Amanda, Oscar, Thailand

Om man bara har en dag på sig att upptäcka en stad så får man göra allt man kan av det. Vi hade en sådan dag idag när vi skulle spendera dagen i Bangkok. Eftersom vi kommit fram så tidigt bestämde vi oss för att stanna kvar på en bänk vid bagageinlämningen för att sova lite innan vi tog bussen mot tågstationen, på bussen passade Oscar på att ta en tupplur. På tågstationen lämnade vi sedan in våra väskor (efter att vi sett till att det inte låg något ätbart i dem som ev råttor skulle vilja gnaga sig in till) och sedan blev det frukost. Alla var väldigt lyckliga över att få stora portioner mat till frukost och framförallt över att äntligen kunna få bananpannkaka. Lagom tills att vi käkat upp frukosten hade kontoret som hade våra tågbiljetter öppnat så då kunde vi hämta ut våra biljetter för tåget ikväll. Sedan började vi upptäcka Bangkok.

Då det var första gången för alla i Bangkok bestämde vi oss för att köra de klassiska attraktionerna i form av ett tempel och slottet. Detta var dock lättare sagt än gjort och vi har blivit lurade mer än en gång idag... Vi ville ta Tuc-tucs till slottet men då Amanda och Oscar skaffat sig en ny kompis i form av en tuc-tuc-förare tidigare så bestämde vi oss för att åka med honom och han rekommenderade oss att åka en båt på floden upp till templet så att vi kom fram senare då templet enligt honom inte öppnade för turister förrän efter lunch.

Sagt som gjort så körde han oss till båten (via sin sponsor som var skräddare) och sedan hade vi en mysig båtfärd upp för floden och såg massa tempel, hus och stora ödlor. Några av oss (Bella och Morsal) passade även på att ta en tupplur. Efter bårfärden släpptes vi av vid templet men efter att en annan tuc-tuc-förare också lurat oss att templet var stängt och vi trott honom så bestämde vi oss för att gå mot en stor buddha istället. Det var dock 32 grader och strålande sol då vi gick inte så snabbt och försökte hålla oss i skuggan. Efter ett tag hittade vi dessutom en park vi gick in i och när vi väl hittade ut ur den var vi tillbaka vid templet. Lätt bittra över detta faktum bestämde vi oss för att försöka gå in i templet även om det var innan lunch, och detta gick utmärkt så vi gick runt i templet istället och fascinerandes av all mosaik och alla färger.

Efter templet blev det lunch och än en gång var det lagom stora portioner och protein i måltiden så alla var nöjda. Sedan skulle vi till slottet men påväg dit kom det fram en man som berättade att slottar var stängt idag pga att det var lördag och att endast thailändare var välkomna in då de tydligen hyllade sin avlidna kung idag. Men efter att ha blivit lurade en gång tidigare idag så bestämde vi oss för att gå hela vägen fram för att se om det var stängt med egna ögon och det var det inte!

Så då var det bara att gå in...eller inte riktigt. Här var de nämligen hårdare på klädkoden så Bellas träningsshorts och killarnas shorts var förkorta och dessutom var Morsals träningstajts för "sexiga". Men det var inget som stoppade oss utan istället gick vi alla till närmaste turistshop och köpte "elefantbyxor" och efter det fick alla komma in för då såg vi alla tillräckligt osexiga ut. Väl inne insåg vi att slottet (eller rättare sagt templen utanför slottet då slottet var avstängt för turister) glittrade mer än det förra tempelet och både Bella och Amanda kunde konstatera att ingen av dem någonsin sett så mycket glitter trots att de åkt konståkning i så många år.

Lagom tills att vi skulle lämna templet hade de flesta bränt nackarna rätt rejält och vi var mest sugna på att ta det lugnt på stationen. Därför tog vi Tuc-tucs till stationen, efter lite ratande och prutande. Efter att ha spelat lite kort på golvet i stationen i väntan på att tåget ska gå men sedan blivit bortkörda då de skulle städa så har vi gått till restaurangen vi åt frukost på för att äta middag.

Tuc-tuc tur, Bella och Morsal sitter i bilen bakom.

Båttur, vi fick ända båten med flytvästar. Men ingen av oss var särskilt sugna på att ramla i vattnet då det var oerhört smutsigt.

Vi hittade ett gym i parken, självklart var vi tvungna att prova.

Templet

Amanda var inte riktigt lika smidig som Buddha.

Oscar har hittat någon som är större än honom, närmare bestämt ca 63 m längre.

Slottet, det var så mycket guld...

Lika barn leka bäst. Elefantbyxor är väldigt skönt när det är varmt.

Amanda, Japan, Oscar

Att leta efter snacks på flygplatsen var typ omöjligt, eftersom man inte äter normalt snacks i Japan utan här består det av kakor. Men vi fick käkat lite mat och Oscar fick sin flygplatsöl, även om han och Niklas skippade att käka japanskt sista måltiden utan gick på det säkra kortet med kyckling och pommes. Sedan hann vi med lite shopping innan butikerna stängde. Bella köpte konstiga japanska kakor, Amanda köpte det enda salta snackset som gick att hitta, kex och chips. Men framförallt fick Amanda köpt en sovmask! I förhoppning om att hon skulle lyckas sova något på planet.

Sömnen gick faktiskt över förväntan för Amanda men det var ju en ytterst ytlig sömn. Men vi kom fram 30 minuter tidigare berättade piloten glatt, vi kände inte samma entusiasm... Klockan var nämligen 03:15 lokal tid och vi hade en stark känsla av att stan inte öppnade på några timmar, vilket stämde ganska väl. Men vi kom igenom passkontrollen trots att vi var osäkra på hur vi skulle fylla i immigrationsdokumenten och nu har vi fått våra väskor så nu ska vi hitta något sätt att fördriva dagen här i Bangkok.

Dagens steg: 16 268

Gänget är redo för Thailand och äntligen få lite bad efter alla misslyckaden!

Amandas nya sovmask

Amanda, Japan, Oscar

Idag planerade vi en lugn sightsing-dag. Endast 2 saker som vi skulle se och 3 mål mat skulle hinnas med. Först klarade vi av sista frukosten i Japan, toast och kaffe som vanligt, vi kommer inte sakna denna (tror vi). Sedan tog vi tåget mot Osaka Castle och spenderade resterande del av förmiddagen i och kring slottet. Solen hade verkligen hittat fram idag och all skugga och AC som gick att finna var eftertraktade. Efter att sett slottet och utsikten så var det dags för lunch. Det var dock lättare sagt än gjort och det dröjde någon timme innan vi hittade en bra restaurang. Men tillslut fick vi nudlar, ris och dumplings och vi kunde konstatera att det var en klart godkänd midsommarlunch.

Efter lunch fortsatte vi upp mot Dotonbori street (Tripadvisors nr 1 i Osaka) där vi gick omkring och såg oss om. Eftersom vissa var lite sockersugna efter lunchen så letade vi även efter lite fika. Tillslut hittade vi något som gjorde Morsal överlycklig, vi hittade "fluffy cake"! Hon hade sett en film på denna på nätet och har tjatat om denna hela tiden vi varit i Japan och nu sista dagen så hittade vi den. Det var en japansk cheesecake som smakade bakad äggost så det passade ju dessutom väldigt bra att äta denna på självaste midsommarafton.

Nu är vi tillbaka hemma och har druckit lite kaffe och visat Bella vem Edward Blom är då hon tydligen helt missat honom... Så efter i någon dusch och lite mer packning är vi redo att bege oss mot flygplatsen och Bangkok. Så vi återkommer nog från flygplatsen om de bahagar ha WiFi där.

Sista och enda groupien med alla 7 för nu lämnar vi Frida och Jossan i Japan.

Utsikten från slottet

När det är varmt finns det olika sätt att fylla på vattenflaska där vissa kanske är mer effektiva än andra...

Vissa lapade sol medans andra sökte så mycket skugga som möjligt, då är bakom Oscar ett bra val.

"Fluffy cake"

Amanda, Japan, Oscar

Idag har vi besökt Kyoto. För er som inte har varit i Kyoto kan vi berätta att detta är en stad med VÄLDIGT många tempel. Och för att hinna se så mycket som möjligt av denna staden fick det bli en relativt tidig morgon, och trott eller ej så var Oscar inte sist upp.

För att vara ytterligare tidseffektiva på morgonen införskaffades frukosten på 7eleven påväg till tåget för att sedan intagas under den 30 minuter långa tågresan mot Kyoto. Oscar köpte hela två toast men detta hjälpte inte utan lagom tills att vi gick av tåget började han känna sig sugen på lunch. Han insåg dock att han inte kunde föreslå lunch redan kl 10 utan först kunde vi åka till Guldtemplet, hungern var trots allt inte så akut.

Sagt och gjort så tog vi bussen upp till templet och väl där trängdes vi med massa andra turister och tog en massa foton. Detta var helt klart det finaste templet idag. Nu när vi hade klarat av dagens första tempel var det bara att fortsätta, nästa tempel låg i en annan del av staden så vi tog bussen dit. Josefine hade tipsat om denna stadsdelen då hon tyckte att den var trevlig att gå runt i. Josefine var förresten inte med på utflykten då hon redan varit i Kyoto två gånger tidigare och inte var så sugen på att se mer tempel. Den här delen av stan var dock nyare och mer shopping så vi bestämde oss för att gå vidare mot nästa tempel istället, iallafall efter att Amanda, Bella och Morsal köpt varsin fingerring till mobilen. Men först blev det lunch eftersom att Oscar vid den här tiden lyckats få med Bella på lunchspåret och de utan större möda sedan lyckats övertala resten om att lunch var en bra idé.

Att hitta en restaurang var dock inte det lättaste. Efter att ha ratat två av restaurangerna som Tripadvisor föreslog (den ena var full och den andra byggdes om) slutade vi upp på en Udon-restaurang. Där åt vi currynudlar vilket var en ny upplevelse. Oscar lyckades dessutom beställa in någon extrasak så att han fick ris till sin mat med och för första gången var han nöjd över portionsstorleken här i Japan.

Eftermiddagen spenderades sedan med promenader bland templen, se på massa turister och folk i kimono som tog en massa foton, äta glass och Oscar blev även intervjuad av ett japanskt skolbarn. Hela Kyotovistelsen avslutades sedan med att besöka Fushimi Inari Shrine, nummer ett på Tripadvisor i Kyoto. Där gick vi igenom tusentals Shrines (portar) på vägen upp till toppen, som tyvärr inte riktigt var värd den extra 30 minuter långa promenaden. Men på vägen upp fanns det riktigt fina utsiktsplatser och vi fick iallafall bra motion av alla trappor.

Efter att vi kommit ner efter Fushimi igen hade klockan hunnit passera 18 vilket innebar att allt började stänga och vi var trötta och nöjda med Kypto så vi tog tåget tillbaka mot Osaka. Tyvärr hamnade vi på ett lokaltåg som stannade på varenda station så efter att ha stannat på 16 stationer och åkt över 30 min för att inse att det var ungefär lika långt kvar bestämde vi oss för att hoppa av och hoppas att det skulle komma ett snabbare tåg, vilket det gjorde. Så efter ytterligare ett byte var vi tillslut framme och på vägen hem passade vi på att äta sushi. Där lyckades Frida och Niklas sushi de tyckte riktigt mycket om som smakade chicken nuggets. Den bestod av friterade räkor, sallad, majonnäs, sushiris och sjögräs. Kvällen avslutades sedan med kaffe och kaka på hostelet där vi fick snacka lite med Jossans nya engelska kompis.

Så nu har vi alltså upplevt en hel dag utan några större krångel, vi är alla ytterst förvånande men tror att det beror på att vi inte hade planerat så mycket så då kunde inte så mycket gå fel. Imorgon väntar en dag här i Osaka och på natten ska vi sedan flyga ner till Bangkok, det kan bli väldigt spännande och se vad som ska krångla då för vi kan väl inte har tur två dagar i rad...?

Dagens steg: 19 784. Antal höjdmeter: minst 233 men troligtvis över 500 totalt.

Guldtemplet

Falsk marknadsföring. Då det finns "wending machines" överallt här så kan man ju inte varit i Japan utan att handla ur en. Dock var storleken något av en besvikelse.

Mer tempel

Oscar hittade ett rep att dra i, så han var ju tvungen.

Glass

Vi köpte färskpressad juice i frukten, dock finns det ju inga soptunnor här så vi fick bära med oss dessa hela vägen runt.

Shrines

Utsiktsplatsen

På toppen, 233 m.ö.h.

Sushi

Amanda, Japan, Oscar

Efter tre dagar i Tokyo kände vi oss nöjda med Tokyo (eller Morsal och Niklas har ju bara varit här i drygt en dag så de hade kunnat tänka sig lite mer tid) så vi begav oss till Osaka. Vi skulle ta Shinkansen ("Bullet-trains"), dessa är snabba och punktiliga och kostar därefter. Så 95 340 ¥ senare hade vi biljetter och skulle gå på tåget efter att ha köpt lite färdkost i form av snacks och iskaffe/iste. Då händer något som i stort sett aldrig händer! Shinkansen är försenad och inte bara någon minut utan över 1,5 timmar. Bella hade berättat för oss om Shinkansens genomsnittliga försening på 30 sekunder (inklusive naturkatastrofer) som de hade skrivit om i Asia Magazine som hon var editor för senaste året så vi insåg hur ovanligt detta är. Men idag är det tydligen förseningar på grund av regnet. Så inte nog med att vi upplever något som i stort sett aldrig händer här, regnet är dessutom tillbaka och uppenbarligen regnar det väldigt mycket! Vi undrar verkligen när vår tur ska vända.

Som tur är var inte de stora skyfallen i Osaka utan kring Fuji så när vi kom fram hade det slutat regna. Men på grund av förseningen (3,5h) så kom vi fram mycket senare än vi väntat med och eftersom vi inte käkat någon lunch utan endast lite snacks gick vi ut på middagsjakt så fort vi checkat in och lämnat av våra väskor.

Till middag blev det idag okonomiyaki, eller omelett som Oscar beskrev det. Och det var ungefär vad det var; omelett med kött/räkor/grönsaker och någon sås och strössel av sjögräs på toppen. Hursomhelst var Oscar nöjd med mängden protein i maten. Resten av kvällen spenderades i caféet på hostelet med lite kaffe och palmering av morgondagen och vidare resor. Imorgon väntar nämligen Kyoto och sedan ska vi (läs Jossan) även försöka få ersättning för vår försening idag.

Dagens steg: 7 952

I väntan på att tåget ska åka så att nästa kan komma. Vi var inte ensamma om att vänta.

Dagens middag, som dessutom hölls varm på ett stekbord i mitten av vårt bord.

Amanda, Japan, Oscar

Idag lyckades vi nästan med att vara klara den tiden vi hade sagt. Så frukosten (toast och sallad, men idag fick vi även yoghurt!) åts i tid idag. Sedan skulle vi möta upp Niklas och Morsal på deras hotell, det ingick frukost för dem så de ville inte käka med oss, men inte så oväntat ledde det till att vi fick vänta en stund, men det gjorde inte så mycket då vi då istället kunde njuta av utsikten från deras lobby.

Förmiddagen spenderades sedan med att gå runt i Asakusa som är området där vi bor där det ligger ett stort tempel. Amanda skulle även köpa halstabletter på ett apotek vilket var ett större projekt än förväntat och kassörskan använde sig av någon via FaceTime som fick tolka hennes engelska. Men tillslut fick hon köpt några tabletter iallafall, dock har vi ingen aning om vad det är för aktiv substans eller liknande men vi hoppas det hjälper! Lite shopping (två hårklämmor till Amanda och en nyckelring till Frida) blev gjort och sedan åkte vi tunnelbanan bort mot en park samt den gatan vi var på första dagen med de stora crêpesen eftersom Morsal och Niklas inte sett den än.

Väl där började vi med att gå till parken och på vägen köpte vi lunch på en convinient store som vi tänkte vi kunde äta i skuggan i parken. När vi kom till parken fanns det dock ingenstans att sitta. I parken ligger nämligen ett stort tempel så man kan inte vara sätta sig ner på marken heller. Därför gick vi runt i parken en bra stund innan vi tillslut kom till ett park bänkar (som vi även sett i början men då hade ratat) där vi satte oss och åt vår lunch. Efter lunchen delade vi upp oss lite och de som ville åka tillbaka hem gjorde det och några stannade kvar en stund till för att kolla på templet, gå ner för gatan och äta friterad glass.

När vi sedan kom tillbaka hem så gick vi alla ut för middag och bad. Middagen blev på en mysig lite japansk restaurang där vi åt tempura, mycket gott men mycket friterat. Efter middagen skulle vi då gå och bada men det är verkligen inte meningen att vi ska bada, vi förstår vinken. När vi kom till badet var det nämligen stängt. Jossan hade varit där och badat bara några dagar tidigare betydligt senare än 20:30 som var när vi försökte men dag hade de stängt. Så nu har vi kommit fram tills att det nog bara är att vänta tills Thailand med att bada.

När det inte blev något bad gick vi istället till 7eleven och dricka och snacks som vi sedan intog på en trappan vid floden. Medans vi satt där och hade det trevligt kom en restaurangbåt fylld med japaner i kostym och la till och alla gick av. Det visade sig vara en fotbollsklubb som hade haft någon typ av fest för de "nya unga". Att döma av formen hos de flesta gissade vi att det var fotbollsklubbens styrelse. De hade lika roligt åt oss som satt där på trappan som vi hade åt dem så detta var en mycket trevlig avslutning på dagen!

Dagens steg: 22 297

Tempel!

Nere vid vattnet på dagen, tur att Amanda har solglasögon så ser man inte att hon kisar med...

Sova på tunnelbanan alternativt prata (dock får man egentligen inte lov att prata alls på tunnelbanan här)

Friterad glass

Tempura

Kvällshäng på trappan

Amanda, Japan, Oscar

Då var resans andra sovmorgon avklarad. Även om Amanda och Frida vaknade lite tidigare än de andra och började fundera på när och hur man kunde väcka de andra...det slutade med att Amanda använde sin födelsedagspresent hon fick på nattmarknaden i Taipei efter att hon och Bella skjutit ballonger med en luftpistol. Den var dock inte så effektiv tyckte Oscar så imorgon får vi prova något nytt.

Dagen har sedan spenderats med att äta tjocka toasts till frukost, gå runt i Ginza (vilket är Japans business-kvarter, vi stack verkligen ut), Bella fick bjudit på glass, äta Ramen till lunch på centralstationen och gå runt lite ytterligare och upptäcka Tokyo. Då solen har återvänt idag blev det ingen direkt shopping idag men det är inget som hindrar Oscar så idag är det han som har shoppat mest, om än bara nya stift till sin penna.

Dagen flöt alltså på lite i samma stuk som det gjort tidigare. Men inte skulle vi väl kunna ja en dag som bara flöt på inte... På kvällen hade vi nämligen planerat att åka ut till ett badhus utanför Tokyo centrum. Det här med badhus är nämligen väldigt japanskt tydligen. Där skulle vi möta upp Niklas och Morsal men redan där började problemen. De hade nämligen varit så trötta av resan och tidsomställningen att deras powernap hade blivit lite väl lång och de hade försovit sig. Så när vi väl åkt hela vägen ut till badhuset, vilket tog cirka en timme, vaknade de och skrev detta. Då man badade separerat män och kvinnor hade vi tänkt att detta var toppen att göra nu när vi var två killar i gruppen men eftersom det skulle ta så lång tid att ta sig dit så bestämde vi oss för att vi skulle möta upp dem när vi kom tillbaka istället. Därefter gick vi bort till badhuset.

Detta var ett av de större och finare badhusen så det var lite dyrare men det hade vi sagt att det var det värt. Men vi kom inte ens så långt att vi skulle betala för innan dess frågade de om vi hade några tatueringar. Jossan visade då sin (några prickar på ena fingret) och då sa de att den inte var okej. Då var det inte ens någon idé att diskutera då vi snabbt insåg att Amandas tatuering skulle ställa till mer problem. Så något bad blev det inte denna gång heller. Men denna gången var det inte Oscar som inte var välkommen utan Amanda, vi får väl helt enkelt vänta till Thailand med att bada... Men vi har tänkt göra ett till försök och gå till ett annat typ av badhus i närheten av där vi bor imorgon i hopp om att få bada. De ska inte vara lika traditionella där så vi hoppas på det bästa, och då kan dessutom Niklas och Morsal följa med.

Besvikna över att inte har fått bada åkte vi tillbaka mot området där vi bor för att möta upp Niklas och Morsal. Vi var tvungna att byta tunnelbana på vägen hem och efter bytet skulle vi bara åka en station så vi bestämde oss för att gå istället, detta skulle vi inte har gjort... Vi gick nämligen åt fel håll på gatan och promenaden som skulle vara knappt en kilometer blev betydligt längre. Det förbättrades inte när vi gick längre bort från vattnet också och detta pga att Amanda varit säker på att vattnet  låg där och inte velat dubbelkolla med GPSen.  Istället hade hon förklarat hur bra lokalsinne hon hade samtidigt som vi gick åt totalt fel håll...så nu måste hon bygga upp ett nytt förtroende på den fronten. Men tillslut (med hjälp av GPSen) hittade vi iallafall till Morsals och Niklas hotell. Vi gick ut och åt  mat, fick bli italienskt då de flesta restaurangerna hade stängt. Sedan gick vi även till en karaoke-bar och hyrde ett rum för att vi kände att vi måste prova karakoe när man är i Japan, var kanske inte den finaste sången dock! Eftersom vi har gått så mycket har vi nu bestämt oss för att inför dagens steg varje dag med så snart står det i alla inlägg (även tidigare).

PS. om ni undrar hur det går med anpassningen till Japan så får vi ändå säga att det går framåt, Amanda har lärt sig säga tack och hej men resten återstår medans Oscar iallafall inte fått allt för ont i nacken än av allt duckande.

Dagens steg: 30 498

Matchaglass är ju något man måste prova om man är i Japan. De flesta tyckte glassen var godare än teet. Teet smakar förresten lite som nyponsoppa, eller som Oscar säger; "nyponsoppa med bladsparris".

Ramennudlar till lunch inne i Tokyo Centralstation, den är verkligen en labyrint (även i dagsljus)!

Lite av det vi såg när vi gick runt. Vi ville gå till Imperial Palace men tyvärr kunde man inte ens nästan komma nära.

Karaoke! Man fick bland annat höra 99 luftballons (på tyska), Prince Ali från Alladin och Livin' la Vida Loca.

Amanda, Japan, Oscar

Att resa till ett nytt land innebär ett nytt samhälle att anpassa sig till. Detta går bättre för vissa än för andra. Frida har redan lärt sig alla de viktigaste fraserna (tack, förlåt, hej, hejdå) på japanska. Bella diskuterar skillnader mellan kinesiska och japanska med Josefine. Amanda kämpar däremot med språket, hon hade precis lärt sig de viktiga fraserna på kinesiska och jobbar nu hårt med att lära sig japanskan istället och inte blanda ihop dem. Efter idag har hon dock nästan helt lärt sig att ställa sig på rätt sida i rulltrappan då Japans vänstertrafik inte underlättar för henne. Oscar har sedan länge bestämt sig för att strunta i att lära sig det lokala språket utan kör istället helt på engelskan, vilket funkar mycket bra det med. Hans största fokus ligger istället på att inte slå i huvudet i saker, vi har konstaterat att det inte är lätt när man är "Big in Japan".

Efter att ha spenderat första dagen i Tokyo känner vi oss dock lite mer hemma nu. Vi började dagen med frukost, eftersom vi kom fram ganska sent igår var vi (framförallt Oscar såklart) ganska sega på morgonen men tillslut kom vi iväg för att käka frukost. Nu är det tydligen slut på pannkakor till frukost utan här är det toast som gäller, eller det liknar toast iallafall men brödet är tre gånger så tjockt som i Sverige. Men det var mättande iallafall.

Efter frukost var det dags att ta sig an Tokyos tunnelbanesystem. Som tur är har vi ju vår guide Jossan som hjälper oss (hon var dock imponerad över att vi tagit oss ut ur Tokyo station igår) så vi kommer till de bästa ställena att besöka när man bara är här i några dagar. Då vi önskade se lite typiskt japanskt tog hon med oss till en gata, Takeshito Street, som verkligen bekräftade att bilder vi hade av Japan sedan tidigare. Gatan var full med folk och kantades av stånd som sålde massa färgglada saker och krimskrams samt massa matställen med speciell mat såsom t.ex. sushikebab. På gatan fanns även flera ställen som sålde crêpes och därför blev det detta till lunch. Det var dock inga vanliga crêpes utan vad sägs om att ha kladdkaka, glass, grädde och jordgubbar eller varför inte crème brûlée, jordgubbar, chokladsås och grädde. När japanerna gör något så gör de det extra allt!

Lagom tills att vi ätit upp kom regnet som tydligen tyckte att det var en bra idé att följa med oss hit också. Men idag bestämde sig alla för att köpa varsitt paraply så nu smälter vi bra in bland alla andra genomskinliga och färgglada paraplyer. Regnet gjorde dock att vidare sightsing fick läggas på hyllan och eftermiddagen spenderades istället med shopping, även om vi inte shoppade så mycket. Oscar tröttnade relativt fort så alla utom Jossan (som hade en del saker hon ville köpa) satte sig på ett café istället. Dock var alla hungriga så middagen var efterlängtad.

Middagen åt vi på en sushirestaurang med rullband. Man kan hitta mycket spännande här och Amanda måste ju prova sådant så idag blev det till att testa hamburgersushi, inte det godaste hon ätit kanske men helt okej! Vi hade fasat att Japan skulle bli ett riktigt dyrt resmål men denna middag som alla blev proppmätta gick bara på 350 för alla 5 så tji fick vi...vi får helt enkelt se till att äta mycket sushi vilket inte är någon särskilt stor uppoffring direkt.

Efter middagen ville vi som inte varit i Tokyo innan åka till Tokyo Metropolitan Goverment Building där man kan åka upp och kolla ut på utsikten över Tokyo. Jossan som redan gjort detta tre gånger beslutade sig för att ta sig tillbaka till hostelet och plugga lite japanska istället så då var vi lämnade på egen hand i Tokyos tunnelbana! Men all erfarenhet vi fått av att ta oss från flygplatsen igår samt när vi åkte runt idag så gick det galant. Och det var definitivt värt en utflykt dit då utsikten från 45e våningen ut över Tokyo i natten var riktigt imponerande.

Kvällen spenderades sedan hemma på hostelet med lite kortspel och planerande av resterande dagars aktiviteter här i Tokyo. Så nu ska vi ladda upp inför morgondagen då Morsal och Niklas ansluter och vi tillslut är fulltaliga.

Dagens steg: 16 590​

Dagens crew med våra nyinköpta paraplyn i någon känd vägkorsning

Shoppinggatan innan och efter regnet börjat

Oscar är som sagt lite stor för det här landet och hade lite svårt att komma in under markisen till skillnad från Bella...

Crêpes i stora lass

Oscar försökte hålla humöret uppe under shoppingen

Sushitime!

Hamburgersushi

Tokyo Metropolitan Goverment Building och dess utsikt

Amanda, Japan, Oscar

Äntligen är vi framme i Japan! En timmes försening med flyget ställde dock till det en del så vår otur med det tekniska fortsätter helt enkelt.

När vi väl hade fått tag i våra väskor (Bellas kom sist så hon bjuder på glass såsom traditionen i familjen Selse bjuder) hade klockan redan hunnit passera 22. Eftersom vi visste att det skulle ta en stund att ta sig till hostelet bestämde vi oss för att äta innan vi försökte ta oss ifrån flygplatsen. Vi hittade en restaurang som fortfarande var öppen och köpte sushi till middag. Till och med Oscar som inte var något vidare sushi-fan sedan tidigare tyckte det var riktigt gott. Dock kan ha varit lite extra partisk då han var nöjd med att äntligen få lite protein i maten.

Efter maten påbörjade vi iallafall projektet med att ta oss in till stan. Vi hade fått en fin vägbeskrivning men den räckte inte riktigt. Efter att ha blivit idiotförklarade i två diskar där man kunde köpa bussbiljetter då vi tydligen skulle åka tåg hittade vi tillslut rätt. Väl framme vid tåget får vi dock reda på att det sista tåget dit vi ville redan hade gått. Dock fanns det ett tåg kvar till Tokyo station och efter att ha konsulterat Google Maps och insett hur långt utanför Tokyo flygplatsen låg beslutade vi oss för att åka med det och hann med det med 2 minuters marginal.

Tågresan var betydligt lägre än vad vi hade väntat oss men vid 00:30 var vi äntligen framme vid Tokyo station. Då var det dags för andra etappen!

Planen var att ta sig ut från stationen och hitta en taxi. Även om det inte hade varit planen hade det slutat med detta ändå konstaterade vi när Bella sa "Vi åker inte kollektivt mitt i natten när vi inte ens hittar ut från stationen!". Och det stämde ganska bra, det var oerhört svårt att hitta ut men tillslut hittade vi ut och där stod en taxi. Efter att hastigt bedömt taxin och beslutat att det antagligen inte var en svarttaxi så hoppade vi in och äntligen var sista etappen mot sängen påbörjad.

Kl 00:59 kommer vi äntligen fram och går in. Check in stängde 01:00 så vi konstaterade att vi hade rätt bra tajming ändå. Efter att vi checkat in fick vi äntligen åka upp till vårt rum och lägga oss i sängen så nu väntar några timmars sömn innan vi imorgon påbörjar upptäckandet av Tokyo! Dock får Amanda börja dagen med att ta ut nya pengar då hon redan gjort slut med 15 000 ¥ trots att vi inte ens varit i Japan i 4 timmar ännu.

Dagens steg: 13 589

Taggat gäng i väntan på att flyget skulle avgå

Oscar fick agera fotograf i 1 minut men efter denna fantastiska bild är det numera bestämt att Amanda får vara resans ständige fotograf.

Sushi i Japan

Det var en lång tågresa så vi fick underhålla oss på olika sätt, bl. a. genom att läsa bok.

Amanda, Oscar, Taiwan

Då är vi på flygplatsen och ska äta lite lunch innan planet mot Tokyo lyfter. Det regnar här även idag så det ska bli ganska skönt att lämna nu och vi hoppas på bättre väder i Japan. Det ska dessutom bli väldigt skönt att komma till ett land där alla inte går hälften så fort som normal gångtakt.

Bella har lyckats byta sina hörlurar, Amanda höll på att glömma sina på hostelet men de hittade dem när de städade så de ligger i väskan nu. Vi hoppas resan fortsätter flyta på så smidigt och att vi förstår hur vi ska hittat till hostelet och Frida och Jossan när vi kommer fram.  Så nu lämnar vi Taiwan för nya äventyr!