Thailand

Idag är det ingen vanlig dag, för idag är det Idis födelsedag, hurra hurra hurra. 🎉❤ Vi startade dagen med att sjunga för Ida och äta tårta. Sen gick vi till gymmet och sen firade vi Ida med frukostbuffé. Vi bor på ett lyxigare lägenhetshotell i Bangkok nu och trivs så bra!! Vi har en stor pool med solterrass, ett jättestort gym och går runt i badtofflor och morgonrockar och bara myser! Efter 4,5 månader på resande fot så känns det här som rena lyxen för oss 😄

I förrgår var det lite molnigt så då åkte vi till Asiens största köpcentrum "Central world" och shoppade lite. Dock var ju tunnelbanesystemet inte riktigt så bra som vi förväntat oss då man var tvungen att köpa en biljett för varje linje man skulle åka osv. Så på vägen hem tog vi en taxi vilket gick betydligt snabbare trots trafiken.

Nu blir skumpa i morgonrockar innan vi ger oss iväg för att fira Ida 🎉 Puss

Filippinerna

Hej på er! Nu har vi äntligen tillgång till wifi igen så nu tänkte jag uppdatera er lite om vår resa de senaste 2 veckorna. Här i Filippinerna är det lite bökigare att resa runt då Filippinerna består av över 7000 öar så man blir tvungen att flyga/åka båt överallt jämfört med tex Thailand där vi åkte mycket buss. Sen jag uppdaterade er sist så har vi tagit oss från Boracay till ön Palawan.

Den 23 februari lämnade vi underbara Boracay efter en fantastisk vecka med massor av sol, bad och god mat. Vi känner alla tre att vi verkligen skulle vilja åka tillbaka till Boracay en annan gång. Där skulle man kunna stanna i lätt två veckor och bara unna sig massor med god mat och dyka, snorkla och göra andra aktiviteter.

På morgonen den 23e när vi hade checkat ut så tog vi en tricykle till båten som sedan tog oss till Caticlan som ligger på en större ö. Båten tog ca 10 minuter. Så vill ni åka till Boracay så flyger man enklast till Caticlan och tar sedan båten över till Boracay då det inte finns någon flygplats på Boracay. Vi valde dock att ta oss med minibuss (5 timmar) till en större flygplats i Iloilo då flyget därifrån till Palawan var hälften så dyrt. När vi kom fram till Iloilo på kvällen checkade vi in på ett hotell, åkte till ett köpcentrum och åt middag och sen gick vi och lade oss. Jag (Hanna) blev senare på kvällen väldigt illamående och fick problem med magen. Det kändes som jag hade blivit matförgiftad och det blev några jobbiga timmar på toaletten innan det gav sig.

Morgonen därpå den 24 februari tog vi oss till flygplatsen i Iloilo. Vi flög därifrån i ca 1 timme till Puerto Princesa på ön Palawan. Vi tog sedan en natt där, käkade Mc Donalds och bokade bussbiljetter (120 kr/person) till El Nido dagen därpå.

Den 25 februari blev vi upphämtade av en minibuss vid 9-tiden. Efter 4,5 timme var vi framme i El nido som är känt för sin vackra omgivning och vackra laguner. Nästan alla hotell var fullbokade, men vi hade i alla fall lyckats boka 5 nätter via booking.com på ett "nytt" hotell. Hotellet var det dyraste hitills och kostade oss över 200 kr per natt/person och var bland det äckligaste hotellet vi bott på under resan. Vi fick ett rum på övervåningen (vinden) som var glödhett och luktade stark doft av målarfärg då de höll på att måla över möglet som fanns på både tak och väggar. Som grädden på moset fick vi en toalett där det knappt gick att spola. Vi sov där i en natt innan vi bad om ett nytt rum pga den vidriga stanken av målarfärg. Vi fick tillslut ett rum på bottenplan som var mindre men bättre. Dock var det råttor som kröp i väggarna hela nätterna och en morgon vaknade jag med massor av loppbett på båda benen och fötterna. Hotellet hette Vera Rosa och det kan vi absolut inte rekommendera. Det som var positivt med hotellet var läget då vi hade nära till restauranger, affärer, stranden mm.

Vi hade fint väder i El nido och spenderade 2 av dagarna på en närliggande strand som heter LAS Cabanas Beach. El Nido är väldigt kända för sina turer. Det finns 4 turer att välja på.. A B C eller D. Vi bokade in oss på A-turen en dag som var hur bra som helst. Vi var ute på en båt hela dagen, besökte 4 laguner och en strand. Vi snorklade i det fina vattnet och fick jättegod lunch på båten. Tur A kostade 300 kr/person och kan varmt rekommenderas. Vi ger tur A 5/5 fiskar! 🐠

Som ni kanske märkte så hade vi knappt tillgång till något wifi under dessa dagar. El Nido är känt för att ha mycket dåligt wifi och mycket strömavbrott. Vi märkte av strömavbrotten ett par gånger under våra 5 dagar i El Nido.

I torsdags tog vi bussen tillbaka till Puerto princesa. Här bor vi nu på ett jättemysigt hotell med pool. När vi hade så där dåligt internet i El nido och tillslut lyckades boka detta hotell via hotels.com så fick vi 2 bokningsbekräftelser av någon konstig anledning. Det drogs även dubbelt så mycket pengar och det var inte möjligt att boka av. Det kändes lagom kul nu i slutet av resan när man har en begränsad budget. Vi fick tag i mammorna där hemma i SVERIGE som försökte kontakta hotels och på så sätt hjälpa oss. När vi kom fram till detta hotell Michelle Pension så möttes vi av så himla bra service. De hjälpte oss att få kontakt med hotels och vi har nu fått tillbaka pengarna. Dessa människor här i Filippinerna är bland de trevligaste på hela resan. De är så hjälpsamma och man känner verkligen hur de vill ens bästa i alla situationer. Man känner sig så välkommen!

Igår låg vi vid poolen och sen på kvällen lyssnade vi på musik och drack lite öl tillsammans med några killar från Skåne på samma hotell. Det slutade med att vi åkte Tricykle till en bar som hette TIGIBAR med massor av lokalbefolkning, musik, dans och biljard. En lyckad kväll med andra ord! Här i Puerto Princesa finns det även en stor supermarket så nu har vi köpt havregryn, mjölk, kanel, russin och frukt så vi kan äta havregrynsgröt!! Sååååå gott!!! 😍 På tisdag flyger vi tillbaka till vårt älskade Thailand🌍🛫 tyvärr så går det segt att lägga upp bilder just nu, men det kommer ett inlägg när vi har möjlighet med bara bilder ☺ Ha det bäst! Kram!!!

Filippinerna

HEY PEOPLE! Vi lever och mår bra! Befinner oss på underbara ön Boracay! Vi bor på ett supermysigt hostel väldigt centralt och betalar strax över 100 kr/natt per person. Vi trivs som fiskar i vattnet och har hittat flera restauranger som serverar såååå god mat. Vi mår bra med andra ord. Sen vi kom hit så har vi solat, badat, varit på White beach flera gånger och hittat ett hotell som har gym och simbassäng som vi tränat på. Vädret är ganska bra och solen värmer!

Nu ska vi ut och käka med några andra svenska tjejer!! Blir nog tacos ikväll igen 😍 Ha det gött! 😚😚

Happy valentine's day! ❤

Igår tog vi en tricykle till en strand som heter Alona Beach. Trots att vädret inte var så bra så hade vi en avkopplande dag på den vita stranden och hittade även en grekisk taverna där vi käkade brunch.

Igår bokade vi en taxi genom hotellet så idag blev vi upphämtade runt 9-tiden av en jättetrevlig chaufför som guidade oss runt på dagens utflykt. För taxin betalade vi 120 kr per/person. Vi besökte bland annat "Chocolate Hills" som består av ca 1200 runda kullar av kalksten som naturen själv har skapat. Kullarna kallas chokladkullarna då de under torrperioden ändrar färg från gröna till bruna.

Efter chokladkullarna åkte vi vidare till "Tarsierna". Tarsier (spökdjur) blir upp till 16 cm höga och har stora ögon som de dock ej kan röra. De var så söta och man ville bara krama om de små djuren 😍 Tarsierna finns även i ett fåtal andra delar av Asien.

Vi drog sedan vidare lite spontant och hälsade på en väldigt stor orm. Varken jag (Hanna) eller Amanda gillar ormar men vi tyckte ändå att det kändes spännande 🙈 Lite adrenalinpåslag är ju alltid roligt!

Vi fick gå in och klappa ormen men vi kände mest att det var plågsamt för den stora ormen (280 kg) att vara infångad i ett litet rum.

På kvällen gick vi och käkade tacos och sen gick vi på bion Fifty shades darker för (24! Kronor). Som hittat tyckte vi!

Vi har även bokat flyg till Boracay på torsdag för där ska det vara bäst väder enligt prognosen. 🌞 Flyg blev lite dyrare än båt men vi känner att det är värt att betala lite extra för att slippa "resa" så mycket då man blir så trött av alla långa transporter. Så vi lyxade till det helt enkelt. Där planerar vi att stanna kanske en vecka innan vi åker vidare till Palawan. Imorgon tar vi båten tillbaka till Cebu för att spendera en natt där då flyget går därifrån på torsdag. Ha det superbra!! ❤❤ Vi saknar er!

Filippinerna

Hej på er! I fredags kom vi fram till Cebu i Filippinerna efter en lång resa. Flera har hört av sig och undrat hur vi mår pga jordskalv i södra Filippinerna. VI ALLA MÅR BRA och vi håller koll på nyheterna.

Vi startade resan i torsdags med först en bussresa från Mui Ne tillbaka till Ho chi minh staden. Bussresan tog ca 5 timmar ooch för första gången sen oktober var det en buss som hade toalett 👏

Vi käkade sedan middag i Ho chi minh och växlade in lite pengar innan vi tog en taxi till flygplatsen. Flyget gick kl 01.05 över till Manila i Filippinerna. Väl framme i Manila fick vi veta att vårt nästa plan var försenat så vi fick sitta och vänta på en jätteliten terminal från kl 05 till kl 14. Som tur var fanns det Starbucks som sålde havregrynsgröt!!! Godaste frukosten på länge!! Flyget från Manila till Cebu gick smidigt och vi möttes av så trevlig lokalbefolkning. När vi väl kom fram till hotellet Southpole så käkade vi middag och sen somnade vi innan kl 20 då vi inte hade sovit på ett dygn. Vi stannade i Cebu i 2 nätter vilket var skönt. Vi besökte ett stort shoppingcentrum med massor av av kända butiker, bio och restauranger. Vi hade tänkt att gå på fifty shades darker men kön var ca 30 meter lång så vi skippade biobesökare för den här gången.

Imorse efter frukost tog vi en taxi till piren i Cebu och köpte båtbiljetter till Tagbilaran på ön Bohol. Båtresor är väll aldrig roliga då man aldrig vet hur vågorna är ute på havet. Resan gick bra och tog bara 2 timmar. Vi fick sedan åka en Tricykle till hotellet som vi hade förbokat. Vi är ju vana med tuktuk men Tricykle var något nytt och verkligen en upplevelse 😂

Utresan från Filippinerna går till Bangkok den 7:e mars. Då vädret här i Filippinerna är väldigt ostabilt så ligger vi nu och funderar på vad vi har för olika alternativ som vi vill åka till. Man vill ju gärna åka dit solen är då resan börjar närma sig sitt slut (fast inte riktigt än) 😉 Imorgon ska det bli helt okej väder så då tänkte vi åka till en strand. I övermorgon blir det troligtvis ett besök till Chocolate hills och lite besök hos några apor. Nytt inlägg kommer inom kort! Vi ses snart! Kram från oss alla!

/Hanna-banana

Vietnam

Hejsan alla nära och kära där hemma💕

Vi har haft några härliga soldagar här i mui ne, riktigt härligt. Igår var vi på en utflykt som började med vi blev upphämtade med en jeep kl. 4.30 från vårt hotell som skulle ta oss till withe sands och soluppgången. När vi kom fram fick vi betala 60kr för att åka fyrhjuling upp på sanddynerna till toppen där vi skulle få se soluppgången. Lite besvikna blev vi då det inte var så märkvärdigt men en härlig upplevelse. Där efter åkte vi vidare mot dem röda sanddynerna. Sedan åkte vi till en fiskeby där vi fick se befolkningen sitta och rensa fisk. Det är väldigt stort med fiske här, går man upp tidigt på morgonen så är det alldeles fullt med båtar på vattnet. Det är lokalbefolkningen som tar upp fiskenät, väldigt fascinerande det är som att gå tillbaka i vår tid. Vi avsluta med ett besök fairy stream kort sagt så är det röd sand med en fin bäck, väldigt vackert. En väldigt trevlig utflykt, Resten av dagen tog vi det lugnt och åt god mat.

Tänkte passa på att berätta om vårt besökte till cu chi tunnels i ho chi minh staden som jag och Ida gjorde i fredags. Riktigt intressant att se hur vietnameserna levde under kriget. Att i dessa trånga tunnlar, leva och bygga upp ett helt nytt liv efter dessa tunnlar under marken. Samtidigt som dem krigade för sitt liv och sitt land. Under vistelsen där fick vi även se en hel del fällor som dem använde sig av mot sinna fiende pga av att krut och kulor var väldigt dyrt. Väldigt tacksamma är vi över att fått sätt och ta del av detta, vi fick även prova att gå in i dessa tunnlar. Idag är dem urgrävda lite så turister ska få plats, men under tiden kriget pågick och vietnameserna levde i dem var dem betydligt mindre. Verkligen värt ett besök om man är i närheten av ho chi minh city.

I morgon flyger vi vidare till Filippinerna!✈️☀️

Kram!!/Amanda

Vietnam

Hej på er! 💕

Nu var det väldigt länge sen vi skrev sist, men vi har inte haft så mycket att skriva då vi mest tagit det lugnt här i Vietnam.

Nu befinner vi oss i Ho chi minh staden efter 8 dagar på ön Phu Quoc. Det var otroligt mycket svenska turister på ön och restaurangutbudet var nog det sämsta hitills. Under de 8 dagarna levde vi på ägg i olika former, yoghurt, glass, frukt och ris. Det fanns som tur en tysk restaurang som serverade god schnitzel. Det märktes även ganska tydligt att ön var under "uppbyggnad" för turisterna då det var väldigt dåligt med restauranger, inte jättemycket hotell och lokalbefolkningen kunde nästan ingen engelska. Dock såg man att de höll på att bygga upp stora hotell. Vi använde oss av google translate typ hela veckan för att kunna göra oss förstådda. Vi fick chansen att prata svenska med ett par vid namn Anki och Leo som vi stötte på varje kväll. Mycket trevligt! Det bästa med vistelsen var det fina vädret, så det var skönt att landa lite efter intensivt resande och bara njuta av sol och bad. Vi har även hunnit med mycket träning då det fanns ett bra gym på ön.

Vi tog oss från Phu Quoc till Ho chi minh med en timmes båt och 9 timmars buss. En ganska kort transport om ni frågar oss. Man blir ju konstigt nog van med långa resor. Resan var ganska dyr jämfört med andra transporter (30 dollar/person) men då var det sovbuss.

Här i Ho chi minh (hette förut Saigon) har vi bott på ett mysigt hostel som heter Lily's hostel. Boendet ligger på distrikt 1 vilket är mitt i stan. Vi kan verkligen rekommendera detta hostel med trevlig personal, mycket bra läge och en kostnad under 100 kr per natt/person. Vi tycker alla att Ho chi minh är en yrevlig stad med stora byggnader, mycket caféer och lagom med shopping. Helt klart värt ett besök om man är i Vietnam. Dock är trafiken här är HELT GALEN. Det verkar inte finnas några regler och de kör mot rött medan poliserna spelar spel på mobilen.

Imorgon bitti åker vi vidare till Mui Ne som ligger lite högre upp vid östkusten. Där väntar nya äventyr och sol och bad.

Nedanför är en bild på landets nationalrätt "Pho". Går att äta men kanske inte det godaste vi har ätit. Smakar som en buljongsoppa med nudlar och kött.

Kram på er alla!! /Hanna

Kambodja

Hej! Imorgon åker vi över till vårat sjunde land och på torsdag var det 3 månader sen vi lämnade Sverige. På sista tiden har verkligen tiden bara runnit iväg, men än så länge har vi inte bokat någon hemresa. Vi är nu i Phnom Penh i Kambodja men åker imorgon bitti till paradisön Phu Quoc i Vietnam. Vi funderade först på om vi skulle åka till ön Koh rong här i Kambodja, men vädret avgjorde saken.

Igår var vi på Killing fields och fängelset S21, vilket är två av platserna där 3 miljoner människor torterades och därefter dödades under folkmorden i Kambodja mellan åren 1975 och 1979. Det var en dag med massor av intryck, vilket gjorde oss alla väldigt trötta. Båda platserna berörde oss på olika sätt men fängelset S21 berörde mig mest då vi fick gå in i celler där människorna hade levt. Det var fortfarande tydliga spår kvar av människor som hade torterats. På väggarna satt även bilder av de kvinnor, män, små barn och ungdomar som hade torteras och dödats där.

2 bilder från S21 (Tuol Sleng):

Bilder från Killing Fields (Choueng Ek):

Idag gick vi upp tidigt för att gå till ambassaden för att ansöka om Visum till Vietnam. Det är visumfritt i 15 dagar, men det känns skönt att nu ha möjlighet att kunna stanna upp till 30 dagar. Något mer som är positivt med att skaffa visum är att man inte behöver ha någon utresebiljett att visa upp när man kommer in i landet.

Efter besöket hos ambassaden har vi bara tagit det lugnt och kollat på tv-serier (bla SKAM)! Nästa gång ni hör något ifrån oss så är vi troligtvis i Vietnam! Ha det! :) / Hanna

Kambodja

Hallå! Vi befinner oss fortfarande i Siem Reap, men åker vidare till huvudstaden Phnom Pehn imorgon förmiddag. Dessa 3 dagar har gått fort, men vi känner oss ändå nöjda och ser nu fram emot att åka vidare. Vi har varit på det stora buddhisttemplet Angkor Wat, gått på bio och strosat runt i stan. Bion vi var på heter La la land och har biopremiär i Sverige i slutet på januari. Filmen var riktigt bra och kan varmt rekommenderas!

Den dagen vi åkte till Angkor wat hyrde vi en egen tuktukförare vilket var bra, då vi kunde bestämma tempot. Vi blev upphämtade kl 04.30 för att sedan åka mot templet och se den fina soluppgången.

Idag tog vi lite sovmorgon och har sedan varit på ett gym här som kostade 1 US dollar. Här i Kambodja har de även sin egen valuta Riel men den används inte lika mycket som US dollar. Nu har vi precis käkat supergod middag (äntligen fick vi god mat). Testade även vegetariska "fresh springroll" som smakade som en wrap. Så gott!