26 december 2016

Jag var i Köpenhamn förra året men tänkte skriva några rader om det i alla fall...För mig själv, liksom.

Jag var i Lund och hälsade på en kompis där, vi bestämde oss en dag för att åka in till Köpenhamn. En resa på ca 50 minuter. Det första vi gjorde när vi kom till staden var att köpa fikabröd, vi ville inte hamna på en typiskt ''svenskt'' fik (varför skulle vi? Vi var i Danmark) så vi hittade ett bageri inne i ett köpcentrum. Där köpte vi varsitt danskt wienerbröd som var utsökt! Efteråt gick vi runt på Ströget och shoppade lite. Vi hittade också en julmarknad.

Jag ville inte bara shoppa denna resa utan ville också se Nyhavn. Vi var inte de enda turisterna där, utan hela ''hamnen'' var full med turister som tog kort. Vi hittade ett ställe där vi kunde så för att vi skulle få bra bilder, men till slut kom det några asiatiska turister och hittade oss. De var jättetrevliga och bad oss ta kort på dem, så vi bad dem sedan att ta kort på oss!

Vi hann tyvärr inte med så mycket mer, men jag vill gärna återvända till Köpenhamn. Jag känner att det finns mer att se av staden, speciellt Lilla sjöjungfrun-statyn!!

Klockan 07.00 på lördagsmorgonen satte vi oss på bussen mot Norge, en resa på ca tre timmar. E10:an mot Narvik är nog den mest fantastiska vägen jag någonsin har åkt på, med fjällmassivet och Torneträsk (och andra lika fina sjöar) mitt utanför fönstret. Vi ville egentligen åka med tåget, då Malmbanan från Kiruna till Narvik blivit utsett till en av de vackraste tågresorna, men det fanns inga tågtider alls. Riktigt tråkigt av SJ att inte sätta avgångar på helgerna när det är turistsäsong här uppe.

När vi kom fram till Narvik checkade vi in på hotellet och gick till turistinformationen för att köpa biljetter till Krigsmuseet. Väl på museet fick jag lära mig mycket om Narviks historia, andra världskriget, och om Sveriges inblandning; det var på grund av malmen som Narvik blev ockuperade av tyskar 1940. Det var ett modernt museum, ett tips är att besöka det om ett besök till Narvik blir aktuellt.

Det började regna och vi bestämde oss för att shoppa loss i deras två shoppinggallerior. De har två, AMFI och Narvik Storsenter, fyllda med butiker även om staden ligger mitt ute i glesbygden. Jag och min kompis diskuterade angående Norges politik där de låter landsbygden leva och inte flyttar ut allt till huvudstaden, till skillnad från Sverige. Det ska löna sig att bo över hela landet, tycker Norge, och det är anledningen till varför en liten stad på ca 14 000 invånare kan ha två shoppingcenter.

Efter allt började det klarna upp på himlen, så vi åkte upp med gondol på Narvikfjellet. Utsikten du får när du väl är uppe (det finns en ''balkong'' där du kan se hela fjorden) är nog det finaste mitt öga någonsin har sett, det var så vackert! Jag, som var livrädd på vägen upp, uppskattade det mycket och är glad över att trotsat mina rädslor. Nu efteråt förstår jag att det måste varit det roligaste vi gjort under hela resan.

​Kvällen började komma närmre och vi gick tillbaka till vårt hotell. Vi besökte hotellets Skybar på 14:e våningen, bilden nedanför visar utsikten från vårt hotell och ner mot centrum, i bakgrunden syns en malmbåt och längre bak fjällvärlden.

Dagen efter började med att vi åt hotellfrukost, Scandic Narvik levererade den absolut godaste jag ätit på alla Scandic-hotell någonsin. En bra start på dagen börjar med en bra frukost! Efteråt skulle vi handla några grejer hem men till vår förvåning var alla stormarknader och butiker stängda på söndagar, vilket känns som en grej vi borde vetat om... Tyvärr hade vi missat det totalt. Som plåster på såren hittade vi en söt kiosk i centrum där de i alla fall sålde norskt godis.

Då det var vår sista dag i Narvik ville vi besöka mer turistattraktioner. Vi promenerade till kyrkogården, en promenad på ca en kvart, där man begravt de allierade som stupade under andra världskriget. Efter gårdagens besök på krigsmuseet har jag en djupare respekt för de som stred för freden. Vi ville också besöka Narviks kyrka (min kompis sa ''Man ska alltid besöka stadens kyrka när man reser någonstans'', det är så sant), men tyvärr kunde vi bara se den från utanför. Vi gick sedan till svenska kyrkan, men den var också stängd.

Klockan 17.00 gick vår buss från Narvik till Kiruna. Både jag och min kompis var nöjda med vårt besök i Narvik och älskar Norge ännu mer. Tro mig när jag säger att detta inte var mitt sista besök i vårt grannland!

Jag och min kompis bestämde oss för att vi skulle besöka Abisko, en välkänd turistplats några mil från vår hemstad. Det finns gott om vandringar för alla oavsett om du är en erfaren vandrare eller om du precis har börjat. Vår buss åkte från Kiruna 07.00 och vi var framme i Abisko vid 08.00. Vi började genast att vandra. Min kompis och jag bestämde oss för att vandra till Kårsafallen, en kille som jobbade i receptionen på hotellet sa att vandringen var ungefär 4km.

Vandringen gick bra, det var dock myrmark på vissa ställen och mina gympaskor var inte så glada över det. Jag skulle föreslå att använda någon form av vattentäta skor om du ska vandra denna led då spången var fast under marken på vissa ställen. Du behöver också hoppa över någon bäck när du promenerar. Kårsafallen är i alla fall väldigt vacker och det var så skönt att bara lyssna på vattnet som forsade ned.

När vi kom tillbaka till Abisko bestämde vi oss för att vandra till Marmorbrottet, en vandring på ca 2km. Just den vandringen passade oss bättre då den följer Abiskojokka och marken var torr. Det var min favoritvandring, inte bara på grund av att den var så lätt att vandra men också för att utsikten var fantastisk. När du vandrar kommer du se stora stenar precis bredvid älven där du kan sitta och ta det lugnt.

image1 (1).JPG

Efter den vandringen var vi ganska trötta som de nybörjare vi är (vi satsar dock på Kungsleden nästa år), så vi bestämde oss för att bara ta de kortare vandringarna resten av dagen. Vi besökte det gamla samevistet där man får se hur samerna levde förr. Då jag är same själv visste jag redan precis hur det såg ut så det var inte så mycket nytt för mig, men jag kan tänka mig att det är lärorikt för någon annan.

Vi besökte också Abiskoeatnu där vattnet forsar ut från en tunnel byggd 1899. Det är väldigt intressant att se, och att höra! Vi följde sedan spången ned dit vart älven rinner ut till Torneträsk, men tyvärr var området avstängt på grund av fågelskydd.

Vår dag i Abisko var en av de bästa jag har upplevt. Att få se och uppleva det landskap jag på något sätt missat under mina år här var fantastiskt, men också hjärtskärande. Att veta att jag aldrig kommer få se precis allt gör mig ledsen. Titta bara på vattenfallet på berget på bilden ovanför, det är något som jag aldrig kommer se på nära håll. Jag är väldigt glad och lyckligt lottad att jag har denna natur nära mig, jag vill gärna besöka Abisko en till gång för att uppleva mer.

Det här är ett exempel på en "om"-sida. Till skillnad från inlägg är sidor bättre lämpade för mer tidlöst innehåll som du vill ha lättillgängligt, som Om eller Kontaktinformation. Klicka på Redigera-länken om du vill göra ändringar på sidan eller lägga till ytterligare en sida.

[contact-form][contact-field label="Namn" type="name" required="1"/][contact-field label="E-post" type="email" required="1"/][contact-field label="Webbsida" type="url"/][contact-field label="Kommentar" type="textarea" required="1"/][/contact-form]