Hejsan!

Igen väldigt länge sedan sist och mitt sista inlägg om Italien resan blev ogjort. Men i alla fall så på en av våra dagar i Italien bestämde vi oss för att besöka Taormina, Castemola och Isola Bella med Hop on Hop off. Vi hade en hyrbil under hela veckan men jag hade läst en massa att det är väldigt trångt att köra i Taormina och att man skulle ha behövt parkera en bit utanför själva staden så därför bestämde vi oss för att ta bussen. Min favorit plats var definitivt Taormina, det var en så fin stad och jag önskar att vi hade haft mera tid på oss där, eftersom det blev ett väldigt snabbt besök och jag hann inte se så mycket av staden som jag hade velat göra. Vår andra destination var Castelmola, här hade vi och andra sidan för mycket tid eftersom det inte fanns så mycket att se, vi hann både äta lunch och se allt som fanns att se men ändå satt vi och väntade på bussen en evighet. Till sist var vi till Isola Bella, vilket var väldigt fint och trevligt ställe.

Hela den här dagen blev lite stressad och skyndad eftersom vi inte hade så mycket tid och vi ville inte missa bussen. Hade jag gjort detta om hade jag hellre åkt med bil till de olika platserna eller med en buss bara till Taormina och spenderat hela dagen där. Det skulle ha varit betydligt trevligare om vi hade haft mer tid i Taormina och lite mindre på de andra ställena. Men det var otroligt fint på alla dessa platser!

Hejsan!

Under Italien resan besökte vi staden Messina, Siciliens tredje största stad. Vi hade en hyrbil under hela veckan så vi slapp lätt till staden, dock var det inte lika lätt att hitta parkering när vi väl var där. Det var bilar överallt och de körde och parkerade lite hur som helst. Men när vi väl hade hittat någonstans att parkera vandrade vi runt och kollade på olika byggnader och kom också till en otroligt vacker utsikts plats var man såg ut över hela staden.

Det var länge sen sist! Kom förra veckan hem från Sicilien efter en veckas resa där med min pojkvän. Det var väldigt skönt med en resa och vill redan tillbaks till värmen, åtminstone eftersom det i Finland för tillfället är väldigt mulet och regnigt.

Vi bodde i Giardini Naxos eftersom jag ville ha både pool och nära till havet, så denna destination var bra för det. Hotellet var riktigt trevligt och det var så fint utifrån med massa grönt och blommor! Hela Sicilien var fint eftersom det växte så mycket fina blommor överallt!

Vi gick massor under resan men låg för det mesta på förmiddagarna vid poolen, det var skönt att vi både kunde bara vila och även gå och se på saker och ting. Vi väntade oftast till lite senare på dagen innan vi gjorde något speciellt eftersom det var rätt så hett om dagarna, kändes som över 30 grader i solen.

Lägger upp mer bilder från resan när vi besökte andra platser i Sicilien i ett annat inlägg!

Hejsan det har igen gått en evighet sen jag senast bloggade, jag har lite glömt bort att jag ens har en blogg och för det mesta har jag inte haft tid. Men var igår på söndagen och tog lite bilder, det var så fint väder och alltid när det är soligt och jag åker med bussen förbi vattnet ser det så fruktansvärt fint ut, vill varenda gång stiga av bussen och knäppa några bilder men tyvärr går det inte direkt när jag är påväg till skolan.

Skall bli så skönt med jullov snart, men två tenter måste jag klara av ännu plus lite andra arbeten. Har även varit ledig sedan fredag och skall först på onsdag nästa gång till skolan vilket är helt schysst!

Bakade nyss dessa banan muffinns, valde att göra hälften vanliga som receptet nedan och till andra hälften lade jag till kakao pulver.

• 3 mogna bananer
  • 1tsk vaniljsocker
  • 0,5tsk kanel
  • 1krm salt

Värm ugnen till 175 grader. Mosa bananerna. Blanda honung, kokosfett och ägg i en skål och vispa tills det är ordentligt blandat. Häll i banan, kanel, bakpulver, vaniljsocker och salt, mixa lite till. Vänd i mjölk, grahamsmjöl och havregryn. Fördela smeten i muffinsformar och lägg på valfri garnering, jag valde pekannötter men jag hade även garnerat med choklad om jag hade haft det hemma. Baka i ugnen i ca. 20-25min.

Idag har jag gått runt i två köpcentrum hela dagen på jakt efter ett par examens skor, hittade till slut ett par. Men det tog verkligen sin tid, antingen gillade jag inte färgerna eller modellerna eller så var de slut i min storlek. Kommer säkert att lägga upp lite bilder sedan med klänningen och skorna på.

Tänk att det bara är en vecka kvar tills examen! Dessa tre år har gått så otroligt snabbt. Skall bli skönt och spännande att börja med något nytt i livet!

Ovan är en av mina favorit frukostar. Gröt gjord på mandelmjölk med banan och nektariner, brukar även strö över lite linfrön, chiafrön, pekannötter och torkade tranbär. Och förstås grönt te, ett måste varje morgon och muggen på bilden är dessutom min favorit.