På fredagen var det dags för Karro, Sofia, Casper och Eric att lämna Bali och flyga tillbaka hem till Singapore. Själv stannade jag kvar ett par dagar extra för att hinna umgås så mycket som möjligt med David. Tidigt på morgonen packade vi ihop våra väskor och satte oss på moppen för att köra norrut. Vi började med ett stopp i Seminyak där vi (enligt mig) åt god frukost och laddade för resten av resan. Vårt slutmål var Lovina men under resan dit hann vi med att stanna och gå ett Tree top adventure aka höghöjdsbana - det var SÅ kul! Vi hängde och slängde fram och tillbaka mellan träden och kämpade för att ta oss igenom den svåraste banan. Ett mycket bra och spontant stopp på vägen. Ett lite mer planerat stopp var Gitgit waterfalls där vi tittade på den fina naturen samt badade i ett av vattenfallen. Det var ganska kallt och väldigt strömt i vattnet men nu kan vi i alla fall checka av det på vår bucket list. Runt 18 tiden kom vi fram till Lovina och checkade in på vårt hotell för natten. Vi åt middag på stranden och sedan passade vi även på att boka en utflykt till morgonen efter.

Vid 5.30 på lördagen klev vi upp för att åka ut med en båt och titta på delfiner i soluppgången. Det var så mysigt och när solen gick upp över bergen och speglade sig i havet kändes det nästan overkligt. Vi fick se delfinerna ett par gånger men på grund av lite för många båtar så blev de skrämda och vi hann aldrig få en bild på dem.. Det gjorde dock inte så mycket utan vi var nöjda ändå. På vägen tillbaka in mot land stannade vi på ett ställe och snorklade en stund, det var inte den bästa snorklingen men det var kul att simma runt lite i det klara vattnet. Efter lunch satte vi oss på moppen igen och styrde kosan tillbaka mot Uluwatu och huset. Resan gick bra trots ösregn och den galna indonesiska trafiken hehe.

Vid 4 på söndagsmorgonen var det sedan dags för mig att ta min rygga och åka till flygplatsen. Att säga hejdå där var det jobbigaste jag har behövt göra på länge och en och annan tår trillade ner för kinderna när jag gick mot gaten. Trots ett jobbigt avslut är jag så glad och tacksam för att jag kunde hälsa på David på Bali och för att vi fick ett par underbara dagar för oss själva där vi bara kunde njuta av att vara tillsammans.

Nu väntar några tuffa skolveckor med inlämningar och presentationer innan vi tjejer drar iväg och laddar upp för tenta-p i Thailand!

Måndag morgon och för killarna på Bali började en ny skolvecka. Vi andra tog oss till hamnen i Serangan för att ta en båt över till ön Gili Trawangan. När vi anlände möttes vi av vit strand och turkost vatten och vi kände att en sämre start på veckan kan man ju ha! På Gili spenderade vi tre nätter i en bungalow och under våra dagar där hann vi med att snorkla bland sköldpaddor och färgglada fiskar, cykla runt ön samt hänga en hel del på stranden.

Nu var det ett bra tag sedan jag uppdaterade här. Mycket har hänt sedan dess, vi har till exempel haft höstlov och det spenderades på Bali. Nu har det gått en vecka efter lovet och för mig har den varit lite upp och ner vilket har resulterat i att bloggen inte har varit prioriterad. Nu är jag i alla fall lite mer tillbaka på banan och tänkte därför uppdatera er om hur vår Bali-resa var!

Först och främst måste jag säga att jag är så extremt glad att vulkanen inte valde att få ett utbrott precis innan vi skulle åka. Vi hade ett par riktigt nervösa dagar hemma innan avresan så lättnaden när alla hade landat på Bali var obeskrivlig. Väl framme checkade vi in hos David och de andra grabbarna i deras "lilla" lyxvilla. Där tände vi grillen och hade en härlig BBQ-kväll. Dag två spenderade vi först med några timmar nere vid en strand som heter Dreamland beach. Sanden var stekhet och vågorna var höga som hus så vi kämpade för att ta oss ett par dopp för att svalka oss lite. Framåt kvällen satte vi oss i en taxi mot Kuta och nattklubben Skygarden där de varje dag har en mat och alkoholbuffé för endast 60:-. Fullproppade med mat avslutade vi kvällen med några svettiga timmar på dansgolvet!

Dagen efter var de flesta i huset ganska slitna men vårt gäng + David bestämde oss ändå för att ta vara på dagen och göra lite utflykter. Vi åkte till ett tempel med jättefin utsikt och sedan tog vi mopparna till Uluwatu beach där vi njöt av solnedgången. Väldigt härlig kväll!

På söndagen var alla på benen igen och vi tryckte ihop oss i en minibuss och gjorde oss redo för en heldag med äventyr. Första stoppet blev monkeyforest och de flesta tyckte nog att det var mer obehagligt än roligt att gå där bland alla apor. Efter det åkte vi till ett litet vattenfall och vårt sista stopp blev ett av Balis största risfält. Det var riktigt häftigt att se och fälten sträckte sig så långt ögat nådde! Vi hade helt enkelt en riktigt toppenhelg tillsammans med grabbarna grus.

Dålig uppdatering det senaste men helgen har varit fylld av aktiviteter så jag har inte riktigt hunnit med! I torsdags åkte i alla fall jag, Karro och Sofia in till Singapores största shoppinggata Orchard road. Där strosade vi runt och köpte lite saker inför vår kommande Baliresa. Vi tog oss även till Arab street där vi kollade på moskén. När vi kom tillbaka till lägenheten hade helgens finbesök, aka Stina och Sophie, anlänt. De går i samma klass som Casper och Eric i Linköping och pluggar just nu i Hong Kong och under helgen bestämde de sig för att hälsa på oss, mycket kul!

Här i Singapore har de en av världens billigaste Michelinrestauranger, en portion chicken-rice kostar bara 24:-!! Detta är något vi pratat om att testa länge så i fredags åkte hela gänget dit. Vi stod i kö en stund och precis när vi kommer fram för att beställa säger personalen att det bara finns EN portion kvar. Här finns det inga speciella öppettider på restauranger utan man säljer tills maten tar slut och ibland, som i vårt fall, har man otur och inte får någon mat. Något besvikna gick vi till ett annat ställe och åt i princip samma mat till i princip samma pris så vi var ganska nöjda ändå. Efter maten strosade vi bara runt i stan och förundrades än en gång över hur maffigt det är med alla skyskrapor och ljus!

I lördags fyllde Stina 23 år och ville att vi skulle fira genom att äta brunch. Sagt och gjort så tog vi oss till Group Therapy Coffe och åt väldigt gott! Efter några timmar av ätande tog vi tunnelbanan till Gardens by the bay och gick till Cloud forest som ligger där. Det är världens största växthus (tror jag) med ett vattenfall samt massa fina blommor och växter. Något slitna efter allt promenerande åkte vi hem för ett par timmars vilande innan det var dags att svida om till partykläder och avsluta kvällen på lite olika barer i stan. Jag hade en toppendag och jag hoppas Stina var minst lika nöjd med sin dag.

Igår var vi alla ganska sega och slitna så vi varvade poolhäng med sömn och extremt mycket chillande. Runt 17 tiden var det dags för tjejerna att bege sig mot flygplatsen igen och vi andra återgick till att chilla lite till hehe.

Kommande vecka hoppas jag går fort för på torsdag lyfter (förhoppningsvis) planet mot Bali. Vi är lite oroliga att våra flyg blir inställda pga vulkanen som håller på att få ett utbrott men vi håller tummarna för att inget händer!!

Nu i helgen går F1 Grand Prix av stapeln här i Singapore. Detta innebär att de har spärrat av stora delar av de största gatorna i stan och byggt upp en F1 bana. Själva tävlingsracet går av stapeln på söndag men under hela helgen har de ordnat testrace, artister och massa event som händer på området. Vi tjejer valde att köpa biljetter till fredagen, då fick vi chans att se ett testrace för Ferrari samt för F1 bilarna men den riktiga anledningen till att vi bokade biljetterna var One Republic! Vilken konsert de bjöd på, helt fantastisk. Vi stod ganska långt fram och eftersom alla asiater är extremt korta såg vi allt väldigt bra samtidigt som vi fick luft utan att känna oss allt för hoppressade. Spelningen bestod av både gamla och nya låtar och de spelade även tre låtar som Ryan (sångaren) har skrivit och gett bort till andra artister. Halo med Beyoncé, Happier med Ed Sheeran och Rumour has it med Adele var de låtar han för första gången valde att dela med sig av och ta cred för på en konsert.

Sammanfattningsvis var konserten fantastisk! Att stå mitt i en storstad omgiven av skyskrapor och få lyssna på ett av sina favoritband live - känslan går knappt att beskriva. Så glad att vi bokade biljetterna, helgen kunde inte startat på ett bättre sätt!

Ett måste när man är i Singapore är att besöka Raffles hotell och dricka deras berömda drink Singapore sling. Vi tog därför tillfället i akt ikväll och åkte dit. Raffles hotell grundades 1887 av Sir Stamford Raffles och drinken uppfanns av en bartender på hotellet i början av 1900-talet. Drinken innehåller bland annat gin, körsbärslikör och benedictine och serveras tillsammans med en stor påse jordnötter med skal på. När man skalat sina jordnötter är det fritt fram att slänga skräpet på golvet.

Jag har varit något skeptiskt mot drinken då jag har hört av andra att den inte är god, men jag måste säga att den var över förväntan! Vi mumsade i oss jordnötter och surplade på våra, något för dyra ($36~216kr), drinkar innan vi åt en riktigt god middag på ett foodcourt vid Raffles place. Satay-grillspett stod på menyn, det var magiskt!

I helgen gjorde vi som sagt vår första resa utanför Singapore! Vi tjejer drog till Bintan Island i Indonesien medan grabbarna åkte till Tioman i Malaysia. Vi hade en riktigt härlig, avkopplande helg. Tyvärr hade vi lite otur med vädret då det regnade ett par timmar varje dag men överlag hade vi en bra helg! Vi bokade ett hotell som heter Grand Lagoi Village och som ligger på norra delen av ön. Själva hotellet var väldigt fint och nybyggt och frukostbuffén (!!) var topp! Området runt omkring hotellet var dock väldigt öde och det var svårt att ta sig runt på egen hand.

Fredagen spenderade vi en stund på stranden tills regnet kom och då tog vi en taxi till ett spa där vi fick en helkroppsmassage. Det var nog den mest täckande helkroppsmassage jag har fått, det var i princip inte en enda del av kroppen som inte blev masserad.. Men det var skönt och efter det fortsatte vi ha en lugn kväll på hotellet.

På lördagen tog vi oss till en liten paradisö vid namn White Sands Island. Där spenderade vi hela dagen med lite sol, mycket bad, snorkling, volleyboll och gött häng. Första timmarna var vi nästan helt ensamma på ön men runt lunch anslöt ett annat stort gäng svenskar. Kanondag om du frågar mig! Kvällen avslutades på ett hotell i närheten av oss där hela stora gänget åt middag och firade Denise som fyllde 25 år. God mat och bättre sällskap helt enkelt.

Söndagen blev mest en lång väntan. Efter frukost checkade vi ut och begav oss till poolen men efter ett tag började det regna (igen) så vi bytte om och försökte underhålla oss på egen hand på hotellet. Lite tv-spel, glassätande och yatzy-spelande fördrev tiden och vid åtta på kvällen klev vi på färjan tillbaka mot Singapore.

Helgen blev i sin helhet väldigt lugn och härlig. Hade dock önskat lite mer liv och rörelse runt omkring men det får vänta till höstlovet och Bali!

Godmorgon världen! Idag är det torsdag igen vilket innebär helg för oss och idag är även dagen då vi ska åka på vår första resa!! Så pepp, tror helgen kommer bli fantastisk! I tisdags var det även exakt en månad sedan vi kom hit. Tiden har gått extremt fort och det känns som att vi har hunnit med en hel del, men vi har så mycket kvar att upptäcka! Jag tänkte slänga ihop en liten statusuppdatering om hur första månaden här har varit.

Boende
Alla jag bor med är fantastiska. Vi är ju som sagt fem studenter från Linköping + Natalie som pluggar i Jönköping. Än så länge har allt fungerat superbra, inga tjafs eller konflikter och vi har även väldigt roligt tillsammans. Jag tror jag har glömt berätta hur vi bor så här får ni en liten uppdate. Vi bor i ett område som heter Lakeside och det ligger i sin tur i Jurong. Vi bor väldigt långt västerut vilket innebär att vi har ganska nära till skolan (ca 30 min resväg) och lite längre in till stan. Området är toppen, det bor väldigt mycket svenskar här så vi har träffat många nya härliga kompisar! Vi bor alla sex i en lägenhet på 13:e våningen i lägenhetskomplexet Lakefront. Här delar vi rum två och två och än så länge fungerar det bra. Vi har ett kök, två toaletter samt ett vardagsrum och en stol balkong. Hyran är ganska hög men vi trivs alla väldigt bra och hade inte velat bo på campus istället!

Mat
För mig som inte tål gluten blir varje matupplevelse lite som rysk roulette. Många gånger har restauranger/hawker centers bilder på maträtterna men det är ofta svårt att avgöra vad som är i. Än så länge har det dock gått väldigt bra. Jag äter det jag tycker ser ut innehåller minst/ingen gluten och vad jag vet har jag inte fått i mig något jag inte tål. Maten är bra men det är extremt mycket ris och nudlar. Det är i princip det enda vi äter här! Kyckling är också en favorit, de flesta ställena säljer chicken-rice och det är precis vad det låter som: en tallrik med en skål ris och lite skivad kyckling ovanpå. Det är hyfsat billigt att äta, i alla fall om man väljer att gå till hawker centers, där kostar en måltid mellan 2-5 dollar vilket motsvarar ca 12-30 kronor. Vi tjejer har även hittat ett favoritställe precis vid tunnelbanan där vi köper nudlar och fried rice för 6 kr portionen.

Skolan
Skolan har jag redan berättat om lite men vi har som sagt kommit igång mer och mer nu. I tisdags hade jag och Karro vår första presentation för klassen på 15 minuter var. Det gick bra och vi är båda glada att det är över för nu kan vi slappna av lite och inte behöva redovisa mer i den kursen förrän i november. Man känner dock att det var längesen man pratade och skrev på engelska så ibland tappar man orden lite, men det släpper nog så småningom. De lokala studenterna har engelska som första språk men det är ofta väldigt svårt att förstå vad de säger för de pratar väldigt tyst och extremt snabbt + att de bryter på singliska men det är väl också en vanesak antar jag.

Övrigt
I övrigt trivs jag väldigt bra här. Allt har flutit på bra än så länge och jag har ingen vidare hemlängtan. Självklart kommer det stunder då man önskar att man kunde få en kram från någon hemma men vi har så mycket annat att tänka på här att det snabbt går över. Jag saknar dock David väldigt mycket, men nu är en resa till Bali bokad så om tre veckor får jag äntligen träffa honom igen! Jag är väldigt peppad på allt roligt vi har framför oss här, nu har ju som sagt 1/4 av terminen redan gått och om fyra månader befinner jag mig i Sverige igen så nu ska jag passa på att njuta och ta vara på varje stund här de kommande månaderna.

Nu blev det ett inlägg men mycket text och lite bilder, men efter helgen kommer det förmodligen en bildbomb så ni får hålla ut tills dess!

I lördags samlades ett stort gäng svenskar från vårt lägenhetskomplex för en kräftskiva. Det var supertrevligt och nu har vi lite bättre koll på de andra studenterna som bor här. Vi hade en riktigt härlig kväll med massa kräftor, snaps och sång!

Söndagen spenderades delvis vid poolen och delvis med näsan i böckerna. Har försökt bocka av så mycket plugg som möjligt nu framöver eftersom ett äventyr väntar på torsdag och då kommer vi definitivt inte vilja plugga! 🙈

Friday equals beach day! 🌴 Idag tog vi oss ut till Sentosa Island som är en liten "äventyrs-ö" där det finns ett par stränder, Universal Studios, Madame Tussauds och mycket mer. Målet för dagen var stranden då prognosen visade strålande sol hela dagen! Vi fick dock känna på ett två timmars regn men det kom väldigt lägligt under lunchen. Sol fick vi i alla fall och något brända har vi nu återvänt hem för att inta soffläge.

Hoppas Sverige inte är allt för kallt hehe, puss och kram!