Idag har vi verkligen haft en hel dag med fullspäckat schema. Klockan 5.20 ringde alarmet då då var det bara att kliva upp, även fast jag inte alls hade tackat nej till stt ligga kvar minst 2 timmar till.
Vi tog oss in med buss till centralen för att sen ta tåget mot BLUE MOUNTAINS! 2 timmar tog det innan vi äntligen fick kliva av och uppleva något bland det finaste jag sett. Så himla synd att det är svårt att få på bild hur det ser ut i verkligheten, men tyckte ändå att jag fick hyfsat bra bilder.
Vi vandrade iallafall runt i national parken till 17 sen tog vi oss äntligen hem,  riktigt svettiga och möra. Låter bilderna få visa hur jäkla underbart det var!

Puss och kram

Hej fina ni!

Det här med att uppdatera verkar inte vara min starka sida direkt. Dagarna här bara springer förbi och idag var det 1 månad sen jag lämnade Sverige och tog mig alldeles själv till andra sidan jordklotet. Har fortfarande så sjukt svårt att förstå att ni där hemma ligger 10 timmar efter, det är sån stor tidsskillnad. När halva min dag har gått så ska ni precis ta er upp ur sängen tidigt på morgonen.

Så vad har hänt sen sist?

Spenderat många timmar på stranden i gasande sol. Dom senaste 2 veckorna har verkligen bjudit på toppen väder, och äntligen börjar man få den där brännan som man har längtat efter. Älskar verkligen när man känner sig sådär solkysst, man känner sig verkligen så mycket fräschare och piggare för den delen. Jag, Johanna och Michelle har även varit på Zoo och äntligen fått sett både koalor och kängrus. Dock ingen selfie med en känguru som står på thing to do before I die, men det kommer. Vi tänkte åka till en park där vilda kängrus finns, förmodligen åker vi dit på söndagen om vädret är med oss.

Igår var vi på BBQ hos några australiensare, så himla kul! Just då igår kände jag verkligen att beslutet att åka hit till Australien var helt jävla rätt. Att få prata engelska och faktiskt känna att man blir bättre på det. Vi har hängt väldigt mycket med svenskar här, inget fel på svenskar man ibland kan man lite känna att man är kvar i svenne bubblan, och man lär sig inget nytt. Det blir lätt så man drar sig till svenskar i och med att man inte känner någon annan här som är från Australien. Jag åkte främst hit för att lära mig att bli mer säker på engelska och inte vara rädd för att prata det. Så gårdagen var väldigt lyckad och nog bland den roligaste kvällen här i Australien.

Vi har även bokat Blue Mountains som är en national park som ligger 2 timmar med tåg utanför Sydney. Så himla förväntansfull! Lätt att man blir uttråkad när man inprincip gör samma sak här varje dag. Så den dagen som man vet att man har något framför sig som man inte brukar göra, så blir man helt pirrig. Klockan står iallafall på 05.15 imorgon så det blir till att försöka sova snart så man orkar med dagen.

Och oroa er inte över mig, jag mår toppen bra här. Tänker dock på er där hemma! Men tiden går snabbt och innan ni ens har hunnit blinka så är jag tillbaka på hemmaplan igen.

Tusen pussar!

Det är helt sjukt vad tiden går fort här i Australien, känns som varje dag går snabbare och man har knappt koll på vad det är för dag.

Vi har iallafall förflyttat oss till Bondi beach nu och vi trivs otroligt bra. Igår flyttade vi till en lägenhet efter 1,5 vecka på hostel, så himla skönt. Nu slipper vi dela dusch, toalett och kök med massa andra. Nu blir det att börja söka jobb också, många som reser östkusten nu så jobb bör det finnas gott om. Sen gäller det såklart att man ligger på och delar ut cv och så vidare.

Har inte så mycket att uppdatera om, men jag lever och trivs sjukt bra! Tänker på er där hemma och önskar att ni kunde vara här med mig. Slänger in lite bilder får de senaste dagarna så får ni se hur jag har det. Idag fyller min roomie Johanna år, så vi ska snart börja göra oss ordning för BBQ kväll.

Känns fortfarande så sjukt overkligt, är jag verkligen i Sydney?!? Eller är det bara en dröm?
Man har drömt så många gånger hemma i Sverige om hur det kommer vara när man är i Sydney. Kommer man trivas och hur kommer människorna vara osv.
Nu har jag varit här i cirka 3 dygn och måste säga att jag verkligen älskar detta ställe! Alla här är så himla glada och trevliga. Trots att man är så jetlagd så njuter jag verkligen av min tid här. Aldrig varit med om att en flygresa tar sån stryk på kroppen. Men det är ju trots allt 10 timmar fram jämfört med Sverige!
Idag samlade vi lite krafter och tog på oss löparskorna, och tog oss ut på stan. Sydneys stolthet opera huset hann vi med och Darling Harbour! När vi precis kommit in på hostelet igen så öppnade sig himlen, och spö regnet kom!

Imorgon tänkte vi försöka ta oss till Marlyn beach, då vädret ser väldigt lovande ut. 30 grader och strålande sol, hoppas vädret inte sviker oss nu.

Förbereder på härligt retande sol bilder imorgon. Jag längtar redan!

Cheers!

Vårt hem några dagar till, innan vi tar oss mot Bondi Beach

OCH JAG ÄR I FUCKING SYDNEY! Detta känns så himla sjukt. Igår landade jag 9.45 australiensk tid, efter det tog jag mig igenom den långa kön till tullen och hoppade sen på en shuttle bus till mitt hostel.

Slängde mig på sängen och somna på engång nästan. Vaknade vid tre, gick och köpte mat och sen tillbaka till hostelet och direkt i sängen.

Igår kväll kom även en tjej som heter Johanna som också är från Sverige, vi har pratat en del via Facebook innan. Hon var här förrs året och kommer nu tillbaka till Australien på sitt working holiday visa. Känns skönt att ha någon att prata med som har koll på Australien.

Idag när vi vaknade tog vi oss till ett köpcentrum och satte oss och åt frukost tillsammans. Sen kom spö regnet så vi fick springa hem till hostelet, nu ligger vi i våra sängar helt utslagna och fortfarande helt jetlagda. Lär nog ta några dagar till innan man är människa igen.

Allt känns iallafall sjukt bra,och jag är så fruktansvärt glad över att jag tog mig i kragen och bokade en biljett själv hit till Australien. Nu ska jag försöka vila lite.

Cheers!

Då börjar jag äntligen närma mig mitt mål. Sitter just nu på Hong Kongs flygplats och har gjort det i några timmar nu, börjar bli lite lång tråkigt. Det är skönt att resa själv för man behöver inte vänta på någon eller fråga vad den andra vill. Nu bestämmer jag helt själv och det är faktiskt ganska skönt! Trodde att det skulle bli mycket jobbigare att resa så långt själv,  men hittills har det faktiskt gått helt felfritt!

När min fina vän Emelie hade vinkat av mig på Arlanda,  så var det med skakiga benen och armar som jag tog mig igenom säkerhets kontrollen. Flyget till London gick galant och jag lyckades hamna brevid ett gammalt gift par, som satt och höll handen hela vägen. Väl i London hade jag 6h dötid innan nästa flyg till Hong Kong skulle gå. Roade mig genom att kolla på She's the man, som måste vara en av de filmer som jag sett flest gånger. Både och jag och min bror kan nästan alla repliker utantill haha!

Nu ska jag försöka vandra runt här på flygplatsen, tredje gången nu. Så rolig var ju inte den här flygplanen, men man får väl passa på när man ska sitta på ett flyg i 9h sen. Nästa gång hörs vi i SYDNEY!!!!

Ta hand om er!

Nu är det mindre än 24 timmar kvar till planet mot Australien lyfter. Allt känns fortfarande så sjukt overkligt, konstigt nog så tror jag faktiskt att jag kommer kunna sova i natt, trots att jag vet att jag har ett stort äventyr framför mig.
Min underbara och bästa vän Emelie skjusar mig till Arlanda imorgon, så kommer starta min morgon på allra bästa sätt. Kommer vara svårt att ta farväl av dig min fina vän. 10.25 lyfter planet mot London, för att sen åka vidare mot Hong Kong och sedan Sydney. Så fort jag får wifi ska jag försöka uppdatera er här på bloggen.  Åh! det är så många jag kommer sakna ihjäl mig efter! Lova att ni inte glömmer mig!!

Tusen pussar!

Okej guys! 11 dagar kvar och tiden bara flyger iväg, det är ett ständigt pirr i min mage kan jag meddela er om. 8 jobbdagar kvar, dessa dagar kommer ju bara springa iväg, och sen står jag där arbetslös och endast ett fåtal dagar från den häftigaste resan jag någonsin kommer ha upplevt.

Australien är verkligen är drömresemål och det är så coolt när inte ens min mormor och morfar har varit i detta land. Och TRO mig när jag säger att mina kära morföräldrar har varit i många länder.

Bokade nyss ett hostel för 4 nätter på Wake up, som ligger inne vid Pitt Street vilket är väldigt central och ungefär 20 minuter från Sydney's flygplats. Har en stark känsla av att man kommer vara rejält jetlagd, och väldigt trött i och med att min resa tar 35 långa timmar. Det jag är mest nervös över är flygresan, är inte flygrädd inte för 5 öre men nervös över att nånting ska gå snett. Att mitt bagage försvinner, att jag inte hittar till gaten eller att jag av någon konstig anledning inte kommer in i Australien. Vet att jag egentligen inte borde oroa mig, inte direkt att jag åker själv, flygplanet kommer förmodligen vara helt fullproppat. Men det är svårt att inte tänka i dessa banor. Tankarna jag har om min tid där nere, ser jag bara positivt på. Inte alls nervös! Allting kommer lösa sig Evelina och du kommer ha the time of your life

Detta bör fixas innan avgång:

*Reseförsäkring, detta är ett måste! Riktigt dryga pengar men hälsan kommer verkligen före allt!

*Skriva ner alla viktiga telefonnummer och adresser

*Skanna pass och lägg över på USB, lägg även över kopior på visum, flygbiljett, hostel bokningen och ditt otroligt fina CV. Glöm inte att även skriva ut allt detta!

*Om pengarna tillåter kolla på den där kompakt systemkameran du så gärna vill ha, så sugen! Ångrar verkligen att jag köpte en Samsung istället för en Iphone, jag menar hur dum får man vara?

*Kolla upp din inloggning till ditt Ica banken kort

*Be Tele2 pausa ditt abonnemang samt kolla om din telefon är låst till Tele2

*PACKA VÄSKAN!

*Gråt floder över alla hejdå du kommer behöva ta av familj och vänner!

Ja snart är det verkligen dags, allt känns så overkligt. Tror att det är när jag väl sitter på flygplanet som jag verkligen kommer att inse. Här sitter Evelina 22 år helt själv på ett flygplan som påväg till andra sidan jordklotet helt själv.​ Det är just då när jag inser att det är verklighet, som lyckoruset och paniken kommer samtidigt. Ett djupt andetag och sen tar lyckoruset över. Denna resa kommer vara det bästa beslutet du gjort i hela ditt liv.

Over and out

Okej, denna resa känns bara mer och mer overklig kommer jag verkligen åka helt själv till Australien? En världsdel jag aldrig har varit i. Ett land som ligger så långt bort så att man kan säga på andra sidan jordklotet, då det verkligen är det, och ändå tar det så lång tid att åka. Jag har nypt mig själv i armen så många gånger, allt för att känna om detta verkligen är verklighet. Allt känns så förbaskat bra! Kan det kännas så här bra? Kom på mig själv när jag gick hem från jobbet i snön att mitt liv just nu är helt jävla underbart, där gick jag i snön och bara log. Det är just såhär livet ska kännas. Det är klart att visa mornar är ett rent helvete, då kanske man inte är just där i toppen. Men överlag så har jag nog aldrig varit såhär glad och lycklig över att leva detta liv jag lever nu.

Jag har så otroligt mycket att se fram i mot. Min resa till Australien börjar närma sig med stormsteg och min nerver tar dag för dag små steg framåt, undrar om jag ens kommer kunna sova en blund kvällen innan jag reser?

Har lite saker att fixa innan avgång, men snart är det bara att luta sig tillbaka och verkligen bara räkna ner dagarna. Hoppas att ni vill följa min resa här på bloggen, ska bli så himla kul att kunna dela med sig.

Take care ​

Hejsan!

Nu börjar resan till andra sidan jordklotet bara komma närmare och närmare, känns så sjukt att lilla jag ska flyga till Australien och helt själv. Har jag gjort mig själv otjänst? Kommer jag ångra mig när jag står där på Arlanda och tårarna bara forsar ner för kinderna. När jag står där på gaten helt själv och inte har någon alls att dela en flygresa på 37 timmar med. När jag skickar den där sista Snapchat bilden och ställer in telefonen på flightmode.

Nu är det 58 dagar kvar och nerverna börjar komma. Snart är det jul sen nyår och sen ja då är det den 26 januari, och dags att lämna trygga och lilla landet lagom Sverige, där man har bott sen man föddes. Har så många gånger drömt om hur allting ska vara i Sydney, kommer jag trivas? Kommer jag känna mig ensam? Kommer jag någonsin ångra att jag åkte? Det finns så många frågor och tankar kring den här resan. Ska jag vara helt ärligt så tror jag att jag någon gång kommer känna mig både ensam och ångra att jag åkte. Men när man har kommit över gränsen då allting som känns jobbigt inte känns så jobbigt längre, så tror jag att jag kommer tacka mig själv över att jag tog steget och flydde från tryggheten.

Jag är nog den där människan som aldrig riktig kommer känna mig klar med att resa. Det kommer nog alltid finnas ett behov av att vilja resa ut i världen och upptäcka nya platser. På min bucketlist står det att jag ska besöka alla världsdelarna, och när jag har varit i Australien är det bara Sydamerika kvar! Kan nog bara tacka min mormor och morfar för alla resor dom har bjudit mig och min lillebror på. Tror faktiskt att det är deras förtjänst att jag nu är den här personen som älskar att kasta mig ut i stora vida världen alldelles själv!

Så visumet är fixat, flygbiljetten är bokad nu återstår det bara att fixa en reseförsäkring! Måste även översätta mitt CV till engelska, så fruktansvärt svårt! Någon som har några tips?