Nya Zeeland

5e dagen på roadtripen och det känns som att vi varit ute i flera veckor! Idag vaknade vi upp i Fox glacier town och tog på oss full hikemundering och tog bilen till botten av Fox Glacier. Vi hikeade upp för ett berg där man fick bra utsikt över glaciären, men fick tyvärr inte gå längre då man inte får klättra upp och gå på glaciären utan guider längre så vi nöjde oss där!
Sedan drog vi vidare till Franz Josef där vi bokade in en helikoptertur till Franz Josef-glaciären.
3 timmar senare satt vi i en helikopter, med hörselkåpor och allt, som tog oss till toppen. Det var otroligt mäktigt och vackert där uppe!! På vägen ner tog vår pilot, Horse, en extra tur och körde halva loops ner över glaciären, typ häftigaste jag varit med om!

Nya Zeeland

Vägen mellan Wanaka och Haast var otroligt cool! Vi lämnade Wanaka, med sjöar och snöklädda berg, och kom till Haast med regnskog och stränder! På vägen gjorde vi flera stopp vid olika vattenfall och hiketracks, hikesen var dock sällan längre än 20 min men jag säger det stolt ändå! ;)
Vårat sista stopp var en strand där vi stannade för att njuta av vädret efter många timmar i bil. Det slutade dock med att det blev ett av de bästa stoppen då vi såg flera fenor i vattnet (jag tror på späckhuggare, Max på någon form av val haha). Så vi stod länge vid stranden och följde fenorna i hopp om att få se mer av dom :))

Nya Zeeland

Lake Pukaki med utsikt över Mount Cook, högsta berget på Nya Zeeland. Här tillbringade vi typ hela dagen och ba myste, sen begav vi oss norrut och vi befinner oss just nu i Hokitika :)

Nya Zeeland

Vägarna här i Otago på sydön är ju i princip taget ur min dröm!! Älskar blommor mer än allt, detta land är allt <3 haha

Nya Zeeland

I lördags var vi på Sofia och Sams bröllop, det var mitt första bröllop någonsin och de satte verkligen ribban hög för nästkommande bröllop! Utsikten från vigseln var heeeelt otrolig, en black sand beach låg precis nedanför och gröna kullar runt om. De hade lagt så mycket tanke och energi på alla små detaljer och allting var så himla fint! Sofia var fantastiskt vacker och det var så rörande när Toby ledde Sofia nerför altaret <3
Vi slutade kvällen med att spela kubb i solnedgången, som var beyooond!

Nya Zeeland

Nu har vi börjat komma in i lunken och jetlagen är som bortblåst! Vi började gårdagen med att ta en promenix ner till havet där vi la oss i solen med varsin bok, sen hängde vi lite vid poolen och med tjejerna här, supermysigt!!
På kvällen bar det av in mot stan för att träffa Bella och Simon som precis har kommit ner, vi tog oss till en restaurang i hamnen som hette Degrees. Vi insåg dock efter ett tag att vi hade hamnat på Aucklands motsvarighet till Incontro och att vi var de enda under typ 50 bast, kanonkul :P
Men det var så roligt att få hänga med Bella här och så himla fint nere i hamnen (vilket också märktes på matpriserna som inte var anpassade för en backpackers budget, men lite lyx ska man ju få ha).

Nya Zeeland

Hej och hallå gott folk!
Efter 26 timmar på flyg och några nätter med dålig sömn kommer här en liiiten uppdatering ;)
Vi är framme på Nya Zeeland, vädret är kanon och vi mår toppen! Det känns så himla bra att vara tillbaka här och helt sjukt att det ÄNTLIGEN är min tur att få äventyra runt här!!
Än så länge har vi hunnit med några promenader längs havet, en shoppingtur i city, god mat, chill vid poolen och Auckland museum (där vi kunde lärt oss allt om maōrikulturen men dessvärre tröttnade rätt snabbt). Puss och kram <3

Äntligen! Äntligen är vi påväg! Vi har tagit oss halvvägs till Auckland och befinner oss just nu i Singapore, där vi spenderat en natt och försökt hantera jetlagen (gått sisådär). Nu ska vi beta av några timmar på Singapores flygplats innan planet till Auckland går, hörs senare i NZ! :D