Här kommer del 2 av dagen i Singapore.

Från Marina Bay Sands tog vi en taxi till chinatown där vi strosade runt lite. Vi han även besöka både Buddha temple och ett buddhist tempel. Det var coolt att se skillnaderna och kontrasterna mellan dem. Buddha templet var det mer rörigt och en massa ljud från olika ceremonier medan i buddhist templet var det mer rofyllt. Precis när vi skulle gå in till buddhist templet började det regna, och här är det inte som hemma när det regnar att det börjar successivt. Här är det som att. Någon vridit på en kran. Så vi hade väldig tur att komma inomhus.

Efter det tog vi en Uber till hotellet Raffles som är ett gammalt kolonialhotell. Även känt för att ha skapat drinken Singapore Sling. Dem höll på med renovering så det var bara delar av hotellet som var öppet. Det var kö in till bar och biljardrummet, men vi fick plats rätt snabbt ändå. Vi fick ett bord med soffa så vi kunde sitta bredvid varandra och samtidigt titta ut över rummet. Eftersom det var lunchtid beställde vi in en varsin Singapore Sling och delade sen på en chicken satay och vårrullar. Som snacks låg en påse med jordnötter och tydligen fick man kasta skalet på golvet. Tidigare var hela golvet fyllt med gamla jordnötsskal.

När vi hade ätit upp lunchen tog vi en taxi till Orchard road som är den stora shoppinggatan i Singapore. Här låg shoppinggalleriorna på rad och alla rymde massor av butiker och restauranger. Vi gick runt och tittade lite i butikerna. På Charles and Keith hittade vi båda saker. Det är en skobutik som även har massa handväskor och lite andra assecoarer. Jag hittade en liten svart handväska och marina hittade ett par klackskor och ett jättefint skärp. Eftersom varuhusen är så pass stora är det lätt att gå vilse och framförallt när man ska försöka korsa gatan. Det finns inte så många övergångsställen så man får försöka att hitta gången som går under vägen. Tillslut hittade vi till andra sidan där vi fortsatte att titta lite. Sen högre upp på gatan låg Aberchrombie and Fitch och där hittade jag en T-shirt på rean.

Vid det här laget var vi lite trötta och sega så vi tog en taxi tillbaka till hotellet. Då var klockan halv 6. Mellan klockan 6 och 8 var det happy hour i klubbrummet så vi passade på att gå till poolen och ta det lugnt. Nästan alla hus här oavsett om det är bostadshus eller hotell har en pool. Vi hängde där ett tag innan vi gick tillbaka till klubbrummet som nu hade öppnat. Där serverades små snacks som blev vår förrätt. Vi tog med oss varsitt magasin som vi satt och bläddrade i. Därefter gick vi tillbaka till rummet och gjorde oss i ordning för middag.

I Singapore är krabbor tillagade i chilisås vanligt så det åt vi till middag. Restaurangen låg jättenära hotellet längs med floden. Jag har bara ätit krabba 2-3 gånger tidigare men Marina har betydligt mycket mer erfarenhet. Så när vi väl fick in maten var det inte så mycket prat från min sida då jag var tvungen att fokusera på att få ut maten. Vi delade på en krabba. Den såg inte så stor ut men det var ändå väldigt mättande.

Efter middagen var Marina tvungen att bege sig mot flygplatsen då hon hade ett nattflyg hem till Schweiz. Så vi sade hejdå och sen gick jag tillbaka till hotellrummet och sov lite innan det var dags för mig att också åka till flygplatsen. Mitt flyg tillbaka till Vietnam avgår 07.10.

Det var verkligen skönt att få umgås med någon man känner väl och komma bort från Hoi An ett tag. Även om jag verkligen trivs med alla människor där så blir det väldigt intensivt eftersom vi gör i princip allting tillsammans. Därav är man aldrig själv och hinner inte heller reflektera.

Detta var mina 24 timmar i Singapore. Vi han väldigt mycket på en dag, men som tur är kommer jag komma tillbaka och hinna se ännu mer i januari innan jag flyger hem till Sverige igen.

I torsdags flög jag till Singapore för att träffa Marina. Jag flög på kvällen från Vietnam och jag var lite orolig att mitt flyg skulle bli inställt på grund av en tyfon. Som tur var gick den norr om Hoi An, så jag åkte i rätt riktning bort från tyfonen. Mitt flyg landade i Singapore vid 23.40 och sen var det raka vägen genom immigration och sen till taxikön. Eftersom det var så sent på kvällen var det ingen kö till taxibilarna, vilket var skönt. Från flygplatsen till hotellet tog det ungefär 20 minuter. Eftersom jag aldrig varit i en storstad med en massa skyskrapor var det rätt mäktigt att åka in mot Singapore när alla lampor och strålkastare var tända. På hotellet träffade jag Marina, vi han prata lite men eftersom det var sent och vi hade mycket inplanerat till dagen efter gick vi och lade oss nästan direkt. Det var så stor skillnad på hotellsängen och min säng i Hoi An som i jämförelse är stenhård. Hotellsängen var så mjuk och skön så jag sov som en stock.

Vi ställde alarmet på 7 så att vi skulle hinna äta frukost i lugn och ro men ändå komma iväg i bra tid. Vi började med att åka till Gardens at The Bay. Det är en park med utopiska träd. Det fanns en skywalk mellan dessa träd som vi åkte upp och gick. Hela parken var väldigt cool och det fanns lite olika teman. Sen fanns det två olika inomhusparker man kunde gå in i, men vi skippade det då ingen av oss var sugna på att vara inomhus. Vi var nästan ensamma i parken och det var molnigt men varmt. Perfekt väder för att turista.

Planen var att från Gardens At The Bay gå och bada i poolen som ligger högst upp på hotellet Marina Bay Sands. Poolen är känd då det ser ut som den saknar kanter. Många brukar lägga upp bilder därifrån på typ Instagram och Facebook. Tyvärr var den inte längre öppen för allmänheten utan enbart hotellets gäster. Vi gjorde försök att få komma in ändå, men vi fick nöja oss med att besöka observation deck.

Detta får avsluta del 1 av vår dag i Singapore. Då inte alla bilder ryms i ett inlägg :)

I lördags åkte vi in till Da Nang som är den femte största staden i Vietnam. Vi bokade en minibuss från Hoi An klockan 9 för att Jimmy skulle till tandläkaren klockan 10 då hans tand spruckit. Så vi han precis äta frukost på Balance café innan avfärd. Resan tar ungefär 40 minuter. Vi är totalt tio personer i det lilla gång vi blivit. Angelica, Mia och Ann Cecilie bestämde sig för att gå långs stranden till Da Nang. Det är nästan tre mil och enligt kartappen i mobilen skulle det ta 6 timmar. Dem började gå vid klockan 7 på morgonen. Vi kunde senare på hemvägen konstatera att det tog ungefär 10 minuter att åka bil den sträcka det tog 6 timmar att gå.

Medan Jimmy var hos tandläkaren och dem andra gick åkte resten av oss till ett köpcentrum. Vårt mål var att hitta lite diverse saker som vi behövde, men framförallt en stor matbutik. Jag och Julia köpte handdukar, galgar och klädnypor till vårt rum. Det var en större byggnad än det var affärer. Egentligen var det bara en stor affär på tredje våningen. Där fanns allt möjligt. Kläder, köksgrejer, leksaker och smink. På övervåningen var det en stor matbutik, så vi gick loss ordentligt och köpte upp oss på snacks. Vi insåg där och då att vi betalade väldiga överpriser i Hoi An. Nästan tredubbelt för en 33 cl. Läsk. Å andra sidan är det billigare att köpa saker hemma på exempelvis Ica än på ett café. Så man förstår ändå att läsken kostar mer i Hoi An som också är mer av en turistby.

Efter köpcentret tog vi en taxi till stranden. Vi hade kollat upp på TripAdvisor vad man kunde göra i Da Nang och jag hittade ett ställe där man kunde hyra Stand Up Paddle boards. Tyvärr var det lite för mycket vågor och vind för att det skulle vara kul. Så det får bli en annan gång. Istället låg vi i våra solstolar och tog det lugnt och njöt av att vara lediga. Efter en stund kom Angelica, Ann cecilie och Mia. Dem hade tagit taxi den sista biten.

Efter att vi tröttnat på att ligga vid stranden började vi gå till ett ställe som Jimmy hittat på Tripadvisor för att äta middag. Han har nämligen pratat om bearnaisesås och en "riktig" köttbit hela veckan. Det var en bit att gå, men helt klart värt det. Restaurangen låg precis vid vattnet vid drakbron. Maten var supergod, och billig! Visst det var dyrare än vad vi ätit för i Hoi An. Men det var ändå typ tre gånger billigare än man hade fått betala för maten hemma i Sverige.

Efter maten åkte Derya och Charlotte till en annan mataffär för att handla större saker som tvättmedel och vatten innan dem åkte tillbaka hem. Vi andra stannade kvar för att se Draken spruta eld, den gör det varje kväll klockan 21. Vi hade ungefär 1.5 timme att fördriva så vi satte oss på ett café med en terass med perfekt utsikt över hela drakbron och floden. Dock gjorde sig höjdskräcken påmind, men det gick ändå rätt bra. Jag fick sitta längst in mot mitten.

Hela gänget vid middagen

Angelica och jag på rooftop caféet

Drakbron

Nu är det äntligen helg och första skolveckan är avklarad. Vi har haft föreläsningar varje dag och i torsdags hade vi vårt första seminarium som handlade om akademiskt skrivande. Seminariet gick bra, vi diskuterade våra "short paper" som vi skrivit innan vi kom till Vietnam. Det hela kändes väldigt bra, och bekräftade att jag hade förstått litteraturen och källorna.

I tisdags var vi på en båttur kring Hoi An. Klassen var uppdelad på tre båtar och turen varade i ungefär 2 timmar. Det var väldigt fint även om mycket av byggnaderna och båtarna är gamla och slitna. Mycket av arkitekturen i Hoi An är fransk då många av husen i hamnen är kvar sedan kolonialtiden.

En morgon gick vi upp 04.45 för att följa med Vinh och hans vänner som cyklar i princip varje dag när solen går upp. Det är totalt sju personer som cyklar och alla har fått designa en varsin tröja, en för varje dag i veckan. Lite som i filmen Mean Girls där dem också har dresscode för olika dagar i veckan.

Efter cykelturen stannade vi på ett kaffeställe där det bara var locals, inga turister alls. Därefter cyklade vi in till Hoi An och åt en typisk vietnamesisk frukost. Vår frukost på Balance Café är lite mer västerländsk. Vi åt Cao Lau nudlar, vårrullar, kött, sallad och buljong. Det var väldigt gott och väldigt mättande.

På fredag kväll var det välkomstparty på Balance Café med buffé, musik och skön stämning. Vi får vara ha musik på till klockan elva på kvällen, sen ska det vara tyst. Men vårt gäng gick in till Hoi An vid halv 10 för att hitta ett café eller liknande. Men det mesta stänger vid 9-10 tiden. Så vi hamnade på en resturang där vi kunde beställa kaffe och läsk. Det är rätt tydligt att stora delarna av klassen just gått ut gymnasiet och att vi i vårt gäng är dem äldre. Men det är ändå skönt att jag hittat ett gäng som hellre hittar på saker när vi år lediga. Planen för helgen är att åka till Da Nang på lördagen och på söndagen fixa naglarna och fot massage :)

Delar ifrån klassen

Marit från Norge, Mia från Danmark och sen jag på båtturen.

Hamnen i Hoi An

Vinh och hans cykelvänner

Frukost på matmarknaden. Vi fick prova nudlar som heter Cao Lao, dessa går endast att hitta i området kring Hoi An.

Angelica, Ann Cecilia och Mia

Igår var första skoldagen. Vi började med frukost 06.30-07.30. Vi är ca. 45 elever och två seminarieledare. Förutom oss så har vi olika föreläsare samt Mr. Vinh som är vår manager här på plats i Vietnam. Han har varit det i 22 terminer och har koll på allt häromkring.

Dem flesta av oss har köpt cyklar för att lättare ta sig runt i byn. Vi cyklar till skolan och till studiecentret som ligger vid stranden. En cykel här kostar 1. 600 000 vietnamesiska Dong, vilket är ungefär 550kr. Så här är man miljonär :D

Föreläsningarna är mellan klockan 8-11 varje dag. Inför varje föreläsning har vi en text eller kapitel att läsa inför nästkommande dag. Än så länge har det endast varit runt 20-30 sidor. Första föreläsningen handlade om Vietnams historia och bakgrund för att ge oss en grund för varför det ser ut som det gör idag. Till skillnad från hemma i Sverige där en föreläsning är två timmar med 10min rast, är våra föreläsningar här tre timmar med 20min rast. Dessutom är det betydligt mycket varmare klassrum här. Yttertemperaturen ligger runt 35 grader och det finns ingen AC, bara takfläktar så det blir väldigt varmt. Förhoppningsvis vänjer man sig med värmen så småningom. Innan jag kom hit så trodde jag att värmen skulle vara min största fiende men hittills har det som tur är gått över förväntan.

När föreläsningen var slut cyklade vi tillbaka till Balance Café, det är där vi alltid äter frukost och lunch samt kan ha olika aktiviteter. Det finns även en takterrass där man kan sitta och plugga. Vi har blivit som ett gäng på 10 personer. Vi är totalt fem svenskar, tre norskor och två danskar. Ibland blir det lite svårt med språken, då är det tur man kan prata engelska.

Efter lunchen cyklade vi allihopa till stranden, dock inte till den stranden som vårt studiecenter ligger vid utan vi cyklade till en som det var lite enklare att hitta till. Man känner sig väldigt lyckligt lottad att kunna cykla 20min till en strand och läsa texterna i en solstol och sen ta ett dopp i havet. Väldigt stora kontraster jämfört med hur det är hemma i Sverige. Därför försöker jag njuta så mycket det går medan jag är här.

En annan lyxig grej är att det är väldigt billigt här. Vi har ätit ute varje dag på resturang, min middag kostade ca. 26kr. Jag åt vietnamesiska pannkakor som var himmelska, tyvärr glömde jag att ta en bild. Rätten är ungefär som en motsvarighet till vår tacos. Det är en äggomelett med räkor som läggs på rispapper tillsammans med böngroddar och sallad som därefter rullas ihop. Vi åt på en resturang som inte låg så långt bort från där vi bor, och när vi kom satte dem ihop ett långbord till oss alla. Efter ett tag när vi beställt och väntade på maten dök nästa gäng från vår klass upp och fyllde upp ett annat långbord. Kan tänka mig att vi gjorde deras kväll.

Detta var en liten sammanfattning över min första skoldag här i Hoi An, Vietnam. Ska försöka göra en lite husvisning så ni får se huset där jag bor.

Allt som ska packas ner..

Efter mycket om och men fick jag äntligen igen alla dragkedjor. Provade flera ryggsäckar innan jag tillslut hittade denna "reseryggsäck" där man slipper topplocket och sen kan gömma axelremmarna så att incheckningen går lättare. Tillslut blev det ett handbagage på 5kg och ryggsäck på exakt 17.4kg.

Senaste veckan har jag träffat och sagt hejdå till vänner, mormor och syster. Idag var det dags att även säga hejdå till mamma och pappa. Det hela har gått bättre än förväntat, med tanke på att jag hatar att säga hejdå. Dock kom tårarna när jag står vid gaten och fick ett samtal från Marina som ville önska en bra resa. Tror att jag hållit mig för att set hela tiden varit saker att klara av. Men där vid gaten kunde jag slappna av, för där visste jag att väskan är incheckad, hittat mina klasskompisar från Sverige och att jag snart är påväg mot Vietnam.

Tack för alla lyckönskningar! Dessa fyra månader och åtta dagar kommer flyga förbi och snart är jag hemma igen.

Välkommen till min blogg! Min tanke med denna blogg är att håll er som är intresserade uppdaterade om vad jag har för mig i höst. Mitt mål är att försöka att åtminstone göra veckovisa uppdateringar av vad som hänt under veckan.

Själva studierna i Vietnam börjar den 4 september och pågår i 10 veckor. Terminen är lika lång som en vanlig termin här hemma i Sverige, skillnaden är att min termin började redan den 10 Juli och som sen avslutas med att skicka in en hemtentamen den 1 december.

Innan man åker till Vietnam ska man skriva en uppsats som ska lämnas in på måndag den 28 augusti. Uppsatsen ska vara på ca. 1800 ord och är till för att bekanta sig med ämnet "Utvecklingsstudier". Ordmängden är inte speciellt stor, ändå går det otroligt långsamt. Uppsatsen är uppdelad i tre frågor som handlar om vad utveckling som ämne betyder/innebär, hur utveckling kan uppnås och vilka negativa sidoeffekter utveckling kan föra med sig. Till hjälp för att besvara dessa frågor har jag två olika böcker samt 5 textutdrag och rapporter. Det svåra är som sagt inte ordmängden i sig utan snarare hur och med vad man ska fylla den med. Eftersom hela kursen ges på engelska så är det lite ovant att skriva, hela tankeprocessen och att sedan översätta alla tankar till engelska tar betydligt mycket längre tid än om jag gjort samma uppgift på svenska.

Hemtentamen får man skriva varsomhelst men jag kommer troligtvis att vara kvar i Vietnam under den perioden. Vad som händer därefter är fortfarande inte bestämt, tänker att jag får ta det som det kommer. Tanken just nu är i alla fall att flyga till Indonesien och resa runt bland öarna efter att studierna är avslutade. Eftersom att jag har bokat flyg hem från Singapore så kommer det bli några dagar där innan jag flyger hem till Sverige igen den 8 januari.