Såhär fint var det när jag tog en promenad på stranden innan jobbet för nån vecka sen. Living the dream in Apollo Bay!

​(Skrivet torsdag 28/1)

Så ser mitt liv ut just nu. Har jobbat 9/10 timmar om dagen8 dagar i sträck men idag har jag äntligen en ledig dag! Flyttade till YHAhostlet förra veckan med Lizzy, Megan och Timo i mitt rum så vi jobbar ihop kl10-12 varje dag på hostlet med att bädda sängarna och städa. Kl 13 går jag tillrestaurangen, jobbar ett par timmar innan jag har rast och sen går jag tillbakaoch jobbar tills vi stänger, vanligtvis vid 21:45. Långa, galna dagar men jagälskar det! Har kommit in bra i jobbet och känner mig säker på vad jag gör,skojar med kollegorna och allt flyter på fint. På kvällarna brukar jag hinnaumgås en stund med kompisarna på YHA, gå en promenad eller gå bort till mittgamla hostel Surfside och hänga med folket där. Trivs otroligt bra här i ApolloBay och har träffat massor med underbara människor, gjort roliga saker och settmycket nytt! På jobbet tar jag beställningar, gör sallader, bär ut mat, plockarundan, diskar och lite annat smått och gott som hör till restaurangarbete. Kulmed något nytt!

Hej bloggen!

Mycket som har hänt sen jag uppdaterade sist, har hunnit med både att ta mig till Melbourne, spendera 2 dagar med kompisarna där, åka till Apollo Bay, skaffa boende här och till och med skaffat ett jobb! Jag ska ta det från början. Tog nattbussen från Sydney till Melbourne i lördags vilket tog 12 timmar, kunde sova mycket så det var skönt! I Melbs var det full fart hela dagarna, på söndagen hängde vi på stranden hela dagen och gjorde en stor lasagne (igen) på kvällen. I måndags gjorde jag och Simon RSA kursen vilket ger tillåtelse att servera alkohol i delstaten Victoria. På kvällen var vi ett gäng som åkte ner till Fitzroy och åt pizza och glass och avslutade kvällen med en drink. Härliga 2 dagar! Här i Apollo Bay började jag jobba på hostlet för boende redan första dagen, får bädda sängar, städa rummen, köken och toaletterna. Inte världens roligaste kanske men 2 timmar arbete ger mig en gratis natt här så det är en schysst deal! Igår gav jag mig ut med en bunt CVn i högsta hugg för att försöka få tag på ett jobb. Turen slog in efter bara en halvtimme då jag fick en trial på Apollo Bay Seafood Café redan senare samma dag. Var lite nervöst men kom dit och fick göra sallader, duka av bord, servera mat och börja titta på kassan. Idag har jag jobbat halva första riktiga dagen! Fick göra i stort sett samma sak plus göra milkshakes, ta emot beställningar, trycka loggan på påsar och rulla in bestick i servetter. Känns bra och lärorikt så tror veckorna här kommer gå fort, förhoppningsvis får jag jobba mycket!

När jag först kommit av bussen i "The Bay"

Första kvällen bjöd på intressant väder, sol och regn samtidigt!

Surfside Backpackers! Lite småskabbigt och gammalt men det har charm, jag kan jobba för boendet (alt bo hyffsat billigt), det är nära till jobbet och här är massor av härligt folk!

Mitt första rum

Glad tjej som nyss hade fått sin första trial!

Mitt nya rum, ska bo här med de andra som jobbar och stannar under en längre tid

Jobbet!

Rast mellan skiften på stranden :D

​Huvudgatan (Great Ocean Road) i dagens sol!

En liten update från Sydney! Här har det regnat de senaste dagarna vilket har varit supertråkigt, alla kompisarna har åkt och jag har inte haft så mycket att göra. Nu vänder det dock! Häromdagen gick jag en barista kurs för att ha lite erfarenhet när jag kommer till Apollo Bay. Jag lämnar Sydney imorgon lördag och tar nattbussen tillbaka till Melbourne. Stannar där i 2 nätter och träffar alla kompisar som är kvar där åker sen till Apollo Bay där jag ska jobba på ett hostel för boendet samt försöka få ett annat jobb för att tjäna lite pengar innan jag åker uppför östkusten. Det ska bli riktigt kul! Apollo Bay var vi i 2 nätter under roadtrippen och det är även där Megan och Lizzy bor och jobbar så det ska bli roligt att träffa dem också. Idag var det bra väder här så då passade jag på att hänga på stranden hela dagen! Åkte ner till Bronte Beach och satt bara där och mös, åt lite wraps som jag gjort tidigare och lyssnade på musik.

Min första Latte och Cappuccino! Kursen var verkligen jätterolig och jag håller tummarna för att jag får jobb på ett café i Apollo Bay för detta vill jag göra mer av! Del 2 av kursen ska jag göra imorgon och då får man lära sig mer latteart vilket ska bli kul!

​Bronte Beach idag!

Gott nytt år! Happy new year! Feliz anos! 2016 är här, kännshelt galet! Min nyårsafton var väldigt annorlunda från dem jag brukar ha hemma.Klockan ringde 6:30 på morgonen och då var det bara att gå upp, äta frukost ochgöra sig klar. Vi hade nämligen bestämt oss för att se fyrverkerierna från MrsMcquaries point vilket skulle vara det bästa stället i hela Sydney. Efter attha hört oss om med folk från hostlet som skulle börja köa för att få komma inredan 4 på morgonen bestämde vi oss för att försöka åka vid 8 tiden, vilketsåklart inte hände med en seg grupp britter ;) en och en halv timme efterberäknad avfärd var vi på väg och började köa. Redan då befann sig ca 7000personer utanför Botaniska Trädgården som öppnade kl 10 och hade en kapacitet på 17 000 personer.När vi väl kommit in slog vi oss ner i skuggan under ett träd och stannade däri nästan 12 timmar. Sjukt när man tänker på det! Kul hade vi i alla fall,snackade skit, vandrade runt lite och spelade kort. Tog även en liten powernapmitt i allt, alla 8 på en gång. Kl 21 när familjefyrverkerierna drog igångrörde vi oss ner mot vattnet för att få bra platser och det fick vi! Dock varfolk aggressiva och arga där nere vilket var riktigt läskigt men de lugnade nersig till slut som tur var. Strax innan tolvslaget hörde vi 17000 människorräkna ner sekunderna till det nya året började och fyrverkerierna drog igång. Heltsjukt bra! Önskade alla ett riktigt gott nytt år och blev lite känslosam närjag tänkte på alla där hemma. Önskade att jag kunde ta med er hit och visa alltoch bara umgås! Gott nytt år på er, it´s gonna be a good one! <3

Årets sista onsdag bjöd även den på härligt väder så då åktevi till slut till Blue Mountains! Vi skulle egentligen åkt på söndagen dåkollektivtrafiken i Sydney bara kostar 2,50 dollar men vädret tillät inte då såvi bara sköt fram det tills det då äntligen blev av. Hoppade på tåget kl 8 ochåkte sedan i 2,5 timmar till Katomba. Därifrån gick jag och Louise ner tillbergen medan de andra tog turistbussen runt. Mycket bra beslut då vi var istort sett ensamma på gångstigen! Först såg vi den mest kända utsikten i BlueMountains, The Three Sisters. Mycket fina! Promenerade sedan i ett par timmaroch bara njöt av utsikten innan vi gick ca 25 minuter nerför trappor till LeuraWaterfalls. Tog nästan 40 minuter att gå upp igen och jobbigt var det i denvärmen men vi klarade det! Bergen var riktigt häftiga och mäktiga så skulledefinitivt åka dit igen om jag kommer till Sydnet fler gånger då där var massormed stigar och platser att upptäcka!

I tisdags sken solen över Sydney efter ett par dagar medmoln och då passade vi på att åka till Manly Beach. Manly är en del av de norrastränderna i Sydney och för att komma dit måste man åka färja i ca 30 minuterfrån Circular Quay. Det gör absolut ingenting eftersom man under resan får enhelt fantastisk utsikt över både operahuset och Harbour Bridge medan man gliderfram över glittrande vatten. Jag och Louise åkte dit i förväg och köpte med osslite fika. Sjukt fin strand! Har i stort sett bara varit i St Kilda sen jag komtill Australien (och ett par stränder på GOR) men alla Sydneys stränder ärmycket bättre. Mötte upp resten av gruppen efter ett par timmar och badademassor, hoppade i vågorna, åt gott och snackade massor. På eftermiddagen var vinöjda och gjorde oss klara på hostlet innan vi gick ner till Darling Harbouroch åt middag. Var så himla gott och sjukt vackert där! Vi bara njöt av bådeutsikten och maten, kändes som att vi verkligen utnyttjad det fina vädret!

Spenderade julen i Mildura med Aaron, hade en så himla mysigoch bra jul! Var strålande väder när jag kom fram efter 8 timmars resa frånMelbourne, Aaron väntade på mig vid bussen och vi åkte tillsammans till EconoLodge, vårt hotell. Superfint och fräscht rum, pool och grill så vi hade dethur bra som helst! På julafton tog vi bussen in till Mildura, shoppade lite, åtlunch och avslutade med en glass innan vi åkte tillbaka till hotellet ochhoppade i poolen. På kvällen grillade vi korv och åt det med coleslaw ochsallad, såå gott! Hade en riktigt lat juldag (precis som det ska vara) och påkvällen grillade vi igen, denna gången kött med potatissallad, mums! Kändes konstigtatt det var jul när vi hade över 30 grader varmt och mest tog det lugnt helajulhelgen. Var lite jobbigt att tänka på alla där hemma men vet att ni hade detbra också! GOD JUL i efterhand hehe.

Utsikten från tåget

Första middagen, grymt goda mackor vid poolen påjullejulafton

Lilla Mildura som var betydligt större än jag trodde!

God lunch

Julafton vid poolen

Klappar och pepparkaka

Grillmiddag, yummy (Tack morfar för den sjukt bra kniven, mycket användbar!)

​(Skrivet 23/12-15)

Sitter just nu på tåget till Mildura där jag ska fira julmed Aaron. Tänker på hur glad jag är över att jag tog chansen och gjorde dennaresa. 5 veckor har gått sen jag först landade i Melbs och tiden har gått såotroligt fort! Har sett så mycket häftiga platser, lärt mig så mycket och träffat helt fantastiska personer.Verkligen tacksam över att alla jag mött varit så trevliga och öppna och släpptin mig i deras liv, liksom jag släppt in dem i mitt. Backpackerlivet är väldigtspeciellt men jag vande mig snabbt och nu är detta det normala. Kan dock bliganska skönt att skaffa jobb och få lite rutiner och privacy men till dessnjuter jag av varje sekund av sällskap från coola människor. Fått en riktigmjukstart när det gäller att folk reser vidare eftersom jag träffat i stortsett alla igen än så länge. Under mina 2 första veckor i Sydney över nyårkommer jag hänga med Clare, Lauren och Emelie #2 från roadrippen och Louise somjag träffade min första dag i Australien. Kommer kännas konstigt att fira julutan familj och släkt, jag saknar er där hemma! Nyår ser jag fram emot väldigtmycket, jag och Clare kommer göra Sydney osäkert!

(Detta inlägget skulle komma upp i förra veckan men dåligt med internet plus intensiva dagar gjorde att det inte blev så...)

I måndags prickade jag av det sista på min ”att göra lista”över Melbourne, akvariet. Hade en gratisbiljett från Heads or Tails och det ärjag glad för då det inte hade varit värt de 40 dollar de hade krävt annars.Hade ändå ett par trevliga timmar på egen hand där och tittade på hajar,fiskar, sjöhästar, krokodiler, pingviner och grodor. Hur mycket coola djur som helst, fast muränorna var riktigt äckliga. Såg massor av "dragonhorses" (sjöhästar) och även ett par ***pannefiskar ;) Var ett nyförlovat par som dök i en av tankarna med massor av stora hajar och fiskar, blev så himla sugen på att dyka när jag såg dem! Blir nog ett par dyk i stora barriärrevet när jag väl kommer så långt.