När livet inte känns helt rätt. Eller när stunder av ens liv känns så jäkla bra. Och sen nästa stund inte gör det alls. När det går upp. Och det går ner. Ena stunden skuttar jag upp ur sängen på morgonen och vill leva varje sekund av mitt liv. För att nästa dag knappt kunna ta mig upp. Jag är så lycklig men samtidigt så ledsen. Så uppåt men samtidigt så nere. Är det livet kanske? Ska det vara så?

Att ena dagen vakna med ett leende på läpparna för att nästa dag vilja dra täcket över huvudet och aldrig mer se dagen. Aldrig mer behöva vara ledsen. Aldrig mer behöva bli sårad.

För jag vill må bra. Jag vill vara lycklig. Inte bara lyckad. Jag vill gå upp varje morgon och faktiskt se dagen. Se vad den har att erbjuda. Och ta vara på den.

Godmorgon, idag sov jag faktiskt lite längre, kände att jag behövde de efter kvällen! De var grekisk kväll på hotellet och ägarna har tjatat på mig sen jag kom hit om att jag bara måååååste komma. Hade på mig en röd klänning som jag köpte förra året när NA-KD hade en popup i Arkaden. Lite kul att få användning för alla mina klänningar nu när jag har semester.

När jag kom hem till lägenheten hade jag besök av min ödla igen. Kastade min flippflopp på den men utan vidare resultat. Satte mig ute på terassen tills den gömt sig och jag låtsades att den var borta.

Nu ska jag köpa mig en frappé och lägga mig vid poolen med bok nummer 7. Helt galet vad jag läst mycket denna semester!

De lugn som infinner sig efter klockan sex på kvällen. Solen börjar gå ner. Barnfamiljerna försvinner från poolområdet och likaså de högljudda rösterna. Någon läser en bok. Någon dricker en iskall öl. Någon suger på en cigarett och blåser långsamt ut röken. Någon dyker ljudlöst ner i poolen.

Jag ligger i min solstol och har precis läst ut min femte bok. Kanske dags att gå ner och duscha. Frågan är om jag ska äta middag på hotellet eller nere på tavernan. Jag vet redan vad jag ska ha på mig. Alltid något. Men först ska jag ta en cigarett. Förlåt mamma. Men det får man göra när man har semester. Och sova länge. Det får man verkligen göra när man har semester!

Godmorgon, här är klockan strax efter 11 och jag har precis varit i och svalkat mig i havet. De här med att vakna av sig själv på morgonen, äta en honungsmelon till frukost och sen gå ner till stranden. Det är livskvalité.

Igår när jag skulle gå tillbaka till mitt rum upptäckte jag att en ödla flyttat in. Försökte verkligen att inte skrika. Efter två timmars jagande med galge gav jag upp. Drömde om den satans ödlan med kolsvarta ögon. Vaknade iallafall upp utan ödla i munnen.

Till något annat. Jag har ny Instagram! @ceciliaavenstam heter jag där, så in och följ!

Ibland är livet rätt bra. Dricker en iskall frappé i baren på mitt hotell. Har snart läst ut min fjärde bok på tre dagar. Ikväll ska jag lägga mig tidigt så att jag orkar gå upp innan de blivit så varmt och springa. Älskar lugnet.

Det är på grund av er personer som världen ser ut som den gör idag.

Detta är anledningen till att ni tror att en tjej i kort kjol vill ligga. Att hon förtjänar att bli våldtagen.

Detta är anledningen till varför kulturen är som den är. Ett nej är inte ett nej förens det blir till ett ja. Om ni så ska tvinga er till de. Lägg en tablett i hennes glas och hon är din. Även om hon inte vill. Men det vet ju inte du. För du kan inte ta ett nej.

Detta är anledningen till att jag om kvällarna går med nycklarna i min knutna hand. Småspringandes.

Detta är anledningen till att jag ber mina vänner höra av sig när de kommit hem. Hem och innanför en låst dörr.

Detta är en av alla anledningar till varför jag inte dricker. För att ni finns därute.