Filippinerna

HEY PEOPLE! Vi lever och mår bra! Befinner oss på underbara ön Boracay! Vi bor på ett supermysigt hostel väldigt centralt och betalar strax över 100 kr/natt per person. Vi trivs som fiskar i vattnet och har hittat flera restauranger som serverar såååå god mat. Vi mår bra med andra ord. Sen vi kom hit så har vi solat, badat, varit på White beach flera gånger och hittat ett hotell som har gym och simbassäng som vi tränat på. Vädret är ganska bra och solen värmer!

Nu ska vi ut och käka med några andra svenska tjejer!! Blir nog tacos ikväll igen 😍 Ha det gött! 😚😚

Happy valentine's day! ❤

Igår tog vi en tricykle till en strand som heter Alona Beach. Trots att vädret inte var så bra så hade vi en avkopplande dag på den vita stranden och hittade även en grekisk taverna där vi käkade brunch.

Igår bokade vi en taxi genom hotellet så idag blev vi upphämtade runt 9-tiden av en jättetrevlig chaufför som guidade oss runt på dagens utflykt. För taxin betalade vi 120 kr per/person. Vi besökte bland annat "Chocolate Hills" som består av ca 1200 runda kullar av kalksten som naturen själv har skapat. Kullarna kallas chokladkullarna då de under torrperioden ändrar färg från gröna till bruna.

Efter chokladkullarna åkte vi vidare till "Tarsierna". Tarsier (spökdjur) blir upp till 16 cm höga och har stora ögon som de dock ej kan röra. De var så söta och man ville bara krama om de små djuren 😍 Tarsierna finns även i ett fåtal andra delar av Asien.

Vi drog sedan vidare lite spontant och hälsade på en väldigt stor orm. Varken jag (Hanna) eller Amanda gillar ormar men vi tyckte ändå att det kändes spännande 🙈 Lite adrenalinpåslag är ju alltid roligt!

Vi fick gå in och klappa ormen men vi kände mest att det var plågsamt för den stora ormen (280 kg) att vara infångad i ett litet rum.

På kvällen gick vi och käkade tacos och sen gick vi på bion Fifty shades darker för (24! Kronor). Som hittat tyckte vi!

Vi har även bokat flyg till Boracay på torsdag för där ska det vara bäst väder enligt prognosen. 🌞 Flyg blev lite dyrare än båt men vi känner att det är värt att betala lite extra för att slippa "resa" så mycket då man blir så trött av alla långa transporter. Så vi lyxade till det helt enkelt. Där planerar vi att stanna kanske en vecka innan vi åker vidare till Palawan. Imorgon tar vi båten tillbaka till Cebu för att spendera en natt där då flyget går därifrån på torsdag. Ha det superbra!! ❤❤ Vi saknar er!

Filippinerna

Hej på er! I fredags kom vi fram till Cebu i Filippinerna efter en lång resa. Flera har hört av sig och undrat hur vi mår pga jordskalv i södra Filippinerna. VI ALLA MÅR BRA och vi håller koll på nyheterna.

Vi startade resan i torsdags med först en bussresa från Mui Ne tillbaka till Ho chi minh staden. Bussresan tog ca 5 timmar ooch för första gången sen oktober var det en buss som hade toalett 👏

Vi käkade sedan middag i Ho chi minh och växlade in lite pengar innan vi tog en taxi till flygplatsen. Flyget gick kl 01.05 över till Manila i Filippinerna. Väl framme i Manila fick vi veta att vårt nästa plan var försenat så vi fick sitta och vänta på en jätteliten terminal från kl 05 till kl 14. Som tur var fanns det Starbucks som sålde havregrynsgröt!!! Godaste frukosten på länge!! Flyget från Manila till Cebu gick smidigt och vi möttes av så trevlig lokalbefolkning. När vi väl kom fram till hotellet Southpole så käkade vi middag och sen somnade vi innan kl 20 då vi inte hade sovit på ett dygn. Vi stannade i Cebu i 2 nätter vilket var skönt. Vi besökte ett stort shoppingcentrum med massor av av kända butiker, bio och restauranger. Vi hade tänkt att gå på fifty shades darker men kön var ca 30 meter lång så vi skippade biobesökare för den här gången.

Imorse efter frukost tog vi en taxi till piren i Cebu och köpte båtbiljetter till Tagbilaran på ön Bohol. Båtresor är väll aldrig roliga då man aldrig vet hur vågorna är ute på havet. Resan gick bra och tog bara 2 timmar. Vi fick sedan åka en Tricykle till hotellet som vi hade förbokat. Vi är ju vana med tuktuk men Tricykle var något nytt och verkligen en upplevelse 😂

Utresan från Filippinerna går till Bangkok den 7:e mars. Då vädret här i Filippinerna är väldigt ostabilt så ligger vi nu och funderar på vad vi har för olika alternativ som vi vill åka till. Man vill ju gärna åka dit solen är då resan börjar närma sig sitt slut (fast inte riktigt än) 😉 Imorgon ska det bli helt okej väder så då tänkte vi åka till en strand. I övermorgon blir det troligtvis ett besök till Chocolate hills och lite besök hos några apor. Nytt inlägg kommer inom kort! Vi ses snart! Kram från oss alla!

/Hanna-banana

Vietnam

Hejsan alla nära och kära där hemma💕

Vi har haft några härliga soldagar här i mui ne, riktigt härligt. Igår var vi på en utflykt som började med vi blev upphämtade med en jeep kl. 4.30 från vårt hotell som skulle ta oss till withe sands och soluppgången. När vi kom fram fick vi betala 60kr för att åka fyrhjuling upp på sanddynerna till toppen där vi skulle få se soluppgången. Lite besvikna blev vi då det inte var så märkvärdigt men en härlig upplevelse. Där efter åkte vi vidare mot dem röda sanddynerna. Sedan åkte vi till en fiskeby där vi fick se befolkningen sitta och rensa fisk. Det är väldigt stort med fiske här, går man upp tidigt på morgonen så är det alldeles fullt med båtar på vattnet. Det är lokalbefolkningen som tar upp fiskenät, väldigt fascinerande det är som att gå tillbaka i vår tid. Vi avsluta med ett besök fairy stream kort sagt så är det röd sand med en fin bäck, väldigt vackert. En väldigt trevlig utflykt, Resten av dagen tog vi det lugnt och åt god mat.

Tänkte passa på att berätta om vårt besökte till cu chi tunnels i ho chi minh staden som jag och Ida gjorde i fredags. Riktigt intressant att se hur vietnameserna levde under kriget. Att i dessa trånga tunnlar, leva och bygga upp ett helt nytt liv efter dessa tunnlar under marken. Samtidigt som dem krigade för sitt liv och sitt land. Under vistelsen där fick vi även se en hel del fällor som dem använde sig av mot sinna fiende pga av att krut och kulor var väldigt dyrt. Väldigt tacksamma är vi över att fått sätt och ta del av detta, vi fick även prova att gå in i dessa tunnlar. Idag är dem urgrävda lite så turister ska få plats, men under tiden kriget pågick och vietnameserna levde i dem var dem betydligt mindre. Verkligen värt ett besök om man är i närheten av ho chi minh city.

I morgon flyger vi vidare till Filippinerna!✈️☀️

Kram!!/Amanda

Vietnam

Hej på er! 💕

Nu var det väldigt länge sen vi skrev sist, men vi har inte haft så mycket att skriva då vi mest tagit det lugnt här i Vietnam.

Nu befinner vi oss i Ho chi minh staden efter 8 dagar på ön Phu Quoc. Det var otroligt mycket svenska turister på ön och restaurangutbudet var nog det sämsta hitills. Under de 8 dagarna levde vi på ägg i olika former, yoghurt, glass, frukt och ris. Det fanns som tur en tysk restaurang som serverade god schnitzel. Det märktes även ganska tydligt att ön var under "uppbyggnad" för turisterna då det var väldigt dåligt med restauranger, inte jättemycket hotell och lokalbefolkningen kunde nästan ingen engelska. Dock såg man att de höll på att bygga upp stora hotell. Vi använde oss av google translate typ hela veckan för att kunna göra oss förstådda. Vi fick chansen att prata svenska med ett par vid namn Anki och Leo som vi stötte på varje kväll. Mycket trevligt! Det bästa med vistelsen var det fina vädret, så det var skönt att landa lite efter intensivt resande och bara njuta av sol och bad. Vi har även hunnit med mycket träning då det fanns ett bra gym på ön.

Vi tog oss från Phu Quoc till Ho chi minh med en timmes båt och 9 timmars buss. En ganska kort transport om ni frågar oss. Man blir ju konstigt nog van med långa resor. Resan var ganska dyr jämfört med andra transporter (30 dollar/person) men då var det sovbuss.

Här i Ho chi minh (hette förut Saigon) har vi bott på ett mysigt hostel som heter Lily's hostel. Boendet ligger på distrikt 1 vilket är mitt i stan. Vi kan verkligen rekommendera detta hostel med trevlig personal, mycket bra läge och en kostnad under 100 kr per natt/person. Vi tycker alla att Ho chi minh är en yrevlig stad med stora byggnader, mycket caféer och lagom med shopping. Helt klart värt ett besök om man är i Vietnam. Dock är trafiken här är HELT GALEN. Det verkar inte finnas några regler och de kör mot rött medan poliserna spelar spel på mobilen.

Imorgon bitti åker vi vidare till Mui Ne som ligger lite högre upp vid östkusten. Där väntar nya äventyr och sol och bad.

Nedanför är en bild på landets nationalrätt "Pho". Går att äta men kanske inte det godaste vi har ätit. Smakar som en buljongsoppa med nudlar och kött.

Kram på er alla!! /Hanna

Kambodja

Hej! Imorgon åker vi över till vårat sjunde land och på torsdag var det 3 månader sen vi lämnade Sverige. På sista tiden har verkligen tiden bara runnit iväg, men än så länge har vi inte bokat någon hemresa. Vi är nu i Phnom Penh i Kambodja men åker imorgon bitti till paradisön Phu Quoc i Vietnam. Vi funderade först på om vi skulle åka till ön Koh rong här i Kambodja, men vädret avgjorde saken.

Igår var vi på Killing fields och fängelset S21, vilket är två av platserna där 3 miljoner människor torterades och därefter dödades under folkmorden i Kambodja mellan åren 1975 och 1979. Det var en dag med massor av intryck, vilket gjorde oss alla väldigt trötta. Båda platserna berörde oss på olika sätt men fängelset S21 berörde mig mest då vi fick gå in i celler där människorna hade levt. Det var fortfarande tydliga spår kvar av människor som hade torterats. På väggarna satt även bilder av de kvinnor, män, små barn och ungdomar som hade torteras och dödats där.

2 bilder från S21 (Tuol Sleng):

Bilder från Killing Fields (Choueng Ek):

Idag gick vi upp tidigt för att gå till ambassaden för att ansöka om Visum till Vietnam. Det är visumfritt i 15 dagar, men det känns skönt att nu ha möjlighet att kunna stanna upp till 30 dagar. Något mer som är positivt med att skaffa visum är att man inte behöver ha någon utresebiljett att visa upp när man kommer in i landet.

Efter besöket hos ambassaden har vi bara tagit det lugnt och kollat på tv-serier (bla SKAM)! Nästa gång ni hör något ifrån oss så är vi troligtvis i Vietnam! Ha det! :) / Hanna

Kambodja

Hallå! Vi befinner oss fortfarande i Siem Reap, men åker vidare till huvudstaden Phnom Pehn imorgon förmiddag. Dessa 3 dagar har gått fort, men vi känner oss ändå nöjda och ser nu fram emot att åka vidare. Vi har varit på det stora buddhisttemplet Angkor Wat, gått på bio och strosat runt i stan. Bion vi var på heter La la land och har biopremiär i Sverige i slutet på januari. Filmen var riktigt bra och kan varmt rekommenderas!

Den dagen vi åkte till Angkor wat hyrde vi en egen tuktukförare vilket var bra, då vi kunde bestämma tempot. Vi blev upphämtade kl 04.30 för att sedan åka mot templet och se den fina soluppgången.

Idag tog vi lite sovmorgon och har sedan varit på ett gym här som kostade 1 US dollar. Här i Kambodja har de även sin egen valuta Riel men den används inte lika mycket som US dollar. Nu har vi precis käkat supergod middag (äntligen fick vi god mat). Testade även vegetariska "fresh springroll" som smakade som en wrap. Så gott!

Kram på er!!

Laos, Kambodja

Hej på er!

Nu har vi lämnat Laos och kommit in i Kambodja. Sen vi skrev sist har vi spenderat några dagar i Vang Vieng i Laos. Vi tyckte alla om Laos för deras natur och de olika utflykterna. Maten har dock inte levererat, men vi kanske bara har haft otur. Nu ska jag berätta lite vad vi har gjort i Vang Vieng. Vi bodde på ett hostel som heter Rock hostel for backpackers. Där betalade vi under 40 kr/natt per person inkl frukost. Det var lite ofräscht, men personalen, läget och frukosten var bra. En dag åkte jag (Hanna) och Ida på en heldagsutflykt då Amanda tyvärr var sjuk. Vi blev upphämtade runt 9-tiden och åkte sedan tuktuk till första stoppet. Där fick vi åka Zipline vilket var jättekul. Jämfört med ziplinen vi åkte i Malysia så var denna mycket högre upp. Efter detta fick vi åka tubing inne i en mörk grotta med varsin pannlampa. Det var också roligt men på några ställen var det dock lite för trånga utrymmen vilket var lite obehagligt. Efter grottan käkade vi lunch som var helt okej. Vi besökte även annan grotta, vilket är ett buddhisttempel där de fanns en elefant i sten (därför kallas grottan elefantgrottan). Vi begav oss sedan med tuktuken till nästa stopp som var kajakpaddling. Varken jag eller Ida hade paddlat kajak tidigare, men det gick jättebra och vi skulle gärna om det. Efter kajaken åkte vi till den blå lagunen, vilket tyvärr var en besvikelse. Var sjukt mycket turister och lagunen såg inte riktigt ut som vi väntat oss. Nedanför kommer lite bilder från de olika aktiviteterna:

Dagen efter mådde Amanda bättre och solen sken. Därför åkte vi tillbaka till lagunen för att sola och bada. Vi åkte dit med en tuktuk och bestämde att chauffören skulle hämta oss igen runt 15 då vi hade bokat en tur med luftballongen vid solnedgången. Vädret levererade och det var skönt att bada i lagunen. Vi blev upphämtade som vi hade planerat och gjorde oss iordning för ballongflygningen. Dock kom aldrig transporten som skulle ta oss från hotellet till ballongen. Vi hade redan betalat (90 dollar) för ballongen och hade nu väntat i en timme. Vi gick då till stället där vi köpt biljetten. Vi fick då veta att kaptenen till ballongflygningen hade fått förhinder och att det inte skulle bli något. Vi kände oss då väldigt lurade och besvikna då vi sett fram emot detta väldigt länge. De slutade med att vi bokade en tur till morgonen efter.

Vi blev upphämtade vid 06-tiden på måndagen. Det var flera andra som var med som också hade blivit besvikna för avbokningen dagen innan. Vi hade vädret med oss denna morgon så ballongflygningen i soluppgången blev helt fantastisk. Vi flög upp till 800 meter och var upp i luften ca 30 minuter. Helt klart varenda öre.

Efter ballongflygningen gick vi ut och promenerade, åt frukost och packade inför resan till Kambodja. När vi bokade resan fick vi höra att resan skulle ta 24 timmar... men vi fick senare veta att resan skulle ta 36 timmar mellan Vang Vieng och Siem Reap. Vi gick och köpte MASSOR med frukt och vatten inför resan då vi har lärt oss under resans gång att man aldrig vet när man får mat under dessa transporter. Efter 8 olika transporter i form av tuktuk, minibuss, buss och nattbuss är vi nu framme i Siem Reap. Nattbussen var den som gick smidigast. Den sista transporten var kaos. Bussen före oss gick sönder så efter lång väntan fick vår buss bogsera den andra bussen till närmaste "verkstad". Resan tog totalt 34 timmar och vi känner oss ganska mörbultade, ofräscha och uttorkade. Tackar oss själva för att vi köpte med oss så mycket frukt, då vi inte haft någon riktig matpaus sen igår kväll. Nu ska vi sova och hämta lite energi! På återseende!

Laos

Hallojsan från ett regnigt Luang prabang!

Idag startade vi morgonen med en god frukost och efter det satte vi på oss våra regnponchos och gick till gymmet. Blev ett skönt, effektivt och svettigt pass, det kommer kännas i kroppen i morgon.

Detta inlägg vill jag tilllämpa till människorna i Laos. Jag (Amanda) pratar för oss alla tre att människorna här har gjort ett väldigt stort intryck på oss. Dem är väldigt fattiga men ändå har ett leende på läpparna och hjälper till så gott dem kan.

När vi gick från munkarnas gåvocermoni här om dagen blev jag väldigt berörd och tagen. Solen var på väg upp och vi gick förbi en gammal kvinna, som hade suttit på gatan och gett ris till munkarna, dock hade hon lite ris kvar. Runt henne satt 4 hundar, så de lilla ris hon hade kvar delade hon ut till hundarna. Det säger så mycket, att det spelar ingen roll vad man har för saker, det som betyder något är att man är en fin medmänniska. Jag är så himla glad att vi gick förbi denna fina gamla kvinnan.

Senare på kvällen besökte vi nattmarknaden, efter vägkanten satt en gammal man som spelade och sjöng på ett hemmagjort instrument som liknade en fiol. Det berörde mig väldigt mycket av att se hans glädje till musiken och livet. Jag satte mig ner en stund och log av denna glädje denna man spred runt sig.

Dessa två människor kommer jag bära med mig länge.

Ta hand om varandra💕

Kram

Laos

Hej från Laos igen! Nu blir det en uppdatering på vad vi har gjort de senaste två dagarna här i Laos. Jag kan ju säga att jag, Amanda och Ida trivs så bra här. Luftfuktigheten är betydligt lägre så det är något svalare här. Folket i Laos är så trevliga trots att det inte så många som förstår engelska. De är ändå så turistvänliga och gulliga. Maten har dock varit en stor besvikelse hittills. Vi hittade i alla fall ett ställe med supergod smootie där vi mättade våra magar ikväll. Nedanför kommer lite bilder från dessa 2 dagar.

Igår gick vi upp kl 05 på morgonen för att gå ut på gatan och kolla på munkarnas gåvoceremoni. Varje morgon runt 06 kan man se munkar som lämnar sina tempel för att gå genom stan där folket ger mat till munkarna. Alla är välkomna på gåvoceremonin, men det är viktigt att man visar respekt. Tyvärr är det väldigt många som tex fotograferat med blixt och nästan står ivägen för munkarna längs deras vandring genom stan. Ceremonin ska vara lugn och fridfull men tyvärr har det blivit en stor turistattraktioner så det sägs att flera av munkarna under ceremonin är skådespelare. På plats fanns mat att köpa i form av ris, godis, vatten, kakor som man kunde köpa och skänka till munkarna.

Efter ceremonin gick vi hem och käkade frulle. Vi gick sedan och besökte templet Wat Xieng Thong:

Nationalmuseumet:

Vi klättrade även upp för ett "berg" som heter Mount Phousi för att titta på utsikten över staden vilket var väldigt fint. Längst ner kunde man köpa små fåglar i en bur och släppa ut i det fria uppe på toppen vilket vi gjorde. Tyckte så synd om de små stackars fåglarna i buren.

Vi sedan till gymmet och körde slut på oss. Sååååå skönt. Även fast vi har tränat med egen kroppsvikt på hotellet och gått promenader så var det så skönt att få träna med fria vikter igen. Något jag verkligen har saknat. På kvällen gick vi på den populära nattmarknaden och köpte middag. Var ju inte direkt gott och Ida fick rå kyckling.. Vi är glada att vi inte blev matförgiftade. Pepparpeppar!

vi gick sedan till ett ställe som heter Utopia som är en bar/restaurang där många backpackers träffas. När de stängde så åkte i princip alla turister tuktuk från Utopia till en bowlinghall. Det var så roligt och bowlingen var över förväntan!

Idag har vi varit vid vattenfallet Kuang Si Falls. Vägen dit i bilen var fruktansvärd och vi alla 3 blev så hemskt illamående. Nästan så vi trodde att vi blivit magsjuka. Väl framme mådde vi bättre och kunde njuta av denna fantastiska plats:

Nu ska vi ta igen lite sömn! Vi hörs snart igen! Kram