Laos

Hallojsan från ett regnigt Luang prabang!

Idag startade vi morgonen med en god frukost och efter det satte vi på oss våra regnponchos och gick till gymmet. Blev ett skönt, effektivt och svettigt pass, det kommer kännas i kroppen i morgon.

Detta inlägg vill jag tilllämpa till människorna i Laos. Jag (Amanda) pratar för oss alla tre att människorna här har gjort ett väldigt stort intryck på oss. Dem är väldigt fattiga men ändå har ett leende på läpparna och hjälper till så gott dem kan.

När vi gick från munkarnas gåvocermoni här om dagen blev jag väldigt berörd och tagen. Solen var på väg upp och vi gick förbi en gammal kvinna, som hade suttit på gatan och gett ris till munkarna, dock hade hon lite ris kvar. Runt henne satt 4 hundar, så de lilla ris hon hade kvar delade hon ut till hundarna. Det säger så mycket, att det spelar ingen roll vad man har för saker, det som betyder något är att man är en fin medmänniska. Jag är så himla glad att vi gick förbi denna fina gamla kvinnan.

Senare på kvällen besökte vi nattmarknaden, efter vägkanten satt en gammal man som spelade och sjöng på ett hemmagjort instrument som liknade en fiol. Det berörde mig väldigt mycket av att se hans glädje till musiken och livet. Jag satte mig ner en stund och log av denna glädje denna man spred runt sig.

Dessa två människor kommer jag bära med mig länge.

Ta hand om varandra💕

Kram

Laos

Hej från Laos igen! Nu blir det en uppdatering på vad vi har gjort de senaste två dagarna här i Laos. Jag kan ju säga att jag, Amanda och Ida trivs så bra här. Luftfuktigheten är betydligt lägre så det är något svalare här. Folket i Laos är så trevliga trots att det inte så många som förstår engelska. De är ändå så turistvänliga och gulliga. Maten har dock varit en stor besvikelse hittills. Vi hittade i alla fall ett ställe med supergod smootie där vi mättade våra magar ikväll. Nedanför kommer lite bilder från dessa 2 dagar.

Igår gick vi upp kl 05 på morgonen för att gå ut på gatan och kolla på munkarnas gåvoceremoni. Varje morgon runt 06 kan man se munkar som lämnar sina tempel för att gå genom stan där folket ger mat till munkarna. Alla är välkomna på gåvoceremonin, men det är viktigt att man visar respekt. Tyvärr är det väldigt många som tex fotograferat med blixt och nästan står ivägen för munkarna längs deras vandring genom stan. Ceremonin ska vara lugn och fridfull men tyvärr har det blivit en stor turistattraktioner så det sägs att flera av munkarna under ceremonin är skådespelare. På plats fanns mat att köpa i form av ris, godis, vatten, kakor som man kunde köpa och skänka till munkarna.

Efter ceremonin gick vi hem och käkade frulle. Vi gick sedan och besökte templet Wat Xieng Thong:

Nationalmuseumet:

Vi klättrade även upp för ett "berg" som heter Mount Phousi för att titta på utsikten över staden vilket var väldigt fint. Längst ner kunde man köpa små fåglar i en bur och släppa ut i det fria uppe på toppen vilket vi gjorde. Tyckte så synd om de små stackars fåglarna i buren.

Vi sedan till gymmet och körde slut på oss. Sååååå skönt. Även fast vi har tränat med egen kroppsvikt på hotellet och gått promenader så var det så skönt att få träna med fria vikter igen. Något jag verkligen har saknat. På kvällen gick vi på den populära nattmarknaden och köpte middag. Var ju inte direkt gott och Ida fick rå kyckling.. Vi är glada att vi inte blev matförgiftade. Pepparpeppar!

vi gick sedan till ett ställe som heter Utopia som är en bar/restaurang där många backpackers träffas. När de stängde så åkte i princip alla turister tuktuk från Utopia till en bowlinghall. Det var så roligt och bowlingen var över förväntan!

Idag har vi varit vid vattenfallet Kuang Si Falls. Vägen dit i bilen var fruktansvärd och vi alla 3 blev så hemskt illamående. Nästan så vi trodde att vi blivit magsjuka. Väl framme mådde vi bättre och kunde njuta av denna fantastiska plats:

Nu ska vi ta igen lite sömn! Vi hörs snart igen! Kram

Laos

Hej! Nu var det några dagar sedan vi uppdaterade er igen. Dagarna går så fort här borta :) Sist vi skrev så var det 1 januari. Sedan dess har vi varit några dagar till på Phi Phi och haft lite bättre väder. Vi har bland annat varit på en dagsutflykt till Maya Bay och Monkey Beach. Där snorklade vi bland annat och träffade lite apor 🐒🌴

Jag (Hanna) och Ida promenerade även upp till View pointen en dag för att kolla på utsikten över Phi Phi. Amanda var tyvärr sjuk då. Där uppe fick man även se bilder på före och efter Tsunamin vilket var jobbigt att se.

En kväll var vi även på thaiboxning. Vi tänkte att "vi går väll dit i 10 min och kikar" men vi var kvar i flera timmar. Inte alls lika brutalt som vi hade väntat oss, utan mest spännande!

I torsdags åkte vi båt över till Karon i Phuket och har sedan dess tillbringat 2 nätter på ett hotell som heter Pinapple guesthouse som vi varmt kan rekommendera. I Phuket har vi shoppat lite och varit en dag på stranden.

Idag blev vi hämtade av en taxi 05.20 som körde oss till flygplatsen. Vi ville bli upphämtade redan kl 04.30 men hotellägaren sa att det gått och väl skulle räcka med att taxin hämtade oss 06.00. Vi övertalade honom tillslut att boka en taxi 05.20 vilket var tur då vi checkade in i sista sekund pga långa köer på flygplatsen. Vi flög sedan med Air asia till Bangkok och fick sedan vänta i 4 timmar innan vi åkte vidare till Luang Prabang i Laos som vi nu befinner oss i. Vi har nu checkat in på ett hostel som kostar 59 kr/natt per person inkl frukost. Vi käkade middag på ett ställe och ska nu sova då klockan ringer 05 då vi ska upp och kolla på munkarna när de har sin ceremoni. Efter det ska vi träna på ett GYM (som jag är så lycklig att vi har hittat!!!). Sen får vi se vad dagen har att erbjuda efter det. Godnatt från oss! Angående översvämningen i Thailand som har visats på aftonbladet så kan vi säga att vi inte har blivit drabbade. Ön som blivit mest drabbad är Koh Tao, ön som vi dök på och åkte från för en vecka sedan. Ibland har man verkligen tur. Nu hoppas vi på fint väder här i Laos🌞

Thailand

GOTT NYTT ÅR FRÅN PHI PHI! Igår firade vi tolvslaget på en strand 6 timmar före er i Sverige! Vi gick sedan till en nattklubb där de spelade "Happy new year" med ABBA och "Här kommer kung av sand" med Per Gessle. Jag kan nog tala för oss alla 3 om jag säger att det bästa som har hänt 2016 var att köpa en flygstol till Bali.

Vi åkte från Koh Tao till Phi Phi igår. En resa som tog 14 timmar för 250 kronor/person. Det var en riktig backpackerkänsla då vi åkte nattbåt i 8 timmar, minibuss i 2,5 timme och speedboat i 1,5 timme. Vi är väldigt tacksamma att nattbåten gick så smidigt utan extrema vågor ute till havs. Här är en bild från nattbåten:

Den 26-30 december har vi tillbringat på Koh Tao för andra gången på den här resan. Vi bodde på Bans Diving Resort igen och tog PADI Advanced Open Water som tog 2 dagar. Än jätterolig utbildning som vi starkt kan rekommendera. Under dessa 2 dagar fick vi göra 5 dyk. Vi började med djupdyket som var ner till 30 meter till ett vrak. Vi alla var lite nervösa för hur det skulle gå att tryckutjämna så djupt men våran ledare Neil sa att de skulle gå bra då det gått bra för när vi dykt ner till 18 meter. Vår instruktör Neil som vi även hade på Open water utbildningen kan vi verkligen rekommendera. Vi alla kände oss så trygga med honom som instruktör och angående tryckutjämningen hade han rätt. Vi alla tog oss ner till 30 meter och hade inga problem med öronen. Jag fick dock lite "berusningskänsla" när vi kom ner runt 25-30 meter vilket var obehagligt. Detta är något som kan uppkomma för vissa, men det går över när man går upp några meter, då trycket minskar.

De andra dyken fick vi lära oss att navigera med kompass vilket var väldigt lärorikt. Så nu tänkte vi alla börja med orientering 😉 Vi fick även lära oss att identifiera fiskar och vi såg triggerfiskar, en Baracuda, en stingrocka och en valhaj vilket vi är så glada över!!! Sista dyket var ett nattdyk som jag (Hanna) var lite nervös inför. Men det var bara en sån upplevelse och vi alla vill göra det igen! En bild på valhajen:

Nu är vi som sagt på Phi Phi och tänkte spendera några nätter här innan vi åker till Phuket för nån natt innan vi flyger till Laos den 7/1. Är fortfarande lite halvtråkigt väder här i Thailand. Blir det fint imorgon så åker vi eventuellt på en båtutflykt. Ska passa på att skriva också att vi har dåligt wifi (här också) så det är därför vi inte kan prata via messenger eller Skype. Nu blir det middag. Vi hörs!

Tja! Jag hade skrivit ett långt inlägg som jag råkade ta bort så ska försöka göra mig kortfattad. By the way: God jul och god fortsättning på er! Hade inte Amanda varit med på resan så hade nog jag och Ida glömt bort att det var jul nu🎄

Vi har idag varit ute och rest i 2 månader och har upplevt så extremt mycket som tyvärr inte går att beskriva i varken ord eller bilder. Vi har upplevt stora kontraster mellan många länder och man kan verkligen säga att varje land har sin charm och inte är det andra likt. När vi åkte från tex Bali som var ganska smutsigt så kom vi till Singapore och möttes av den renaste tunnelbanan som vi någonsin sett. På Bali fick man leta efter varje papperskorg och i Singapore fick man böter om man spottade på gatan. I Singapore kan jag inte minnas att vi såg någon hemlös och i Malaysia var det hemlösa och svårt sjuka barn och vuxna i varje gatuhörn. Jag minns en man som vi gick förbi varje dag. Hans ena ben var svårt infekterat och blev värre för varje dag som gick. En morgom när vi gick förbi var han inte löngre kvar och han kunde knappast ha gått på sina ben. En annan man som vi mötte minns jag också. Han kröp förbi oss och hade tydlig klumpfot på båda fötterna och kunde varken stå eller gå. Hade hans liv sett annolunda ut om han hade fötts i ett annat land i en annan tid? I tex Sverige så hade han säkert blivit opererad och friskförklarad precis som jag blev när ja föddes med klumpfot. Det är då man inser hur bra man har det.

Som ni kanske förstår så får man väldigt mycket tid att tänka när man är ute och reser så här som vi gör. Det är till största del positiva känslor, men självklart så funderar man på vad man ska göra efter den här resan och vilka val man faktiskt gör här i livet. För ett år sedan visste jag inte att jag skulle åka ut och resa i flera månader då jag nog är väldigt hemmakär och gillar mina rutiner. Men nu är jag här och det är jag väldigt glad och stolt över. Ibland måste jag bara påminna mig själv och säga att det är okej att inte veta vad jag ska göra när jag kommer hem, om ett halvår eller om 5 år. Målet med denna resa är för mig att bara försöka leva i nuet. Lättare sagt än gjort. Men jag är i alla fall väldigt glad att jag delar denna resa med Amanda och Ida. Trots de bilder och den text vi lägger ut här så är det svårt att förklara allt vi upplever.

Under dessa 2 månader har vi haft väldigt varierande väder. Allt från sol till mulet och riktigt spöregn. Då man har sitt liv i en ryggsäck så har man blivit expert på att packa sin ryggsäck smart. Julen har vi tillbringat på Koh Samui på en fin resort som vi bokade för ett bra pris redan i mars i år. Dock har vi en efter en blivit sjuka här och tillbringat största delen inne på hotellrummet pga feber och ont i halsen. Jag och Amanda är nu (förhoppningsvis) på bättringsvägen, men Ida har tyvärr fortfarande feber. Vi tar en dag i taget och hoppas innerligt att vi alla ska bli friska så att vi alla kan dyka imorgon. Att få vara tillbaka på Bans Diving Resort känns som att man har kommit hem igen. Vi hörs snart igen!! Kram H

Thailand

Hejsan alla hemma i julstöket, nu är det snart julafton och här i Thailand har vi ingen julkänsla alls, hoppas den är bättre hemma hos er🌲🌟

Sen vi bloggade sist har vi förflyttat oss från Koh Phangan till Koh Tao. Vi har gjort något som vi längtat efter länge och som vi är otroligt stolta över! Vi är nu certifierade padi open water divers! Kursen har vi gjort på Bans diving resort, en av dem bästa på ko Tao, det finns 30st dykställen på den lilla ön.

Vi alla är kära i dykningen och Bans. Denna utbildning pågick i 4 dagar.

Dag1: Började med att vi kom dit i fredags och startade med en samling då vi fick träffa våran ledare och resten av gruppen som bestod av 7st totalt. Vi fick en otroligt duktig och erfaren ledare vid namn Neil.

Vi fick en genomgång av vad som kommer ske dem närmaste dagarna och kurslitteratur.

Dag 2: inledes med teori på förmiddagen och på eftermiddagen hade vi pool övning inför kommande dyk i havet.

Dag 3: fick vi äntligen göra vårt första dyk i havet på 12m djup. Helt fantastisk känsla och adrenalin påslag.

Dag 4: bestod av teoriprov och avslutande dyk på 18m djup. Det är också den maxgräns vi får gå ner på med detta certifikat.

Det har verkligen varit en toppen upplevelse här med alla härliga människor och dyk.

Nu har vi kommit fram till vårt fina hotell på Koh Samui där vi ska spendera julen och sen åker vi tillbaka till Bans den 26 för en vidarutbildning och vi längtar redan till att få komma tillbaka.

Bjuder på en tomtebild från Thailand!🎅🏼

Kramar från Amanda

Thailand

God kväll! Igår var vi på Fullmoonparty här på Koh Phangan vilket var en STOR fest utan dess like. Denna kända strandfest grundades för x antal år sedan och är på Haad rin Beach en gång i månaden. Festen har fått sitt namn för att man "firar" den fina fullmånen. Klädkod: Nyonfärger.

Ett tips om man ska dit är att hålla ihop med sina vänner/ha en plan om man skulle tappa bort varandra då det är ca 15.000 människor på detta party. Det är vanligt med droger så håll en tumme över flaskan. På stranden fanns flera olika "dansgolv" med olika musikstilar. Ett besök hit kan rekommenderas för den partysugna!

Tyvärr så har det börjat regna igen. Så idag har vi bara legat inne och degat, kollat på film och lyssnat på regnet. Enligt väderprognosen ska regnet hålla i sig fram till nästa fredag. Vi hoppas att det slutar tidigare för det verkligen öser ner. Översvämningen här på Koh Phangan som var för ca 1-2 veckor sedan hade precis börjat torka undan, men nu är det dags igen enligt nattens taxichaufför. Vi håller oss uppdaterade angående detta men hoppas att det slutar snart så vi får en vit jul (vit sand).

Imorgon förmiddag åker vi vidare till Koh Tao.

Ha det så bra! Kram Hanna

Thailand

Hej. Hoppas ni alla mår bra och njuter av lucia, snön och det härliga vädret hemma i Sverige. Vi har det bra. Vi alla mår dock lite halvdåligt. Hanna har ont i magen. Amanda har ont i sitt ena öra. Själv har jag varit förkyld i 2 veckor. Dock är jag på bättringsvägen.

Vi befinner oss nu på Koh Phangan sedan igår. Då vi mår som vi gör har vi bara tagit det lugnt vid poolen idag och hoppats på att vi snart ska må bättre.

Den sista tiden på Ao Nang var bra. En dag var vi på en båtutflykt och besökte några närliggande öar, snorklade och badade samt åt en barbecuemiddag som var sådär. Sen fick vi se en eldshow. Två av dagarna spenderade vi på Railay beach. Ena dagen låg vi bara vid stranden, badade, läste och tog det lugnt. Den andra dagen klättrade vi på bergen, så himla kul! Vi klättrade med "King Climbers" och hade en superbra ledare. Vi klättrade en halvdag, 4 timmar, för 250;-. Kan starkt rekommenderas.

Hejsan på er alla! :)

Nu har vi äntligen haft en soldag, efter några dagar med mulet och regnväder till och från. Så idag har vi fått en riktig vitaminboost av den härliga solen och bättrat på brännan.

Igår efter frukost så bestämde vi oss för att gå på matlagningskurs, som dem flesta rekommenderar att man ska göra när man åker hit. Vi blev upphämtade vid vårt hotell kl. 13 av våran lärare som tog oss till aonang thai cookery school.

Vi fick välja 5 rätter tillsammans av 11 totalt.

Dem rätterna vi valde var:

Spring roll

Tomyum

Chicken with cashew nut

Panang curry

Padthai

Detta kostade oss 300kr/person och tog 3,5tim.

I morgon planerar vi att åka båt till någon av dem närliggande öarna.

En bild från kvällens vackra solnedgång☀️

/ Amanda

Hej på er! :)

I måndags åkte vi från Langkawi till Thailand och har sedan dess befunnit oss på paradisön Koh lipe söderut i Thailand. Speedboaten Bundhaya från Langkawi gick smidigt och kan verkligen rekommenderas.

Tyvärr har vi haft dåligt internet på ön så därför har inte bloggen prioriterats. Vädret har tyvärr inte visat sin bästa sida här i Thailand, trots att säsongen startade i november. Det var sol i måndags när vi kom, men annars har det varit mulet och regnat till och från.

På Koh Lipe har vi bott på ett hostel som heter "A plus hotel" som ligger precis vid walking Street på ön och knappt 5 minuters promenad till stranden Pattaya beach och 5 minuters promenad till Sunrise Beach. Då Koh lipe är en av de dyrare öarna i Thailand så var detta boende bra och passade vår budget. Vi bodde i sovsal med 10 bäddar inkl låsbart skåp och delat badrum. Det som var mysigt på detta boende var att varje säng låg i ett eget bås.

Så vad har vi gjort måndag-söndag? Ja, vi har läst böcker, promenerat, ätit Pad thai, varit på Thaimassage 2 gånger, legat på stranden och badat lite. Thaimassagen var verkligen en upplevelse. Jag (Hanna) och Ida gick första gången själva då Amanda var sjuk. Då denna massage skiljer sig lite från den svenska klassiska massagen så skrattade vi ganska mycket.

Nu har vi äntligen kommit fram till Ao Nang i Krabi efter en båtresa och bussresa. Båtresan var inte speciellt rolig. Mycket vågor så inte så kul för en sjösjuk. I Ao nang planerar vi att stanna i kanske 5-7 dagar. Här har vi hittat ett boende för 68 kr per natt/person med Ac och varmvattendusch. Tror att vi kommer sova gott! Imorgon hoppas vi på solsken!