Vår resa genom Vietnam fortsatte söderut och nästa station blev Mui Ne. Att kalla den en stad är förvisso en förvrängd bild av sanningen. I själva verket var Mui Ne en liten fiskeby belägen på en udde och “staden” endast en lång gata bestående av hotell och restauranger som sträcker sig mellan fiskebyn och nästkommande stad, Phan Thiet.

Efter smärre besvär med boende landade vi till slut på ett lite större hostel med inte mindre än 3 pooler och där vi dessutom skulle dela rum med 9 andra backpackers. Slappa dagar bredde ut sig med mycket bad, en del läsande och intensiva biljardmatcher.

Trots bekvämligheten lämnade vi dock vår lilla oas och begav oss ut på en dagstur till de närliggande sanddynerna. Med den gassande solen på en molnfri himmel och oändliga dynor framför oss startade vi en färd med ett fast mål i sikte - att nå den högsta toppen! Väl framme, klibbiga av svett och sand slog vi oss ner för att invänta solnedgången

Dalat är minst sagt en besynnerlig stad. När vi anlände efter en 5 h lång bussresa -som sträckte sig hela 88km - märke vi att vi inte bara lämnat rysssvärmen utan även lämnade ryssvärmen. Bergstadens behagliga inlandsklimat gav upphov till att vi för första gången sedan vår landsflykt packade upp långärmat.

Vad är då så besynnerligt med Dalat - ett ord: Happy. Denna vietnamesiske mannen med ett minst sagt udda namn var vår hostelvärd. Happy levde verkligen upp till sitt namn och bestämde snabbt planer för vår kväll.

Efter ett kortvarigt besök på den lokala nattmarknaden drog Happy oss vidare till ett neonlysande karaokehus. I det ljudisolerade kareokerummet var Happy kvick på att ge en i gruppen han fattat tycke för en lapdance - vilket vi då för övrigt inte längre tyckte var konstigt, det var ju trots allt Happy. Med hesa röster avslutades kvällen med lite lokal nattamat.

Sömndruckna vaknade vi dagen därpå medvetna om att vi gjort ytterliga planer med "the one and only". En guidad tur runt landsbygden stod på menyn. Tio stop senare hade vi lärt oss mycket om både Dalat och Happy. Fina vattenfall hade besökts, vässelbajskaffe hade druckits och risvin sveptes tillsammans med delikatessen gräshoppor. Utmattade avslutade vi dagen med en trevlig hostelmiddag i sällskap med samtliga gäster.

Vi ville stå på egna ben och var redo att lämna boet. Nästa dags utflykt skulle göras utan Happy. En dagstur att bestiga den närliggande toppen Lang Biang låter rätt häftigt men det riktiga äventyret låg som det oftas gör, på färden dit. Denna resa skulle vi göra själva på mopeder. Vietnameser har två språk, ett i tungomål och ett med hjälp av tutor. Tyvärr hade vi svårt att anamma det senare språket - även det första - då våra tutor var kasserade. Lyckligtvis fungerade resten av mopederna och vi kom helskinnade fram till berget. Med sin fina utsikt betades Kebnekajses vietnamesiska kusin av relativt fort då ett oroväckande oväder drog sig närmare. Smidigt och med sekunder till godo kom vi tillbaka till hostelet innan skyarna öppnade sig.

Vemod präglade oss när vi skulle vidare till nästa stad men samtidigt kände vi en viss mättnad på den besynnerliga Happy och hans hemstad Dalat!

Ett ryskt semesterparadis är en bra sammanfattning av den kustbelägna staden Nha Trang. När de inte befinner sig på stranden, solandes stående (varför förstod vi aldrig), sitter de på en västerländsk restaurang med en egen flaska sjuttis i högsta hugg.

I ett försök att fly undan dessa livsnjutare besökte vi därmed ett spa en bit norr om staden. Tyvärr misslyckades vi ganska grundligt med vår undanflykt och blev istället omringade av Putins look-alikes runt de konstgjorda vattenfallen. Lyckligtvis slapp vi dela badtunna med dem när vi testade på lerbad.

Till slut hittade vi dock en ensam plats i solen. På takterrassen, tillhörande vårt för övrigt mycket trevliga hostel, serverades gratisöl och således spenderades många timmar drickandes den synnerligen goda, men ack så blaskiga ölen.

I Nha Trang fick vi även beskåda den omtalade supermånen. På en klar himmel syntes den, knappt. Men vi såg den - dock uppochner!

Efter en 40 minuters bussresa förbi oändliga stränder exploaterade av hotelkomplex, anlände vi till Hoi An - skräddarstaden. En betydligt mindre och mysigare stad där husen i centrum inte överstiger mer en tre våningar och där var och varannan butik är ett skrädderi. Vistelsens 5 dagar präglades av ständigt prutande, dåligt strandhäng, bättre poolhäng, gemytliga cykelturer och en släng matförgiftning. Allt som allt ett stopp på vägen vi varmt kan rekommendera.

Efter fem dagar i Hong Kong gick vår resa in i sin nästa fas, med ett flygplan lämnade vi denna metropol för att landa i Vietnam och kuststaden Da Nang! Ögonblickligen blev vi miljonärer - tyvärr bara med den höginflaterade valutan Dong (TBT between war Germany). Dag två i Vietnam besökte vi ett stort buddhisttempel med en ännu större buddhastaty. Mäktiga vyer bredde sig ut över staden och dess kustlinje. Vietnam har visat sin framkant dessa första dagar och vi hoppas att det håller i sig!

Efter flera månaders planering börjar planerna äntligen sättas i verk. Fyra blivande globetrotters satte sig på ett plan påväg mot stockholm. Ett kort stopp i huvudstaden innan vi lämnar Sverige för gott (5 månader) och beger oss mot resans första riktiga destination, Hong Kong!