Malaysia

Halloj! :)

Nu har vi lämnat storstaden Kuala Lumpur efter några dagars shopping, skridskor, lyxmat uppe på 421 m höjd, Twintowers och 2 besök på Thailändska ambassaden. Vi har nu fått turistvisum (pris ca 300 kr/person) i Thailand och kan på så vis stanna i Thailand i 60 dagar. Detta gör våran resrutt betydligt smidigare då vi kan åka båt in i Thailand redan i nästa vecka.

Vi är nu i Langkawi, en ögrupp utanför Malaysias nordvästra kust. Vi blev upphämtade igår morse på hotellet i Kuala Lumpur kl 06.45 med taxi som körde oss till TBS (buss- och tågstation) i KL. Bussresan från Kuala lumpur till Kuala Perlis tog 7,5 timme och kostade 100 kronor/person. Bussturen gick smidigt, men tyvärr så missade vi färjan till Langkawi med några minuter.

Efter 1,5 timmes väntan åkte vi färjan från Kuala Perlis över till ön Langkawi. Färjan kostade 36 kr/person och tog ca en timme. När vi kom fram så tog vi en taxi till ett hotell som vi hittat på www.booking.com. Det fanns lediga rum där, och vi fick det billigare än om vi hade bokat via booking.com.

Att kolla upp olika hotell och sedan åka till hotellet och pruta på plats istället för att boka via internet har funkat bra för oss. Så det är ett tips till er som planerar att resa en längre tid som vi :)

Hotellet vi bor på ligger i Pantai Cenang heter Casa Tok bidin och kostar 100 kr/person och natt.

Idag när vi vaknade så körde vi morgonträning på rummet och tog sedan en promenad till stranden. Vi bor ungefär 1,2 km från stranden så det ligger nära och bra. Då det tyvärr inte ingår någon frukost på hotellet så gick vi till första stället vi kunde hitta och beställde in greksallad som smakade gammal. Vi påpekade detta till personalen och behövde inte betala för maten. Nu ligger vi på stranden och bara myser. Solen värmer trots lite moln. Det är varmt i havet, men tyvärr en del maneter som man lätt bränner sig på. Ikväll ska vi kolla upp vad vi ska göra för utflykt imorgon och på söndag. På måndag går speedboaten härifrån till Koh Lipe i Thailand. Vi hörs snart igen! Kram från oss alla 3!

Malaysia

Hej på er! Nu var det några dagar sedan vi skrev något. Vi befinner oss fortfarande i en storstad så det är mycket som man vill hinna uppleva här och bloggen blir på så sätt bortprioroterad.

Nå väl. Vi kom hit i lördags kväll efter en dryg bussresa från Singapore. I Singapore fick vi äran att bo hos min gamla kollega Zuzzi och hennes familj. Singapore var fantastiskt och jag vill gärna åka dit igen. Det påminde lite om USA, men mycket fräschare. Plus att man bara kunde ta taxi ut till Sentosa Island så fick man sol och bad. Ljuvligt.

Bussresan från Singapore till Kuala lumpur gick smidigt men tog längre tid än planerat. Det som tog tid var kontrollerna som var när man skulle ut ur singapore och in i Malysia. Vi klagar dock inte på bussen. Har aldrig tidigare åkt en sådan lyxbyss. Stolen kunde man luta bak till nästan en säng. Tror vi betalade 250 kr/person. Det skulle vi ha i sweden.

Hotellet här i Kuala lumpur vi bor på heter Casa Residence och kostar 130 kr/person och natt. Lite dyrare än vår planerade boendebudget men det kostar ju lite mer i storstäder om man vill ha ett bra läge med gångavstånd till det mesta. Hotellet har en stor pool och gym. Tyvärr ingår ingen frukost.

Vi har dock hittat ett frukostställe som är helt fantastiskt. Det heter Coffee bean and the Leafs och kan varmt rekommenderas. De har allt från kaffe, scones, sallad, bakverk, färskpressad juice och olika teer till låga priser, och vinner med hästlängder över Starbucks här i Asien. Detta café såg vi även i Singapore.

Nu ska vi vara några dagar här i KL innan vi beger oss till Langkawi om några dagar. Imorgon ska vi till Thailändska ambassaden och ansöka om Visum då vi vill stanna i Thailand mer än 4 veckor.

Lägger upp lite bilder från igår och idag. Bdw så var vi uppe i KL TOWER idag som är 421 m. Vi drack lite vin och såg då att de hade en stor buffé med massor av god mat. Så nu har vi bokat bord där imorgon för en riktig lyxmiddag. Så imorgon blir det att fasta hela dagen innan vi ska dit ;) vi syns och hörs! Kram Hanna

Singapore

Hej hej bloggen. Sedan det senaste blogginlägget skrevs har vi njutit av de två sista dagarna på Bali. Första dagen hyrde vi en taxi hela dagen. Vi åkte först till Canggu, en ort på Bali, där jag (Ida) och Hanna surfade för första gången. Vi fick en varsin surflärare under 2 timmar. Först fick vi lära oss grunderna på land och sen fick vi åka ut i havet och surfa, bland det roligaste vi båda någonsin gjort. Efter det åkte vi till Seminyak, en annan ort på Bali, och strosade runt.

Dagen därpå hängde vi vid poolen på förmiddagen och på eftermiddagen åkte vi in till Ubud där vi strosade runt och åt middag.

I tisdags blev vi hämtade vid hotellet tidigt på morgonen för att ta oss till flygplatsen och flyget vidare till Singapore. Några timmar senare landade vi på Singapores flygplats.
Efter det att vi hämtat våra väskor var planen att vi skulle gå ut för att äta. När vi kom till tullen går man antingen ut vid "Nothing To Declare" eller "Goods To Declare". En kille som jobbade där ville att vi skulle scanna våra väskor vid "Goods To Declare" vilket vi såklart gjorde trots att vi sagt att vi inte hade något att deklarera. Efter att väskorna scannats frågade han oss om någon hade en pepparspray i sin väska. Jag svarade ja då jag hade med mig en pepparspray (en typ av pepparspray som är laglig i Sverige). Tydligen var det olagligt i Singapore. Efter en kortare stund kom det tre poliser för att undersöka min pepparspray och "förhöra" mig. Jag förklarade att det inte är en riktig pepparspray utan en typ av pepparspray som är laglig i Sverige och som den svenska polisen rekommenderar. Efter en stund blev jag friad med en varning. Om jag tar med mig något olagligt in i landet vid nästkommande resor hit kommer jag få fängelse, fängelsetiden varierade beroende på vad jag tagit med mig för föremål in till landet.
Vi har nu hunnit spendera några dagar i Singapore. Vi har bl.a. varit på Raffels Hotel och druckit Singapore Sling, strosat runt på stan och varit högst uppe på Marina Bay Sands (på surfbrädan) och njutit av den vackra utsikten av staden.

Nu ska vi göra oss redo för en dag på Sentosa Island. Hoppas alla mår bra där hemma.

Hello People!

Igår fick jag (Hanna) för andra gången i mitt liv uppleva rafting. För Amanda och Ida var det första gången. För er som undrar vad rafting är så kan man beskriva det som forsränning med en jäkla adrenalinkick. Man sitter i en uppblåsbar båt med varsin paddel och åker genom en fors. Vi bokade utflykten via hotellet och taxichauffören som vi åkte med dagen innan. Efter lite prutande fick vi därför ett lite billigare pris än vanligt och betalade 200 kronor/person. Priset inkluderade upphämtning från hotellet kl 8 på morgonen, rafting via ett företag som heter Toekad Rafting, lunchbuffé och skjuts tillbaka till hotellet.

Tidigare har jag gjort rafting i Turkiet, men detta var så mycket roligare. Mycket mer utmaning och lite mer farligt. På vägen var guiden tvungen att slå bort 2 ormar. Vi fick även bada under att vattenfall på vägen. Raftingen var 10 km lång och tog ca 2 timmar. Därefter fick vi äta en god lunchbuffé med mycket frukt och kyckling. Vi alla är väldigt nöjda med dagens rafting.

Efter raftingen bad vi vår chaufför att släppa oss i Ubud Centrum. Vi gick till The yoga barn och bokade en 90 min Vinyasa flow- klass.
Då vi hade 3 timmar att spendera innan klassen så gick vi till ett supermysigt fik med rawfoodfika. Det var så gott att vi körde en storfika med både dadelbollar, morotskaksbollar, jordnötsbollar och färskpressad juice och kaffe latte. Kan verkligen rekommenderas!
Yogan på The yoga barn var helt magisk. En klass med ca 50 deltagare och en riktigt bra yogainstruktör. När vi åkte till Ubud så trodde vi att det skulle finnas yoga i varenda gatuhörn, men så har inte vi riktigt upplevt det. The yoga barn ligger lite gömt i centrum men var verkligen värt ett besök.
Idag har vi en dag vid poolen och bara slappar. Jag käkade en ny maträtt till lunch som var så himla god. En soppa med stekta grönskar, ägg och kyckling. Dagens lunch gick på 14 kronor och smakade ljuvligt.
Ha det så mysigt under varma filtar och tända ljus där hemma i vinterkylan! Kramar från oss!
En extra kram vill jag skicka över till min älskade mamma som fyller år idag! Love you!

Indonesien

Hej. Ida här. Nu är vi i Ubud (en ort som ligger på Bali) efter en underbar vecka på ön Gili Trawangan. Resan till Ubud gick bra. Det var inte speciellt höga vågor under båtfärden. Under båtresan såg vi massor med delfiner. När vi kom fram till hamnen i Bali åkte vi minibuss till vårt hotell här i Ubud. Hotellet vi bor på heter Gangga Blessta Home Stay. Ett supermysigt hotell. Vi betalar 70;-/person och natt här inklusive frukost och gratis vatten.
Igår slappade vi framför poolen och promenerade runt här i Ubud. Idag hyrde vi en taxi hela dagen för ca 300;-. Första stoppet blev "Monkey Forest". Ett naturreservat med djungel, tempel och massor med apor. Väldigt häftigt och klart värt ett besök. Inträdet kostade ca 30;-. Dock blev jag rånad på ett örhänge där inne, av en apa.
Därefter åkte vi vidare till ett kaffeplantage där världens dyraste kaffe tillverkas, Kopi Luwak. Där tillverkas även flera andra kaffe- och tesorter. Vi fick in en bricka med flera olika sorter att prova på. Klart värt ett besök.
Efter det åkte vi till "Tegalalang Rice Terrace". Ett stort risfält, som även det klart var värt ett besök.
Till sist åkte vi till ett vackert vattenfall, Tegenungan Waterfall.

Indonesien

Hej!! Hanna-panna här. Nu var det några dagar sedan vi uppdaterade bloggen. Dagarna bara flyger iväg och vi har imorgon varit en hel vecka på Gili Trawangan. Vi alla trivs sååååå bra och skulle gärna stanna längre då ön är så liten och mysig. Dock åker vi tillbaka till Bali imorgon, då vi vill hinna med Ubud också innan vi lämnar Indonesien om 9 dagar.
De senaste dagarna har gått fort och vi har hunnit med en hel del.
I fredags hyrde vi cyklar där vi bor för 25 kr/person och cyklade runt ön. På kvällen gick vi ut och käkade och lite spontant gick vi ut och dansade. På ett ställe spelades Magnus Uggla "Kung för en dag" och vi träffade då ett svenskt par och massor med andra trevliga människor som vi hängde ihop med resten av kvällen/natten. På ett ställe som vi gick in på så var det ett band som hade en konsert. Det blev med andra ord en lyckad kväll!
På lördagen tog vi det lugnt, gick till stranden och solade och badade. Det är väldigt varmt i havet så det svalkar inte så mycket, men det är superskönt ändå. På kvällen gick vi till en restaurang som har ett liveband som spelar ungefär varannan dag. Supermysigt!
I söndags snorklade vi på egen hand och såg flera stora sköldpaddor. Helt magiskt! Nu längtar vi bara mer och mer efter dykningen som vi planerar att göra längre fram på resan.
Idag gick vi runt ön igen. Var lite molnigare idag så det gick betydligt lättare att gå runt ön idag. Efter promenaden käkade vi lunch och sedan blev det sol och bad. Vi har även bokat båt tillbaka till Bali imorgon. Tyvärr fanns det ingen ledig båt förrän på eftermiddagen så vi hoppas att vi får checka ut lite senare från hotellet här. När vi kommer tillbaka till Bali så planerar vi att åka till Ubud och stanna där ungefär en vecka då det finns massor att se där. Ha det så bra så hörs vi snart igen :)

Indonesien

Hej på er alla hemma i Sverige Amanda här. Igår kväll blev det en spontan pubrunda efter att vi ätit en god middag vid stranden under en stjärnklar himmel. Det var en suuper trevlig kväll som avslutades med bearpong.

Idag vaknade vi runt 9 och det blev en god frukost som avlutades med ett soffbrak (soffan gick sönder)

Efter frukosten kände vi alla att vi ville röra på oss, så vi körde våran efterlängtade promenad runt Gili Trawangan som är på ca 9km. I ett stekande gili, matpaus, badande och massor med vackra kort så tog detta nästan hela dagen. Vi besökte gungan vid ombaksunset, en väldigt fin plats.

Nu ligger vi på hotellrummet och har precis duschat, vi tänkte snart dra ut och käka middag.

Ha det så bra i vinterkylan så länge!😊

Hej gott folk! Hannis här. Idag firar jag och tjejerna en vecka tillsammans här i Asien och vi alla mår suveränt av både sol värme och saltvatten. Hoppas allt är bra med er där hemma och att ni tar det lugnt i trafiken nu när den första snön har kommit.

På inlägget igår fick ni se lite bilder på vårat nya boende här på Gili Trawangan. Ni tycker säkert att det ser fantastiskt ut och ja, det tyckte vi också tills vi kollade närmare. När vi tittade närmare på hotellet efter några timmar så upptäckte vi att det fanns massor med mögel i badrummet, duschen och på väggarna. Under sängarna fanns även massor med smuts och en STOR död spindel. Ca 10x10 cm.

Efter 45 minuters dividering med personal på hotellet samt hotellägaren så fick vi tillslut tillbaka större delar av det vi hade betalat och kunde sedan packa våra väskor och lämna hotellet kl 23.30.

Vi gick sedan vidare till ett annat hotell som vi hade läst gott om via recensioner på booking. Personalen på detta hotell var mycket hjälpsamma och vänliga. Vi somnade fort och sov för första gången på en vecka hela natten.

Idag när vi vaknade så serverades vi frukost på våran lilla veranda. Jag åt bananpannkaka, Amanda käkade ananaspannkaka och Ida åt fruktsallad. Till detta serverades apelsinjuice. Detta hotell kostar 80 kr per natt och person inkl frukost. Hotellet heter Pondok Linda och kan starkt rekommenderas.

Vi bokade sedan en båtutflykt med snorkling runt alla giliöarna. Detta kastade 70 kronor/person. Under snorklingen såg vi ett vrak, massor med fiskar och stora sköldpaddor. Det var så häftigt så vi funderar på att göra detta igen inom några dagar. Vi stannade på Gili Air och åt lunch. En jättemysig ö som vi spontant kände var mycket lugnare än Gili Trawangan.

Gili Trawangan som vi bor på är den största av giliöarna och sedan ligger Gili Meno i mitten som är den minsta och sedan kommer Gili Air. Nu ska vi vila lite och sen gå ut och käka. Vi får se vad morgondagen har att bjuda på! Ha det så bra så hörs vi snart igen! Kram

Indonesien

Hej alla nära och kära. Idis här. Hoppas ni alla mår bra. Vi mår strålande. Sedan vi bloggade sist har vi inte gjort speciellt mycket, mest hängt på stranden och vid poolen. Vi har försökt att ställa om oss och komma in i den lokala tiden (vi ligger 7 timmar före svensk tid). Det har gått sådär. Vi har inte fått speciellt mycket sömn och har hittills alltid varit vakna eller vaknat nattetid och då härjat i några timmar.
Vädret på Kuta Bali har varit ganska bra. Mestadels sol, men det har även varit en del moln. Temperaturen har legat på runt 35 grader. Luftfuktigheten är hög, skulle tippa på runt 90-95%. Vi har bränt oss lite, mest jag, trots att vi kör på 50+ i spf.

De lokala folket vi har träffat på Bali är mycket trevliga, hjälpsamma och gulliga. Det är billigt att leva på Bali. Hotellet vi bodde på i Kuta hette Alron Hotel, ett fint och trevligt hotell som gick på ca 1350;- för 5 nätter, 3 personer. Vi har både varit med om bra och dåliga matupplevelser. Trafiken är väl trafikerad dygnet runt, mestadels av bilar och moppar. Lokalbefolkningen på Bali är en typ av hinduister och flera gånger dagligen ställer de ut dessa (se bild nedan) för att hylla deras tro.
Idag ställde vi klockan på 05.45. Det gick bra att komma upp trots endast någon/några timmars sömn. Kl 06.45 blev vi upphämtade på hotellet av en minibuss som tog oss till en båthamn där vi tog båten vidare mot ön Gili Trawangan. Bussresan tog ca 1 timme och 30 min. Vi behövde inte vänta speciellt länge innan båten till Gili Trawangan gick. Vi åkte med båten Semaya. Båtresan gick bra och tog knappt 2 timmar. Det var inte speciellt mycket vågor och det fläktade bra. Kl 11.30 var vi framme på Gili Trawangan. Här planerar vi att stanna runt 1 vecka. Vi planerar även att under denna tid besöka de två andra Gili-öarna, Gili Air och Gili Meno. Bussresorna från och till hotellen i Bali samt båtresorna till och från Gili kostade ca 320;-/person.
Nu har vi precis ätit lunch och ska slappa framför poolen. Här kommer två bilder på vårt nya hotell.

Tjenare!

Hanna här. Idag gick vi upp kl 11. Vi är fortfarande trötta efter resan hit så det tar lite tid att komma ikapp med sömnen. Då vi tyvärr inte har kylskåp på rummet så äter vi frukost ute. Igår åt vi en supergod frukost, men idag drog vi tydligen en nitlott och fick in en väldigt äcklig "färskpressad juice" som smakade 5 dagar gammal.

Efter frukost gick vi tillbaka till Green Tea massage & SPA och tog en varsin helkroppsmassage inkl skrubb som varade i 1,5 timme. Vi unnade oss även en varsin ansiktsbehandling som pågick i 1 timme. Allt som allt betalade vi ca 250 kronor för hela kalaset. Green Tea massage & SPA får 5 av 5 ⛤

Efter våra behandlingar gick vi och käkade på en restaurang precis vid havet. Jag åt en supergod soppa och Ida och Amanda käkade stekta nudlar med kyckling. Detta kostade ca 35 kr/person inkl dryck.

Efler maten gick vi hem till hotellet och badade i poolen samt körde lite vattengympa. Vi känner oss alla väldigt trötta efter dagens massage och ska sova tidigt ikväll. Imorgon blir det en dag på stranden.

Hoppas allt är bra med er där hemma! Vi hörs :)