I går så var det sista dagen för några, så vi bestämde oss för att utforska lite här på ön. Vi började med att klättra den högsta toppen, Mt curieuse. Det var riktigt tufft eftersom det inte fanns en ordentlig stig, det var bara att klättra genom buskar, lösa stenar och vassa/taggiga palmer. Det tog oss drygt 1 timme från GVI:s bas till toppen, känns ganska bra att göra den klättringen samt vandringen till "berget" på den tiden. Att ta sig upp var tufft men att ta sig ner var värre, det var väldigt löst underlag och brant. Men vi gjorde det!

Efter det så snorklade vi i "the turtle pond" för att bli lite svalare. Det var så häftigt! Turister får inte simma där så det är väldigt orört med massor av fiskar. Min gopro hade dåligt batteri från vandringen så den dog under snorklingen så fick inte allt för många bilder. Men några stycken blev det i alla fall.

Har hänt mycket idag!
Började med en sharksurvey där vi ger oss ut i mangroveträsket klockan 05 på morgonen och står med två varsina nät. Förut har vi bara fångat fiskar och rockor men den här gången fick vi faktiskt två sicklefin lemon shark! Det vi gör när vi fångat en så går vi för att mäta, väga och chippa den. Det är bara dom som är från den här säsongen vi vill fånga och undersöka. Så nu har den här säsongen officiellt startat!

I eftermiddags så gick vi till parkvakternas station för att kolla chippen hos de små bebis sköldpaddorna. Det var mer att sitta och kela med dem än att utföra viktigt arbete... Dom var så söta! Dom är fjolårs bebisar så dom är inte så stora, ungefär som min hand.

I helgen kommer dom nya volontärerna, får se hur det går. Den hör gruppen har varit riktigt bra så hoppas det fortsätter så!

Idag var det dags för en snorkeltur, det är alltid lika kul att ge sig ut på en! Det finns så många olika fiskar att se, om man har tur kan man få se en haj eller sköldpadda. Den turen hade jag inte idag tyvärr. Så det får duga med bilder på de här söta fiskarna som jag inte har en aning om vad de heter.

Vi ger oss ut med Dexter (basens egna lilla motorbåt) och åker till andra sidan ön. Vi har alltid med oss en som arbetar här som stannar på båten för att kunna hämta upp oss och för att skjutsa oss dit. Vi brukar vara i väg i ungefär en och en halv timme. Jag blir alltid så kall av att vara i vattnet under så långa perioder så jag har börjat ta med mig min hoodie för att sätta på mig den efteråt.

Nu till helgen så kommer gruppen att åka till Praslin och sova över där en natt, så då kommer jag få minst en varm dusch igen! Saknar det och en spolande toalett ganska mycket... Kommer nog kunna få wi-fi där så kan uppdatera där och då, annars får det bli när jag kommer tillbaka till basen.

Det här är kartan på ön vi har på basen, vi är den lilla GVI symbolen nere i hörnet

Då var första dyket avklarat. Det var helt fantastiskt! Att kunna vara under vattnet i en timme och få se så mycket var en otrolig upplevelse. Om någon åker till Seychellerna och vill dyka rekommenderar jag verkligen octopus diving, dom var så hjälpsamma och duktiga på att hjälpa oss som var nybörjare.

Dagen började med att vi fick vår utrustning vilket är våtdräkt, cyklop, fenor, väst för att hålla tuberna samt tyngder. Kan säga att allt vägde ganska mycket. Sedan fick vi en ganska snabb introkurs/informations genomgång om hur utrustningen fungerade (men dom fixade allt sådant åt oss när vi var i vattnet) samt hur vi skulle bete oss och risker samt hur man hanterar det. Efter det så var det bara att ge sig ut i vattnet, vi åkte båt ut till en liten ö precis utanför Praslin. När vi började dyket så använde vi oss av ankarlinan för att dra ner oss, för varje tag vi tog så var vi tvungna att lätta trycket i öronen (det man gör under flygningar också) för att inte skada trumhinnan. Sen var det bara att köra på, vi hade med oss tre av instruktörerna som visade oss fiskar, hajar och rockor. Det var helt otroligt!

En negativ sak var att min gopro inte fungerade ordentligt, den tålde inte trycket under vattnet så knappen var intryckt större delen av dyket. Så den tog närmare 2000 bilder, mestadels på antingen min handled eller lår! Så fick inte många spännande foton, men många av de andra fick några bra som jag fick använda mig av. Gopron är inte sönder, det var bara för högt tryck på 10 meters djup eftersom jag inte hade något kamerahus då den i sig själv är vattentät.

Idag var en tuff dag. Vi hade en survey där vi letar efter Coco de mer palmer, dom finns bara här på curieuse och i en nationalpark på en av de andra öarna. Det vi gör är att leta upp dom träd som är markerad för undersökningen, totalt är det 75 träd och vi har flera i fyra olika kategorier beroende på deras livslängd. Det man gör är att föra data på hur mycket markerade blad har växt under ett halvår och om det finns nya blad. Vi volontärer får bara mäta dom som är låga nog för att kunna klättra i utan stege, dom som man måste använda stege för får bara dom som arbetar här mäta.

Det jobbiga i det hela är att komma till träden, det är ganska mycket klättrande och svårframkomlig terräng. Det är väldigt fysiskt krävande, dessutom så har vi bara varit i de två lättaste områdena, senare måste vi ge oss in i de svåraste. Kan bara tänka mig hur det kommer gå...

I morse var det en grupp som gick ut vid 05 för att försöka fånga in hajar för att föra data på de nyfödda. Dom lyckades fånga den första hajen för i år! Detta är då bara små bebis hajar så det är ingen större fara att jobba med dem och det är bara dom som arbetar här som får handskas med dem. Men att de fångade den första hajen innebär nog att vi snart kommer ha mycket att göra när allt fler föds. Det ska bli spännande!

Idag cyklade vi till stranden jag skrev om igår, det var så fint där! Vi hyrde cyklar för att ta oss dit vilket var skönt att göra, det är bra vägar och få uppförsbackar. Innan man kom till stranden fanns det ett område med sköldpaddor och några hus med bland annat en liten konstbutik, väldigt gulligt ställe. Stranden var inte lika vacker som man kunde tänka sig, vi har många bättre på curieuse men dom kan inte turister ta sig till så de är väldigt orörda. Men det var jätte kul att snorkla där, fiskarna var vana med människor så de var inte allt för skygga. Jag lyckades få några bra bilder på några, men det var några som bet mig! När jag filmade dem så simmade de mot kameran först och sedan attackerade de mina händer.

Ikväll ska vi nog bara ta takeaway och äta på någon av verandorna här på hotellet och spela kort. Det blir nog en bra sista kväll på la digue. Nu ska jag gå och vara social med de andra.

Vi är 13 personer ur gruppen som har valt att åka till la digue över helgen, så vi tog färjan i morse och har checkat in på hotellet. Det här är också en jätte fin ö, mindre befolkat än praslin men väldigt många fina hotell och lyxiga villor. Under dagen så har vi gått runt och försöka hitta en bra strand att snorkla vid, men det var väldigt höga vågor så det gick inte att gå ut i vattnet särskilt långt. Det ska finnas en otroligt fin strand som vi tänkte ta oss till i morgon, kommer nog kunna få några riktigt bra bilder därifrån.

En av tjejerna har valt att åka hem redan, hon hade inte sovit något nästan så hon kände att hon inte klarade mer. Det var väldigt tråkigt att hon åkte hem, vi har alla börjat bli bra vänner redan. Nästa vecka kommer tre andra att åka hem också så det känns inte heller så kul. Det här är en jätte bra grupp med människor så kommer sakna alla när de åker hem (jag och två andra är de enda som stannar i tre månader).

Idag var min första riktiga arbetsdag här. Vi delade upp oss i två grupper, min började med att leta efter sköldpaddor som inte var märkta. Dom andra letade efter havsköldpaddors bon eller spår efter dem. Efter lunch bytte vi uppgift, det blev väldigt mycket gående i solen. Och jag har bara bränt mig lite i nacken (mamma få inte panik, det är bara en liten bränna) så lyckades bra med det i alla fall. Vi hade inte lika tur med att hitta spår längst stranden men vi lyckades hitta en sköldpadda som varken var märkt eller chippad. Så den har levt vilt hela sitt liv (dom tror den var ca 15 år). Det var tufft jobb som inte gav något, men det gjorde inte så mycket. Själva grejen att få klappa en sköldpadda och gå på dom här fantastiska stränderna kompenserar ganska rejält.

Första dagen på basen. Det var myyycket info och det kommer bara bli mer dom kommande dagarna.

Vi började med att mötas vid en parkering sedan tog vi en färja från huvudön, Mahe, till Praslin vilket tog lite mer än en timme. Vi åkte taxi till andra sidan där vi möttes av basledarna som skjutsade oss med båten till curiose, som vår bas ligger på. Det är så fint här, som man ser på bilden så är det väldigt simpla hus, i den jag sover i så har vi inga dörrar ens.

Alla här verkar super snälla och det är flera olika länder som alla kommer från. Vi har några från England, flera från Tyskland, två från Sydafrika och sen jag från Sverige då. Det är ganska svårt att vänja sig vid att prata engelska hela tiden, men börjar bli lättare nu.

Imorgon ska vi göra så många olika saker, så får se om jag hinner uppdatera då. Annars får ni stå ut med en dag utan bilder från mig.

Äntligen! Efter lite krångel med ett inställt flyg och ombokningar har jag nu kommit fram till Seychellerna. Det är så otroligt vackert!
Själva resan hit gick bra, jag träffade en tysk tjej som också hon ska volontära genom GVI. Tyvärr så kommer vi inte vara på samma projekt så kommer nog inte träffa henne så mycket mer. Vi ska i alla fall träffas snart nere vid stranden så vi kan gå runt lite, vi ska köpa lokala simkort så vi kan få internet även ute på min lilla ö, förhoppningsvis så kommer det funka! Alla jag träffat verkade vara jätte schyssta och det blev bra stämning, synd bara att alla dom ska till det andra projektet.
Det får bli en kort uppdatering, jag har sovit så lite så tänkte försöka ta en powernap nu

Det här blir det första inlägget på den här bloggen. Vilket sker månader efter jag skapat den... Som titeln sa, bättre sent än aldrig. Jag har fixat med några praktiska saker under tiden så det får väl kompensera för inaktiviteten i alla fall.

Först och främsta har jag fixat med vaccinationer, skulle inte vara så kul och få kolera eller hepatit direkt. Det var bara att gå till den närmaste vaccinationscentralen och rådfråga dem och voila, inget krångel (förutom att det första stället hade semester helt plötslig så jag fick vända mig till en annan för att fixa dom sista vaccinerna). För min resa behövde jag ta tre olika vacciner, Dukoral, Vivotif och så klart Twinrix, vilket innebär att jag har skydd mot kolera, tyfoidfeber och hepatit A och B.

En lite roligare sak jag fixat (snarare fått) är en GoPro, närmare bestämt en Hero5. Jag fick den när jag fyllde år nyligen men jag har köpt till flera tillbehör som kan vara bra att ha, bland annat en flyt grej ifall jag tappar den när jag dyker. Ni som känner mig vet att jag är lite klumpig ibland... Tänkte att jag skulle försöka använda den lite här i Sverige så jag vet hur den funkar innan jag åker iväg, kanske laddar upp bilder senare om det blir av.

Nu tänkte jag plugga lite inför resan, fick lite hemläxa av Volontära som jag måste läsa igenom. Det är mest om sköldpaddor, hajar och träd så inget allt för komplicerat.

PS. giv är organisationen som jag ska resa genom, den i samarbete med Volontära.