Nu var det ett tag sedan vi bloggade igen. Det har bara varit så skönt att vara hemma i Sverige igen att vi bara har tagit det lugnt och njutit av att vara hemma. Allting med flyget gick bra förutom att maten kanske inte var den bästa...

Rapporten är inskickad och vi har fått tillbaka lite feedback (som var väldigt positiv wiho!) och så fort vi har fixat till det sista är vi klara med plugget för sommaren!

Det här är alltså sista inlägget på bloggen och jag måste säga att det har varit sjukt kul att få dela med oss av vår resa till alla. Det har faktiskt gjort det hela lite roligare och nu har vi dessutom hela resan dokumenterad! Tack till alla er som har läst!

Att få uppleva allting vi har fått gjort känns helt galet, vi är verkligen sjukt tacksamma för att vi har fått åka! Stort tack till Sida och Åforsk som har gett oss stipendium och stort tack till Daniel, Joseph och Wayne för att ha hjälp oss med projektet så att vi har kunnat åka. Sen självklart ett stort tack till Bruce som har hjälp till med mycket praktiskt på plats i Thailand.

Vi hade verkligen turen att hamna i ett av dom bästa u-länderna i världen om jag får säga det själv! (vilket jag självklart får men eftersom att jag knappast har varit till alla andra u-länder i världen så kan det hända att jag är lite partisk... :D) Resan har verkligen sammanfattningsvis varit toppen, trots att långt ifrån allting har varit bra (magsjuka x3 till exempel) och vi känner att vi verkligen har fått uppleva alla sidor av Thailand. Vi har stått på en strand i 40-graders värme och plockat skräp, använt helt avskyvärda toaletter, bott på ett ställe där i princip ingen pratar Engelska, blivit utstirrade som dom enda vita personerna bland 2000 kineser, legat med magsjuka och samtidigt så har vi även varit på semester på en riktig paradisö, sett solnedgången över havet, ätit middag på en strand under ljus från lyktor i träden, stått i skogen omgivna av fjärilar med vattenfall dånande i bakgrunden, ätit middag på 25e våningen med en helt makalös utsikt över huvudstaden och bott på fint hotell där man har någon som har som enda uppgift att öppna dörren åt en. Det har verkligen varit världens resa och vi båda är jätteglada över att vi har fått chansen att åka iväg såhär.

Jag rekommenderar verkligen alla att försöka skriva sina kandidatexamensarbeten utomlands så här är lite tips till er som är intresserade! Många skolor har Sidas Minor Field Studies (MFS) stipendium som man kan söka både på hösten och våren när man ska skriva till KEX och går inte det så finns Åforsk resestipendium där man kan ansöka om upp till 35 000 kr till examensarbeten under två ansökningsperioder per år.

Jag kan verkligen inte ens beskriva vilken upplevelse det här har varit så jag tror helt enkelt att jag måste avluta det här inlägget innan jag tjatar ut er!

Hejdå från oss!

Nu har det varit ett litet uppehåll och det är för att vi har passat på att njuta fullständigt av dom sista dagarna här!

I förrgår solade vi lite på förmiddagen och sen åkte vi och träffade Adams pappa. Vi åkte bort till Grand Palace för att kolla på det. Vi hade inte planerat att gå in för vi hade inga passande kläder så vi tänkte bara gå runt utanför. Man såg dock inte så bra in så det var lite tråkigt. Vi fick i alla fall se en del mäktiga tak!

Efter det tog vi en sista tur till skräddaren och hämtade upp våra grejer. Det blev verkligen jättebra och vi är supernöjda!

Nä det blev middagsdags så mötte vi upp Björn igen och gick och åt middag på ett ställe som hette Suda. Vi körde på äkta Thailändsk stil och beställde in flera smårätter och delade på allt. Supergott! Jag kommer sakna thaimaten sen när vi kommer hem... Vi passade också på att äta Mango with sticky rice. Vi hade bestämt oss att vi var tvungna att äta det innan vi åker och det var ju tur att vi gjorde det för det var verkligen jättegott!

Sedan åkte Björn till flygplatsen för att åka hem.

Igår så tog vi det bara lugnt och åkte iväg till Terminal 21 på en sista shoppingtur. Det här med att shoppa i småbutiker är inte riktigt vår grej så vi fastnade inne på H&M istället haha. Vi tänkte fika också och beställde en cheesecake som såg jättegod ut. Det tråkiga var bara att vi inte fick någon cheesecake utan någon konstig pudding istället som inte riktigt kunde klassas som god.

Fiket var ju mysigt i alla fall och vår varma choklad var god så vi är nöjda ändå.

Eftermiddagen spenderade vi uppe på taket vid poolen och lyssnade på ljudbok. Det har börjat bli kallare utomhus här så efter att ha badat och solen gick i moln samtidigt som det blåste lite så blev det perfekt temperstur ute och jag råkade somnade till en stund.

Vi åt middag på hotellet och sen fixade vi det sista av plugget och packade våra väskor. Vi fick låna en GIGANTISK våg av hotellet haha. Det tog ett tag att packa för att vi hade en hel del övervikt på vår ena väska så efter säkert 2 timmars krånglade fram och tillbaka så slutade det med 19 kg i ena väskan och 18 i den andra plus proppfulla handbagage. Jag fattar inte vad vi har gjort för att det skulle bli så mycket mer grejer nu?

Imorse gick vi upp vid halv fem. Vi fick med oss en jättegod och stor frukost från hotellet som vi tog med till flygplatsen. Nu sitter vi vid gaten och väntar på att få boarda planet. Hoppas det går fort!

Vi hörs sen när vi har landat igen!

Nu är vi i Bangkok! Det kändes lite ledsamt att lämna Salaya men vi har hittat ett jättebra hotell så vi är supernöjda!

Igår spenderade vi morgonen med att packa klart och checka ut. Vi satt där i typ en kvart och väntade medan tre personer höll på och krånglade med datorn och det slutade med att vi fick betala lägre hyra än vad vi egentligen skulle göra och det var ju helt klart värt vöntan! När vi skulle hitta en taxi till Bangkok så gick det mindre bra. Det står alltid massa taxibilar utanför där vi har bott och i gick fram och sade vart vi skulle. Taxichaufförerna har en deal att om dom inte tar den körningen som är på tur så får dom åka därifrån eller ställa sig sist i kö. Det slutade med att ungefär 10 taxibilar åkte iväg innan vi faktiskt fick en chaufför som tänkte köra oss dit vi ville. (Förklaringen är att dom är väldigt otaggade på att köra in till Bangkok för att 1. det är massa köer och 2. dom kommer inte få någon körning tillbaka därifrån så dom kommer bara tjäna hälften så mycket på körningen). Till sist kom vi i alla fall fram, och fick träffa Björn, Adams pappa. Ja ni hörde rätt! Han är här i stan med jobbet så vi passade på att träffa honom en sväng. Vi drog sen iväg tillsammans till skräddaren för att göra en sista mätning av kostymerna vi sytt upp. Sen hände inte så mycket mer sen än att vi checkade in på hotellet och njöt i våra totalhäftiga morgonrockar!

Imorse så åt vi jääääääättegod hotellfrukost! Det är typ det bästa som finns. Adam håller inte riktigt med om att livet handlar om frukost men alla vettiga personer vet ju att han har fel!

Sen begav vi oss iväg till CentralWorld och åt lunch där. Jag tänkte shoppa lite men det slutade med att, hör och häpna, jag köpte ingenting och Adam köpte ett par shorts! Vi gick vidare till Paragon (ett annat köpcentrum bredvid) och gick in på Sea World (som jag har döpt det till för jag kommer inte ihåg vad det egentligen hette. Det är ett ställe där dom har massa fiskar, hajar, ålar, sjöhästar, pingviner, you name it! Jag besparar er bilderna på alla fiskar för det är inte lika häftigt som i verkligheten men jaa det var verkligen mycket häftiga och konstiga varelser där. (Mest syftat på alla barn som sprang runt som vilddjur runt benen på oss)

Efter det begav vi oss av mot nästa köpcentrum. Eftersom att det var rusningstrafik och en bit att gå så tänkte vi att vi skulle ta en tuktuk. Så fort vi kom ut så var det en förare som vinkade till oss och vi hoppade in i tuktuken och åkte iväg. Vi satt båda två och tänkte konstant att vi garanterat skulle krocka. Det fanns inte en enda trafikregel han inte bröt och inte en enda sida av vägen han inte körde på. På ställen där andra tuktukchaffisar insett att "ja här går nog faktiskt inte att ta sig fram" så hittade han ett sätt antingen genom att i princip preja någon eller köra mellan bilar, mopeder och lastbilar. Aja, det gick ju grymt fort i alla fall, vi sparade garanterat en timme jämfört med om vi hade tagit en taxi!

Väl vid köpcentrumet insåg vi det vi redan hade kommit fram till, att det här var det mest kaosartade stället någonsin och att vi inte skulle överleva ens fem minuter så vi gick ut igen och började ta oss tillbaks till hotellet.

När det blev middagsdags så drog vi på oss lite finare kläder och tog oss till Long Table. En restaurang som ligger på 25e våningen med en spektakulär utsikt över Bangkok! (Tack Jessi för tipset! :D)

För en kostnad motsvarande en vanlig middag i Sverige så fick vi Thailändska tapas med den här utsikten. Helt klart ett bra avslut på dagen!

​Nu ska vi ta och sova så vi orkar med att roligheter och är uppe i tid för frukost imorgon! God natt!

Eftersom att vi har varit i Thailand i två månader nu och har spenderat en del tid på långresor i taxi, van och buss så känner vi att eftersom att vi nu självklart är experter på bilförande i Thailand så har vi fixat en lista med lite tips till folk som känner att dom vill ge sig ut i trafiken i Thailand!

Bilbälte - Bilbälte är inte så noga. Eller jo det är ju klart att det är viktigt så det finns såklart bälten överallt. Det som inte finns är haken som man knäpper fast bältet i. Men det viktigaste är ju helt klart att man snabbt kan komma in och ur en taxi utan att bekymra sig om småsaker som bälten.

Blinkers - När du ska byta fil så börja gärna i tid, långt innan du faktiskt har tänkt svänga. För att se till att alla verkligen ser att du är på väg att göra något spännande så sätt på varningsblinkers!

Filer - På tal om filbyten, om det börjar bli köer och man inte kommer framåt så är det alltid bra att starta en ny fil. Det gör ju så att det blir snabbare och mer bekvämt för alla! Och när vi ändå är inne på ämnet så är vägmarkeringar inget att bry sig om, kör där du känner att det känns bäst. All asfalt är bra asfalt.

Köra åt rätt håll - Det här är en regel som är väldigt viktig i Thailand. Om du inte kör moped såklart för då kan du självklart åka mot trafiken om du vill! Och ta gärna med dig tre eller fler vänner, småbarn och hundar på din moppe!

Hitta rätt väg - Om du är taxichaufför och inte vet vart du ska så fråga ABSOLUT INTE dom som sitter bak i taxin om vägen. Stanna gärna istället vid varje människa du ser på vägen och fråga om vart du ska. Om du frågar dom i taxin så skulle det ju kunna verka som att du inte hittar.

Övergångsställen - Enda anledningen till att stanna vid ett övergångsställe är om det redan står en människa mitt på vägen. 300 personer som står och väntar på att gå över spelar ingen roll.

Släppa fram ambulanser - Är dom inte före dig så finns det ingen anledning till att släppa fram dom heller eller hur?

Sådär! Nu har ni lite grundregler av hur man klarar av trafiken i Thailand. Dom ligger ju inte i topp av dödsstatistiken för inte!

Travel safe!

Igår vaknade vi upp och var riktigt dåliga i magen. Vi kom fram till att eftersom vi ska ha fyra dagars semester snart så kändes det bäst att åka iväg och kolla upp det. Vi åkte till ett sjukhus som ligger mitt emot campus och möttes av typ 20 personer av personalen som stod utanför ingången och var redo att ta emot oss. Vi fick komma in och fylla i ett papper med namn, adress, telefonnummer, religion, vilken ras man har osv. helt normala grejer ni vet! När vi hade gjort det blev vi runtvisade till en miljard olika ställen där folket pratade mer eller mindre dålig engelska. Vi och en till person var dom enda västerlänningarna på hela sjukhuset och fick gå förbi alla köer så allt som allt tog det ungefär en timme innan vi kom ut med en hel hög med dundermediciner (det är lite oklart om dom ens skulle vara lagliga i Sverige) så idag så är vi helt återställda.

Idag så har vi förberett för att lämna Salaya. Vi har börjat packa våra väskor och är inne på sluttampen med rapporten. Vi har fått hjälp av Bruce att förbereda personalen på att vi ska åka imorgon så förhoppningsvis så går allt smidigt!

Vi bjöd hit Wayne och Bruce till restaurangen nedanför oss och åt middag nyss för att tacka för allt dom har hjälpt till med. Dom har verkligen varit galet hjälpsamma båda två och utan Wayne så hade vi inte kunnat göra den här resan alls. Bruce har också varit jättesnäll och hjälpt oss med alla möjliga problem som vi har haft. Vi är väldigt tacksamma för all hjälp vi har fått och vi hoppas att dom blir nöjda när dom läser vår rapport också! Nu ska vi plugga lite mer woho!

Nu har det inte blivit något bloggande på några dagar. Det finns ingen egentlig anledning till det utan har nog mest bara varit brist på inspiration. Vi har lyckats tagit oss hem från Ko Samet i alla fall. Vi lyckades få tag på en van, eller snarare, det var en tjej som haffade oss precis efter att vi gått av färjan och ville sälja in vanen till oss. Vi utgick från att det antagligen blev överpris (svenskar som vi är så lyckades vi inte pruta) men vad gör det när vi fick skjuts ända hem till dörren för 2000 THB=500kr. Alltså 500 kr för en resa på ungefär 25 mil. Win-win för alla. Vi fick dessutom en jättehärlig chaufför som pratade på om lite allt möjligt. Bland annat undrade han om vi använde aircondition i Sverige. När vi sa att man inte hade det var hans svar: "In Thailand, no aircondition, you DIE".

Vi var till skräddaren i fredags för att prova våra kläder. Min kjol, Adams byxor och bådas skjortor var i princip klara. Kavajerna liknade dock snarare västar än kavajer. Jag höll på att smälla av när jag såg Adam i kostymbyxorna och skjortan, dösnygg! (Både han och kläderna). Det är en väldigt konstig känsla när man står och har två personer som går och mäter, ritar på och rättar till ens kläder samtidigt som sex andra ur personalen står och kollar på. Alla kläder kändes perfekta så jag passade på att beställa byxor till min kostym också och Adam beställde en hel till kostym. Inte världens billigaste inköp men om man jämför med vad det skulle kosta i Sverige så är det helt sjukt billigt så det är en bra investering. Vi räknar ju ändå med att förhoppningsvis kunna få jobb efter att ha pluggat i fem år så vi får användning för dom, och får vi inte det så har vi ju i alla fall väldigt snygga vardagskläder (y).

Tygerna på bilderna är alltså bara skjorttyger! Det är tur att man får hjälp där annars hade jag nog fortfarande varit kvar där och försökt välja ut det snyggaste. Vi ska tillbaka dit på torsdag och då ska i princip allting vara klart, spännande!

Igår köttade vi vidare med rapporten ordentligt men idag så har Adam haft feber och har inte mått så bra så han har fått vila hela dagen istället. Eftersom att han är sjuk så har jag inte så mycket bättre för mig än att skriva vidare på rapporten så det går framåt ändå! Planen är att vara klara absolut senast innan torsdag för då åker vi till Bangkok och bor på hotell dom sista dagarna innan det är dags att åka hem.

Nu ska jag gå och tvinga i Adam lite Alvedon och sen gå och lägga mig!

24 år... eller var det 25? 23 kanske... hm!

Dagen började kanske inte perfekt då Emelie vaknade upp illamående och såg ut som ett spöke. Släpade med henne till frukost och fram mot lunch började hon bli lite mer människa. Det blev alltså en ganska lugn dag vilket nog var bra då jag fortfarande har allt för många likheter med ett rödljus för att få sitta i solen. Går dock inte att klaga på att sitta på altanen till vår bungalow och se ut över vattnet.

Vi avslutade dagen med en middag på stranden och även min 24e födelsedag blev riktigt riktigt bra!

Nu är det snart sovdags här och imorgon börjar vår allt för långa resa "hem" till vår lägenhet i Salaya.

Sov gott!

/Adam

Utsikten från vår balkong. Vi hade turen att få den bungalow som ligger närmast stranden vilket är ett stort tummen upp för utsikten men en tumme ner för att alla väsnas utanför.

Det kryllar av sånna här krabbor på stranden. Dom är ungefär lika stor som en enkrona och lever i små hål som dom gräver.

Middag på stranden är aldrig fel!

"Att jag inte bränt mig är nog karma!" - Adam Engström, Thailand 2016-05-09.

En viss person har inte varit så snäll verkar det som. Ni kan gissa vem som idag ser ut som ett självlysande rödljus med stora röda prickar på! Jo Adam!! :))))))))

Vi satt ute lite igår kväll och njöt. Vi gick in efter ett tag för att Adam tyckte det var myggigt. Jag tyckte han var mesig för det enda jag hade känt var ett myggbett på foten. Tydligen så har han en förmåga att dra till sig mygg för han såg ut som om han hade fått vattkoppor ungefär (därav dom röda prickarna idag). Sen spenderade vi ungefär en timme ute i solen idag vilket förvandlade honom till en äkta tomat med prickar på.

Vi tänkte att vi skulle vara lite produktiva idag och fixa lite med vår rapport. När jag öppnade datorn så såg jag en svärm av minimyror som hade försökt bygga bo där. Så där rök vårt pluggande. Istället har vi försökt döda myror som har gömt sig under tangenterna. Aja, det var ju ingen större förlust att inte kunna plugga hehe.

I övrigt har vi solat, badat, ätit massa gott, kollat på solnedgången, hundvalpar och eldshower. Sånt där mysigt!

Nu ska vi försöka starta min dator och hoppas på att vi inte eldar upp för många myror!

Äntligen fick vi sovmorgon (till 10 i alla fall) vilket kändes extra skönt då vi visste att resten av gänget från igår var uppe kl 6 för ännu en dag på ön! Vi tog istället taxi till ban phe vilket tog lång tid men taxichauffören bjöd på en härlig blandning av celine dion och westlife.

Väl framme lyckas vi tillslut ta oss till den färja som gratis kunde ta oss till rätt hotell medan massor av människor försökte få oss att betala för att åka med dem istället... Färjeturen var fruktansvärt långsam och tydligen solig eftersom emelies rygg blev mer och mer lik en tomat. Att jag inte bränt mig är nog karma!

Efter att ha tagit oss iland genom att alla 40 personer från färjan trängts ihop i något som mer liknade en flotte än en båt så var vi i alla fall framme på vårt hotell. Vi bor i en bungalow 2 meter från sandstranden och jaa det finns inte mycket att klaga på helt enkelt, ett riktigt paradis!

Nu har jag precis fångat en gigantisk skalbagge i pringlesburk efter att den försökt stånga mig och känner att det är dags att sova innan vi hittar fler spännande saker.

Sov gott!

//Adam

Allting slutade med att vi blev åtta personer som åkte till Ko Sak tillsammans. En väldigt udda skara människor måste jag säga. Folket som var med var av följande nationaliteter:

- En Thailändare
- En Kines (från Taiwan)
- Två Britter
- En Tysk
- En Italienare
- Och till sist vi två Svenskar

Hur alla egentligen kände varandra var också lite oklart men alla var supertrevliga så vi är nöjda! Det blev mycket prat om kulturskillnader så som att ha strumpor i sandalerna och vem som borde förbjudas att ha på sig speedos.

En del av gänget i en lång tail boat.

När vi kom tillbaka från ön så somnade vi båda två på en gång efter att vi duschat. Det tar verkligen musten ur en att vara ute i solen en hel dag! Jag tror det slutade med att vi drack ungefär 12 halvlitersflaskor med vatten tillsammans också.

Men vi är glada trots att det är varmt!

Nu är vi supertaggad på att få sova och sen bege oss av till Ko Samet imorgon. Två av dom vi har umgåtts med idag sa att det var jättefint där och att dom tyckte det var ett jättebra ställe att åka till så vi är väldigt förväntansfulla!

God natt allihopa!
/ Emelie

Det åskade en sväng precis innan vi skulle åka hem men synd nog kom det inge regn. (Trodde aldrig att jag skulle längta efter regn så ni förstår nog hur varmt det var)