte långvariga. Sista kvällen hade vi köpt biljetter till en australiensisk fotbollsmatch! Det är en blandning av rugby och amerikansk fotboll typ. Man får i princip göra vad man vill mot varandra! Sjukt! Collingwood Magpies vs Richmond Tigers och stämningen var enorm! Aldrig varit på en så stor arena med så mycket folk! Dryga 70 000 åskådare. Vi hade svårt att förstå reglerna eller när det blev mål osv men det var galet ballt ändå! En av resans höjdpunkter. Vi hade även fixat platser precis nere vid planen vilket gjorde hela upplevelsen bättre!

Melbourne var riktigt bra med grym mat och lite skumma barer! Bästa av allt var AFL matchen. Efter Melbourne begav vi oss äntligen mot Sydney!! Men det är en annan historia.

Hej hopp igen!
Som jag skrev i det förra inlägget kommer jag att dela upp kommande inlägg i delar eftersom vi varit lite inaktiva här på bloggen de senaste veckorna! Detta pågrund av att vi har haft FULLT upp :)

Okej, Kangaroo Island var super! Vi träffade mycket nya människor och även massvis med djur! Dagen efter vi kommit tillbaka från K Island var det Great Ocean Road som väntade! En sträcka på ca 1100 km från Adelaide ända till Melbourne! Sent på kvällen efter K Island checkar vi in på YHA Adelaide Central, superfräscht hostel! Alla YHA är riktigt bra! Inte många timmars sömn innan klockan ringde igen och det var dags för ett nytt äventyr. Vi hade bokat vår Great Ocean Road resa med ett företag som heter G Adventures som skulle plocka upp oss 06.30 på YHA. Vi STRESSADE upp och var nere i lobbyn EXAKT 06.30 men ingen G Adventures där inte.. Vi köpte varsitt sånt där litet flingpaket i receptionen så att vi fick i oss lite frulle. Strax efter 07 kliver en kvinna in i lobbyn och presentera sig som Cat från G Adventures! Skönt, vi trodde dom hade GLÖMT oss. Vi hoppade in i den lilla minibussen som redan var full med människor, som hade åkte med ända sedan Alice Springs som ligger MITT i Australien! Vi fick lite frukost på bussen och presenterade oss för resten av gruppen! Gött gäng med en lite oklar blandning av människor från alla världens hörn. Vi var beredda på att det skulle bli mycket tid i bussen eftersom vi skulle avverka en sträcka på dryga 1000km på tre dagar.. Jag fick såklart den sämsta plasten i bussen, längst fram bakom förarsätet bredvid en tysk kvinna som tog lite för mycket plats. Platsen var ungefär så stor så att mina skor skulle få plats. Men men det fick gå bra!

Resan började och de första stoppen var bland annat Tailem Bend, Keith, där vi försökte få lite bilder på koalor men alla koalor gömde sig, och även Pink Lakes som var så salt att sjön var helt rosa. Det blev mycket bussresa som sagt och första dagen var mest transport. Målet för första dagen var The Grampians som ligger ca fem timmar från Adelaide. Det mest spektakulära stoppet under första dagen var nog McKenzie Falls! En hike på ca 20 min vilket var en barnlek för oss som bestigit massvis med BERG. Magiskt fint vattenfall men såklart människor överallt med superkameror och stativ hit och dit.. Det stod att det var strikt förbjudet att bada vid McKenzie falls men det brydde sig ingen om.. Några lätt överviktiga medelålders män plaskade runt som små barn under vattenfallet vilket gjorde det svårt att få en fin bild haha.. Vi hann även med en sväng till Boroka Lookout där Johans livsfarliga Instagrambild kommer ifrån. Efter ytterligare några timmar i den fantastiska bussen kom vi till slut fram till YHA Grampians Eco Resort där vi skulle stanna första natten. Kängururs hoppade omkring överallt och var väldigt tama! Efter några känguru-SELFIES var det dags för BBQ på kvällen. På menyn stod såklart känguru! Medium-rare känguru är magiskt! Eftersom det var påsk så hade vår guide Cat sprungit runt på hostelet och gömt massa chokladägg etc. Så det blev en liten tävling i vem som kunde hitta flest chokladägg. ÄLSKAR tävlingar! På kvällen snackade vi lite mer med gänget och lärde känna varandra lite bättre. Skönt gäng faktiskt!

Dag två på Great Ocean Road blev lite mer spektakulär då vi kom närmare kusten och fick åka på den mest kända delen av vägen! Upp TIDIGT som vanligt och det första vi gjorde var att bege oss ut på en hike på två timmar upp mot the Pinnacles vilket är en lookout över the Grampians med en otrolig utsikt. Lite flashback till Mount Kinabalu. Efter the Pinnacles åkte vi till Brambuk Aboriginal Cultural Centre där vi fick prova på att spela digeridoo och mycket mer! Johan löste det ganska bra men jag hade det lite svårare. Lät mest som om någon la en enorm mök! Vi åkte vidare och stannade för lunch i en liten håla som jag inte minns namnet på, bara att det var 400 invånare! Galet bra burgare dock! Aussie burger med ägg, bacon, rödbeta, angus kött och BBQ sös! Flera stopp blev bland annat Tower Hill där vi hälsade på stora Emus och även koalor. Dock väldigt korta stopp. Till sist besökte vi Bay of Islands och London Bridge som är enorma kalkstensformationer längs kusten! Fett. En lång dag med mycket buss och korta stopp.

Vi checkade in på ett hostel i en by som heter Port Campbell som ligger ungefär mitt emellan Adelaide och Melbourne. Trevlig middag och gött snack med hela gänget på kvällen. TIDIG morgon sista dagen och målet var Melbourne! Vi lämnade Port Campbell runt 7 tiden och åkte till Loch Ard Gorge och även 12 Apostles vilket var sjukt häftigt! Några i gruppen betalade en hutlös summa pengar för att få åka en helikoptertur över 12 Apostles på 10 minuter! Jag förstår varför vägen kallas Great Ocean Road, den är verkligen GREAT. Spektakulära vyer längs med hela vägen till Melbourne. Många kända bilreklamer spelas in just där. Med cirka två timmar kvar till Melbourne hörs en kraftig smäll bakifrån bussen! Då har dragkroken på bussen lossnat och trailern släpas i katastrofvajern bakom bussen.. Lite spänning! Vi fick vänta ett bra tag innan det var fixat och kom äntligen fram till Melbourne lite senare än beräknat. Tre dagar med mycket bussåkande, dock tre roliga dagar med mycket upplevelser! Vi ångrar inte att vi gjorde Great Ocean Road!

Nu väntade tre dagar i Melbourne! Grym stad som blivit framröstad som världens bästa stad att leva i flera år i rad! Som sagt ligger vi lite efter med bloggen så jag delar upp inläggen annars blir det för RÖRIGT. Mer om vår vistelse i Melbourne får det bli i nästa inlägg!

The Pinnacles

Boroka Lookout

London Bridge

Johan i en regnskog

- Kangaroo Island -

Hej hej hej hopp igen! Nu har det återigen gått ett bra tag sedan senaste inlägget men vi har haft fullt upp med att flänga runt och ÄVENTYRA och uppleva massa coola ställen! Tillgången till snabbt wifi har inte varit på topp för den delen heller tyvärr! Sedan sist, i Perth, har vi både hunnit med en sväng ut till Kangaroo Island och även avverkat Great Ocean Road från Adelaide hit till Melbourne! Delar därför upp inlägget i två delar! Ett inlägg för Kangaroo Island och ett för Great Ocean Road. Annars blir det bara RÖRIGT.

Okej, Kangaroo Island! Vi flög från Perth till Adelaide vilket tog ca tre timmar samt att det var en tidskillnad på ca två timmar framåt! Australien är STORT.. Vi kom till Adelaide på långfredagen vilket betydde att i princip alla restaurangen osv var stängt..! Härligt. Vi var hungriga och trötta och humöret var inte på topp. Vi hittade dock en Hungry Jacks som var öppen! Där tog dom dock en avgift på 10% mer bara för att det va långfredag. Bra affärsidé. Vi checkade in på vårt hostel som var VÄLDIGT mycket bättre än The Hive i Perth! Gött! Morgonen därpå var det upp svintidigt och raka vägen till busscentralen där vi skulle åka buss till färjan som skulle ta oss över till K Island! Två timmar buss till Cape Jervis. Över med färja till Penneshaw på K Island. Där hittade vi vår lilla tourbuss som vi hade bokat en tvådagars-grej med! Vi träffade vår guide som hette Greg, en riktigt stor go gubbe med stort skägg och stor cowboy hatt! Riktigt original! KUNG! Vi var en grupp på runt 20 pers. Vi körde igång direkt och Greg tog oss till bland annat Seal Bay där vi hälsade på massa stora Australiensiska sjölejon! Vi fick även testa på att åka Sandboard på ett ställe som kallades Little Sahara! Vi såg massa vilda djur, både kängurus och koalor. Övernattning på Vivonne Bay. Vi delade rum med bland annat en kines som var med på touren. Han var relativt KRAFTIG och snarkade så högt att vi trodde fönstren i rummet skulle spricka.. Dag två blev det bland annat Hanson Bay som är stället med andra flest vithajar i världen.. Och även där vågor uppmätts till 11 meter höga under storm! Jag och Johan badade kvällen innan, under kontrollerade former dock. Checkar av att man badat i Söderhavet med Antarktis som angränsande kontinent. Det var KALLT. Det bästa av allt var nog när vi stoppade för att se Remarkable Rocks! En kalkstensformation som bildats under årtusenden! Det är svårt att beskriva allt med ord men Kangaroo Island var verkligen en magisk upplevelse! Sköna människor, grym tour och magiskt käk! Grillad känguru är såå gott! Den ska vara rare! Lite synd att vi bara hade två dagar men vi han med sjukt mycket! Tillbaka till Penneshaw på kvällen där vi köpte med oss varsin stor pizza till färjan! Tillbaka i Adelaide hade vi bokat in oss på YHA vilket är väldigt bra hostels. Även där blev det bara en natt eftersom dagen därpå skulle vi återigen upp TIDIGT för att bli upplockade av G Adventures och bege oss mot Melbourne på Great Ocean Road! Hur det gick får jag ta i nästa inlägg. :)

Kangaroo Island är definitivt något vi kommer att minnas! Magiskt! Bästa av allt var guiden Greg. Han kunde ALLT! En riktig ikon!

ÄNTLIGEN!

Vi har nu lämnat Asien bakom oss en gång för alla och är redo att ta oss an en ny kontinent och ett nytt land! Australien! Vi är längre hemifrån än vi någonsin varit och nya äventyr och upplevelser väntar. Det känns konstigt nog nästan som början på en ny resa faktiskt. Asien har varit magiskt! Med sjukt mycket äventyr och upplevelser. Trodde inte man kunde hinna med att uppleva och göra så mycket på drygt 1,5 månad! Lite ups and downs har det varit och lite sjukdomar här och där men allt som allt har vi glidit genom Asien på ett lyckat sätt tycker jag! Vi har träffat sjukt mycket nya människor och även redan kända människor vilket har varit superkul. Okej! Nu är vi som sagt i Australien! Närmare bestämt i Perth. Vi flög från Denpasar International Airport med Virgin Australia till Perth vilket tog ca fyra timmar. Säkerhetskontrollerna var NÅGOT hårdare nu jämfört med många delar av Asien..! Flighten gick bra och den enda av oss som var tvungen att bli kollad extra noga av Australien Border Force var Johan, såklart. Han hade inget olagligt med så sig dock det var lugna puckar! Väl på flygplatsen blev vi mötta av Johans familjevänner Peter och Jackie som bor här i Perth. Vi fick bo hos dom första natten vilket var superschysst! Vi fick gott käk när vi kom fram och några öl! Magiskt. Vi var trötta efter surfcampet och resan från Bali och däckade ganska snabbt den kvällen. Jackie erbjöd sig att tvätta åt sig vilket var extremt uppskattat! Dagen därpå, den 20onde, var det Johans födelsedag! Whey! 20 barre. Vi käkade en go frukost och kände oss lite som hemma för första gången på resan! Sedan tog Peter och Jackie med oss till en supertrevlig restaurang och bjöd på födelsedagslunch. GÖTT! Efter det drog vi till Cottlesloe Beach och kände på vattnet några timmar, kallare än i Asien kan man lugnt säga.. Vi kunde bara bo hos Peter och Jackie en natt och hade därför bokat in oss på ett hostel i centrala Perth. The Hive Hostel. VÄRSTA och skabbigaste stället vi någonsin varit på.. Lukten är svår att beskriva men den luktade inte rosor kan jag säga.. Som pricken över i:et hade vi bokat in oss i ett 24 bädds dorm. Folk överallt huller om buller. Svårt att beskriva det är något man måste uppleva innan man tror det är sant. Vi fick i alla fall varsin säng! Vi dumpade våra grejer på hostelet efter att Peter kört oss dit. Eftersom det var Johans födelsedag ville vi muntra upp oss lite och gick till Brass Monkey och käkade en stor köttbit med rödvinssås och potatis. Så bra! Johan var taggad på att dansa lite men det var inte mycket liv i Perth en söndag.. Det slutade med att vi åkte till EvE Nightclub. Ett stort resort med tillhörande nattklubb. En bra födelsedag för Johan och en bra start på Australien!

Dagen därpå var vi relativt trötta. Vi gick till Coles supermarket och handlade på oss lite frukost och middagsmat. Att äta ute varje måltid här i Australien är inget alternativ.. Havregrynsgröt till frukost för första gången på resan var en magi! Som man längtat efter att ha käkat nudlar och ris till frukost ett bra tag! Vi tog en sväng runt i Perth och turistade lite. Kings Park, Elisabeth Quey med mera. Perth är en fin stad!

Sedan var det dags för Rottnest Island! Vi hade bokat biljetter i förväg till färjan som gick till Rottnest Island 08.30. Rottnest ligger ca 1,5 timmar utanför Perth och är en superfin ö med massa stränder och häftigt natur. Vi hyrde cyklar och cyklade runt som riktiga TURISTER runt hela ön. Träffade på massvis med Quokkas som är små gnagare som endast finns på Rottnest! Det var magiskt! Lång dag på Rottnest och på färja hem somnade vi allihop. Eftersom vi ville spendera så lite tid som möjligt på vårt fantastiska hostel gick vi direkt ut och käkade middag på Nando’s när vi kom tillbaka! Det var den dagen det! Oj! Får inte glömma att vi åkte till Ikea den dagen också! Köpte 1kg LÖSGODIS! Harregud va gott! Magi!

Nästa dag tog vi tåget till Fremantle direkt efter frukost! Fremantle är en liten hamnstad 25 min söder om Perth! Väldigt mysigt och pittoreskt ställe. Ett besök till Fremantle Prison som är ett UNESCO världsarv var givet! Gick sedan till Shipwreck Galleries och turistade lite till! Vrak från 1600-talet, detta tyckte Jonathan var fantastiskt och intressant. ”Här kan jag stanna hela dagen”.

Efteråt blev det Fish n Chips till lunch i hamnen! Magiskt goda!

Vi kände oss klara med Fremantle och tog tåget tillbaka till Perth. Vi köpte med oss lite käk och bestämde oss för att åka till Kings Park och grilla burgare. Känguruburgare var en succé! Imorse checkade vi ut från The Hive Hostel efter fyra tunga nätter av misär och lidande. Aldrig mer 24 bädds hostel.. Sista natten här i Perth spenderar vi hos Peter och Jackie och ikväll blir det BBQ! Imorgon bär det av mot Adelaide! Där väntar Kangaroo Island och efter det Great Ocean Road mot Melbourne! Fan vad allt är dyrt i Australien.

Hej hopp!
Ännu en vecka av resan har gått och vi är helt slutkörda efter surfcamp med MojoSurf.. Vi har dock haft en helt magiskt vecka med grym mat, härliga människor, nya upplevelser och sjukt bra surf! Efter tre nätter i Kuta med lite shopping och några besök till Skygarden blev vi upphämtade på hotellet och satte kurs mot Canggu! För övrigt är Skygarden ett ställe man sent kommet att glömma! Kanske den mest kända restaurang/klubben på hela Bali! Från och med 17 till 21 kunde man betala 99 tusen Rupihe vilket motsvara ca 65 kr och käka hur mycket mat och dricka hur mycket man ville och kunde! Magisk buffe med burgare, biffar, potatis, sallad you name it! Magiskt med västerländsk mat! På Skygarden bestämde vi träff med Hugo Knape och Olof Josefsson som befann sig i Kuta samtidigt som oss! Ett kärt återseende! Vi hade grymt kul i Kuta men tre nätter räckte gott och väl!

Som sagt, tidigt på morgonen den 13 blev vi upphämtade på hotellet av Mojosurf. Första stoppet på surfcampet var Canggu! Ett lite minde turistiskt ställe än Kuta med riktigt skön surfkultur och sköna vibbar! Mysigt ställe! Väl framme på Mojo hotellet blev vi briefade om veckan och fick träffa guiderna och vår grupp. Gruppen bestod av endast folk från Sverige, Norge, Danmark och Island! Kul! Kl 12 var det dags för första surfen! Dock fick vi åka tillbaka till Kuta Beach för att surfa då surfstället i Canggu var för crowded.. Första surflektionen var tuff! Mycket jobbigare än vi väntat oss haha!

Som nybörjare får man surfa med foamboard vilket ett än lite större bräda som är gjord av någon form av gummi. Detta resulterade i skavsår på knä, bröst och inte minst händer! Allihopa lyckades att stå upp på brädan och surfa vågorna hela vägen ut! En magisk upplevelse! Första dagen tog hårt på oss och vi var helt slut på kvällen. Middag och några öl med surfgänget och guiderna sedan rakt i säng. Dag två bestod även den av surfing på Kuta Beach, lite högre vågor den dagen! Kl 12 checkade vi ut från Mojo hotellet i Canggu och begav oss till flygplatsen för att flyga till Lombok, del två av surfcampet! Lombok är en "surf-ö" utanför Bali! Några tjejer blev avsläppta på fel terminal och en av de andra killarnas flygbiljett var bokad till fel datum.. Lite kaos för vår guide Kajsa som gjorde sin första Mojoresa själv! Det löste sig dock:)
Flyget tog bara runt 20 minuter mer Garuda Indonesia. I Lombok bodde vi på Kies Villas, en lyxresort med villor och bungalows med tillhörande pooler.! Vi trodde vi skulle bo i dorms.. Men vi bara tackade och tog emot! Surfingen i Lombok var annorlunda! Reefsurfing, där man åker ut med en båt och surfar över ett rev! Magiskt:) Höga vågor och jobbig paddling! Två dagar surf i Lombok med poolparty, goda middagar och gött häng!
Geckoödlor ÖVERALLT vilket gjorde det ganska svårt att sova på natten dock...

Tredje och sista stoppet på surfcampet var Nusa Lembongan! En färjeresa på nästan 3 timmar från Lombok! Extremt varmt... Även på Nusa Lembongan var det reefsurfing! Lite mindre och snällare vågor dock! I Lombok gick vi över till hardboards också! Svårare att ta vågorna med men lättare att svänga! Första dagen på Lembongan smög sig en öroninflammation på mig.. Var tvungen att söka upp en läkare och fick antibiotika och antiinflammatoriskt.. Trist. Surfade ändå men mådde rätt kasst tyvärr.. Det sista vi gjorde var att hyra moppar och körde runt Lembongan! Väldigt fin ö!
Allt som allt har surfcampet varit magiskt bra! Vi har lärt oss att surfa och lärt känna nya människor! Rekommenderar Mojosurf!

Nu lämnar vi återigen en del av resan bakom oss och även Sydostasien! Asien har varit ett äventyr med många oförglömliga upplevelser och nya bekantskaper. Vissa stunder har det varit lite jobbigt men allt har löst sig!
Vi packar väskorna och beger oss till en ny kontinent! Mot Australien!

Ciao!

Nu har det gått ett tag sedan senaste inlägget! Detta pågrund av både RIKTIGT dålig tillgång till wifi och lite dåliga magar... Nu är vi dock back on track och befinner oss på Bali!

Backar tillbaka några dagar till och börja med! Efter Boracay var det Palawan som gällde, närmare bestämt El Nido! Vi flög till Puerto Princesa som man kan kalla "huvudstaden" i Palawan. Där stannade vi över en natt eftersom vi kom sent på kvällen. Tidigt på morgonen dagen därpå hoppade vi på en minivan som skulle ta oss den ca sex timmar långa sträckan till El Nido. Snirkliga kringelikrok-grusvägar och en otroligt trång minibuss gjorde resan oförglömlig. Som tur var hade vi ac! Räddningen! Väl framme i El Nido blev vi droppade på "bussterminalen". En grusplan typ med lite småhus här och där. Vi hoppade på två tuk-tuks som körde oss till hotellet. El Nido var verkligen LITET och inhemskt! Charmigt på något sätt. Vi bodde bra vilket ändå var skönt! Första kvällen gjorde vi inte så mycket mer än att se oss omkring vilket inte tog så lång tid haha! Det var bara att tänja lite på steget så hade man gått igenom byn!

Dagen därpå hyrde vi kajaker, köpte med oss lite lunch och paddlade ut till lite öar och stränder runtomkring El Nido! Helt magiskt vackert! Kändes som en Jurassic Park film.. Overkligt. Det var ganska hög sjö så paddlingen tog på krafterna! Vi var helt slut efter några timmar.. Plus att solen låg på och gassade. Dag två bokade vi in oss på en av Island Hopping turerna som går runt El Nido. En dagsaktivitet där man åker ut ett gäng människor med en outrigger till olika öar, stränder osv som är för otillgängliga är för att komma till själv! Så nice! BBQ lunch ingår som lagas på båten och käkas på stranden. Magiskt! Snorklingen var så bra! Dock brände jag och Johan oss ganska rejält på ett gäng maneter! Ofarliga som tur var men det var lite obehagligt. Kaptenen gav oss vinäger som vi hällde på kroppen. Det funkade men vi luktade kinesisk mat resten av dagen. Haha! På kvällen hittade Johan en liten kille på gatan som sålde en Filippinsk specialité som kallas Balut. Det är ett kokt ägg med ett ankembryo i.. Detta skalas och äts med salt och vinäger! Jag och Jonathan vågade oss inte på Balut. Vidrigt. Johan fick dock i sig det efter några kväljningar haha!

Dag tre tog jag och Jonte det lungt medan Johan körde järnet och gav sig ut på ytterligare en Island Hopping! Fick lite för mycket sol blandat med nån bakterie den dagen så blev ganska dålig på kvällen.. Jobbig natt med lite sömn och många toabesök.. Man känner sig onekligen ganska hjälplös i sådan situationer. Men på morgonen kändes det bättre och vi bokade in oss på den tredje och sista Island Hopping-turen! El Nido toppar nog listan hittills över de vackraste ställen vi varit på! Så avlägset men samtidigt civiliserat. Magiskt! Vi rekommenderar starkt att alla som får möjligheten borde besöka El Nido någon gång i livet!

Bussresan tillbaka till Puerto Princesa gick lite snabbare men var minst lika obekväm! Plus att chauffören glömt av att han satt "The Hills" av The Weeknd på repeat i bilen. Hans engelska var inte den bästa så han hade svårt att förstår när vi bad honom byta musik. Efter ca 30 spelningar så stängde han som tur var av.. Haha!
Efter El Nido hade vi två nätter i Manila. Kaosartad stad! Bilar ÖVERALLT och inga trafikregler! Igår var vi på Mall of Asia, det var extremt stort. Vi shoppade lite och spenderade våra sista timmar i Filippinerna! Nu lämnar vi Filippinerna och återigen en del av resan bakom oss. Tre veckor gick snabbt och vi har upplevt galet mycket! Nu har även alla fått vara lite sjuka och svaga och fått känna på hur det är. Det löste vi! Imorse lämnade vi hotellet i Manila 04.30 och åkte till flygplatsen där planet mot Bali gick 06.50. Dock via Kuala Lumpur.. En rejäl omväg med det fick bli så! Efter en lång resdag är vi nu i Kuta på Bali! Här på Bali väntar surfcamp med Mojo Surf och mycket mer! Slänger upp lite bilder från El Nido!

Ciao!

Efter en vecka på Boracay som gick snabbare än vi någonsin kunnat tro beger vi oss mot El Nido! Vi har haft grymt kul med Rebecca, Louise och Ebba! Trots algblomning och lite regnskurar här och där.. Boracay var inte riktigt den paradisön som vi förväntat oss men det är förståeligt med tanke på all turism! Men vi hittade guldkornen :) Igår kom även Emelie Wiberg, som jobbar med mig på Lisse B, och hennes syster till Boracay och vi fick spenderat en hel dag tillsammans med dom också. Kul! Det blev återigen en lugn dag igår och tyvärr ingen segeltur menmen! Thaimat till middag vilket var rena drömmen! Vi har inte käkat någon riktig thaimat på hela resan! Det var magiskt! Råkade dock be om att få min Paeneng spicy.. Den var starkare än vad man är van vid hemma! Det var svettigt men gott! Som tur var fanns det en fläkt rakt ovanför bordet :)
Efter lite strul hit och dit med flyg som blivit ombokade och inställda utan att vi fått reda på det fick Johan fixat nya flygbiljetter till oss från Boracay till Puerto Princesa via Manila! En liten extra utgift men vi hoppas på en full refund från Air Asia... Så idag ringde klockan 05.00, frukost på McD och sedan thuk thuk till färjan. Vi flög propellerplan för första gången idag, lite obehagligt men vi överlevde haha! Mycket förseningar återigen och ingen ordning på Boracays flygplats.. Allt löser sig som tur är! Vi har insett att man behöver ganska mycket mer tålamod i asien jämfört med hemma! Haha. Nu sitter vi på Manilas flygplats och väntar på att boarda till Puerto Princesa!

Ciao!

Ytterligare tre dagar in på "semestern" och livet på Boracay rullar på! Det är väldigt enkelt här! Sol, bad, god mat och goa människor!! Det är så härligt att umgås med både kända och nya människor! Sedan förra inlägget har vi hunnit med en hel del! I förrförrgår bestämde vi träff med Rebecca, Louise och Ebbas polare från Lund! Några som var på utbyte i Singapore som är här på semester! Gott! Kl 19 blev vi ett stort gäng på 15 pers och middag blev det på Epic! Ett riktigt trevligt ställe med discolampa på stranden som var upphängd mellan palmerna! Party:) Ett långbord med massor av mat och dricka! Happy hour gjorde inte saken sämre! Kul att träffa lite nya människor! Efter middagen begav alla sig till andra sidan ön. Till ett sjukt roligt ställe med livemusik och sackosäckar på stranden! Det slutade med att Johan intog scenen och körde Wonderwall inför allihopa! Världsklass!! En av killarna från Lund körde sin favoritlåt och sjöng på Kambodjanska! Världsklass även detta! Efter några timmar med livemusik och annat skoj begav sig alla tillbaka till Whitebeach där kvällen fortsatte på Epic :)

I förrgår vakande vi upp till riktigt skitväder.. Ösregn och blåsigt samt strömavbrott! Vi gjorde inte många knop den dagen! Vilket var skönt! Lite lugn och ro för en gång skull :) Vi fick ett tips från ägaren av Subway restaurangen att vi skulle försöka ta oss till Phuka Beach, en lite mer avlägsen och lugnare strand! Perfekt!

Igår var alla pigga och glada igen och det var dags för Phuka Beach! En lite mer avlägsen strand på norra sidan av ön! Vi käkade lite frulle på subway som vanligt, mötte upp tjejerna och trängde in oss i en thuk thuk! 15 min tog det till Phuka! Magiskt fin strand utan algblomning!! Succé! Dock väldigt höga vågor men det var inga probs! Efter ett tag blev det mer och mer kineser och vi hamnade mitt upp i tre olika kinesiska bröllopsfotograferingar! Sedan blev vi smygfotade av diverse asiatiska tanter som antagligen tyckte vi européer så extra exotiska ut! Jag hoppade upp på Johans axlar och posade för ett helt gäng fotografer! Kul :)

Idag tar alla det lugnt hittills! Magiskt fint väder och vi har stött på ännu fler svenskar här som både jag och Jonathan känner! Världen blir bara mindre och mindre! Sjukt.. Men kul! Om en stund ska Johan och Jonathan ut och ge sig på parasailing som dom köpt av någon korvgubbe här på stranden typ, men det blir nog fett! Ikväll är Rebecca, Louise och Ebbas sista kväll och idag har vi vart hemifrån i exakt en månad. Så något slags firande blir det nog :) I eftermiddag blir det nog att vi hyr en segelbåt / outriggermed en liten kapten, tillsammans med tjejerna, som tar oss ut på en segeltur i några timmar! Verkar gött!

Livet leker, Boracay äger!

Ciao!

Två dagar in på "semestern" här på Boracay och livet leker! Två lugna dagar med strand och bad, god mat, kall öl och gott sällskap!
Igår tog vi SOVMORGON för första gången på ungefär en månad vilket var helt magiskt! Hade nästan glömt hur det var.. Käkade god frulle sedan var det stranden som gällde! Kineser överallt med selfiepinnar över högt och lågt och kameror för tiotusentals kronor med stativ och objektiv och photoshoots för det vilda..! Men vi hittade lite go plats där vi kunde ha det gött. Runt 14 tiden dök som väntat Rebecca, Louise och Ebba H upp efter sin lökiga resa från Kalibo! Tjejerna hittade till sitt boende sedan möttes vi upp på stranden och hade det gött resten av dagen! Magiskt. På kvällen blev det mexikansk middag vilket var supergott. Sedan några kalla öl på Aplaya, grymt gott ställe på stranden med sackosäckar i överflöd :)

Idag har vi tillbringat dagen på ungefär samma sätt. Tagit det otroligt lugnt. Det kom några regnskurar så jag, Johan, Rebecca och Ebba bestämde oss för att ta en tur till andra sidan ön där vi möttes av ett windsurfing-mecca! Nu väntar middag om en halvtimma sedan får vi se vad som händer!