View tracker

Allt i medvind är självklart lätt att utföra.
Men att jobba i motgång är jobbigt och tråkigt.

Ynka3 pass hittills denna vecka. Ska försöka köra på bättre till veckan, tur man har grymt stöd på bästa atletklubben! Knät har blivit bättre men är fortfarande feg eftersom jag vet hur ont jag haft. Därför skyndar jag långsamt 😅

Har lagt mycket mer tid på fotbollsdömandet/ löpning på sista tiden för att bli uthålligare och explosivare. Ska iväg på Gothia cup i sommar för att utbilda mig för att döma ännu högre upp i serie systemet. Så mest fokus ligger på att vara förberedde fysiskt för en tuff vecka i Göteborg!

Sedan har jag startat ett samarbete med Granlo BK p00 där jag kommer köra fysträning med grabbarna ! Otroligt roligt att kunna utveckla mitt ledarskap samt att kunna dela med sig av kunskap till lovade innebandy spelare. Kör igång nästa helg som det ser ut.

Trevlig kväll!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

  • 158 readers

Likes

Comments

View tracker

Träning

Gårdagens träning bestod av stöt och stockvändning.

Roligt att testa på en ny övning nått jag aldrig gjort tidigare,mycket teknik och rå stryka behövs när man kör med stock. Klarare 90kg och försökte 2 gånger på 100 men fick inte till kick stöten.

Stöt körde jag hela vägen upp på 107,5kg kändes helt okej fast jag är ur form just nu😅

Nu blir det att dra ner på Sundsvallsatletklubb och köra ett pass!

Likes

Comments

View tracker

Träning

Jäkligt roligt att kunna träna på ännu bättre nu när knät håller på att bli bättre!

Det jobbigaste motgången med skadan är nog att psykiskt ta sig till gymmet att veta innan jag ska till gymmet att jag måste gå på halvfart, men har lärt mig av mina misstag och ska börja träna smart istället.
Kroppen säger ifrån och då måste man lyssna och det tror jag överlag alla är för dålig på. Man tar liniment och knävärmare eller andra saker för att få bort smärtan. Men egentligen så skjuter man bara på problemet så det blir större.

Stretching innan och efter passen har jag lagt mycket mer tid på. Sedan böjer jag gärna för att träna ben men som tyngdlyftare kör man egentligen ben varje pass.
Så jag har minskat dom tungböj passen för benen är redan så påfrestade . Sedan försöker jag träna mer baksida lår för att bygga upp hela benmuskulaturen

Gick på tung böj som ni kan se men stilen var inte så bra därför är det dax att hitta tillbaka med tekniken också. Tur att man från grymt stöd (Alexander,Simon) och pass (Jerry)på Sundsvallsatletklubb

Likes

Comments

Träning

Igår testade jag en ny variant av böj, då stod jag bredare med fötterna samt att stången var längre ner på ryggen.
Sedan så gick jag bak med rumpan i starten samt att ryggen blev mer framåtlutad. Får mer tryck på rumpan och ryggen kändes konstigt för att jag inte är van att böja som en styrkelyftare😅

I vanliga fall så står jag samlare med fötterna och stången är på axlarna samt att knänen går framåt i starten. Får en rakare vinkel på lyfte, skulle säga att det är en tyngdlyftningsböj .

Eftersom vänsterknät gör ont så blir det mindre påfrestning på knät när jag kör "strykelyftsböj" så byter stil tillsvidare. Har inte kört ryck eller stöt på 2v nu väldigt tråkigt tyvärr.

Trevlig tisdag.

Likes

Comments

Tja!

Kroppen sa ifrån för 2 veckor sedan då det hög till i knät flera gånger under träningspassen. Ringde direkt för att få hjälp och vände mig till ny öppnade elitrehab, otroligt duktiga personer som jobbar där och jag rekommenderar dom starkt.
Johannes en naprapat vände jag mig till för att kolla upp min skada.

Jag fick reda på att jag fått en skada som heter "hopparknä" som är vanlig inom basket, handboll, Friidrott och även tyngdlyftning.
Det innebär att slemsäcken under knät är inflammerat då knät blivit överbelastat av träning.

Min vardag är förändrad nu då jag går på rehab för knät och kör mer stretching nu än vad jag gjort tidigare.
Tyngdlyftningen ligger på hyllan just nu, för det kan ta 6-8v innan jag inte har ont och skadad kan ta till ett år allt läka helt. Så SM hoppet blev väldigt mörkt för mig just nu. Så motivationen är inte på topp just nu men ska försöka komma tillbaka igen. Men skadan berodde på överbelastning, dåligt tränad baksida lårmuskel och för dålig stretching.

Så tanken är att låta kroppen läka och sedan om jag har möjlighet till kval i år så hoppas jag på att göra ett försök men nu är fokus att knät ska bli bra igen!

I mot gångar växer man men det är inte lätt att resa sig ifrån dom...

  • 277 readers

Likes

Comments

Träning

Tja!
Dagens träning bestod av

Arm dragsryck
Tåryck från lår
Ryck komplex
Knä böj
Mage

På video är det
Tåryck och ryck komplex .

Tåryck en ganska svår och ny övning för mig.
Då det gäller att hitta balansen och våga lägga tyngdpunkten på tårna, nått jag absolut kan bli bättre på. Körde lätt vikt för att hitta tekniken.

Sedan i ryck komplexet är det från golv, knät och lår. Mycket jobbig och bra övning körde medeltungt med 6 set på 70kg som mest.

Sedan blev det direkt till Willys för att köpa mat och nu står jag och lagar havregrynspannkakor , betydligt mer mättande än vanliga pannkakor och även godare ☺️

Trevlig kväll ❤️

Likes

Comments

Har haft en otroligt rolig helg med massa fotbollssnack med gamla och nya kollegor runt om i landet! Fick även lyssna på Sara Persson FIFA domare från Sverige mycket intressant!

Men fotbollen står inför en tuff utmaning och det är inte lätt att behålla unga domare då spelare, ledare och publik skriker hårda ord mot våra lovade unga talanger.

Tänkt dig att varje dag du går på jobbet om du skulle bli ifråga satt, nån skriker på dig , någon kränker dig med ord, någon slår dig eller hotar dig. Antar att du inte skulle varit kvar på den arbetsplatsen speciellt länge.

Det handlar om att utveckla barn och ungdomar som domare och då måste dom få göra fel. För absolut jag förstår att det syns mer när en domare gör fel, men om vi vänder på saken när en spelare passar fel så blir hen inte kallad för idiot eller att hen är dum i huvudet.

"No referee no game"

Ca 30st anmälda domare till kursen i år i Medelpad vi var 64 domare förra året, vi skulle behöva ca 90 domare i Medelpad.

Så ta ansvar över dina handlingar!
Alla kan göra fel !
Av misstagen lär vi oss!
Alla är människor i slutändan!

Peace out!




Likes

Comments

Hej!

Sitter på tåget ner mot Stockholm just nu.
Efter en lång arbetsvecka känns det skönt att få ta helg!

Tänkte berätta lite mer om mig själv!

Har ett stort intresse för träning. För 5 år sedan klev jag ner på Sundsvallsatletklubb, hade precis slutat med hockey som jag spelat 10 år. Klev ner i en källarlokal i sporthallen med några kompisar för att test träna en gång. Idag tycker jag att jag gjort helt rätt val att lägga skridskorna på hyllan. Under mina år på Sundsvallsatletklubb har jag lärt mig hur min kropp fungera hur man lyfter rätt! Något jag aldrig fick lära mig i min hockeykarriär.
Nått jag är grymt besviken på hur okunnig tränare och ledare är inom hockeyverksamheten är när det kommer till styrketräning.

Kommer ihåg när jag började på SAK så körde jag aldrig böj för det var så jobbigt och när jag väl körde de så körde jag extremt grunda böjar. Hade aldrig förstått att man ska gå djup ner för att det är bättre träning och man utför inte en böj halva vägen bara.

Styrketräning när jag spelade hockey bestod endast av att gå och maxa i bänkpress... Sedan fick vi göra massa tester i gymmet på övningar vi aldrig fått genomgång i.

En hockeytränare för mig behöver inte veta allt men om man ska lära ut om styrketräning behövs kunskap och ett bra ledarskap för att kunna förmedla tekniken och rörlighets mönstret.

Hockey, innebandy, fotboll eller friidrott det bästa komplementet till era sporter är styrketräning och framförallt tyngdlyftning skulle jag påstå! Men som tränare måste man släppa ansvaret till personer som har kunskap om ämnet bara för att ni lägger upp träningar inom sporten innebär det inte att ni kan grunderna i styrketräningen. Vänder er till atletklubbar som finns i dom flesta städerna i vårt avlånga land, eller gå en utbildning för att lära er grunderna!

Ska kliva av tåget nu, trevlig kväll ❤️

Peace out !

  • 330 readers

Likes

Comments

Godkväll !

Vilodag är absolut nått man måste lägga in under träningsveckan för att kroppen ska återhämta sig.

Har förut sagt att vila inte behövs men jag märker att min kropp mår dåligt om jag inte vilar för då blir ja antingen sjuk eller förkyld och då blir jag oftast borta längre från träningen. Så om ni aldrig har vilodagar så bör ni tänka om som jag har gjort. Musklerna byggs och blir starkare under återhämtningen, sedan när du har vilat har du mer energi som du kommer kunna utnyttja på kommande pass!

Vad händer imorgon ?

Jag beger mig mot Stockholm imorgon för att representera Medelpadsfotbollsförbund på en utbildningskonferens och årsmöte  , om ni inte visste det så är jag även Fotbollsdoamre sedan 4 år tillbaka.
Så tar tåget imorgon ner mot huvudstaden och är åter igen tillbaka på söndag! Kommer bli riktigt roligt :)

Ska försöka kliva upp vid 07.00 imorgon och bege mig mot gymmet ändå!
Trevlig kväll!

  • 325 readers

Likes

Comments

Träning

Källens pass bestod av
Stryke ryck 3 60 3set 2 *70 8set
Stryke vändning 80*4 4set 2*90 3set
Knä böj bak 4*110 4set 2*125 2set
Bänkpress 4*70 6set

På videon har vi 90kg

Likes

Comments