Imorse checkade vi ut och lämnade Monterey för att köra mot San Jose. De senaste dagarna på vägarna har vi märkt att till skillnad från Sverige där det brukar vara påkörda harar längs vägarna så ligger det påkörda skunkar här istället. En timme från Monterey, norr om Santa Cruz, stannade vi till vid en park vid namn Henry Cowell Redwood State Park mitt ute i skogen där vi äntligen kunde gå en liten vandring bland redwood-träden. Det är världens högsta träd! Det var helt magiskt att gå bland dessa jättar som vuxit sig stora i många, många år. Flera av träden har vuxit i 2000 år! Kändes som att vi vandrade runt i en sagovärld med dessa höga stora vackra träd med solljuset strilandes ner och ekorrar hoppandes och hjortar ätandes bland oss.

Men sedan var det dags att ta oss mot San Jose för vår sista natt i USA! Som vanligt var vi tidiga till incheckningen så vi passade på att ta en lunch och tvätta bilen. När vi väl checkade in och fick ett rum var detta inte städat alls... segt att behöva gå och klaga och byta rum när man bara vill iväg för att upptäcka. Men eftersom rummet inte blivit städat sedan tidigare gäst låg dricksen kvar så vi tjänade i alla fall 6 dollar på det ;)

Vi bor faktiskt i Silicon valley (ni vet IT-centrat) så runt om oss finns flera av de gigantiska IT-företagen så vi tog bilen för att få en titt på dem! Det finns såklart inte jättemycket att se men vi gick runt lite på Googles område. Tydligen kallar arbetarna på Google sig själva för googlers. Lite roligt namn, de är som ett eget litet folkslag. Sedan åkte vi till Stanford och åkte runt och kikade, där kunde vi inte undvika att få lite inspiration till våra egna studier! Som sista stopp blev det Facebook, som kul nog ligger på Hackers Way. Mer än så hann vi inte under dagens ljusa timmar då vi tenderade att fastna i rusningstrafiken (finns många fler giganter att se här, men det är inte mycket mer än stora byggnader med en välkänd logga så vi kände oss nöjda).

När vår långa rundresa var slut hade mörkret hunnit lägga oss så vi åkte inom affären och köpte frukost och snacks och tog sedan sushi-take away. Så nu ligger vi i sängen och dricker 5-dollars vin i plastglas och äter chips, ett bra slut på vår långa resa. För nu är ju faktiskt resan slut, bara en sista etapp kvar vad gäller flyget hem och sedan är allt bara minnen. Men resan kunde inte ha blivit bättre och vi har njutit så mycket! Men resten av våra tankar om resan och en sammanfattning av våra olika resmål kommer när vi är tillbaka i Sverige. Vi hörs då!

Ett Redwood-träd, så stora!

Man känner sig ganska liten i jämförelse

Pumor här med... Man blev lite skraj varje gång ett prasslande hördes i skogen.

Googles högkvarter, inne på området.

Google-cyklar.

Stanford.

Här spelade de volleyboll i gräset framför skolan. Inte helt fel!

Tummen upp för Facebook!

Efter att ha ätit nästan alla måltider ute i 5 veckor börjar man nu tröttna, lyxproblem kanske men gud vad vi saknar en vanlig måltid hemma! Så ikväll blev det picknick i sängen framför tv. Eftersom det snart är val i USA handlar mycket om politik och vi tittar just nu på CNN som verkar vara en demokratisk nyhetsstation för de snackar så mycket skit om Trump. Kul att se, inte som i Sverige direkt, här är det lite fler personattacker.

Men eftersom Monterey är en ganska dyster och dimmig stad, men ändå mysig, fick vi försöka hitta lite inomhusaktiviteter så vi började dagen med att gå på akvarium. Vi hade fått höra av flertalet amerikaner att det skulle vara väldigt stort och världens finaste så vi hade ganska höga förväntningar. Men amerikaner är ju lite självupptagna och tror att dem är bäst på allt. Så vi fann faktiskt inte akvariumet lika bra. Det var väldigt fint och det var ganska stort men det finns definitivt större och bättre akvarium runt om i världen. Men det var en kul aktivitet att spendera förmiddagen med.

Eftermiddagen spenderade vi på ett shoppingcenter där vi åt lunch följt med en utflykt med bilen till Carmel-By-The-Sea (liten stad några minuter utanför Monterey). Det visade sig vara en väldigt mysig stad med vackra hus och ett väldigt gulligt centrum. Tydligen har Clint Eastwood varit borgmästare där.

Innan vi åkte hem åkte vi inom Walmart. Där lyckades vi äntligen hitta en resväska som vi kan ha vårt handbagage i. Så vi kan nu vara lugna, allt kommer med hem igen! Julia passade även på att shoppa på sig smink, här kostar till exempel två mascaror 65 kr istället för en för 140.

Nu ska vi fortsätta picknicka och sen sova! Imorgon åker vi mot San José och Silicon Valley som blir vårt sista stopp innan det är dags att flyga hemåt! Så trots ofantlig trötthet ska vi göra det bästa av sista dagen! Och så hoppas vi såklart att i klarar oss hem och inte kraschar!

Har man ingen parkeringsbroms får man va lite påhittig!

Leopardhaj. Denna haj simmade runt där vi snorklade på vår kajaktur i San Diego.

Snygg frisyr!

Så söta uttrar som chillade runt.

Efter denna roadtrip hade man gärna haft en utters liv.

Idag fortsatte vi vår resa längs highway 1, denna gång mot Monterey. Det finns massvis med städer, utkiksplatser och saker att göra längs vägen men allt kan såklart inte hinnas med, men ett viktigt stopp på vägen för oss var Hearst castle! Det är ett "sommarhus" som tidningsmagnaten Hearst lät bygga tidigt 1900-tal. Vi hade faktiskt ganska höga förväntningar och vi förväntade oss dessutom tillägg för onödiga grejer som vid Grand canyon. Men vi blev minst sagt förvånade när vi insåg att allt ingick i vår biljett och att allt var tydligt och bra uppstrukturerat. Dessutom toppade huset verkligen våra förväntningar! Helt galet stort och vackert! Vi gick en guidad tur på en timme där vi fick se trädgården och de större rummen i huset, guiden var riktigt rolig och gjorde typ hela grejen. Det kändes dessutom coolt att gå runt på 2000 år gammalt golv bland 2000 år gamla statyer (Hearst gillade arkitektur och antika föremål). Vi har nog aldrig varit omringade av så många dyra saker, man fick verkligen hålla fingrarna i styr.

Det var sedan dags att köra vidare mot Monterey med några små stopp för att kika på utsikten över det dramatiska havet, sjöelefanter, Bixby bridge m.m. En väldigt vacker och dramatisk väg att köra på med helt fantastiska utsikter (även om det var väldigt dimmigt på sina ställen som ni kan se nedan). Dock fanns det inte många matställen eller bensinstationer på vägen. På enda stället vi kunde hitta fick det bli hotdog med 2% kött. Och ska man köra Highway 1 är det bäst att ha gott om soppa i tanken för bensinpriset var tre gånger högre än normalt (typ som i Sverige).

Vi nämnde i förra inlägget att det har brunnit rejält här i områdena och det fick vi nu se med egna ögon. Uppe i bergen lite längre in i landet kunde vi se rök från en brand och längs med hela vägen stod brandbilar redo att köra iväg. Vi hade dessutom tänkt att kika inom en park längs med vägen för att titta på de gigantiska redwoodträden men tydligen har de stängt ned alla parker längs kusten på grund av bränder och den extrema brandrisken. Vi har lite motvind när det gäller dessa jäkla träden, men än har vi inte gett upp! Fortsättning följer...

Sen eftermiddag kom vi fram till Monterey, eller mer specifikt Seaside några kilometer därifrån. Vi hade extremt låga förväntningar på vårt motell men som mycket annat visade det sig vara bättre än vad vi trodde.

Kvällen avslutade vi på en indisk restaurang i närheten som fått bra betyg på Yelp och det visade sig stämma. Trevlig restaurang med superbra service och mycket god mat. Oliver gjorde dock felet att tro att medelstarkt i Indien är lagom... Det fick han snabbt ångra, det var tydligen det absolut starkaste han ätit! Svett, tårar och snor flödade och läpparna höll på att frätas bort. Men servitrisen var snäll och fixade så att rätten mildrades. Men det lär brinna i munnen till morgondagen...

Nu ska vi sova efter en lång dag med mycket upptäckande och bilåkande!

Påväg upp till Hearst castle stötte vi på dessa fritt strövade djuren. Det är afrikanska antiloper som finns kvar sen Hearst privata zoo. Även vilda zebror finns kvar ute i slätterna än idag. Han hade också isbjörnar, lejon och mycket mer. Det var världens största privata zoo.

Riktigt skön guide. Många intressanta historier om Hearst.

En del av slottet.

Egyptiska skulpturer från egyptiernas tid.

Matsalen. Tydligen har Greta Garbo varit på besök här uppe hos Hearst. Alla möjliga gamla kändisar var på besök här. Chaplin blev hitbjuden över 40 gånger.

Vi fick även kika på en nästan 100 år gammal bio.

Det fanns nästan mer marmor och guld än andra material på området.

22 karat guld står vi på här.

Inomhuspoolen. En halv miljon mosaikplattor, varenda en ditplacerad för hand.

Sjöelefanterna låg och gottade sig. Lata djur.

Uppe bland molnen. Trots att det var synd att man inte kunde se ut över havet här (som ligger precis nedanför stupet) var detta också häftiga vyer på sitt sätt.

Slutligen kom vi under molnen och kunde se havet!

Mycket moln här men tittar ni noga kan ni urskilja rök från bränderna här, lite ljusare i dalgången. Var lättare att se i verkligheten då den rörde sig mycket mer än molnen. Och röken fortsatte längs hela bergsvägen.

Massvis med brandbilar och utrustning längs vägen.

Bixby bridge.

​Indiska restaurangen.

Imorse var det tänkt att vi skulle gå upp tidigt för att åka och köpa frukost men bara en av oss orkade komma upp (den andra gick inte att väcka, gissa vem?). I "affären" fanns det en hel hylla med hundfoder och en hel hylla med billackeringsmedel, men knappt någon mat. Det är tydligen viktigare att sköta om sin bil än att själv äta... men två övermogna bananer, gamla kellogs-flingor och varsin drickyoghurt kunde skrapas ihop och "avnjöts" i hotellsängen. Sedan ringde det på Skype och då var det bådas familjer som samlats i Gånarp. Vi sa det senare på dagen att vad konstigt att vi två sitter här på en strand i USA på förmiddagen och precis samtidigt sitter våra föräldrar tillsammans hemma i Sverige, förmodligen ute på altanen, och dricker något gott medan mörkret lägger sig.

Vår förmiddag spenderades på stranden. Oliver hade tänkt kolla om det fanns någon chans att ta en surfinglektion men det var dött på den fronten. Kanske lika bra ändå, om Julia lyckades få en spricka i revbenet av surfing på frigolitbräda kan värre saker förmodligen hända med en riktig surfingbräda.

Vid lunchtid åkte vi in till Santa Barbara för att kolla efter ett handbagage. Vi har nämligen shoppat alldeles för mycket än vad vi har plats för så ett riktigt handbagage behövs nog inköpas. Dock hittade vi inget. Så vi lägger allt vårt hopp på Monterey. Det var sedan dags att bege oss mot nästa stopp - Atascadero. Samma hotell, en annan stad. Vi hann mest bara checka in och ta en snabbdusch innan vi åkte ner till Morro bay. Där kollade vi solnedgången över den gigantiska stenen i havet (ingen aning hur tusan den bildats) och åt på en fin restaurang med utsikt över hamnen och stenen. Vi blev nog båda lite förvånade över staden som visade sig vara en mysig liten fiskestad. Det luktade hav och fisk och det låg fiskebåtar och guppade överallt. Det var dessutom till skillnad mot LA och San Diego inte lika mycket trafik och fyllda parkeringsplatser men det kanske beror på att det bara bor ca 10 000 människor här.

Det var egentligen meningen att vi skulle ta in på hotell i Morro bay men eftersom vi var sent ute så var allt fullbokat och det fick bli ett hotell i Atascadero ca 2 mil utanför. Men det var faktiskt kul att vi hamnade här för det visade sig vara ett väldigt vackert område och väg 41 mellan Atascadero och Morro Bay var grymt vacker att köra på, nästan finare än Highway 1 hittills. Här är massvis med gamla rancher utspridda längs de höga bergen och kuperade slätterna. Ser ut som ett typiskt mysigt vilda västern fast ändå grönt och lummigt. Stor del av sträckan längs highway 1 hit kantades också av riktiga vilda västern-städer där det ser ut som tiden stått still blandat med husvagns-parker och jordbruk. Vi hade också förväntat oss lite dålig luft här då det har brunnit ofantligt mycket här precis och på nyheterna sa de att det kunde vara dålig luft men det känner vi inte av som tur är.

Imorgon drar vi vidare mot Monterey! Hörs där!

De har fina brandbilar här i USA.

Stranden lite utanför Santa Barbara. Kanske syns dåligt på bilden men vi hittade en likadan tidvattensvall i sanden igen att ligga på, denna gången utan att bli bortspolade!

Highway 1.

Väg 41.

Morro bay.

​Yrkesfiskare som kom in med något sprattlade i nätet som inte var vanlig fisk. Vi gissade på bläckfisk eller ål, var svårt att se.

Morro rock.

Restaurangen. Stenen ser ni i bakgrunden.

Goda pizzor.

Idag var det dags att lämna vårt fantastiska Airbnb-hus för att börja vår resa längs highway 1 på riktigt. Efter att ha ätit frukost med en dansk tjej som är här för att plugga på UCLA packande vi iordning och hoppade in i bilen. Vi hade nu som destination den lilla staden Santa Barbara. Vi körde en stor del av sträckan längs havet med klippor på andra sidan men det tog inte så värst lång tid ändå, max 2 timmar. Det är en fantastiskt fin väg men vi tror ändå att det kommer blir finare mer norrut. Vid 12tiden var vi i alla fall framme vid vårt hotell som ligger ca en mil ifrån Santa Barbara men vi fick inte checka in så vi åkte in till centrum och parkerade där. Vi hade nog tänkt oss att resan skulle ta lite längre tid och att vi hade kunnat checka in så vi hade inte badkläder på så bi fick byta om i bilen i parkeringshuset. Hoppas verkligen ingen förbipasserande såg oss... Men sen traskade vi ner längs huvudgatan, tog en lunch på en av alla miljontals mexikanska restauranger det finns i USA och gick sedan ner till stranden. Innan vi slog läger på stranden gick vi ut på piren kallad Stearns wharf. De flesta pirer här är gjorda av mycket gammalt trä, förmodligen från redwood-träd, och det knakar och nästan gungar under en när man går. Ändå kan bilar köra på de flesta pirer och på denna pir hade de till och med en parkeringsplats längst ute. Undrar hur länge det kommer att hålla...

Efter lite solande och läsning åkte vi tillbaka till hotellet för att checka in. Vi hade förväntat oss ett riktigt sunkigt hotell med skitdåligt internet men det visade sig vara ett väldigt fräscht och fint rum med bra internet. Där fick vi mycket för den lilla pengen.

Det var sedan dags att äta middag så ännu en gång tog vi bilen in till Santa Barbara. Där åt vi på ett thailändsk ställe som vi hittat på Yelp. Yelp är ungefär som TripAdvisor men tydligen mer använt och med bättre recensioner här i USA så den har verkligen varit till stor yelp under resan ;) Efter den goda maten som faktiskt var till stor del ekologisk gick vi runt på gatorna och vi kan konstatera att det är en fantastisk vacker stad! På de flesta restauranger spelades livemusik och hela staden kändes som tagen ur en romantisk film med alla vackra statyer, gatlyktor och ljusslingor. Förmodligen en av de vackraste städerna vi sett!

Längs highway 1.

Pork-tacos, mmm

Piren Stearns wharf.

Längs med piren nere på stranden hade någon satt upp flertalet kreationer som påminde om önskebrunnar. Här skulle man kasta mynt på den presidentkandidat man röstar på.

What kind of lover are you?

Stringgubbe på stranden.

Utsikt från vår balkong!

Middagen!

Här hölls det en målarkurs där de drack vin, målade och socialiserade. Mysigt!

Annorlunda staty.

​Imorgon styr vi kosingen mot Morro bay!

Nu sitter vi i trädgården och inväntar vår pizza. Blir en lugn kväll ikväll efter dagens bravader.

Vi startade dagen med att planera in resterande dagar som än så länge varit oplanerade som sagt. Efter att ha kikat på hotellpriser i de olika städerna och upptäckt att dessa inte är billiga på vissa ställen har vi gjort några små justeringar i vår tidigare planering. Men alla hotell är nu bokade i alla fall och det kommer nog bli superbra!

Efter detta nödvändiga åkte vi bort till Malibu. Vi har hört talas om Malibu farm som är en restaurang på piren i Malibu som startats av en svenska för inte så länge sedan. Så vi tog en lunch där, eller rättare sagt delade på förrätter igen. Förstår inte hur dem kan äta så mycket mat! Det var i alla fall ett supertrevligt ställe med fin, lite skandinavisk inredning precis vid vattnet. Vi delade på tre förrätter men två hade räckt, väldigt goda allihopa.

Efter lunchen fick vi faktiskt från piren syn på en flock sandhajar som simmade nästan inne vid stranden. Väldigt fräckt att se men samtidigt läskigt då vi skulle dit och bada. Men så farliga kan dem nog inte vara, inte som stingrockor som dem varnar för här. Vi hörde faktiskt på radion att enbart idag hade 45 personer i Los Angeles-området blivit stuckna... Vi la oss i alla fall på stranden och hittade ett perfekt ställe att ligga på då det bildats en liten vall i sanden som man kunde ha som huvudkudde. Men efter några timmar av sol, läsning och bad fick vi tyvärr lära oss varför denna vall bildats. Helt utan förvarning drar en stor våg in och sköljer med sig alla våra grejer och nästan oss också! Tur i oturen var att en kvinna typ 1 minut innan varnat oss om att vattnet kanske snart skulle nå upp till oss så vi hade plockat upp vår väska med alla mobiler och kamera ovanför vallen. Så enbart våra handdukar, skor, böcker och lite mer blev blött och sandigt. Dumma turister tänkte nog de andra på stranden när vi sprang rundor i panik och försökte plocka tillbaka våra saker. Med två genomblöta och sandiga handdukar var man inte så sugen på att ligga på stranden längre och tiden hade även tickat på så vi packade ihop och åkte hem. Men oturen var inte slut där... Oliver har plötsligt börjat må illa och inte lite heller. Tyvärr får enbart Oliver köra bilen men vi tänkte att det var bara 20 min hem så det skulle han klara. Men den sega trafiken förstörde tyvärr den tidsplanen så det blev till att köra in till kanten vid ett rödljus och ställa sig och spy bakom en buske. Mindre roligt. Troligen en mindre magsjuka som har avtagit rejält efter ett par timmars vila. Detta är alltså anledningen till att det blir en lugn kväll med pizza. Så nu kommer strax pizzan och sen blir det till att hoppa i säng! Imorgon väntar Santa Barbara!

Malibu pier.

Mysig rustik stil på restaurangen.

Från vänster: blomkålspizza, hummus och grönsaker och swed-ish meatballs. Detta är alltså tre förrätter. Pastan och köttbullarna hade räckt som huvudrätt!

Titta noga så ser ni sandhajarna.

Malibu beach.

Här ser ni vallen. Vi låg skönt tills monstervågen kom.

Idag har vi flängt runt i LA med vår lilla bil och upptäckt olika delar. Vi började med att besöka the Grove som var som en relativt lyxig galleria utomhus. Där slog Oliver till och spräckte nästan vår budget ;) och Julia hittade nya träningsskor. Väldigt mysigt ställe trots all lyx. När det var dags för lunch åkte vi ner till Beverly hills där vi åt på Villa Blanca efter tips från Rebecka. Ett trevligt ställe med god mat och alldeles för stora portioner.

Vi hade bestämt att åka upp till Griffith observatory vid solnedgång så efter lunchen (som ändå var väldigt sen) var vi tvungna att fördriva tiden lite mer så vi åkte bort mot hollywood för att kika på stjärnorna (walk of fame). Hela gatan kändes som en enda turistfälla så vi lämnade ganska snabbt. Det var tur det för det var fler än vi som tänkt tanken på att åka upp till observatoriet... helt galet många bilar och såklart en alldeles för liten parkering när vi kom upp. Trots att vi körde i god tid hann vi upp precis när solen var påväg ner bakom en kulle. Vi hade också tur med parkering vilket många inte hade och var tvungna att cirkulera parkeringen länge! Så först hann vi ta några solnedgångsbilder innan det var dags att vänta in mörkret. Vi stod på första parkett och såg LA visa sig från sin bästa sida. Det är helt galet vad staden är stor!

Nu ligger vi i sängen och försöker planera in våra väntande dagar längs highway 1 som fortfarande är ganska oplanerade. Prio 1 är att försöka hitta billiga boenden just nu när pengarna börjar ta slut men vi vill inte heller missa något längs vägen. Vi får se hur det blir! Snart får det bli läggdags i alla fall! Godnatt!

Shopping på The Grove.

Villa Blanca i Beverly hills.

Hollywood walk of fame.

Griffith observatory.

Fin solnedgång bakom kullarna.

Hollywoodskylten.

Denna skylt missade vi och det fick vi sota för...

Här hänger vi på kvällarna.

Efter en sen natt ute igår orkade vi inte skriva blogginlägg så nu har vi precis vaknat, skypat lite hem och ska publicera detta inlägg. Igår var det planerat att åka till Universal studios. Vi tänkte oss en halvdag där men för att slippa rusningstrafiken drog vi lite extra på tiden innan vi körde så vi kom fram strax före lunch. Och det var lite mer folk än väntat så det blev en heldag där istället. Men det var en fräck upplevelse! Vi åkte först och främst studio touren som var en tur runt området där de spelar/har spelat in massvis med kända filmer/serier. Vi fick se inspelningsplatsen för filmer som King Kong, Jurassic park och Psycho och flertalet serier. Till exempel var hela gatan Wisteria lane i Desperate housewifes där. Favoriten att se var nog Hajen då dem förutom inspelningsplatsen även tagit med själva Hajen som kom upp ur havet och skrämde oss. Studio touren bjöd även på två 5D-shower där vi i ena blev attackerade av dinosaurier och i den andra befann oss i en biljakt med Fast and the furious-gänget. Under resten av dagen hann vi se Springfield (staden i Simpson's) och köpa donuts där, Hogsmead (staden vid Hogwarts), Hogwarts själv, se en vatten-show där stuntmen från exempelvis Vampire diaries och "Tillbaka till framtiden" visade upp stunttrick och sen en "special effects-show" där de visade och förklarade hur olika scener, tricks och liknande genomförs.

Det var nått ofattbart varmt, säkert 40 grader och i den gryta vi befann oss i kändes det oumbärligt efter ett tag. Så efter att ha sett det viktigaste tog vi bilen hem för en dusch och lite vila.

Vi hade sedan bestämt oss för att träffa en gammal klasskompis till Oliver nämligen Rebecka och äta middag med henne. Så vi körde hem till henne i West hollywood/Beverly hills och tog sedan en Uber till en skybar i närheten. Där käkade vi tryffelpommes (som vi aldrig testat innan, men det var gudomligt gott!) och varsin halv rätt (vi är ju lite mindre i maten än en generell amerikan). Efter maten skulle vi förflytta oss till poolbaren men nör vi närmade oss vakten sneglade han på Oliver och fick till sin förskräckelse syn på att han bar shorts. Det var inte okej, långbyxor skulle det vara, så vi fick promenera vidare. Vi gick bort till en annan väldigt mysig bar där vi tog varsin drink. Denna trevliga stund visade sig gå väldigt fort så plötsligt var klockan mycket och Rebecka jobbar till skillnad från oss så det var dags att åka hem. Så vi körde hem genom mörka LA, en resa som dit tog 45 min och hem 15! Vi måste tillägga att vi gillar LA väldigt mycket hitintills, stränderna är fina, shoppingen bra och maten bra! Inget dåligt att säga än så länge, förutom trafiken då (men är man förberedd på det så är inte ingen fara). Så alla som ogillar LA av olika orsaker har inte befunnit sig på rätt ställen ;)

Ett annat tillägg är att (måste såklart skryta om sina duktiga klasskompisar) Rebecka efter 3 års studier inom filmproduktion i LA tog examen i maj och nu jobbar på Warner brothers med en känd producent (vunnit många emmys). Hon kommer att jobba med serien Mom och Big bang theory. Sjukt kul!

Men nu ska vi snart upp och äta frukost och sen bege oss till Beverly hills! Ha en bra dag!

Universal studios!

Röda mattan.

Studio touren, här med låtsashus i bakgrunden.

Mexikansk by som varit med i flera filmer. Här regnade det konstgjort regn.

Plötsligt blev det översvämning när en fors med vatten kom dundrande runt sista husknuten.

Hajen.

Beethovens hus.

Wisteria lane från Desperate housewifes.

Motelet i Psycho.

Flygkrasch.

Stället med bilarna i Fast and the furious.

Stunt-show.

Hela scenen sprängdes i princip i bitar.

Här fick man ställa sig lite då och då för att svalka av sig.

Hogsmead.

Hogwarts.

Springfield. Skylten och kraftverket i bakgrunden, Moe's bar i förgrunden.

Skybaren med utsikt över LA där vi åt. Bild från Google då vi glömde ta bilder hehe...

Nu ligger vi trötta i sängen efter första heldagen i Los Angeles! Vi startade dagen med frukost i trädgården med amerikanen och engelsmannen. Båda är supertrevliga, men speciellt amerikanen som gärna pratar på och dessutom med sin breda dialekt. Det är det som är det roliga med Airbnb, att träffa så många olika människor! Vi cyklade sedan allihopa till Venice beach men där skiljdes vi åt för jag och Oliver hade sikte mot Santa Monica medan de skulle stanna på Venice beach för att surfa. Vi cyklade allrså vidare till Santa Monica Pier och där ställde vi våra cyklar och traskade runt på piren. När vi hade sett allt som fanns att se där gick vi upp till centrum där vi fick ganska mycket shoppat. Oliver slog till exempel till på en klocka från Fossil. Den är mekanisk (inga batterier) och man kan se in i vissa delar av mekanismerna. Fräckt! Vi har verkligen kommit underfund med hur mycket billigare vissa varor är jämfört med Sverige, till exempel elektronik.

Mycket nöjda cyklade vi tillbaka hem och då hade vi inget mer planerat för dagen så vi kom på idén att se en IMAX-bio. Efter ett tips från Olivers gamla klasskompis Rebecka så åkte vi till bion på Universals citywalk. Det är tydligen så att alla filmer inte visas på IMAX så den enda filmen som visades var Star Trek och vi kan säga så att vi hade ingen aning vad vi kunde förvänta oss. Men vi körde ändå, så dålig kan den inte vara tänkte vi. IMAX är förresten för er som inte har koll typ extra stor bioskärm, riktigt bra bild och ljudkvalitet och bra 3D. Vi hade nog förväntat oss nått helt extremt coolt och dem förväntningarna uppfylldes kanske inte direkt men sammanfattningsvis kan vi säga att allt var bättre än en vanlig film på bio. Speciellt kvaliteten på bilden och 3D. Sen var det också skönare säten som kunde lutas tillbaka, ingen nackdel direkt. Så det var en kul upplevelse. Och filmen var faktiskt rätt bra!

När filmen var slut körde vi hem genom ett mörkt LA och har precis krupit upp i vår mysiga kojja.

Amerikanen Randall påväg till Venice. Oliver påväg till Santa Monica.

Santa Monica Pier. Ett helt tivoli har de klämt in på piren!

Rock 'n' roll Jesus. Han var faktiskt bättre än vad han ser ut.

Shoppinggatan i Santa Monica.

På bion fanns det alltså flytande smör i en automat att hälla över popcornen. Only in Amerika.

Sååå coolt med 3D-glasögon!

Idag gick vi upp i tid och efter lite frukost och packning kramade vi en mycket bakfull Jayna hejdå och satte oss i bilen. Destination Los Angeles! Hade vi kört motorvägen hade det tagit knappt två timmar (väldigt kort tid till skillnad mot våra andra svettiga sträckor) men vi valde att köra delar av vägen på highway 1 så det tog lite längre tid. Vi hann även inom Walmart på vägen vilket alltid är intressant. Vi har ju berättat att det är svårt att hitta någon vettig frukost som inte består av 10 000 kalorier men försöker gör vi. I denna affär hade de till exempel ägnat en hel gång åt enbart godis men frukten fanns inte att hitta. Bra prioriteringar här borta... Väl framme möttes vi av ett väldigt trevligt ganska ungt par i en gigantisk och väldigt fin villa. Vi hade förväntat oss en ganska enkel boning men till skillnad från huset i San Diego var detta stort, modernt och fräscht. Vi har vårt egna rum en trappa upp precis som en koja och har dessutom tillgång till cyklar. Vi märkte ganska snabbt när vi steg ur bilen att temperaturen stigit sen San Diego och svetten blev ganska påtaglig efter ett tag. Så fort vi lämnat väskorna på rummet hoppade vi på varsin cykel och cyklade ner till Venice beach. Först cyklade vi runt men låste sedan fast dem då det fanns för mycket att titta på märkte vi. Vi hann kika på duktiga killar och tjejer som åkte skateboard och bredvid hölls ett rullskridsko-event där väldigt duktiga personer dansade och gjorde tricks på rullskridskor. Sjukt kul att se! Dessutom hade dem på grund av OS satt upp en scen vid stranden där artisten Rachel Platten sjöng. Känner ni inte igen hennes namn? Googla hennes namn och lyssna på låtarna "fight song" och "stand by you". Ni känner definitivt igen dem från radion eller nått. Efter ett dopp i havet där vi dock inte fick ut och simma på grund av starka strömmarna cyklade vi hem igen.

Kvällen avslutade vi sedan med att äta på en italiensk restaurang i närheten. Mysigt ställe med trevlig service och god mat! När vi sedan kom hem hade några av de andra Airbnb-gästerna satt sig i loungen på bakgården för att snacka och dricka öl så vi joinade dem. Det var en fransman, en engelsman och en amerikan från östkusten. Såklart anslöt värdparet också lite senare. Efter de vanliga diskussionerna om nyheter, vädret och hur mycket bättre Sverige är än Amerika plockades plötsligt drogerna fram. Det är inte ofta i Sverige som man får frågan av en nästintill okänd person: Do you guy's smoke weed? Men här var det inget konstigt, alla förutom vi och fransmannen rökte självklart på. Det blev väldigt trevliga intressanta samtal (inte bara på grund av gräset) och det var kul att höra deras åsikt om valet. Från Terry i Page som var Trump-sympatisör till dessa som är Hillary-sympatisörer. Känns kanske inte så otippat beroende på var dem bor.

Men nu ska vi hoppa i säng för att orka med morgondagen! Godnatt!

Highway 1!

Fin väg igenom många mindre och fina samhällen.

Flertalet flotta bilar befann sig på vägarna. Ett samhälle vi åkte igenom bestod nästan bara av bilaffärer med lyxbilar. Finns väl många rika här.

Vår lilla koja på garagetaket!

Inuti. Vi fortsätter på den bohemiska vägen.

Den mysiga bakgården. De är båda väldigt konstnärliga och gillar inredning. Mycket har de gjort själva eller köpt på Venice beach.

Venice canals.

På Venice beach med våra fina cyklar.

Rullskridsko-dans

Den italienska restaurangen!

Hör avslutades kvällen. Mysigt med belysning överallt.