Tjenis.
Idag blev det en riktig turistdag. Vi började dagen med en super nice frukost på vårt hostel:

Efter det bar det av mot "the national museum of Cambodia" , där va det väl inte super mycket att se, meen rätt intressant!! Sen blev det en tuktuk tour runt staden där vi fick se lite olika tempel och monument, och vara med om lite nära döden upplevelser i alla korsningar och rondeller, trafiken här är helt galen.

Sista stoppet var the royal palace, där det var massa olika fina tempel och trädgårdar etc, väldigt fint! Men många kunde man inte gå in i tyvärr :( men väääldigt fint!!!

Nu har vi ätit sushi som vi craveat hela resan, såååååå gott. Vi chillar just nu på rummet för att snart bege oss mot baren! Hörs imorgon! Puss o kram 🌷🌷

Kambodja

Godmorgon/godkväll beroende var du nu befinner dig.

Idag har vi åkt minibuss till Kambodjas huvudstad Phnom Penh, tog ca 5h med ett litet stopp då chauffören behövde äta :) chaufförerna här har ingen respekt alls för passagerarna i detta land. Menmen, vad ska man göra. Vädret är lite dåligt just nu, regnat hela dagen och hörde att det ska vara regn i några dagar. Blir att köpa regnponcho! Just nu sitter ena halvan av oss uppe i baren med några andra medan andra halvan äter middag och pratar med de där hemma. Imorn ska vi vara riktiga turister och köra sightseeing i stan. Blir kul!

Kambodja

Hellu! Idag på morgonen var planen att först lämna in all vår tvätt men det skulle ta en och en halv dag att tvätta ?? :) så det blev inte av :/
Sedan gick vi till ett veganskt café för att äta brunch. Caféet heter DAO of life. Verkligen supermysigt där inne och jättegod mat. Vi alla tog avokadomackor och smoothiebowls. Sedan gick vi till stranden och idag måste det ha varit den varmaste dagen hittills så vi låg bara i skuggan. Efter några timmar på stranden så gick vi tillbaka till vårt hostel (som vi förövrigt delar rum med några skummisar...) och gjorde i princip ingenting. Snart tänkte vi gå till någon restaurang och äta middag. Imorgon ska vi i princip bara åka minibus till Phnom Pen så det lär ju ta hela dagen.

Tjenis!
Idag har vi åkt tillbaka till fastlandet, och har helt ärligt spenderat några timmar med mobilerna och wifi ;-) har man inte haft det på 1v så är det såklart man missat massor. Vi har även ätit sjukt god mat och för en gångs skull inte asiatisk mat (Även om vi älskar de så var det gott att äta något annat). Vi åkte iväg en stund till en marknad i närheten, sjuuuukt mycket saker. Alla vi fick med oss någonting därifrån. Vi gick sedan ner till stranden för att få se den fina solnedgången och ta en titt runt på gatorna. Nu har vi precis ätit middag och tänkte nog ta det lugnt ikväll här i restaurangen på hostelet.

Kambodja

Äntligen wifi!! Tänkte skriva lite av vad vi gjorde på ön.

Fredag: vi kom fram till koh rong samloem vid 3 tiden ungefär. Vi gick då och åt lunch/middag för att sedan sitta vid baren hela kvällen och lära känna alla som jobbade där. Väldigt trevligt.

Lördag: dagen spenderades på stranden och sedan tog vi det lugnt på rummet.

Söndag: stranden och sedan tog vi de lugnt på solsängarna vid vattnet på kvällen.

Måndag: åkte vi på snorklingsutflykt med vårt hostel. Sedan blev de bbq och party på kvällen.

Tisdag: stranden och sedan party igen.

Onsdag: stranden och sedan slappade vi på solsängarna och spelade kort hela kvällen. Blev ett försök till att gå upp på berget och se solnedgången, men de var några gäss ivägen som vi inte vågade gå förbi haha...

Torsdag: gick vi till en strand 1h bort, blev en jobbig vandring genom vattnet och djungeln, men det var såå värt det.

Kambodja

Hej hörni, vi är på en ö utan wifi från fre-fre. Därför ingen uppdatering!! Men vi lever så ni vet, hörs på fredag!

Tjoho.
Larmet stod på 06:00, då började resan som sent glöms.
Först klämdes vi in i en minivan med 14 personer, vi åkte över med färjan till fastlandet. Efter det gick det utför kan man säga. Vi blev hasslade gång efter gång.. och efter en timmes väntan i hettan så fick vi äntligen.. bli hasslade igen, och SEN åka mot vårt hostel! Efter 6 timmar kom vi fram till vårt super mysiga hostel med massa andra trevliga backpackers! Nu sitter vi i baren med en öl, välförtjänt haha! Imorgon blir det inge mer klagomål, för då bär det av mot koh rong samloem!

Hejsan hoppsan!
Idag sov vi ut till 9 och gick sedan och åt pannkakor till frukost på ett café i närheten. Efter det tog vi en taxi till ett vattenfall på ön, sjukt fint. Var en bit att gå från parkeringen och inte den bästa stigen att gå på.. Sedan blev det några timmar på stranden och dagen avslutades med en middag på stranden.

Thailand

Idag vaknade vi upp i världens svettpöl för att ACn inte fungerar :) superskönt verkligen! Sängarna är stenhårda och myror har invaderat vårt rum MEN vi har det sååå bra. Idag åkte vi till Lonely Beach för att äta en supergod brunch på ”Aire Beach Café”. Sen gick vi till stranden för att chilla. Men vid 16 så började det spöregna så då åkte vi till vårt hostel. Nyss kom vi tillbaka från en mysig middag och tänkte bara vara på rummet och snacka tills vi somnar.

Thailand

Kl 08 imorse lämnade vi Bangkok för nästa ställe, koh Chang! Vi började dagen med taxi i fyra timmar med väääärldens gulligaste taxichaffis. Sen färja över till koh Chang och hostel som vi kommer bo på i fyra dagar. Svetten är brutal här då vår ac inte verka fungera, så ni kan ju gissa vart vi gick så fort vi hade fått vårt rum. Stranden såklart. Kan ju varit det bästa på resan hittills. Att äntligen få bada i havet. Sen gick vi och köpte en varsin öl och lite chirre och satte oss på stranden igen för att kika på solnedgången.