Tiden har gått så himla fort här och varken jag eller dem andra kan förstå att vi ska åka hem idag, det är helt overkligt! Tyvärr så har jag inte kunnat blogga på väldigt länge då jag varken har en dator eller en telefon och vi har inte heller haft något internet knappt.. Vi har iallafall haft det otroligt bra både den sista tiden på barnhemmet, vår semester på ett hotell vid kusten i Jambiani, och safarin som vi har varit på här i Tanzania som vi befinner oss. Sista veckan på barnhemmet gick så oerhört fort och vi saknar allting där så himla mycket. Vi åkte iväg med en del av dem lite större barnen till en strand på en liten utflykt och alla barnen hade matsäck med sig och vi hade det jättemysigt. Vi åkte 30 personer i en buss som var till för 15 personer. Men vi har vant oss vid sånt, det är liksom inte konstigt att det kör mopeder på stranden eller att bara 3 av 5 säkerhetsbälten fungerar i en bil, eller att man slänger upp resväskorna på taket och kör. Det var jobbigt att lämna barnhemmet och vissa barn fastnade man ändå för lite extra och även vissa mammor blev lite speciella. Semestern har dock också varit bra trots att vädret inte varit lika bra som innan. Det har varit ganska molnigt och till och med lite regnskurar då och då men det har varit skönt att bara få sola och bada lite iallafall. Hotellet var jättefint, Mbuyuni beach hette hotellet. Det fanns inte så mycket att göra där men vi åkte åtminstone iväg på en delfintur klockan 06:00 på morgonen och vi såg riktigt många fina delfiner och vi simmade även med dem, så fina! Massage och flätor i håret passade jag också på att göra när det ändå var halvkasst väder, flätorna var dock det värsta jag har sett så dem har redan åkt ut igen haha!! 3-rätters varje dag blev det med, så nu har vi ätit oss mätta för ett bra tag framöver kan man säga. Den 8:e oktober så lämnade vi hotellet på Zanzibar och även hela Zanzibar och även Sara för att åka vidare mot Tanzania och safari. Safarit har varit helt galet coolt, vi har sett the big five vilket jag tyckte var lite ballt. Men förutom elefanter, leopard, bufflar, noshörningar och lejon så har vi även sett massa giraffer, zebror, gamar, en död elefant, gaseller, antiloper, massa massa apor, flodhästar, vattenbufflar, strutsar och massa andra djur och konstiga fåglar som jag helt ärligt inte vet vad dem heter. Vi har tältat under vårt safari och det är vi glada över för det har varit riktigt coolt, första natten så tältade vi uppepå Ngogorokratern och andra natten så tältade vi inne i Tarangire national park. Första dagen var vi i Lake Manyara national park, andra dagen nere i Ngogorokratern och sista dagen i Tarangire national park. Jag kan säga att denna redan är något som jag sent kommer att glömma! Det har varit helt fantastiskt här, och jag kommer verkligen sakna allting här även om det ska bli skönt att komma hem. Det får nog bli ett återbesök om några år. Men innan jag ska sluta skriva nu så tänkte jag bara berätta att vi skulle besöka ett vattenfall igår, det skulle ta ca 20 minuter att åka dit men istället så blev det något helt annat kan man säga, vi vandrade i världens upp och ner terräng i säkert 8 km för att se detta vattenfallet, visst det var fint men undrar om det var värt bördan haha, kanske behövligt dock efter denna månaden! Nu ska vi gå och äta vår sista frukost här i Afrika för denna gången och sedan bada i poolen, sedan är det dags att åka hem, helt galet, imorgonbitti så står vi på Landvetter och allt börjar som vanligt igen. Tack för den här resan, helt otroligt!!! Jag ska lägga upp massa bilder när jag kommer hem när jag har fixat min dator och så, ni ska få se så mycket det bara går, puss och kram!

Tyvärr har jag inte kunnat bloggat så mycket dem senaste dagarna då min telefon har blivit stulen.. och min plånbok också. fruktansvärd otur och väldigt surt menmen, vi har det iallafall fortsatt bra här och vi lever våran dröm till fullo! idag har vi varit på Kinder garden för andra gången. det var nämligen stängt igår morse när vi kom dit så vi stod där som några fån och fattade ingenting eftersom att dem sa till oss att vi skulle komma. dem måste väl ändå veta att det skulle vara stängt. Aja vi fick en till dag på stranden i Stone town så det var ju inte så illa det heller. Det är väldigt hög ljud nivå inne på Kinder garden, jag är i en klass med 35 stycken 5-åringar, så ni kan ju tänka er själva.. helt slut blir man.
Till dagens andra aktivitet så tog vi och ringde vår "privata" taxichaufför så han kom och hämtade upp oss klockan 15:00 så åkte vi till Mbweni ruins hotel, det var helt magiskt fint, ska verkligen föröka lägga upp fler bilder därifrån när jag laddat över mina bilder från kameran!! Den solnedgången och det fina vattnet, grym utsikt och jättemysigt, god mat och varmt och härligt, vi tog massa fina bilder! vi stannade ända tills det blev riktigt mörkt men nu så sitter vi här ute på gården för att få lite internet innan vi ska gå in och lägga oss. Imorgon väntas ett möte med österrikarna klockan 10:00 för att få reda på lite mer information om helgen och sedan är det Kinder garden som står på schemat och sedan ska vi spela innebandy och göra lite andra aktiviteter klockan 16:00 då det är torsdag, vi kommer nog sova gott imorgon kan jag tro. Hoppas också att ni trivs i värmen där hemma.. ;) Ha det bra, massa kramar från oss i solen!

Veckan har gått väldigt fort kan man säga, det är redan lördag. Vi har verkligen börjat komma in i detta nu, riktigt mysigt! Igår pärlande vi med alla barnen, totalt kaos. Jag hade ändå gjort i ordning ca. 160 armband och fäst en pärla i änden så att det bara skulle vara att pärla men dem tog ju slut på 30 sekunder typ. Så det var bara att sätta fart och fixa mer samtidigt som en miljon händer befinner sig i ansiktet på en för att dem vill ha.
Idag har vi varit på blue safari och det var riktigt fint!! Vi åkte iväg med en båt klockan 09:00 och åkte mot en sanddyna mitt ute i vattnet, superfint, där fick vi också massa frukt och dricka och gottigott. Massa sol och bad med förstårs. På grund av extremt låg och högvatten så var vi tvungna att besöka de olika ställerna i en speciell ordning, så när vi åkte mot sanddynan så släppte dem oss en bot ifrån så vi kunde snorkla in, såg massa fina koraller och massa coola fiskar, till och med nemo har hittat hit. Vi har besökt en lagun och badat i, och en ytterligare ö för att få i oss lite käk och massa olika frukter, i form av hummer, räkor, bläckfisk, dem serverade ärlig talat sugpropparna från en bläckis, fy sjutton det skulle jag aldrig äta!!!!! Det fanns också kyckling och fisk, massa grytor, ris, ciabatta, vanligt bröd, grönsaker, papaya, banan, friterad kokosnöt som var dögott, och massa andra konstiga med goda frukter. Vi har också klättrat i något speciellt träd som låg på marken men som fortfarande levde, minns inte riktigt vad det var.
På vägen hem hade vi med rätt kul med, då seglade vi med ett mögligt segel haha men det funkade det med. Vi åkte med några italienare och afrikaner så vi satt och sjöng och dansade hela vägen hem på båten. Så nu har jag nästan lätt mig en sång på swahili! Rätt ballt ändå!
Myggorna äter nästan upp oss här på kvällarna men jag bloggar mer en annan dag! Byebye!

Idag har jag med andra ord varit i min andra familj och hjälp mamman i huset med att bland annat tvätta barnens kläder i en stor balja och ja, inte riktigt som i Sverige om man säger så, ingen 60 graders tvätt här inte, här tvättade vi allt i kallvatten men vi hade iallafall lite tvättmedel i baljan. Jag har också skalat bananer. Inte vilka bananer som helst utan bananer som endast är till för matlagning, man kan alltså inte äta dem innan dem har tillagats. Dem är jättestora, största bananerna jag sett, typ 30-40 cm långa och stenhårt supersmutsigt skal så för att få rent mina händer fick jag skrubba dem med svinto ett antal gånger. Ingen ide att ha fina lösnaglar här inte, här tycker vi om att vara skitiga. Världens middag har jag också fått av min mamma Fatma idag. Pasta som var kokad i olja och massa massa socker, och dessutom serverade hon extra socker upptill. Lite köttbullar trodde jag också att jag fick, jag blev ganska chockad när hon kom med dem eftersom att jag bara en liten stund tidigare sa att jag var vegetarian då jag inte riktigt vill äta deras kött, fisk och kyckling. Speciellt inte sedan jag blev serverad en hel fisk med skal och stjärt och ben och ansikte och ögon och allting igår. Kan meddela att jag tackade nej då, så mamman i huset åt min mat istället och satt där och tugga skin och spottade ut benen på tallriken. Mums..hmm..
Tillbaka till dem så kallade köttbullarna, eller ja stekta blommor fick jag fram att det var till slut, smakade vidirigt haha! Jag fick även ett stort bröd som Fatma hade lagat. Samma bröd som Frida lärde sig hos sin mamma igår och bakade hemma i vår lägenhet. Vatten, jäst och mjöl, enkelt bröd måste jag säga.
Dem barnen jag har varit med idag i mitt hus, den små barnen med andra ord då dem stora är i skolan på dagarna var så söta så det är inte sant, och den lilla flickan på bilden här nedanför släppte mig inte när jag skulle gå och bara stod och grät och grät och grät men som tur är så ska jag tillbaka till denna familjen på fredag.
Idag åker Malin och en av de andra lärarna hem så vi har sagt hejdå till dem, känns lite konstigt att tiden har gått så fort måste jag säga.
Vi har också bestämt lite aktiviteter som vi kommer att ha en del eftermiddagar med barnen. Bland annat att spela fotboll och pärla armband, spela innebandy och måla ansiktsmålning.
Nu ska vi hoppa lite hopprep efter en lång och jobbig promenad för att hitta frimärken, gick inget vidare men nu har vi fått reda på vart det finns iallafall! Imorgon väntad en till dag med familjerna. Min familj som jag ska vara med imorgon har ungefär 11 katter, och det är ungefär min största fobi här nere, speciellt när den inte ens har alla ben, usch, ryser när jag tänker på det.
Vi hörs snart igen! Ha det så bra!

Jambo, ja hej med andra ord. Vi har hunnit med mycket på så här kort tid. Igår var vi på prison Island och kollade på jättesköldpaddor, påfåglar och annat som hade med slavarna och göra. Prison Island är alltså en ö som förr i tiden var ett lagligt fängelse för slavar om jag har förstått det hela rätt. Vi åkte båt till och från ön med en man som körde. Det fanns hur många olika båtar som helst, skruttiga och rostiga men vi kom iallafall fram och tillbaka hela och levande. Det skulle ta tio minuter ungefär men tja ungefär 40-45 minuter tog det väl enkel väg. Men det var en fin ö och vi fick dessutom en strålande dag med mycket sol och bad på ön och den fina stranden. Helt vit sand med massa fina snäckor och brygga och klart vatten.
Efter besöket på ön käkade vi på en restaurang inne i Stone Town, kött och pommes med champinjon och pepparsås fick det bli idag. En liten shoppingtur i Stone towns smala gränder gjorde vi också men det finns inte så mycket att köpa kan man säga men det är kul att ha sett det. Marknadsgubbarna springet typ efter en för att man ska köpa någonting av dem.
Idag har vi däremot börjat vår praktik lite smått. Fått en till rundvandring och skrivit på och läst igenom alla papper som skulle göras men imorgon klockan 09:00 ska vi få träffa alla dem mammor som vi ska få vara med och hjälpa till hos. Spännande.
Maten är faktiskt god. Vegetariskt för det mesta men mycket bättre än vad jag trodde, idag gjorde vi ris med en röra av champinjoner, morötter, tomat, abuerqini eller hur det nu stavas, lök, vitlök, cocosmjölk och salt. Mycket gott!
Eftersom jag och Felicia fick lite besök till vår lägenhet så är det ända alternativet att gå ut och börja leka med barnen, så idag fick det bli lite hopprep ute på gården, vilket är väldigt uppskattat, stor skillnad på lyckliga människor här och i Sverige, att något så litet kan göra någon så lycklig, det är verkligen otroligt!
Nu ska jag hoppa vidare, vi har det bra här och det tänker vi fortsätta att ha! Hejdå sålänge!!

Det är coolt hur man kan leva såhär, hur man kan klara av att bo såhär, äta denna maten jämt, att enda våga gå ut på gatan utan att bli påkörd förstår jag inte. Det är många intryck att ta itu med kan man säga, men alla verkar glada över att vi är här. Barnen sprang till oss så fort vi hoppade ur bilen igår och blev helt överlyckliga!
Vår lägenhet är helt okej, vi bor ovanpå medical center och vi har äntligen även fått igång vår dusch, så nu kanske vi kan känna oss lite fräschare i denna fuktiga värme.
Idag har vi varit med Malin vår lärare och två andra lärare från Kungsbacka på kryddodling och känt, luktat och smakar på olika kryddor, och dessutom blivit målade i ansiktet av en speciell krydda som bland annat kunde användas som läppstift. Vi har smakat alla möjliga frukter och kollat på en liten afrikan som klättrade upp i en otroligt hög palm och började sjunga. Super fräckt! En strand och en fin restaurang har vi också hunnit med att stanna till vid. Grillad kycklingsmörgås fick det bli. Känt oss som kändisar har vi också gjort då flera afrikaner stannade oss på stranden och frågade om det fick ta en bild med en vit människa, dem var helt överlyckliga!!! Tänk att så lite kan göra någon så glad! Vi har besökt en slavgrotta och ett slavfängelse idag med, helt sjukt hur människor kan ha levt så som dem.
Imorgon drar vi till prison Island och bland annat kollar på sköldpaddor.

Gårdagen erbjöd kräftskiva hemma hos mig, massa kräftor och annat gott och givetvis härliga människor! Nu närmar sig verkligen Afrika och jag kommer sakna alla så fruktansvärt mycket!

Nu tänkte jag börja blogga lite igen, iallafall ett tag då jag och tre tjejer till klassen åker till Afrika om 6 dagar. Den 11:e septmeber, ja just denna dag så lyfter planet mot Zansibar och Tanzania för en månads besök där på både barnhem och safari och annat spännande. Vill dela med mig lite utav våran resa under tiden som vi är iväg och därför så tänkte jag genomföra det via denna bloggen. Det är en gammal blog som jag har använt tidigare men som inte använts på ett tag, men nu så ska det bli ändring på det. Jag längtar något fruktansvärt nu och spänningen och nervositeten stiger verkligen, galet och helt overkligt, men vilken chans och vilket äventyr! Vi har börjat förbereda en hel del och här är en del av det som ska med ner till dem fina barnen på SOS barnbyars barnhem på Zanzibar.

Ledig, hur skönt som helst efter en lång helg, började 07:00 och slutade 22:00 igår. Så nu är jag ledig i två dagar innan dem tre sista dagarna på praktiken. Så om exakt 1 vecka är det skola igen. Orkar inte, det börjar tufft med nationella redan första veckan!
Hela denna veckan har gått jättefort! Har hunnit med en massa grejer, i torsdags var enda lediga dagen på hela veckan så jag var med Angelica från onsdag-torsdag så hon klippte mig å så å sen var vi en stund på mark och käkade med och träffade alla godingar haha.
Idag ska jag bara börja på mitt arbete om att skriva om en gamling som jag hade "ansvar" för eller vad man ska säga för igår. Eller ja det var jag som gjorde allting medans min handledare kollade på och kollade så jag gjorde rätt i princip. Men det gick faktiskt ganska så bra så nu ska jag börja med det.

Detta har nog varit den bästa veckan på länge!
Massa skidåkning, bästa vädret nästan varje dag, många klumpiga vurpor och jag har även hunnit att testa åka lite bräda och det var ju lite se sådär lagom svårt. Passade även på att träffa Henrik när vi var i Tandådalen.
I 8 timmar lite drygt så har jag suttit i bilen i väntan på att få komma hem och nu är jag hemma, tog så lång tid för vi gick in en sväng på stadium outlet i Sälen med men råkade bli kvar där en hel timme haha. Fick dock köpt mig lite bra grejer så det gjorde inte mig något.
Imorgon väntas praktik och börjar klockan 7, så blir nog snart läggdags för min del, snart iallafall. Tack för en grym vecka, hur bäst som helst.