Igår åt vi den godaste middagen på väldigt väldigt väldigt länge. Jag älskar verkligen kräftor och igår så var det just kräftor som stod på menyn. Men till det så åt vi så mycket goda saker också, bland annat grillat bröd med chevre, pinjenötter och honung. Tror det är min nya favoritgrej att äta nu! Hur gott som helst!

Här är det sagolika lilla brödet.......

Och här är jag som jobbar hårt för att få till de perfekta bilderna

Och det är ju inte så att utsikten vid middagsbordet gjorde stunden mindre mysig heller... Så himla fint! Njuter verkligen av alla dessa somriga kvällar som fortfarande är så varma och härliga. Just nu befinner jag mig faktiskt i Strängnäs och spanar in Viktors boende och hjälper honom komma iordning. Eller jag hjälper till med mat i alla fall, för nu ska jag ställa mig i köket och påbörja kvällens middag.

I fredags hade jag bestämt mig för att kidnappa Viktor till hemlig destination över en natt. Han fyllde år på lördagen så jag tyckte det var perfekt att åka iväg dagen innan för att kunna vakna upp på hans födelsedag på ett mysigt ställe.

Destinationen blev Saltsjöbaden och vi började fredagen med att besöka deras spa på hotellet. Vi badade i poolen, bastade och låg ute i eftermiddagssolen, oerhört mysigt var det!

När vi hade spenderat några timmar där så gick vi till vårt hotellrum för att duscha och sedan sätta oss på vår balkong för att dricka lite rosé. Tyckte vi hade en så himla fin utsikt från vårt rum! Hade kunnat sitta där hur länge som helst, speciellt när man dessutom har det bästa sällskapet. Men istället fick vi tillslut göra oss lite iordning och sticka iväg för att äta middag

Vi började med en drink i baren...

Och sen var valet hamburgare väldigt lätt. Som vanligt! Kvällen fortsattes på hotellets egna restaurang och deras uteservering. Där tog vi bara varsitt glas innan det var dags att sova.....

....eftersom vi dagen efter fick vakna upp till den här killens födelsedag!!! Och dessutom sol och dessutom hotellfrukost. En otroligt fin start på en lördag!

Så fin utsikt överallt på det här stället. Så härligt! Efter frukosten så begav vi oss till en badplats precis intill. Det är ett mysigt utebad med både sandstrand och hopptorn som vi spenderade några timmar på innan vi behövde röra oss in mot stan igen. Jag skulle åka iväg till Uppsala för att fira Hanna som fyllde 20 år!

Hon bjöd på goda fördrinkar och det är tyvärr den enda bilden jag har från den kvällen. Jag kunde inte stanna mer än ett par timmar eftersom jag skulle tillbaka till Stockholm för att fortsätta firandet av Viktor. Var lite osäker på om jag skulle orka gå ut med tanke på alla mediciner som gör mig vimsig i huvudet, men kvällen blev faktiskt hur bra som helst. Jag tog tåget till Stockholm och mötte upp Viktor, Olle och Annie och vi besökte en del barer innan vi avslutade kvällen på Wall.

Och såhär mysig var vår morgon idag! Älskar alla dessa sommarmorgnar.

Ikväll har varit en toppenkväll med middag ute på havet och sedan ett varmt bad i bubbelpoolen.

Men nu till något annat... Har ju skrivit här ibland att jag har haft ont i knät, och ni som har umgåtts med mig mycket på senaste tiden vet ju att det har blivit värre. Från och med att jag kom hem från Kroatien har det eskalerat som bara den. Smärtan har spridit sig till andra knät också och även till armbågen, jag kan inte böja dessa leder och när jag belastar dom så gör det så ont. Och igår fick jag mitt resultat hos läkaren, det är en reumatisk sjukdom jag har fått. Det är så konstigt att jag som alltid varit ganska frisk ändå plötsligt blivit handikappad. För det är precis vad det är, det är ett litet handikapp. Jag behöver hjälp att sätta på mig skorna, att bära väskor, jag har problem att tvätta håret och vill egentligen be om hjälp men jag ger mig fan på att det ska gå att smörja med min friska arm och hand istället. Jag är 20 år, inte 80. Att gå i trappor är som att springa maraton i uppförsbacke och att dricka ett glas vatten med min högra hand resulterar ofta i att halva hamnar utanför munnen. Det är svårt, det är så svårt och så oerhört frustrerande att vara hjälplös. Det finns inte en chans att vara ensam ute på kvällarna nu, jag menar jag är redan ett offer som tjej när jag går själv. Men nu? Jag kan ju inte ens börja springa om någon skulle komma efter mig. Jag kan inte ens slå mig fri om jag skulle bli överfallen. Och det här har också blivit en rädsla, ytterligare en begränsning. Det är dessa katastroftankar som gör mig galen. Speciellt nu när det inte bara är ena knät som är struligt, utan hela kroppen börjar sacka ihop. Nu ska jag ju äta medicin och det kommer ju förhoppningsvis bli min räddning i det här men det är en lång resa som står framför mig och jag måste bara ge mig fan på att kriga mig framåt. Men jag har inte tillåtit mig själv att erkänna att jag varit "sjuk" förrän jag fick mitt svar. Såklart har jag fattat att det inte är normalt att vakna upp med svullna leder som gör galet ont så fort jag rör mig, men jag har väl förnekat allt annat i samband med det här. Och idag har jag varit så trött och säkert sovit 70% av dygnet, för det är väl samtidigt en viss lättnad i det här med att få ett svar på varför man mått på ett visst sätt.

Ja, jag ville väl bara berätta läget. För det kommer väl handla en del om det här nu. Tycker det är skönt att skriva av mig såhär när man ibland får frågan: hur känns det??? Och det känns bra ibland, läskigt ibland för man vet inte vad som väntar. Det ska bli spännande att se hur mina mediciner kommer fungera, om jag kommer märka skillnad redan snart. Det skulle vara såå skönt.

När vi landade på Arlanda så stod Viktor där och väntade på mig, blev sååå glad! Har ju saknat honom så mycket även fast vi bara var borta en vecka. Vi åkte direkt hem till honom och gjorde oss iordning för att ge oss ut med båten. Vi åkte till Grinda för att äta middag och det var så himla mysigt. Sverige är så fantastiskt när det är såhär fint väder, finns ju inget bättre än att befinna sig i skärgården då.

Dagen efter så hade jag en kund som skulle göra fransar och efter det så stack jag och Viktor ut med båten igen. Vi puttrade bara omkring i en vik och tog bilder med hans nya leksak, en liten go pro...

Där fördrev vi några timmar innan vi åkte tillbaka och packade ihop lite grejer för att sticka vidare till mina föräldrar som befann sig på landet. Efter ett mysigt dygn där har jag nu landat i Uppsala för några dagar med jobb!

Här är en del bilder från de senaste dagarna här. Vi är oerhört glada över att vi har hittat en bra restaurang, det har tyvärr överlag varit väldigt dålig mat här. Men nu har vi hittat vårt ställe som vi går till varje kväll för att bli mätta och belåtna. Vi har faktiskt hittat ett bra lunchställe också som ligger mitt på stranden. Där äter vi oftast pizza och använder deras wi-fi, tror det är därför den restaurangen lockar så mycket. Annars har vi mest solat, badat och provat mojitos på olika ställen

Några bilder från igår som också innehöll häng på stranden en hel dag. På kvällen bestämde vi oss för att utforska den här lilla byn som vi bor i och vi blev ganska positivt överraskade eftersom det finns en hel del restauranger längs med strandpromenaden här också! Idag ska vi åka in till Makarska och hänga på en beachclub där hela dagen. Skönt att se lite nytt igen och prova andra stränder!

Nu har vi sovit två nätter här i Kroatien men bara haft en hel dag än så länge då vi kom fram väldigt sent på kvällen i lördags.

Så igår var första dagen och vi började den på stranden. Vattnet här är hur klart och fint som helst här, helt turkost och härligt!

Vi var på stranden i några timmar tills vi blev för rastlösa och då köpte vi med oss lite gott och gick tillbaka till hotellet för att hänga lite på balkongen. Sedan gjorde vi oss iordning och tog en buss in till Makarska för att äta middag och dricka drinkar

Makarska var verkligen jättemysigt. Vi bor i en liten by precis utanför Makarska så det är perfekt att man kan ta sig in dit eftersom utbudet verkar vara lite större där!

Nu ska vi bege oss mot stranden igen och förhoppningsvis lyckas hålla ut lite bättre i solen. Ska även försöka bada idag, det var såååå himla kallt i vattnet igår så gick bara i till benen...

Det handlar mest om middagar här nu för tiden, men jag tror nog att det är bland det bästa jag vet under somrarna. Att äta middag både hemma och ute, på mysiga platser som i trädgården i kvällssolen eller såhär som ovan, i ett litet hus mitt på Viktors brygga intill vattnet. Och senaste alternativet har nog varit bland det mysigaste av alla, men det är ju oftast mysigast nära vattnet.

I skrivande stund sitter jag på tåget påväg tillbaka till Viktor efter en sväng hemma i Uppsala för att hänga med Elsa och fixa lite smått och gott inför Kroatien på lördag. Dessutom har jag hunnit jobba en snabbis och besöka mormor.

Har glömt bort att visa de här fina bilderna från middagen på Gondolen här om kvällen. Det är inte helt fel att äta middag och se ut över Stockholm på det här sättet, speciellt inte en fin kväll som denna.

Vi tog Djurgårdsfärjan både fram och tillbaka och på hemvägen hade vi sällskap av den här fina solnedgången