Tar ikapp finalen på båtluffen, näst sista och sista stoppet.

Paros.
Här tog vi en budgetpaus innan vi tog oss till den sista ön, Mykonos. Glömde kameran varje morgon, medvetet i för sig. Samma väg fram och tillbaka om dagarna, till samma strandställe och förbi samma affär. Senare med en påse dorritos och en isté. Livet gick som på automatik. Så skönt. Stranden var guld också, bokstavligen. Golden beach med alla dess vindsurfare och höga vågor.

Det var tre sköna dagar. Vi bodde i ett rum alla fyra, och att det var litet gjorde det bara ännu mysigare. Spetsgardinerna drogs undan till havsutsikten varje morgon och vid 19 satt vi på samma restaurang som tidigare kvällar. Anna's laxpasta med vodka. Saknar detta liv varje dag.

Mykonos.
På premiär kvällen gick vi utanför hotellet och 100 m ner efter gatan. Poppade skumpan till en god burgare i solnedgången. Då kände jag mig extra tacksam. Tittade på den sockervaddsrosa himlen och de tre tjejerna i bordet runt mig. Vilken resa. Så skålade vi för oss.

På den här ön hade vi räknat med party, poolhäng och äventyr, och så blev det. Skrek till house på en strandbar till tidiga morgonen, fastän vi alltid är överens om att förfesterna slår allt. Paradisstränder och isbitar på ryggen sänkte kroppens temp dagarna efter. Garvade extra mycket åt min och Cornelias bränna här också. Haha, så fort vi trodde att vi inte kunde få mer färg..

På måndagen gick vi runt i stan och rekade glasshak inför efterrätten. Jag suktade väl efter något med nutella (grekernas merenda*) som resten av resan. Glömmer aldrig andra kvällen på Ios när merendaburken gjorde entré i mitt liv. I misstro om att den skulle imponera var den fanimej snäppet bättre än hemma. Hade väl med själva tillvaron att göra också kan jag tro. Sockerchock eller hög på endorfiner? Förmodligen både och.
Restaurang spelade inte så stor roll, men vi alla var sugen på pasta. I en tvärgata mitt i stan hittade vi en skylt där det stod p a s t a med feta bokstäver. Och snacka om pastahimlen. Lätt den mysigaste restaurangen på hela Mykonos. Bästa restaurangen på hela resan. Trettiotalet olika pasta och pizzarätter. Så gott, så italienskt. Riktigt riktigt bra. 10 minuter efter vi satt oss blev det mörkt och alla ljuslyktor såg ut som små eldflugor så många som de var. Vadå bäst sista kväll.

Ja, efterrätten då. Hallå! Jag tog en fyra sorters choklad och en jordgubbssorbét. Kostade typ 60 spänn, men då var det ju bland den godaste glass jag ätit.

Merenda gänget. Tre av världens bästa tjejer. Vilken resa vi haft. Saknar varenda minut med er. Evigt tacksam <3

mina bästisar.

(Måndag 4/9, sista dagen på Santorini)

Sista heldagen på Santorini. Poolhäng fram till 16 ungefär innan vi tog bilen till Oia igen. Nu var vi i god tid för att få se stan i dagsljus, och främst för att slippa trängseln med allt folk i solnedgången. Så högt upp, i små kokande gränder, blev det ännu varmare än i folkmassorna dagen innan. Folk gick i bikini medan vi hade fixat oss inför sista middagen med både smink och klänning. Alltså gissa om det var varmt. Aldrig varit så svettig? Vi tittade på varandra och var redo att ge upp helt och hållet, hoppa i vattnet och simma hem. Vi liksom tog ett djupt andetag i skuggan och sprang mellan spotsen för att få en sista bild. Tur att vi kunde njuta lite av utsikten dagen innan, för nu gick det inte att stanna i solen mer än tio knäpp. Haha, galet!

Kolla här då! Bröllopsdrömmen. Om vi var svettiga kan man ju bara tänka sig dem två. Det har varit några bröllop under dagarna här, vi svischade förbi någon i bilen innan också. Så himla vackert.

Ett knäpp mitt i paniken. "Ta era grejer och spring!" Snabbt ut i solen och snabbt tillbaka. Så jäkla hett.

Vid 18 satte vi oss på en terass, vi fick middagen nästan direkt. Själva solnedgången är faktiskt finare i Fira än i Oia. Fira har solen, och Oia platsen. Den sistnämnda har hela stan bakom sig så det blir en annan känsla, men den rosa himlen upplevs starkare i Fira. Efter middagen åkte vi därför tillbaka mot huvudstaden och stannade en bit innan, i något samhälle mellan dem två. I en sluttning, intill ett lyxhotell, fanns en mur med utsikt över vulkanen och havet. Där satte solnedgången pricken över i på kvällen.

Vilka dagar vi har haft. Santorini är min nya favoritplats.

(Söndag 3/9)
Klockan 09 satt fyra förväntansfulla brudar i lillbilen med ABBA albumet på högsta volym. Det var inte många låtar som hann spelas innan vi var framme. Till vår förvåning gick det betydligt snabbare än väntat att åka från den ena änden till den andra.

Kolla molnen. Förstå höjden då. Höll andan när vi åkte i en kurva utan räcke där ett tag.

Första stoppet- Red beach!

En bock på listan helt klart. Dock blev besöket kort. Vi hann lägga oss max 10 minuter innan någon typ av tidvatten blåste in. Från ingenstans kom det vågor som drog med folks kläder och solglasögon ut i vattnet. Själva stranden var inte heller särskilt mysig, utan mer en häftig plats för dess onaturliga natur.

Tanken var att bocka av Black- och White beach på samma gång, men det visade sig att det bara gick att nå dem med båt. Trist, men det fanns många fler stränder på tur!

Vi fortsatte längs kusten (mot Fira) och svängde ner mot Perissa beach!

Varmaste "sanden" jag någonsin gått på. Vi var tvungna att ligga precis vid vattnet, där sanden alltid var blöt. Santorini är ju en vulkanö och alla stränder är vulkansand, dvs stränderna är mest av stenar eller grus. Eller ja, bara stenar och grus, som blir så otroligt heta. Få som klarar av den värmen under fötterna, om ens någon. Havsbotten är som en fortsättning av berget och stenar i vattnet har ju en tendens att bli väldigt hala. Här var det som att hela botten var en enda stor halkig sten.

Kristallklart vatten och en ö utan sand innebar bland annat att man kunde sitta i vattnet utan att skotta ur 2kg slagg ur trosan kort senare. I-landsproblem, ja ja.

Kamari beach!

Biten från det grunda till att du kunde sätta dig på huk och doppa dig var väldigt intressant varje gång. Oavsett om det var vi eller andra som skulle ner i vattnet. Tanter och gubbar, unga som gamla, halkade åt höger och vänster oftare än vad vi hann se. Det går ju faktiskt inte att hålla sig då haha.

Badskor var ett alternativ (jag minns vad mormor sagt), men det var ungefär som när mamma skulle tvinga på oss varsin regnponcho när vi var 13 bast. Ain't gonna happen.

Tre stopp och en siesta vid poolen innan vi duschade av oss och satte oss i bilen igen. Nu mot Oia (Ia) för solnedgången!

Så här åkte vi runt med molnen i samma höjd. Kvällssolen lyste in på oss och i uppförsbackarna såg vi bara moln och ett starkt sken. Så vackert som det var då hoppas jag verkligen att det är, när det väl händer ni vet. Vi åkte ju till himlen.

Här hade jag lätt bästa utsikten på ön. Livets brudar och Oia.

Vi blev lite paff när vi tog oss till andra sidan, på rätt sida där solen gick ner. Vi var inte helt själva.

En middag mitt på berget och dagen var fulländad. Mätt på både mat och upplevelser. Vilken dag!

Mitt i myskvällen i förgår fick jag ett oväntat samtal och vi var tvungen att boka om hotellet på Santorini... Panik! Vi visste att det skulle bli dyrare här så vi blev genast stressade över att hotellpriserna hade gått upp ännu mer. Som tur var hittade vi ett hotell innan vi slocknade allihop. Morgonen efter skakade vi av oss stressen och unnade oss en god frulle. Strax innan lunch var vi ute på vattnet igen.

Tur i oturen med hotellet för herregud så fint det här är! Rummen är fräscha, poolområdet är jättemysigt och bara att ha personal här dygnet runt känns så skönt. Till exempel om vi inte får igång kylen en fredagkväll eller får en försenad skjuts till morgonbåten.. Det blev ett jäkla liv i telefonen när vi stötte på de problemen på de andra öarna. Haha.

Vi önskade bo i Oia (den typiska Santorini klippan), men att punga ut trettio tusen för ett hotell var väl att ta i. Nu bor vi i huvudstaden Thira/ Fira som ligger ca 40 minuter ifrån Oia. Vi blev verkligen positivt överraskade igår när vi gick ut för att hitta en restaurang. Vårt hotell ligger på andra sidan berget i solnedgången, men det tog typ 15 minuter så var vi där. Tappade andan när vi kom ut ifrån smågränderna. Så galet vackert.

Efter middagen hittade vi massa mysiga smågator med affärer och hela stan var fullt av folk.

Nu har vi precis vaknat. Vi har paxat en hyrbil upp efter gatan så vi tänkte upptäcka ön idag och imorgon. Så taggad på roadtrip med tjejerna! Moped i all ära, men vi har fortfarande träningsvärk sedan dom där 4 timmarna på Naxos.

Ios. Aldrig skrattat så mycket som när jag varit här. Jag vet att det ibland är något man bara säger, men inte nu. Genuint lycklig varenda minut. Mina vänner är fan det bästa i livet. Blir helt glad i hjärtat när jag tänker på att vi har över 10 dagar kvar på vift tillsammans.

Väskorna är packade igen och efter två utekvällar, en myskväll och tre dagars poolhäng drar vi vidare, till den mest efterlängtade ön av dom alla. Öluffardrömmen, Santorini. ÅH!!!

Nästa stopp, Ios!
Strax efter lunch igår kom vi till hamnen. Eftersom vi hade hittat ett hotell i förväg satte vi oss i taxin direkt. Vi har verkligen haft flyt vad det gäller boende hittills. Två öar och på båda har vi hittat en lägenhet för 4 personer för 100 kr/ natten.

Vi tipsades innan om att bo nära centrum (klubbarna) på Ios så vi har nära att gå dit och hem på natten. Från vår dörr tar det ganska precis 10 minuter att gå så det är helt perfekt, inte mitt i smeten men ändå nära. Lägenheten är större än vad vi hade på Naxos och egentligen finare. Hotellet ligger uppe på berget med en otrolig utsikt. Galet fin väg till stan också. Vi bor högst upp på berget och stan är på andra sidan så det var roligare väg dit än hem om vi säger så. Haha. Vi provade att hitta både i små gränderna och efter bilvägarna. Allt ser likadant ut här. Vitt och blått överallt. Helt plötsligt kommer man ut på värsta view pointen och ser över hela ön. Så vackert! Älskar detta.

Vi kommer in i den grekiska dygnsrytmen mer och mer nu. Dagarna ser likadana ut. Poolhäng till "svensk" middagstid, följt av siesta och sedan middag vid 21. Vi föll pladask för en italiensk resturang igår som låg parallellt med bargatan. Och såå bra pasta, såklart. Simon har konkurrens nu, det där var nog bland den godaste pastan jag ätit.

Först vid 02 entrade vi klubben. Äntligen fick vi dansa av oss!!! Så galet rolig kväll. Nu har vi koll på läget inför dag 2. Längtarrr!

Två dagar på Naxos. En dag på stranden och en dag på moppen.

Det blåste väldigt mycket på stranden igår. Det var flera gånger vi trodde att både bord och parasoll skulle flyga iväg, och vi med för den delen. Å andra sidan blev vi aldrig sådär dryp svettiga som vi blev idag. En skön och lugn dag i solen efter två dagar av mycket resande.

Strax efter 08 imorse var vi ute på jakt efter frukost. En utflykt uppe i bergen gav oss hisnande svindel och en otrolig bild av ön. Fortfarande otroligt faktiskt. En typisk filmscen. Som Kalle och Långben på husbilssemester. Vägar som inte ens borde gå att bygga och landskap som ingen av oss tidigare sett. Toppar och dalar, gas, broms, gas, broms i 4 timmar...

Men som tog oss till det här. Det var så så värt det. En varm och lång väg dit, men så otroligt fint och mysigt när vi kom fram. Tillslut bestämde vi oss för att svänga av till ett litet familjevänligt samhälle av massa fina hotell och restauranger. Tillsammans med tjugotalet andra la vi oss intill den vindstilla viken och badade några timmar. Vi hann knappt lägga ut handdukarna innan alla började rota i frukostpåsarna. Vi hade köpt med nybakat bröd och persikomarmelad.

Efter lunch var tanken att åka vidare till det slutgiltiga målet, en annan strand, men vi var redan långt ifrån stan och 17 mil till kändes inte lockande.. Istället följde vi skyltarna till en mack. Som visade sig ligga högst upp av alltihop. Vi måste varit uppe på 1000m höjd minst. Helt otroligt vilken ö. Snacka om skräckblandad förtjusning.

Påväg hem stannade vi till för ett dopp till innan vi fortsatte på samma väg hemåt. Hann somna en stund till och med.

Vi alla förvånades över hur flyt vi hade med att hitta hem. Okända vägar och med skyltar på grekiska lyckades vi känna igen nummer och rubriker här och där som ledde oss rätt! Flyt har ju inte riktigt hört till när vi (särskilt jag och Matilda) varit på resa förr..

Tillbaka i stan igen fick vi den briljanta idén och köpte med tacos som en sista middag. Det har varit så skönt (och ekonomiskt) när vi kunnat laga mat själv. Även om det blev så enkelt som idag och pasta med tomatsås igår. Enkelt är gott.

Imorgon blir det egen frukost i lägenheten innan en snabbis på stranden. Klockan 12 avgår båten till Ios!!! Så galet taggad. Det är vi alla fyra. Tjejfest, på Greklands Ibiza. Fy fan vad kul.

(Måndag 00:40)

God kväll från Naxos! Än så länge har vi bara sett ön på kvällen, men det verkar som en perfekt start. Lite allt i allo, en ö som passar alla. Ser framemot morgondagen!

Imorse vaknade vi i Aten och efter en tabbe var vi för sent ute till morgonbåten så vi fick en spontan dag i huvudstaden. Det var bara att göra det bästa av situationen, och utifrån hotellets ruffiga områden igår dömde vi staden för snabbt. Vi kunde lämna bagaget bakom biljettkassan som tur var. Morgontimmarna strök förbi och i 30 grader varmt och några dopp i havet så var resan igång! Aten visade helt klart sin bättre sida och det kändes inte alls särskilt jobbigt att nästa ö vistelse försköts en aning. Inte heller att vi fick en lite mer rättvis syn på staden i helhet.

Tre svettiga tjejer har precis duschat av sig den 6 tim långa båtresan, och one to go. Jag.
Ögonen svider, magen kurrar och jag fantiserar om frukosten. Imorgon blir det en morgonpromenad längs strandvägen som går just här utanför, och se sig omkring innan vi planerar dagen.

Målet med idag (söndag) har bara varit att komma ut till öarna, så vi kan börja. När man väl är ute kommer allt eftersom tror jag. Det är ju här vi vill vara! Första stoppet- Naxos alltså. Vi bor i ett vitt hus med en blå dörr till lägenheten. Det bådar ju gott. Haha. Längtar till imorgon.

Idag har jag bara tagit det lugnt efter jobbet. Varit helt slut så nu ska jag slå på reprisen av idol och sedan lägga mig faktiskt. Börjar lite senare imorgon (och slutar senare) och på kvällen har jag och tjejerna planerat in ett Skype möte. Veckan ut nu sedan bär det äntligen av till Grekland!! Aaah, så härligt. Svimmar av längtan efter mina bönor <3

Veckan kommer fokusera mycket på förberedelser inför startskottet på lördag, men jag har ju tänkt kicka igång ordentligt med uppdateringen igen nu under resan. Självklart har jag tänkt slappna av också. Så mest för att mamma och company ska få ett regelbundet tecken på överlevnad. Tror mormor är mer laddad än vad jag är ännu. Sedan lär det nog gå över till en mer konstant nervositet tills jag kommer hem tryggt bevarad. Herregud, så som hon och morfar har rest runt på dessa öar i alla år. Hon om någon vet ju. "Min sockerstrut".