Vardag, Träning och hälsa

Morgonmåls smoothie;
- blåbär
- hallon
- jordgubb
- banan
- ingefära
- kiwi

Godmorgon!
Efter alla gröna juicer är det skönt att laga en helt basic smoothie till morgonmål (som dessutom smakar gott...). Min mammas hund har varit hos oss på skötsel det senaste dygnet så det har blivit mycket mys med den. Min förkylning är inte borta än, så överdoserar med ingefära och citron i te, försöker vila så mycket jag kan. Känns som om jag alltid blir sjuk då jag har mycket på gång.

Idag kväll ska jag fixa mat och städa hemma, så har verkligen en basic dag framför mig. Sakanar nu gymmet rätt så mycket, men vill vila tills jag känner mig 100% bra igen!

Likes

Comments

Personligt

Människor som är otrevliga färsta gången man möts

Människor som säger att de "spenderar lördagkvällen med sina vänner". Man spenderar pengar och tillbringar tid (!!!)

Action filmer. Kommer aldrig förstå vad man kan få ut av en film där människor skjuter varandra. Jag somnar
direkt då en sådan film börjar.

Snåla människor. Jag som studerande vet att det ibland är lite tajt med pengar men personer som är snåla bara för att hela tiden spara kan jag ibland irritera mig på.

Finnar, blek hy och smutsigt hår. Hatar alla dessa tre typ lika mycket.

Människor som luktar illa. Speciellt på gymmet. Såklart man svettas, men att sköta sin hygien och tvätta sina träningskläder är väl inte för mycket begärt???

De typer som beställer mat 2 minuter före stängningstid. Ni är inte roliga.

Kan inte fatta dem som inte dricker kaffe. Liksom hur klarar ni av era dagar?

Människor som klagar på
allt. Kan man inte någonsin se det positiva i saker

Likes

Comments

Träning och hälsa

Gårdagen slutade som en jävla katastrof. Var ju meningen att jagskulle köra detox i en vecka (!?!?) men den blev nog rejält kortare... 😀 På eftermiddagen redan började jag känna mig väldigt sjuk; jag hade kallt, jag var trött, näsan rann och halsen värkte. Jag vet att det är normala symptom då alla slaggämnen kommer ut ur kroppen, men längs med kvällen blev mitt mående sämre och sämre.

På natten hade jag feber, ville bara kräkas för att min kropp värkte så mycket. Satt klockan 03:37 och åt banan för att jag helt enkelt var så slut och behövde energi. Tror inte att jag förstod hur svårt en detox kommer att vara, men jag bestämde mig för att avbryta den än så länge. Känns lite som om jag gav upp för lätt, men ifall något inte pårikitgt känns mera bra/hälsosamt, gäller det att lyssna på kroppen. Läste några bloggar där de sade att t.o.m. en dag gör bra för kroppen, och kan väl vara stolt för att jag inte gav upp igår på dagen redan.

Intressant att testa, men kan med handen på hjärtat säga att detta var verkligen inte min grej, tycker det är roligare att äta mycket hälsosam mat och träna hårt.

Har ni någon gång testat detox? Hurdana symptom fick ni?

Likes

Comments

Träning och hälsa, #nouw30daychallenge

Idag började min juicedetox, och allt känns rätt så bra hittills. Har huvudvärk troligen pga av att jag inte druckit kaffe, och magen kurrar smått redan. Men tror att jag om någon dag inte känner hungern på samma sätt. Såklart är man hungrig då man vanligtvis ätit ett dundermorgonmål och nu endast druckit en juice + Pukkas detox te.

Mina dagar kommer att bestå av tre gröna juicer, 2 juicer som är lite mera mättande, som smoothies, och 1 röd juice. Den gröna juicen som jag dricker mest av består av;

- äppel
- lime
- spenat
- grönkål
- spirulina
- ingefära
- vatten

Jag pressade äpplen och limen till en juice i min juicemaskin. Sedan hällde jag juicen, spenaten, grönkålen, ingefäran och vattnet i min blender och sedan var det färdigt.

Likes

Comments

Träning och hälsa

Nästa vecka (20.2-26.2), kommer jag att köra en juice detox. Bestämde mig för detta förra veckan, då jag visste att jag kommer äta en hel del ohälsosam mat och dricka alkohol under kryssningen.

Rent ut sagt känner jag mig trött, hängig och inte alls energisk. Så negativt påverkar alkohol och stora mängder skräpmat mig. Där är största orsaken till att jag inte dricker eller äter snabbmat så ofta. Därför vill jag kickstarta mitt välmående med en juice detox nästa vecka. Främst vill jag att alla slaggämnen kommer ut ur kroppen och att jag får min energi tillbaka. Vill inte ha denna huvudvärk mera.


Under juice detoxen kommer jag också avstå från kaffe. Har ett stort beroende och vill gärna minska på det. Träningen kommer att vara lätt under nästa vecka för att mitt energi intag kommer vara lågt. Långa promenader, yoga och meditering står högt på listan.

Kommer att bli en intressant vecka, ska uppdatera recept på mina juicer och hur jag mår, kommer sekärt att ha en del humörsvängningar kan jag tänka mig...

Likes

Comments

Personligt

Vilka två fina dagar jag har bakom mig!
På onsdagen hade vi massa förberedelser för penkkisen, och på torsdag var dagen äntligen här! Abimorgonsamlingen gick väldigt bra och många tyckte att det var bästa showen någonsin. Abikryssningen var också en upplevelse i sig! Dessa två dagar har helt klart varit de bästa i gymnasiet hittills, troligtvis av hela mitt liv hittills. Väldigt trött är jag ju efter att man "sovit" ca 2 timmar den senaste natten, och försöker mitt bästa att samla alla krafter jag har för att orka fara på jobb.

Bloggen har alltså fått stå lite stilla några dagar, men imårgon ska jag återkomma, hoppas ni får en bra start på veckoslutet!

Likes

Comments

Träning och hälsa, #nouw30daychallenge

När jag tränar vill jag ofta göra min träning så mångsidig som möjligt; blanda ihop aerobisk med styrketräning, uthållighet med teknik. Har aldrig haft endast en träningsform jag fallit för.

Till mig betyder en stark kropp förmåga att klara av tunga situationer i vardagen - att på jobbet bära 20kg läsk runtomkring eller att hantera en jobbig situation bra. En stark kropp behöver inte nödvändigtvis betyda att man kan göra squats med 100kg eller lyfta 220kg från marken. En stark kropp orkar springa, lyfta, dra och trycka. Olika former av motion ger enligt mig en stark kropp. Mental träning stärker kroppen på en dimension som är svår att förstå.

Ibland har jag svårt att förstå mig på människor som inte tar hand om sin kropp eller inte tränar. Ifall man inte gillar att träna måste man ju hitta en form som passar en själv, men totalt passiv livsstil förstår jag mig inte på. Jag tänker alltid att jag förberäder min kropp och mig själv för något då jag tränar - på boxningen kan jag snappa upp några rörelser som jag kan skydda mig själv med, och löpningen ger mig en bra kondition till att t.ex springa iväg. Jag vill inte vara den personen som inte klarar av vardagliga situationer för att jag är svag i kroppen. Träning gör att din kropp är förberädd till olika situationer, både vardagliga och lite mindre vardagliga.

Blev ett väldigt flummigt inlägg, men detta är något jag funderat länge på; varför vill inte människor prioritera sin hälsa? Någon form av regelbunden träning hänger ihop med en hälsosam kropp, och jag förstår inte vad som gör att människor inte vill ta hand om sig själva?



Likes

Comments

Träning och hälsa, #nouw30daychallenge

NU kan jag verkligen säga att jag kan stå på huvudet. Idag lyckades jag stå i närmare 15 sekunder, och det kändes naturligt. Känner hur mina magmuskler och ryggmuskler blivit så mycket starkare under den senaste månaden.

Mina tips till att öva denna övning;
- börja mot en vägg! Sparka upp dig och våga luta mot väggen. Håll gärna något mjukt under huvudet. Spänn magen ordentligt och se till att nacken är i en relativt naturlig ställning.

- när du känner att du hålls mot en vägg: öva utan en vägg! Sparka upp dig på samma sätt och försök hålla balansen genom att rikta ena benet framåt och andra bakåt.

- för att hålla balansen ska du tänka att dina händer ska vara inne i en fyrkant: högra handen i övre högra hörner och vänstra handen i nedre vänstra hörnet. Ifall du har händerna brevid varandra kan du inte pressa dig själv åt motsatt håll lika lätt.


- när du känner att din balans håller, försök raka till benen så att de visar rakt upp i taket.

Likes

Comments

Avslutade min vecka idag med att sova länge (09:30!!!), äta bullar till morgonmål och se på serier ända tills jag måste göra mig färdig till jobbet. En såndär passligt oproduktiv dag alltså! Men imorgon blir det lite mera program;

Måndagens TO DO

- studentskrivningar ( endast hörf. som tur)
- läsa matematik
- coacha
- träna själv
- möte
- fixa mat till några dagar

Nästa vecka blir rolig på många sätt, mera om det senare! Godnatt och ciao
✨💗

  • 186 readers

Likes

Comments

Vardag

Ska lite summera upp hur min dag sätt ut idag, är så pass trött! Har bakat bulla och pizza, haft besök och varit på match - en händelserik och rolig dag alltså.

Min syster och hennes sambo var här precis och åt med oss, och nu blir det wallander i soffan för mig! Hoppas ni har haft en lika skön lördagkväll, kram!

Likes

Comments

  • Blogkeen
  • Nouw