Lauantaiaamuna lähdimme laivalla takaisin kohti Balin pääsaarta. Saavuimme Sanuriin, josta oltiin varattu hotelli.
Vietimme päivää rannalla, Sanurin ranta on tosi rauhallinen. Muutenkin Sanur vaikuttaa tosi perheystävälliseltä lomakohteelta hienoineen ravintoloineen ja luksushotelleineen.

Sunnuntaille varattiin rafting koskenlaskuretki. Vietettiin pari tuntia laskien Mount Agungin koskea kumiveneillä. Retki oli tosi siisti!

Maanantaiaamuna siirryimme jooga campille. Hotellimme oli tosi kiva ja isolla uima-altaalla varustettu. Joogakeskus oli pyöräilymatkan päässä, ja pyörät vuokrasimme hotellilta. Maanantain ja tiistain aikana joogasimme yhteensä neljä ja puoli tuntia. Kokeilimme eri joogalajeja, Siirin lemppariksi tuli Hatha Flow ja Iidan mieleen oli Flow Meditaatio!

Nyt olemme jatkamassa matkaa kohti Gili-saaria, aloittaen Gili Trawanganilta.

Siirrä blogisi Nouwiin - nyt voit tuoda vanhat blogisi - Napsauta tästä

Keskiviikkona otettiin lautta Nusa Lembonganin saarelle. Lauttamatka oli ikimuistoinen, kun matkustettiin rahtitavaroiden seassa, vesitynnyreiden päällä istuen.

Saavuttuamme hostelliimme, otimme taksikyydin kohti dream beachia, jossa vietimme loppupäivän rannalla makoillen. Dream beach on syrjässä oleva paratiisiranta, jossa oli vain muutama ihminen meidän lisäksi. Ranta oli tosi kaunis, ja oli ihanaa viettää aikaa rauhallisessa ympäristössä.

Kaksi viimeistä päivää vettä on satanut kaatamalla, joten tällä saarella, joka on vielä hyvin alkeellinen, ei ihan hirveästi ole ollut tekemistä. Eilen kuitenkin otimme kyydin mangrove beachille, jossa vietimme rauhallisen päivän kirjaa lukien ja hyvää ruokaa syöden.

Tänään kävimme paikallisella nähtävyydellä, yellow bridgellä, joka yhdistää Nusa Lembonganin toiseen saareen. Nyt vietämme aikaamme Mushroom bay Beachillä pirtelöillä herkutellen.

Iida ja Siiri

*teksti piti julkaista jo perjantaina, mutta nettiongelmien vuoksi saatiin ladattua se vasta tänään.

Maanantaiaamuna oli aika jatkaa matkaa kohti Ubudia. Jaettiin taksi Canggusta toisten reissaajien kanssa ja matkalle tulikin hintaa vain n. 5 € per henki.
Oltiin varattu sunnuntaina bookingin kautta dewa bungalows-hostelli Ubudista pariksi yöksi. Hinta-laatusuhde hostellissa on kyllä ihan täydellinen! Uima-allas ja hyvä aamupalakin sisältyy 14 euron yöhintaan.

Hostelliin kirjautumisen jälkeen lähdettiin tutkimaan naapurissa sijaitsevaa apinametsää. Apinoita oli ihan älyttömästi, eikä ne vierastanut ihmisiä yhtään, vaan saattoivat olla jopa agressiivisia, jos taskussa sattui olemaan banaani.

Tällä päivälle oltiinkin varattu retkikuljetus ympäri Ubudia. Aloitettiin päivä Tirta Empul vesitemppelillä, jossa osallistuttiin hyvän onnen rituaaliin kylpemällä pyhässä vedessä. Temppeli oli tosi hieno, ja rituaali erikoinen kokemus!

Temppelin jälkeen matka jatkui kohti kahviplantaasia, jossa valmistetaan maailman kalleinta, Luwak kahvia. Kyseinen kahvihan valmistetaan kissojen ulosteesta, ja tehdään käsityönä. Plantaaseilla meille esiteltiin kissoja ja kahvin eri valmistusvaiheita. Saimme myös ilmaiseksi maistiaisia monista eri kahveista, kuten avokadokahvista.

Kahviplantaasin jälkeen käytiin vielä riisipelloilla ja isolla vesiputouksella. Näkymät molemmista oli sykähdyttävät!

Nyt vielä kiertelemään Ubudin keskustaa ja suunnittelemaan tulevia kohteita!
Iida ja Siiri

Viimeiset pari päivää on mennyt surffaten ja itseämme hemmotellen. Hieronnat on täällä tosi halpoja, ja sitä me kyllä ollaan hyödynnetty. Surffaus ja hieronta on ihan täydellinen kombo!

Perjaintaina siivoiltiin ryhmän kanssa rantaa. Keräsimme puolessa tunnissa yhteensä 210 kg roskaa, eli ihan tosi paljon! Rannoille ajautuu merestä ihan älyttömän paljon roskaa, joka tuhoaa täällä olevia koralleja ja mereneläviä, joten roskien vähentäminen on tärkeää.

Tänään kun käytiin syömässä, bongattiin samasta ravintolasta Alma!

Huomenna sitten kohti uusia tuulia Ubudiin!
Siiri ja Iida

Eilinen jooga yllätti meidät rankkuudellaan ja sen jälkeen olimmekin tosi puhki. Jooga oli kyllä silti tosi ihanaa.

Illalla kuitenkin huomasimme voivamme vähän heikosti, joten ilta menikin lähinnä nukkuessa ja huilaten. Kipeä olo ei ollut poistunut aamuun mennessä, joten päätimme lähteä lääkäriin, jotta päästäisiin perjantaina surffaamaan. Kävi kyllä tuuri, kun torstai oli muutenkin lepopäivä, eli ei surffausta tänään. Lääkäri antoi meille monia lääkkeitä, mm. antibiootteja, jotta paraneminen olisi nopeaa.

Loppupäivä onkin mennyt leppoisasti ja olokin on jo nyt paranemaan päin.
Iida ja Siiri

Maanantaina kyyti toi meidät jo valmiiksi varatulle Lapointin surf campille Cangguun. Ja tää on jotain täydellistä. Pari päivää on vierähtänyt niin nopeesti.

Pakettiinhan kuuluukin majoitukset, ruoat, aktiviteetit ja surffaus. Jaamme huoneen kahden islantilaistytön kanssa ja meillä on ollut tosi kivaa yhdessä.

Aamusin meillä on surffausta, ja iltapäivällä ja illalla eri aktiviteetteja. Esimerkiksi ekana iltana meillä oli surffielokuvailta ja ihan pian meillä alkaa joogatunti. On ollut tosi mahtavaa tutustua reissaaviin ihmisiin eri puolelta maailmaa täällä.

Täällä Canggussa ruoka on ihan älyttömän hyvää ja monipuolista. Hyvä niin, koska Iidalla onkin nälkä kokoajan.

Nyt joogatunnille!
Iida ja Siiri

Lauantaiaamumme alkoi lentokentällä rinkkojen muovittamisella kuohuviinin kera. Kauan odotettu matkamme alkoi klo 9:40, kun lentomme (piti) lähteä Helsinki-Vantaan lentoasemalta kohti Dohaa (pääsimme tosin lentoon vasta klo 10:30).
Lennot Qatar Airwaysilla sujuivat muuten oikein hyvin, mutta myöhästymisen vuoksi vaihtoaikamme Dohalla oli vain 20 minuuttia, joten jouduimme juoksemaan lähtöportille lentohenkilökunnan saattamana.

Saavuttuamme Balille taistelimme ensin rinkkojen muovien pois ottamisen kanssa ja hyppäsimme sitten taksiin, joka vei meidät jo ennalta varattuun hotelliimme Pesona Beach Inniin Kutalle. Lähdimme heti tutkimaan kaupunkia ja menimme rentouttavaan hierontaan, joka täällä maksaakin vain muutaman euron. Tulivuoren aiheuttaman turistikadon vuoksi olemme paikallisille vaalean ihomme vuoksi nähtävyys. Rannalla yhteiskuvapyyntöjä sateli joka suunnasta ja Siirin (vielä) niin vaaleeta ihoa kutsuttiinkin lumeksi.

Uuden vuoden aattoa juhlimme syöden hyvää paikallista ruokaa, katsoen raketteja rannalla ja rantakuppilassa jammaillen. Voimme suositella viihtyisää rantakuppilaa Sheratonia jokaiselle Balilla juhlapyhää viettävälle.

Tänä aamuna heräsimmekin jo viideltä, kun Iida löysi sängystään seuralaisen, jättitorakan. Noustuamme huomasimme niitä lisää ympäri huonetta, ja yhtäkkiä uni ei enää maistunutkaan. Tällä hetkellä istumme hotellin aulassa aamupalaa ja kyytiä kohti Canggun surffileiriä odotellen.

Hyvää uutta vuotta kaikille!