Jag åker med jämna mellanrum till Estland för att hälsa på min släkt som bor där, och då åker jag med Tallink Silja Line. Den här helgen var första gången jag åkte efter att ha blivit vegan, så jag bestämde mig för att skriva ett inlägg om vad man kan äta som vegan. Jag åkte med m/s Baltic Queen den här gången, men jag antar att maten borde vara ungefär samma på alla deras båtar. Det varierar kanske lite.

Igår kväll åt vi middag i buffén. Jag blev faktiskt positivt överraskad över hur mycket det fanns. Jag trodde jag skulle få nöja mig med några salladsblad, liksom. Jag hittade det mesta av min mat i salladsbuffén, den som de kallar "green market". Där fanns falafel, tofu, bönor, nötter och flera sorters röror med couscous och grönsaker.

I huvudrätts-delen fanns vegansk moussaka och rödbetslasagne, men båda såg extremt tråkiga ut så jag provsmakade inte ens. Det fanns även grönsaksdumplings som var veganska, men jag tyckte inte de var speciellt goda. Sedan fanns det såklart potatis, ris och bröd (fanns inget mjölkfritt smör dock men jag tog hummus vid salladsbordet och bredde på).

Nu till det viktigaste då, efterrätt! Jag hade förväntat mig att jag bara skulle kunna äta av frukten, men lite mer än så fanns det. Det jag kunde hitta var frukt (såklart), någon smoothie och citronkaka. Det fanns Marianne också, men jag har aldrig sett det förut så det kanske bara var tillfälligt. Citronkakan var iallafall riktigt god, och frukten med. Smoothien gillade jag dock inte.

Överlag skulle jag säga att jag är hyfsat nöjd med buffén. Det jag smakade var rätt gott, men absolut inte det godaste jag ätit. Något jag tyckte var väldigt bra är att det sitter lappar över all mat och längst ner på dem står det om det innehåller ägg/mjölk. Jag märkte dock att det stod att Marianne innehåller mjölk, antagligen för att de innehåller spår av mjölk. Men man får vara lite uppmärksam.

Frukosten, däremot, är jag missnöjd med. Det fanns bröd, mjölkfritt smör, bönor i tomatsås och juice. Det var liksom allt jag kunde äta. Pyttelite grönsaker fanns det också, men de verkade rätt torra och tråkiga. Sedan fanns det ju gröt, flingor, müsli och nötter, men jag åt inget av det för det fanns ingen växtmjölk att ha till. Jag tycker väl att det borde vara ganska enkelt att bara ställa dit ett paket havremjölk, bredvid den vanliga mjölken, så hade alternativen för oss veganer (och mjölkallergiker för den delen) blivit många fler. Det stod heller inget om vad som innehåller mjölk/ägg på lapparna till frukosten, vilket jag tyckte var riktigt irriterande. Kan de ha så vid middagen kan de väl ha det vid frukosten också, liksom? Så det stör mig lite att det kanske fanns något mer som var veganskt, som jag inte visste om. Så min rekommendation är väl att vänta med frukosten tills man har kommit iland om man orkar, för det kändes verkligen inte prisvärt på buffén.

Likes

Comments

Hej!
Nu ska jag börja blogga igen, hade jag tänkt. Jag bloggade en period förut, under namnet AstasLiv. Den bloggen finns inte kvar längre. Här, på den nya bloggen, tänker jag dela med mig av recept, tips, tankar och säkert massa annat också. Alla som vill läsa är välkomna!

Så vem är jag då? Jag heter Astrid och är 15 år, alltså går jag i nian. Jag är vegan och tycker mycket om att laga mat, men skulle inte säga att jag är väldigt bra på det. På min fritid är jag scoutledare för en grupp spårarscouter, som är 8-10 år gamla. Jag bor i Huddinge, utanför Stockholm, och har ett landställe i Skärgården där jag gillar att vara. Andra intressen jag har är att segla, baka och läsa. Det var lite om mig, vi hörs!

Likes

Comments