I skogen bak do
veks ville bringebærdrops

Ein liten lakrisbåt
sigler nedover bekken

Tre seigmenn
badar nakne i kulpen
Kom!
Vi stuper ut i munnvika
og dukkar etter dei glatte
raude kyssa

// Hans Sande

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

Likes

Comments

I heile verda
finst det hundre tusen millionar menneske
Men ingen andre enn du og eg
ligg ute i enga
med bruspulver i navlegropa
og ventar på regnet

// Hans Sande

Likes

Comments

In my hood money equals power
And in the world money controls everything we believe in
I can see we're in our darkest hour

Likes

Comments

And if I die, I'll die, I'll die alone like Jesus

Likes

Comments

DEN SISTE REVEJAKTA
Kristoffer Joner og Nicolai Cleve Broch utgjør radarparet Karl og Robert, det er alles store hasj-år 1979 og de to skal gjøre sin aller siste store handel før de legger opp som langere. Selvsagt dukker Kåre Conradi (eller Glenn, som han heter i filmen) opp (slik som han jo gjerne gjør i norske filmatiseringer) og lager noe jævlig til mas for Karl og Robert. De to innser at de kan se langt etter drømmen om hippie-kollektiv på landet og mot slutten der får vi på toppen av det hele servert noen ganske groteske LSD-scener. Hva skal man si? Jeg digger filmen, stay true 2 ya roots og sånn, heia Norge - selv om vi ikke har et uendelig antall skuespillere å velge i og det er rart når Robert (Nicolai Cleve Broch) plutselig dukker opp som Max Manus' joviale bestekompis senere samme år. I Max Manus blir imidlertid Jesus-stilen droppet til fordel for hipstersveis og uniform, hvilket nok er heldigere for Broch, sånn rent estetisk. Uansett, det bør nevnes at filmen er basert på boken med samme navn, som er skrevet av Ingvar Ambjørnsen, Norges kanskje beste (levende) forfatter, så jeg er nok også lett ukritisk når det kommer til filmen.

FUCKING ÅMÅL
Vi holder oss i Skandinavia, for nå. Fucking Åmål, man skal lete lenge etter en bedre film. Altså, THE FEEEELS. Agnes er 16 år og som det er med alle andre ukule 16åringer, sånn er det med henne også. For det første så finnes det ikke en jævel som forstår henne, for det andre er hun sykt ensom og har én venn. På toppen av det da, så er hun selvsagt forelska i Elin, som er skolens mest populære jente. Mest fordi hun kliner med alle. Etter litt (mye) frem og tilbake så viser det seg at følelsene gjengjeldes fra Elins side, kjekt for dem det, men det byr jo bare på enda fler problemer, før det resulterer i filmhistoriens kanskje beste slutt. Jeg får så mye nostalgi av denne filmen. <3

WINTER'S BONE
White trash is the worst trash, som de sier. Jennifer Lawrence gjør uansett sin desidert beste rolle og filmen er upåklagelig. Ree Dolly (Lawrence) er beinhard og nekter å gi opp letingen etter sin far, som utrivelig nok har stilt huset deres som garanti for kausjonen sin. Dette med huset er leit, fordi Ree Dolly og søsknene kommer til å ende opp hjemløse om de mister det. Ingen ser imidlertid ut til å ville fortelle Ree en dritt, og hun må kjempe en tøff kamp mot resten av lokalbefolkningen, som på sin side allerede har mer enn nok på tallerkenen, med metamfetaminproduksjon og sånn.

THE REVENANT
Altså, denne har jo sikkert alle sett, men av respekt for denne listens kvalitet så må den med. Det er bare puuuuure survival og den er så nice, selv om den knapt inneholder en eneste replikk. Tom Hardy gjør det han kan aller best, han grynter. Og Leonardo overrasker alle med å OGSÅ mestre gryntingens kunst. Filmen er kanskje ikke påfallende verbal, men handling sier mer enn tusen ord, si! Akkurat der er jeg og Gabrielle helt enige. Kort fortalt: Hugh Glass (Leonardo) blir angrepet av en bjørn, men mot alle odds overlever han! Hurra. Det som imidlertid har skjedd i mellomtiden er jo at resten av jaktlaget har forlatt ham, leit det der. Det eneste som driver Glass videre i kampen mot en nååååådeløs natur (og litt andre greier) er pur viljestyrke, og en jævlig sterk en, for å si det mildt.

POPULÆRMUSIKK FRA VITTULA
Denne har jeg litt samme forhold til som Fucking Åmål. Jeg så den for første gang rundt tiden jeg også så Fucking Åmål for første gang, og de har liksom festet seg i nostalgiens hjørne i hjernen. Populærmusikk fra Vittula handler om Matti og Niila, og av alle steder de kunne blitt født i verden, så ble de altså født i Tornedalen i Nord-Sverige, helt på grensen til Finland. Befolkningen her fremstår som ganske identitetsløse, de er liksom ikke helt svenske men heller ikke finske. Matti og Niila møtes og blir bestevenner, de vokser seg til pupertetens høydepunk, tidlige tenår, og går igjennom alt som følger med - kviser og keitethet, identitetssøken og vanskelige familiesituasjoner, men viktigst av alt - de starter rockeband. Heldigvis for dem har det nyeste tilskuddet til bygda, musikklæreren fra Skåne, god oversikt over alt som heter rock n' roll. Denne filmen og nevnte musikklærer var forøvrig mitt første møte med skånsk - det kanskje vakreste, men også rareste og morsomste i hele verden. Uansett, filmen er basert på boken med samme navn, som også kan anbefales noe voldsomt. Oppvekstromaner er ofte veldig fine og andre som kan anbefales er Beatles (Lars Saabye Christensen) og Ut å stjæle hester (Per Petterson). <3 <3 <3

THE COMMITMENTS
Altså, looool. Hva skal man si? Vi er i Irland, Nord-Dublin, alle slummers slum. Vi følger Jimmy Rabbitte, manager for The Commitments, et band formet av irer som altså skal spille soul. Filmens høydepunkt er Joey "The Lips" Fagan, som tilsynelatende har spilt med alle de store, og nå skal være dette bandets redning. Det går som det kan gå - jævlig dårlig. Filmen byr imidlertid på noen veldig fine tolkninger av kjente og kjære soul-låter og Andrew Strong, som spiller bandets hovedvokalist, har en stemme som få.

GOODFELLAS
<3 Martin Scorsese <3
Henry Hill har bare en drøm, og det er å bli gangster. Det går ganske greit etter planen, når han blir venner med Tommy og Jimmy. Robert De Niro som Jimmy er intet mindre enn legendarisk. Uansett, Henry blir gangster men livet er hardt og hele gjengen ender opp relativt psykisk ustabile mot slutten der. Eller, de var de kanskje hele tiden, men det eskalerer, da. Dessuten bidrar filmen med helt uvurderlig livskunnskap: "Never rat on your friends, and always keep your mouth shut.", "Just stay away from that garbage.", "Don't be immoral with the money, do what's right.", "Shit, shit, shit, shit.".

THE BOONDOCK SAINTS
Åh, jeg var såå opphengt i dette konseptet en periode. Connor og Murphy McManus er selverklærte borgervernere i Boston, hvilket har resultert i et antall fete scener på filmlerretet. Når de dreper to russiske mafia-karer er helvetet i gang, i tillegg til at de har FBI-agent Paul Smecker på ryggen til enhver tid. Connor og Murphy tror at de har fått et oppdrag av Gud om å likvidere all ondskap i Boston, det være seg den russiske og italienske mafiaen. I etterkant kan vi jo alle argumentere for at katolske prester også burde blitt presentert som en del av den ondskapen, men det tok jo Spotlight seg av 16 år senere.

TRAINSPOTTING
Snart kommer oppfølgeren!!!!!! Er det bare jeg som gleder meg? Trainspotting var min favorittfilm over alle fimer sååå lenge. Man må alltid ha en favoritt. Favorittfilm-rollen i mitt liv skulle imidlertid overtas av True Romance en tid senere, men det kommer vi tilbake til. Trainspotting! Mark Renton og vennene hans, med unntak av et par, er heroinavhengige. En av dem er alkoholiker og har et nokså ekstremt aggresjonsproblem. En er "normal". Filmen er jo jævlig trist, men med en så god dose galgenhumor at man liksom ikke helt vet hva man skal tenke eller føle om den. Mark blir imidlertid heroinfri, helt til gjengen skal gjøre en handel og noen må teste om heroinet er bra. Det blir ufrivillig Mark sin oppgave og oppi alt dette skjer det jo en rekke andre saker. Boken er forøvrig også et mesterverk. McGregor gjør det jeg fremdeles ser som hans livs beste rolle, selv om rollen hans i Men Who Stare at Goats er god konkurranse. Enkelte vil vel også dra frem Star Wars, men jeg er ingen Star Wars-fanatiker (please don't kill me).

LAWLESS
Hva skal man si? Tom Hardy igjen, da, nesten uten replikker. Gryntingen er, som i The Revenant, også her helt på topp. Lawless handler om brødrene Bondurant, som i følge myten er udødelige. Det er de jo selvsagt ikke, men to av de kan ta over gjennomsnittlige mengder bank uten å bli videre forstyrret av det. Den yngste (Shia LaBeouf) er litt misunnelig på de to eldre, og vil være som dem. Leit det der, han blir jo litt mobbet. Men han må jekke seg opp både ett og to hakk når han blir forelsket i datteren til presten. Handlingen er er satt til 30-tallets Virginia og alkoholproduksjon er som kjent ulovlig, heldigvis for fortellingen er brødrene bootleggers, hvilket utvikler seg til en konflikt med Deputy Charley Rakes, konflikten blir personlig og filmen blir så.jævlig.bra.

THE BIG LEBOWSKI
Coen-brødrene, ass. Hva hadde verden vært uten dem? Iallefall både en og to legendariske filmer fattigere, that's for sure. The Dude (Jeff Bridges) er en godt voksen mann som helst vil være 25 år og hippie igjen, hvis fremste interesser er bowling og white russian. The Dude heter egentlig Jeffrey Lebowski, men lite vet han om at det finnes en annen Lebowski der ute som skylder noe penger hit og dit. The Dude blir overfalt i sin egen leilighet fordi fordi noen som skal kreve noe penger tilbake tror at han er den andre Jeffrey Lebowski, disse folka ødelegger teppet til The Dude og han bestemmer seg for å kreve erstatning for det. Definitivt en av de morsomste filmene du noen gang kommer til å se. Den beste karakteren er forøvrig ikke The Dude, men The Jesus, som spilles av John Turturro.

LÉON: THE PROFESSIONAL
Natalie Portman sin debut og fortsatt Natalie Portman sin beste rolle. Filmen er franskprodusert og regissert av <3 Luc Besson <3 I de mannlige hovedrollene er Sean Reno og Gary Oldman. Léon (Sean Reno) er leiemorder, en dag blir familien i leiligheten ved siden av hans drept, eller - alle blir drept utenom Matilda (Natalie Portman). Hun var på butikken da tragedien inntraff (flaks!), og banker på hos Léon når hun finner familien sin. Resten er historie. Denne filmen er en av mine aaaaabsolutte favoritter, kanskje nesten like mye favoritt som True Romance. Den er så intens, så fin, så trist, så morsom, så kul. Léon sin sense of fashion er jo også et kapittel for seg selv - so cool.

TRUE ROMANCE
Alabama jobber som call girl, og er ikke videre glad i den jobben. På et oppdrag møter hun Terrence, de blir forelsket og de gifter seg. Terrence tar et oppgjør med Alabamas pimp Drexl (Gary Oldman), og ender overraskende nok opp med en koffert full av kokain. Han skulle jo egentlig ende opp med en koffert med Alabama sine eiendeler. Kokainet byr jo på en fin mulighet til å tjene en ganske grei sum med penger for Terrence og Alabama, fem millioner dollar, ca. Meeeen de ender opp med å måtte flykte fra Drexl sine menn som vil ha kokainet tilbake, og de er ganske nådeløse. Filmen har også med Christopher Walken som mafiaboss og Brad Pitt som slapp stoner. Svart komedie, action, kjærlighet... Man, that's a combination.

Likes

Comments

Mama said use your head, girl you're stuck up in the clouds
Well I think we fly high cause we stuck up in the clouds
We no longer in this world cause we stuck up in the clouds
All we do is blow trees when you stuck up in the clouds

Likes

Comments